Edvard Gjeldnes (Olson), samme person??

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
20396
Sted: SØRUMSAND

Edvard Gjeldnes (Olson), samme person??

Legg inn av 20396 » 6. mars 2007 kl. 22.38

Hei!

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med min tippoldefar - Edvard Gjeldnes ?

Litt bakgrunnsinformasjon først :)
Jeg har fått hjelp fra denne siden http://home.online.no/~larssh/ , og noen mailer frem og tilbake med eieren. Så har jeg fått konstatert at Ingeborg Haldosdotter Vasseng (f. 1875 i Stangvik eller Surendal), fikk John Edvardsen Vasseng (f. 1896) utenfor ekteskap. I bygdeboka blir Edvard Gjeldnes oppgitt som far.
Jeg har prøvd og lete i kirkebøker under fødte, for å se om jeg finner John og deretter navnet på faren, men finner ingenting. Jeg finner han derimot i folketellingen for 1900 sammen med moren
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=427&teljing=ft1900&filnamn=f01566.wc2&amt=15&funnenr=153.

Men Edvard Gjeldnes da.
Jeg har hørt noen "rykter" om at han dro over til Michigan og jobbet på et sagbruk, og returnerte noen år senere. På Ellis Island finner jeg en Edward Gjeldnes på datoen 02.09-1904.
Jeg har fått noen kopier av gards- og ættesoge for Surnadal om gården Vassenden.
Her står en Edvard Olson (f.1872).
Har søkt masse i kirkebøker og i folketellinger om denne Edvard, MEN er denne Olson den samme personen som Gjeldnes??? Eller har jeg bare søkt i blinde her..??

Fra 1900-tellingen for Surendals:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01566&gardpostnr=394&merk=394#ovre

Jeg håper dette innlegget ble forståelig:) Er takknemmelig for all hjelp, hvis mulig.
Ha en fortsatt fin dag.

Mvh
Mari Tanaka Wasseng

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Edvard Gjeldnes (Olson), samme person??

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. mars 2007 kl. 1.42

Hei, først må jeg få takke for et kjempeflott innlegg :D Du har gitt lenker og fortalt hva du vet, det er flott.

Men lenka til FT1900 er kanskje feil? Jeg finner Ingeborg og sønnen på Brækken under Vasseng.

Edvard Gjeldnes bør du lete etter under garden Gjeldnes/Jeldnes. Den lå i Stangvik, og det er en Edvard Jonsen Jeldnes som er omtalt i Heimar og ættar i Stangvik, band 2, side 253.

Der står det:
"Edvard Jonson Jeldnes fekk heimelspapir på garden i 1947 og tok over drifta 1949. Han var fødd 1875 og var son til Jo Olson GJeldnes, f. 1855 og Marit Samuelsdotter Sæter.

Edvard Jeldnes var i Amerika og dreiv farmen åt farbroren Halvor. Han kom heim tridje og siste gongen i 1949 og tok over drifta. Edvard er ved sida av Halvor Ørsal, beste felespelaren som har vore i Todalen. Han har òg laga mange feler.

Edvard Jonson var gift med Dordi Olsdotter Halle, Austistua. Dei var barnlause folk, og brorson til Dordi, Odd Olavson Halle, Skogly, flytta til Gjeldnes i 1951 for å overta garden. Skjøte fekk han først i 1961.

...

Edvard Jeldnes og kona Dordi flytte i 1951 tilbake til heimen Haugabu på Halle i Todalen og levde der resten av tida."

Faren til denne Edvard, Jo (det står sikkert Jon i kirkeboka og i folketellingene, men i talemålet i Surnadal/Stangvik ble de kalt for Jo.) står på side 252 og han var eldste sønn, "f. 1855, død ugift 1946."

Jeg finner ikke noen andre Edvard omtalt under Gjeldnes i bygdeboka. Dette kan være den du leter etter. Denne Edvard er på Gjeldnes i Stangvik i FT1900, der han bor sammen med faren sin.

Du må nok få bl.a. farsnavnet til Edvard bekreftet ved dåpen. Kirkeboka er ikke kommet ut på nettet ennå, men på Riksarkivet ved Sognsvann i Oslo, har de nok klokkerboka på mikrofilm.

Edvard måtte også betale barnebidrag, men de protokollene finnes i fylkesmannsarkivet for Møre og Romsdal, og da må du til Statsarkivet i Trondheim. :)

Da jeg søkte i emigrantprotokollene for Kristiansund fant jeg to Edvard Gjeldnes :?

Den ene, Edvard Einarsen Gjeldnes er nok den du fant på Ellis Island. Den andre var Edvard Johnsen Gjeldnes og som jeg fant i bygdeboka. Den som dro i 1904 og var sjømann, kan være denne som jeg fant i skipslistene på båten Vilhelmine. Her heter han Edvard Einarsen Drøpping.

