Sivert Pedersen Semundset/ Ingeborg Joh.dtr. Rognan e. Otnes

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Liv Helga Bævre
Sted: OSLO

Sivert Pedersen Semundset/ Ingeborg Joh.dtr. Rognan e. Otnes

Legg inn av Liv Helga Bævre » 22. mai 2016 kl. 19.25

Er det noen som kjenner til forfedrene til:
1) Sivert Pedersen Semundset dpt. 1.7.1781 i Aure, d. mars 1818 (druknet på sjøen), synes å ha flyttet til Jøsøy ca. 1807. Faren var sannsynligvis Peder Sivertsen Semundset? f.ca. 1751, mora sannsynligvis Maria Hansdatter Ålmo f. ca 1760. Søsken: Hans f. 1784, Peder f. ca. 1793, Maria f. ca. 1787.
2) Sivert var var sannsynligvis g. med Ingeborg Johannesdtr. Rognan eller Otnes f. ca. 1785, d. 19.8.1832 på Jøsøy, Aure. Hennes far var muligens Johannes K/Clausen Schiøtt/ Rognan, mora Beret Mikkelsdatter Ohren (f. i Stangvik).

Vennlig hilsen
Liv

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sivert Pedersen Semundset/ Ingeborg Joh.dtr. Rognan e. O

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. mai 2016 kl. 13.25

Jeg kjenner ikke til dem, men det tok ikke lang tid å finne mulige kandidater. Du har ikke lagt til noen lenker, og det ville ha gjort det litt lettere å hjelpe, :wink: siden det ville ha spart meg for littegrann leting. Familien på Semundset i FT1801.

Sivert Pedersen Semundset ble døpt 1. juli 1781 som du skriver. Ministerialbok for Aure 1772-1819, Kronologisk liste 1781, Side 99. Den første dåpen under konfirmantene på side 99: Dom 3. p. Trinit. Fadderne står som: Adser Olmoes qd. Marit bar Barnet. Magnil Siversd. Espset gik hos. Fadd. Sergiant Anders Ertvog, Nils Hansen ibid. og Lars Siversen Todal.

Vielsen mellom foreldrene Peder og Maria står i Aure ministerialbok 1772-1819, Kronologisk liste 1779, Side 73 under Dom Jubilate: Copuleret Soldat Peder Siversen Espeset med Pigen Marit Hansd Ertvog NB glemt ...
på side 72 (venstresida) Dom. Palm. står trolovelsen
Soldat og Ungk. Peder Siversen Fierlien med Pigen Maria Hansd. Ertvog. Forlovere Nils Hansen Ertvog og Nils Joensen ibid.

Jeg tror at Peder kom fra Fjærlia i Valsøyfjorden men at han bodde hos søstra si på Espeset da han ble gift i 1779.
På sidene 365 og 366 i Gardtales i Valsøyfjord står det om faren og at han i sitt første ekteskap da kona døde i 1765 hadde barna Matias, Peder, Lars, Kristen, Ane og Magnild Bergitte.
De to fadderne i 1781, Lars Sivertsen Todal og Magnild Sivertsdatter Espeset, var kanskje søsken til Peder?
I ekstraskattmanntallet fra oktober 1762 står Peder Sivertsen oppført under Fjærlia, og det betyr at han må ha vært født seinest i oktober 1750, siden alle under 12 år var fritatt for skatt.

Maria tror jeg kan ha kommet fra Ertvåg. Ertvåg gard nr 98 i 1762-skattemanntallet. Der står Anders Hansen Ertvåg som brukar, Nils Hansen som dreng og ei Marit Hansdatter som tjenestejente. Du kan jo sjekke om det var henne som ble gift med Asser Ålmo, og var gudmora for Sivert i 1781. Foreldrene til disse står også i kolonna Andre hos sig havende folk: Hans Andersen og Marit Knutsdatter.
Om Hans Andersen Ertvåg og faren? står det i Gardtales i Aure, band 1, side 130. Om Hans og sønnen Anders Hansen Ertvåg står det på side 134, og Nils Hansen Ertvåg står omtalt på side 136 i Gardtales for Aure band 1.

Men jeg finner ikke konfirmasjonen til ei Maria Hansdatter i Aure som passer med alderen i 1801. Hun burde ha vært konfirmert 1776-1778. Har du sett hvilken alder hun står med da hun dør? Stemmer det med FT1801-alderen hennes? At ei bondejente ble gift 19 år gammel var ikke uhørt, men uvanlig. Det er såpass uvanlig at dette må sjekkes nærmere.
----------------
Videre undersøkelser:
I kirkeboka kan du se på dåpene til de neste ungene om det også der var søsken fra Fjærlia og Ertvåg som var faddere. Vha. familysearch har jeg funnet disse barna i tillegg til Sivert:
  • Hans ble døpt 25. april 1784 (Dom Misericordia)
  • Maria ble døpt 22. oktober 1786 (Dom. 19. p. Trin.)
  • Margrete ble døpt 31. mai 1789 (1. pinsedag)
  • Lars ble døpt 1. januar 1791
  • Peder ble døpt 26. desember 1792. (Der står mora som Maria Olsd. men siden han var på garden i 1801 har nok bare prost Sodemann ført feil farsnavn i kirkeboka eller familysearch har skrevet av feil.)
Du kan også se på dåpene til disse andre familiene (de mulige søsknene til Peder og Maria) om Peder og Maria var faddere for deres barn.

