Anne Benjaminsdtr. f. ca.1723 - hennes livsløp
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Henrik M Ormbostad
- Sted: Harstad
Anne Benjaminsdtr. f. ca.1723 - hennes livsløp
Jeg lager et nytt innlegg selv om det kunne vært en naturlig oppfølger av Skifte etter Audun Joensen, bosatt på Kunna lagt under Tustna. Siden personene som omtales har sitt opphav i Aure så legger jeg det under denne fanen.Under Vikske kompani i 1749 i Hovedlegdsrullen, nevnes Ouden Benjaminsen Aritzvik, 29 år gammel og husmannsønn. Under Aresvika finnes i Ekstraskatten av 1762 noen spor etter Benjamin; "Benjamin Jørgensen med quinden Beret Andersd. er gl. folk og er lagt i Lægd".
Mye av dette jeg skriver under har jeg fått god hjelp av Aud Mari Kalland Sterten. Døtrene Berit og Brynill finnes i Ekstraskatten av 1762. Broren Ouden Benjaminsen, nevnt over, havnet på Aukan under Grisvåg. Søsteren Anna Benjaminsdatter ble stevnet for leiermål 5. november 1745. Navn på far nevnes ikke og det tyder på at han var militær. Jeg tror det er datteren Annichen som blir født i 1745. Jeg tror også det er hun som konfirmeres i Edøy-kirka i 1767, hun står nevnt sist av konfirmantene og er noe eldre enn de andre som det framgår av prestens merknader. Jeg tror faren er den Audun som Anna senere blir gift med. Jeg mener det kan være Audun Joensen Ertvåg nevnt i Hovedlegdsrullen under Legd nummer 51 som for en stor del er fra Vinsternes. Det er disse to som bosetter seg på Kunna. Kunna er en liten øy som ses godt fra Vinsternes med utsikt mot Solskjelsøya for lokalkjente.
Anna Benjaminsdatter flytter fra Kunna etter at Audun dør i 1763 og finnes under Solskjels Ødegård fram til 1765. Hun dør i 1767, 44 år gammel, og er da bosatt i Stabben, også på Tustna.
Jeg har ikke funnet noe skifte til noen av de nevnte personer over med unntak av Annikken som dør i 1806 og der søsteren Marit arver henne. Jeg har pløyd gjennom mesteparten av Tingbok nr. 21 fra 1744 -1751 i håp om å finne en bygslingskontrakt eller andre saker på disse to, men har ikke funnet noe før de dukker opp på Kunna rundt 1756 som nattverdgjester i Edøy-kirka. Audun bygsler Kunna fra 1757. Spørsmålet er om noen kan kaste lys over hva som skjer med Anne Benjaminsdtr. og Audun Joensen fra 1745 til de dukker opp på Kunna på Tustna i 1756.
Mye av dette jeg skriver under har jeg fått god hjelp av Aud Mari Kalland Sterten. Døtrene Berit og Brynill finnes i Ekstraskatten av 1762. Broren Ouden Benjaminsen, nevnt over, havnet på Aukan under Grisvåg. Søsteren Anna Benjaminsdatter ble stevnet for leiermål 5. november 1745. Navn på far nevnes ikke og det tyder på at han var militær. Jeg tror det er datteren Annichen som blir født i 1745. Jeg tror også det er hun som konfirmeres i Edøy-kirka i 1767, hun står nevnt sist av konfirmantene og er noe eldre enn de andre som det framgår av prestens merknader. Jeg tror faren er den Audun som Anna senere blir gift med. Jeg mener det kan være Audun Joensen Ertvåg nevnt i Hovedlegdsrullen under Legd nummer 51 som for en stor del er fra Vinsternes. Det er disse to som bosetter seg på Kunna. Kunna er en liten øy som ses godt fra Vinsternes med utsikt mot Solskjelsøya for lokalkjente.
Anna Benjaminsdatter flytter fra Kunna etter at Audun dør i 1763 og finnes under Solskjels Ødegård fram til 1765. Hun dør i 1767, 44 år gammel, og er da bosatt i Stabben, også på Tustna.
Jeg har ikke funnet noe skifte til noen av de nevnte personer over med unntak av Annikken som dør i 1806 og der søsteren Marit arver henne. Jeg har pløyd gjennom mesteparten av Tingbok nr. 21 fra 1744 -1751 i håp om å finne en bygslingskontrakt eller andre saker på disse to, men har ikke funnet noe før de dukker opp på Kunna rundt 1756 som nattverdgjester i Edøy-kirka. Audun bygsler Kunna fra 1757. Spørsmålet er om noen kan kaste lys over hva som skjer med Anne Benjaminsdtr. og Audun Joensen fra 1745 til de dukker opp på Kunna på Tustna i 1756.