Og da har jeg nok gjort arbeidet ditt litt vanskeligere. Du må nok sjekke dåpen i kirkeboka og se om det står et farsnavn på Edvard. Hvis ikke noen av de som kjenner forholdene inne i Surnadal/Stangvik, bedre enn meg, kan hjelpe deg videre. :)
:) Tore

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. mars 2007 kl. 21.33

God kveld,

Drister meg frempå med et par kommentarer:

Jeg kan ikke bekrefte mer enn Tore om det er riktig at Edvard Jonson Gjeldnes, Nestua, er far. Men dersom du får bekreftet dette, så er det endel stoff å få tak i om Edvard. Som nevnt var han en god felespellmann, og i Amerika i flere år. Kan bidra med noe starthjelp der om ønskelig, også noe utover årstall og navn på enkelte tidligere slektsledd, men det er vel greiest å få bekreftet farskapet i kirkebok e.l. først.

Når det gjelder Ingeborg Haldosdotter, så er jeg temmelig sikker på at Tores henvisning er rett. Edvard Olsen Vaseng som du Mari nevner, var jordkar i Nestua på Vasseng, og vart senere gift i 1911. De andre på lista, med unntak av drengen, er søsken til Edvard Olson.

Ingeborg var nok fra plassen Vasseng-Brekka, og vart senere gift med Anton Skalde i Kristiansund. Foreldrene var Haldo Johannesson Halle fra Todalen, f. 1847, gift i Stangvik 1875 med Karen Johannesdotter Nes, f. 1850. Ho var frå Litltrøneset (no kalla Åsheim) under Nes i Stangvik. Dei flytta visstnok eindel rundt, men kom i alle fall til Vasseng-Brekka i 1890. Bakgrunnen til Haldo er omtala m.a. i Heimar i Surnadal, b. II, der står det ellers litt forskjellig som kan være av interesse. Ta kontakt dersom du ønsker flere opplysninger om dette.

mvh Erling

20396

Legg inn av 20396 » 11. mars 2007 kl. 0.18

God kveld/natt!

Tusen takk for to raske og nyttige svar + alle linker :D

Der ser man - jeg har jo søkt helt i blinde. Så Tore, du har ikke gjort arbeidet mitt vanskeligere, faktisk litt enklere - tro det eller ei. :lol: Nå har jeg noe spesifikt å søke på, og får håpe jeg er på rett spor nå.
Men som far sier: "Har du fått svar på en ting og kommet et skritt videre, så har du minimum ti nye spørsmål." :lol: Men det er vel noe av sjarmen til slektsforskning: det kommer ikke gratis:)

Siden de enda ikke har fått lagt ut den gjeldende kirkeboka for Stangvik, så får jeg nok prøve å ta en tur til Riksarkivet. Jeg må jo få greie på hvem faren til Edvard er, sånn at jeg kan komme meg videre i denne familien..
Statsarkivet i Trondheim blir litt vanskeligere. Men er de villige til å gi slike opplysninger over telefon? Eller sende kopier av protokoller?

Jeg googlet navnet til Edvard for en stund siden, og da dukket det opp noen linker med noe feleartikler. Men jeg tenkte ikke noe mer over det og tja "ikke min familie" :lol:
Det hadde vært fint med noe starthjelp her, hvis det skulle vise seg å være rett person.

Angående Ingeborg - så har jeg funnet ut bitte litt om henne.
Jeg får nok fjernlåne bygdeboka for Surnadal også:) Jeg ble veldig nysgjerrig nå når du (Erling) skriver at det står litt forskjellig som kan være av interesse.

Så nok engang Tusen takk for svarene!

Mvh
Mari

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. mars 2007 kl. 11.11

Ang. bygdebøkene for Surnadal så er det egne husmannsbøker, Heimar i Surnadal, som du skal slå opp i. Gards- og ættesoge for Surnadal handler om gardene og tar ikke med seg husmannsplassene i det hele tatt. Heimar i Surnadal var den første boka om husmannsplasser og ættene deres da den kom ut under krigen. Gards- og ættesoge kom seinere, rett etter krigen. Bare slik at du er klar over det, når du spør etter bygdebøker fra Surnadal. Du skal ha tak i, Heimar i Surnadal, som Erling skriver.

Om Statsarkivet i Trondheim sender kopier vet jeg ikke, men de svarer i alle fall på epost, som er det eneste jeg har prøvd i det siste. Adressen finner du her. Men det skal jo være enkelt å slå opp i bidragsprotokollene for dem.

Lykke til, og gi oss beskjed her når du har vært på Riksarkivet og funnet ut hvem som var faren. :)

20396

Legg inn av 20396 » 16. mars 2007 kl. 23.17

Hei!

Tja, i dag var jeg på Riksarkivet, men forlot stedet med hengende hode :cry:
Jeg fant ingenting, så jeg får nok prøve enda en tur dit snart.
Kjedelig var det, for man kommer jo ikke så mye lengre med dette resultatet :)

Heimar i Surnadal er reservert på biblioteket allerede. Håper jeg får den snart.
Mail til Statsarkivet i Trondheim er sendt. Så nå er det bare å vente på svar derifra.

