Arne Moen født 1908 i Bøfjorden
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Arne Moen født 1908 i Bøfjorden
Jeg tenkte å begynne å lete bakover i slekten min på min far sin side, og skulle begynne med min farfar. Trodde dette skulle bli lett, men den gang ei
. Han het Arne Moen, født 28.03.08, men jeg er usikker på fødested. Min far nevner Bøfjorden, Rødven og et sted som begynner på to a'er, men som jeg ikke husker. Noen av dere genier som kan hjelpe meg??

-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Arne Moen født 1908 i Bøfjorden
Hei og velkommen til Slektsforum!
Ser at dette er ditt første innlegg her.
Jeg fant ham i Bøfjorden på Heggem.
Arne Johnsen Heggem. Riktig fødselsdato, og som du ser heter faren Moen. Heggem er garden de bor på, derfor har telleren lagt på det navnet på dem.
Jeg flytter dette emnet til Surnadal, og har også endret emneoverskrifta di.
Mvh
Tore Kristiansen
Moderator, Møre og Romsdal

Jeg fant ham i Bøfjorden på Heggem.

Jeg flytter dette emnet til Surnadal, og har også endret emneoverskrifta di.

Mvh
Tore Kristiansen
Moderator, Møre og Romsdal
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg legger inn år og dato og Arne i søkefelt i ft 1910 og får bare en person i nærheten av de stedene som du nevner: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036803000096/
Det blir Heggem, men kanskje rett person lell.
Det blir Heggem, men kanskje rett person lell.
WOW!!!! At det går ann
. Snakket nettopp med min far og dette stemmer!! Så utrolig gøy!!!! Tusen takk for hjelpen, da skal jeg prøve å grave meg bakover 

-
Og Camilla, siden du bor i Loddefjord, er du heldig.
Bergen offentlige bibliotek ved Lille Lungegårdsvann har ei veldig stor lokalavdeling, og de har alle bygdebøkene fra hele landet.
Der drar du og slår opp i, eller låner, Åsskardboka av Hans Hyldbakk. På side 44 under Øverhagen, Heggem kan du lese om din farfar. Der står det hvem han ble gift med og at han fikk tre barn og at han var ingeniør og bor i Hurum. (Boka ble utgitt i 1987.)
Det står også om hans foreldre og søsken. Faren hans var fra plassen Husbymoen i Todalen; derfor etternavnet Moen, og mora var fra Rødven i Romsdalen. Om Matilde får du legge inn spørsmål i Raumaforumet.
Når du er på biblioteket, så les også Heimar og ættar i Stangvik, band 2, også av Hans Hyldbakk, side 326 og der står det at Jon ble gift med Mathilde Hunnes. Da fikk du sannsynligvis hvilken gard hun kom fra. Foreldrene til Jon står der, og dem kan du følge bakover i Stangvikbøkene. Jeg har ikke sjekka, men kanskje du trenger å slå opp i alle tre.

Der drar du og slår opp i, eller låner, Åsskardboka av Hans Hyldbakk. På side 44 under Øverhagen, Heggem kan du lese om din farfar. Der står det hvem han ble gift med og at han fikk tre barn og at han var ingeniør og bor i Hurum. (Boka ble utgitt i 1987.)
Det står også om hans foreldre og søsken. Faren hans var fra plassen Husbymoen i Todalen; derfor etternavnet Moen, og mora var fra Rødven i Romsdalen. Om Matilde får du legge inn spørsmål i Raumaforumet.

Når du er på biblioteket, så les også Heimar og ættar i Stangvik, band 2, også av Hans Hyldbakk, side 326 og der står det at Jon ble gift med Mathilde Hunnes. Da fikk du sannsynligvis hvilken gard hun kom fra. Foreldrene til Jon står der, og dem kan du følge bakover i Stangvikbøkene. Jeg har ikke sjekka, men kanskje du trenger å slå opp i alle tre.

Tusen takk, setter utrolig pris på hjelpen
. Har dere noen tips til hvordan jeg kan gå videre? Jeg prøver å legge inn oldefars fornavn og fødselsdato, men finner ingenting?? Hva gjør jeg galt???

-
Har du vært på biblioteket og sett i bygdebøkene?
Du kan spare masse tid på å se hva andre har skrevet. Da blir det lettere å kontrollere hva som står der, for da får du årstall som du kan bruke for å slå opp i kildene som folketellinger, kirkebøker o.l.
På Jo Andersson (i bygdebøkene som Hans Hyldbakk skrev kaller han alle som står i kirkebøkene som Jon/John etc. for Jo. I lokal uttale ble de ikke kalt for Jon men for Jo. Han gjør det samme med andre navn, bl.a. Pe for det som står i kirkebøkene som Peder. Det var først når de begynte å skrive sine egne navn ofte, at de som het Jo og Pe begynte å kalle seg for Jon og Peder.) står det i FT1910 at han ble født 1/3 1880 i Stangvik.
Kirkebøkene fra Stangvik sogn etter 1878 er ikke skannet og dermed ikke lagt ut på internett. Mange har klagd på dette, men prestekontoret i Surnadal har sittet på denne boka helt fram til nå, men jeg tror de nå har sendt den til Statsarkivet, så da kommer den vel ut på internett i løpet av et par år.
Så den kirkeboka finner du ikke på nett.
Du kan spare masse tid på å se hva andre har skrevet. Da blir det lettere å kontrollere hva som står der, for da får du årstall som du kan bruke for å slå opp i kildene som folketellinger, kirkebøker o.l.
På Jo Andersson (i bygdebøkene som Hans Hyldbakk skrev kaller han alle som står i kirkebøkene som Jon/John etc. for Jo. I lokal uttale ble de ikke kalt for Jon men for Jo. Han gjør det samme med andre navn, bl.a. Pe for det som står i kirkebøkene som Peder. Det var først når de begynte å skrive sine egne navn ofte, at de som het Jo og Pe begynte å kalle seg for Jon og Peder.) står det i FT1910 at han ble født 1/3 1880 i Stangvik.
Kirkebøkene fra Stangvik sogn etter 1878 er ikke skannet og dermed ikke lagt ut på internett. Mange har klagd på dette, men prestekontoret i Surnadal har sittet på denne boka helt fram til nå, men jeg tror de nå har sendt den til Statsarkivet, så da kommer den vel ut på internett i løpet av et par år.

Puh!! Jeg har funnet masse!! Har klart å finne frem til min tipp-tipp oldefar, men der stopper det. Han het John Stenersen, (eller noe sånt) født i 1811, det regnet jeg meg frem til siden han var 54 i ft 1865. Han var gift med Guro Gudmundsdatter (eller noe sånt), hun er født i 1814, utregnet siden hun var 51 i ft 1865. Er det kirkebøkene jeg må fortsette med nå??
-
Hvis du ser i bygdeboka for Stangvik, så har du feil tipptippoldeforeldre.
Det er nok enklest å gå på biblioteket. Og Bergen offentlige har Heimar og ættar i Stangvik, band 2, riktignok 1954-utgaven, men den vil nok hjelpe deg den også.
Det er nok enklest å gå på biblioteket. Og Bergen offentlige har Heimar og ættar i Stangvik, band 2, riktignok 1954-utgaven, men den vil nok hjelpe deg den også.

Hei! Jeg forstår det slik at du ikke kjenner til den plassen der Arne Moen kom fra? Send meg privat medling, så skal jeg gi deg mer info.
Mvh
Ingrid
Mvh
Ingrid