I skifteprotokololene kan du kanskje finne skifte på Ertvåg etter Hans Andersen og/eller Marit Knutsdatter. Hvis ei Maria Hansdatter var datter av dem, har du en bekreftelse på at de hadde ei datter med dette navnet. Sikker blir du hvis skiftet er etter 1779, og det står at hun bodde på Semundset og/eller at mannen hennes var Peder Sivertsen. :)
Det kan også være skifter etter søsknene deres der Peder eller Maria står nevnt som søsken eller har slektskap til barna deres (Farbror/morbror og slike ting). Hvis noen av søsknene eller ektefellene døde mens de hadde umyndige barn, kan Peder ha blitt oppnevnt til verge.

Peder står nevnt som soldat ved vielsen i 1779, og finner du ham i militærrullene, kan du finne opplysninger som styrker eller svekker teorien om at opphavet hans var i Fjærlia.

Ei oppsummering er at på bakgrunn av disse opplysningene fra kirkebøkene og Gardtalesbøkene, synes jeg det ser ut som ganske sikkert (80-90%) at Peder var fra Fjærlia og Maria kom fra Ertvåg. Jeg er litt mer usikker på hennes opphav enn hans. Det er i alle fall svært gode spor å lete i. :) For å bli 100% sikker må du lete litt mer grundig i kildene, og jeg har gitt deg noen over.
:) Tore

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 26. mai 2016 kl. 12.10

Du skal ha stor takk for hjelpen :D
Jeg har ikke rukket å sjekke gjennom alt, men både Fjærlia og Ertvåg synes å ha fått oss på rett spor igjen!

Komm:
* Maria fant jeg begravet 24.6.1804, 53 år gammel, dvs født ca. 1751.
* Asser Ålmo f.ca. 1733 g. med Marit Hansdatter f. ca. 1744.
* Peder Sivertsen Semundset bygslet Semundset fra 1782 (Gardtales i Aure bd. 2, s. 416)

Liv :)

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. mai 2016 kl. 13.00

Om Ingeborg Johannesdtr. Rognan eller Otnes f. ca. 1785, d. 19.8.1832 på Jøsøy, Aure. Hennes far var muligens Johannes K/Clausen Schiøtt/ Rognan, mora Beret Mikkelsdatter Ohren (f. i Stangvik) er det vel ganske klart at du har opphavet hennes her. :)

Vielsen skjedde 2. juli 1806 sjøl om farsnavnet på Sivert er feil, Aure ministerialbok 1772-1819, Kronologisk liste 1806, Side 431.

Nederst på side 338 i Gardtales i Stemshaug under Rognan står nok familien til Ingeborg omtalt.

Du skriver at mora hennes, Beret Mikkelsdatter Ohren, var fra Stangvik. Det tror jeg ikke stemmer. Siden hun ble trolovet i Aure, bør hun ha vært fra Aure. Ved trolovelsen Dom. 21. p. Trinit 1774, Aure ministerialbok 1772-1819, Kronologisk liste 1774, Side 27, var forloverne Johannes Stemshoug og Michel Ohren. Sistnevnte var nok Berets far.

Den eldste sønnen til Beret og Johannes var Peder som ble døpt Dom. Invoc. i 1775 Aure ministerialbok 1772-1819, Kronologisk liste 1775, Side 30. En av fadderne var Michel Løfviig. Det var vel morfaren til gutten, og den samme som Michel Ohren. :) Du kan jo se på de andre dåpene til Beret og Johannes og se om det var noen Mikkelssønner/Mikkelsdøtre eller Ohren som var faddere?

Siden Mikkel kalles både Ohren og Løvik, kan Ohren henvise til en av Oraplassene under Løvikgarden. Gardtales i Stemshaug, side 184. Helt øverst står de nevnt sjøl om det ikke står nevnt noen husmenn der. Det er ganske typisk for disse Gardtalesbøkene av Todal. Ei Guri fra en av Oraplassene vart gift med Johannes Stemshaug, og han var jo både forlover i 1774 og fadder i 1775! Kanskje det er en sammenheng? :) Men i 1762-manntallet var det ingen Mikkel under Løvik.
:) Tore

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 26. mai 2016 kl. 19.25

Igjen hjertelig takk for din hjelp
:D
Jeg har lest om "Schiøtt'ene" under Skipnes og Rognan i Gardtales av Todal.
Min hypotese om Ohren i Stangvik som fødested for Beret Mikkelsdatter skyldes lokalgeografisk vankunne. Jeg hadde planlagt å sjekke i bygdeboka på Nasjonalbiblioteket.

Liv :)

Svar

Gå tilbake til «Aure»