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Re: Anne Benjaminsdtr. f. ca.1723 - hennes livsløp
Jeg kom over denne ganske nylig, etter hvert som jeg har arbeidet meg gjennom tingbok nr. 22.
Under høsttinget 18. oktober 1757 ble det lagt frem en bygselseddel som viste at Hanøen (2 ml) var bygslet av "Ouden Jonsen". Se høyre side, litt ovenfor "Dagen efter".
Nordmøre sorenskriveri, AV/SAT-A-4132/1/1/1A/L0023: Tingbok nr. 22, 1751-1758, s. 417
https://www.digitalarkivet.no/rg20090421340809
Det bekrefter bare opplysningene i bygdeboka, men det er alltid fint å ha originalkilden.
Under høsttinget 18. oktober 1757 ble det lagt frem en bygselseddel som viste at Hanøen (2 ml) var bygslet av "Ouden Jonsen". Se høyre side, litt ovenfor "Dagen efter".
Nordmøre sorenskriveri, AV/SAT-A-4132/1/1/1A/L0023: Tingbok nr. 22, 1751-1758, s. 417
https://www.digitalarkivet.no/rg20090421340809
Det bekrefter bare opplysningene i bygdeboka, men det er alltid fint å ha originalkilden.
- Henrik M Ormbostad
Ja, originalen er nyttig å ha. I og med at de først nevnes blant nattverdgjestene først i 1756 så tror jeg at de har hatt tilhold i Aure prestegjeld fra 1745 til 1756. Hemne og Halsa kan vel heller ikke utelukkes.
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Munsterrullen for 1756, helt nederst, forteller oss at Auden Jonsen Ertvåg ble dimittert ved sesjonen i 1754.
Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, AV/RA-EA-5419/E/Ea/L0512b: 2. Trondheimske regiment, 1756-1761, s. 170
https://www.digitalarkivet.no/ru20111110700201
Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, AV/RA-EA-5419/E/Ea/L0512b: 2. Trondheimske regiment, 1756-1761, s. 170
https://www.digitalarkivet.no/ru20111110700201
- Henrik M Ormbostad
Ser at han bruker gardsnavnet Ertvåg fra 1743 til han dimitteres i 1754.
- Henrik M Ormbostad
På nabogarden til Ertvåg, Sundsby, står Audun Jonsen nevnt som leiglending i 1701, eller kanskje kårkall, og er 60 år gammel. Ingen barn er nevnt, men de kan være såpass gamle at de har reist fra plassen.
Denne Audun kan være farfar til Audun Jonsen Ertvåg som vi tror havner på Kunna. Det står litt om dette i Gardtales i Aure. Hvis dette er match så bør gamle Audun ha en sønn Jon Audunsen.
Denne Audun kan være farfar til Audun Jonsen Ertvåg som vi tror havner på Kunna. Det står litt om dette i Gardtales i Aure. Hvis dette er match så bør gamle Audun ha en sønn Jon Audunsen.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Mi erfaring med militærrullene for Nordmøre og Romsdal er at soldatene står med gardsnavnet de kommer inn i rulla med. Kompanisjefen endrer ikke gardsnavnet på soldaten i rullene når han flyttet.
Og dette er da ei god kilde til å finne hvor en soldat kom fra og som jeg har brukt flere ganger. Da kunne jeg konsentrere leitinga rundt den garden.
Før Auden Jonsen kom inn i rulla i 1743, ville han stått i ungdomsrulla. Det finnes ikke ungdomsruller så tidlig, men av den fra 1761 for Vikske kompani: 2. Trondheimske regiment, 1756-1761, Vikske kompani 1761, Reserverulle, ungt mannskap, s. 430, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110700461 ser du at de yngste er 18 år. Og ei kolonne handler om de har vært til konfirmasjon.
Og dette er da ei god kilde til å finne hvor en soldat kom fra og som jeg har brukt flere ganger. Da kunne jeg konsentrere leitinga rundt den garden.
Før Auden Jonsen kom inn i rulla i 1743, ville han stått i ungdomsrulla. Det finnes ikke ungdomsruller så tidlig, men av den fra 1761 for Vikske kompani: 2. Trondheimske regiment, 1756-1761, Vikske kompani 1761, Reserverulle, ungt mannskap, s. 430, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110700461 ser du at de yngste er 18 år. Og ei kolonne handler om de har vært til konfirmasjon.

- Henrik M Ormbostad
Takk for tilbakemelding. Jeg er redd dette blir en vanskelig nøtt å knekke selv om jeg takket være Aud Mari Kalland Sterten er kommet et godt stykke på vei. Det store spørsmålet er hvor det ble av Anna Benjaminsdatter etter at hun ble ilagt leiermålsbøter i 1745 i Rodalen og fram til hun dukker opp på Kunna ytterst i Imarsundet. Jeg er kommet dit at jeg nok ikke ser skogen for bare trær. Kanskje jeg overser den opplagte løsningen!
-
Benjamin var et uvanlig navn på Nordmøre så tidlig. Kan Anne ha kommet et annet steds ifra, og vært hjemom en tur?
Ellers er dette noen vanskelige tiår å finne andre enn skattebetalere og dem som står i tingbøkene.
Ellers er dette noen vanskelige tiår å finne andre enn skattebetalere og dem som står i tingbøkene.

- Henrik M Ormbostad
Hun kom i allefall ikke fra Edøy prestegjeld, jeg har gått gjennom "Communikanterne" og hun dukker ikke opp der før 1756. Hun flyttet til Solskjelsøya etter at Audun døde i 1763 og hun mottar penger fra "blokken". Hun bor hos Anders Eriksen Henriksøyen som er flyttet til Skomakerøya / Solskjels Ødegård. Hun døde i Stabben på innersida av Stabblandet i 1767.
-
Jeg tenkte nok mer på utafor Nordmøre.
Det var ingen Benjamin i skoskatten i 1711 på Nordmøre. Heller ikke i skattelistene seinere under Den store nordiske krig. Ikke i 1743 heller.
Det var en Benjamin som var 5 år gammel på Skjølberg i 1701. Sønn av Jon Knutsen. I 1704 står Benjamin som 7 år gammel.
Den eneste andre som jeg har funnet, og jeg har ikke oversikt over alle, var kaptein/major Benjamin Mentzonius som døde ugift i Surnadal 1735.
Det var ingen Benjamin i skoskatten i 1711 på Nordmøre. Heller ikke i skattelistene seinere under Den store nordiske krig. Ikke i 1743 heller.
Det var en Benjamin som var 5 år gammel på Skjølberg i 1701. Sønn av Jon Knutsen. I 1704 står Benjamin som 7 år gammel.
Den eneste andre som jeg har funnet, og jeg har ikke oversikt over alle, var kaptein/major Benjamin Mentzonius som døde ugift i Surnadal 1735.

-
- Sted: Kyrksæterøra
- Kontakt:
I et skifte etter John Larsen på Henna i 1748, har jeg notert at en tjenestedreng ved navn Audden Joensen fordret lønn fra boet.
Link til skiftet: https://media.digitalarkivet.no/view/24643/187
Under arbeid: Gårds- og slektshistorie for Heim (gamle Hemne, Halsa og deler av Snillfjord).
-
- Sted: Kyrksæterøra
- Kontakt:
Benjamin var som nevnt i tråden et uvanlig navn på disse trakter. En "Benjamin paa Enge" ble i 1720 bøtelagt med 3 riksdaler, 1 ort og 12 skilling, for at hans hustru var kommet i barsel for tidlig. Dette står under tingholdet for Halsa den 2. august 1720, i Tingboka for Nordmøre.
Matrikkelen 1668 nevner for øvrig en Benjamin Jørgensen som oppsitter på Wedøen (Veøya ved Hitra). Han må være en del eldre enn den Benjamin Jørgensen som er nevnt innledningsvis, men siden han har den samme navnekombinasjonen bør han kanskje vurderes som en mulig slektning?
Matrikkelen 1668 nevner for øvrig en Benjamin Jørgensen som oppsitter på Wedøen (Veøya ved Hitra). Han må være en del eldre enn den Benjamin Jørgensen som er nevnt innledningsvis, men siden han har den samme navnekombinasjonen bør han kanskje vurderes som en mulig slektning?
Under arbeid: Gårds- og slektshistorie for Heim (gamle Hemne, Halsa og deler av Snillfjord).
- Henrik M Ormbostad
Takk for god kommentar. Anna Benjaminsdatter dør i 1767, 44 år gammel, det vil si hun er født rundt 1723. Jeg holder en knapp på at det er Benjamin Jørgensen i Benjaminsvika som kom fra Enge, men det mangler jeg godt belegg for å si sikkert, men aldersmessig er dette innafor. Jeg har sjekket Krigsstyr 1718, men der finner jeg ingen Benjamin under Halsa Tinglag.74334 skrev: ↑17. januar 2025 kl. 22.46 Benjamin var som nevnt i tråden et uvanlig navn på disse trakter. En "Benjamin paa Enge" ble i 1720 bøtelagt med 3 riksdaler, 1 ort og 12 skilling, for at hans hustru var kommet i barsel for tidlig. Dette står under tingholdet for Halsa den 2. august 1720, i Tingboka for Nordmøre.
- Henrik M Ormbostad
Veldig bra. Det kan være Audun Jonsen Ertvåg. Han er 32 år i 1743 ihht. Hovedrullen for Vikske kp.74334 skrev: ↑17. januar 2025 kl. 22.35 I et skifte etter John Larsen på Henna i 1748, har jeg notert at en tjenestedreng ved navn Audden Joensen fordret lønn fra boet.