Jeg vil gi en tilbakemelding når jeg har fått vært på Riksarkivet igjen og funnet ut om Edvards far.

Nok en gang - tusen takk for all hjelp jeg har fått.

Mari

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. mars 2007 kl. 12.42

Jeg prøvde å finne John Edvardsen som konfirmert i klokkerboka for Ranes, men fant ham ikke der.

Det ligger noen klokkerbøker for Ranes og Mo sogn ute, vet du om og evt. når og hvor John ble gift? Det kan være at det står navn på faren hans der.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. mars 2007 kl. 12.51

Da du var på Riksarkivet, lette du etter døpte i Ranes sogn i klokkerboka? Her står det at klokkerboka for Ranes 1891-1907 er tilgjengelig. Men det kan også tyde på at ministerialboka ikke er innlevert og fremdeles befinner seg på prestekontoret i Surnadal.

Det samme gjelder for ministerialboka for Stangvik.
Du kan jo ringe til prestekontoret i Surnadal og spørre om de kan slå opp i kirkebøkene for deg?

20396

Legg inn av 20396 » 18. mars 2007 kl. 15.05

Hei!

Tror jeg nesten har lett i alle kirkebøker som er tilgjengelig på nettet med årstallene 1875 og 1896:)

John ble gift med Petra Nikoline Pedersdtr Hoset i Kristiansund den 17/10 - 1923, Ministerialbok for Kristiansund 1917-1935
Det dumme i denne boka er at det dessverre ikke står noen farsnavn. men det står om fedrenes livsstilling og erhverv.
Så faren til John var da Gårdsdreng, også står det noe jeg ikke helt klarer å tyde :), men kan det være "kusk" mon tro....

Jeg har hørt noen rykter om at John jobbet som gårdsgutt på Kårvatn gård en gang i tiden. Jeg har sendt en mail dit, for å spørre om de vet noe om årstall osv, men ikke fått noe svar.

Men når jeg ser på fødte og døpte i Ministerialbok 1921-1935 for Kristiansund på min bestefar. Så står faktisk fødselsdatoen til John der 4/1-1896.

Da jeg var på Riksarkivet så sjekket jeg faktisk ikke etter døpte i Ranes Sogn. Skulle vel ikke forundre meg at han finnes i den boka:)

Jeg har tenkt litt på å ringe til prestekontoret i Surnadal. Det koster jo ikke å prøve det hvertfall - unntatt noen få tellerskritt:) Det er verdt det hvis de kan hjelpe meg med å finne farsnavnet til John. :)

Tusen takk for gode råd og tips Tore:)
Setter veldig pris på at dere hjelper meg.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. mars 2007 kl. 19.11

Det var synd at de giftet seg i Kristiansund, for kirkeboka brant opp, og disse listene som du har sett i, er listene til Statistisk Sentralbyrå, og som har blitt gjort til offisielle ministerialbøker for Kristiansund. Statistikerne trengte tydeligvis ikke like mye informasjon om folk, som det kirkebøkene kan gi, dessverre. Derfor står det ikke navn på fedrene, bare yrke. Det kan være yrket som faren hadde ved dåpen. John hadde nok med seg en presteattest til byen, og der hadde presten i Surnadal ført inn opplysningene om ham da han ble døpt. Faren kan derfor være gift ved vielsestidspunktet til John.

Det står Ungk. i kirkeboka på vielse nr 73.. Lenke til kirkeboka i Kristiansund over gifte.

Her står en forklaring på hvordan du skal lage lenke til selve kirkeboksida.

20396

Legg inn av 20396 » 18. mars 2007 kl. 19.32

Er det derfor det ikke står oppført farsnavn ja:) Men ganske kjedelig også da :lol:
Gikk den tapt da det brant i Kristiansund? Eller tidligere/senere?
Jeg skal prøve å ringe prestegjeldet i morgen, og hvis jeg finner ut noe der så skal jeg skrive inn en melding her igjen.

Tusen takk for tydningen i kirkeboka. Ikke alltid like enkelt og forstå skriften.
Takk for linken om hvordan linke til selve kirkeboksiden. Trodde ikke det gikk an jeg :oops:

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. mars 2007 kl. 20.01

Brant i 1950. Krigen hadde nok skyld i det, siden kommunens safe sto i ei brakke, men det var altså 10 år etter at byen brant.

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 19. mars 2007 kl. 21.03

Hei igjen,

Fatta litt interesse for denne søskenflokken fra Vasseng-Brekka, da det var noe mangelfullt i bøkene til Hyldbakk. Har i alle fall funnet ut litt vha FT1900, litt kirkebøker og litt lokalkunnskap. Finner følgende:

1. Ingeborg, f. 1875 i Stangvik. Bor med sønnen John E i Vasseng-Brekka i 1900, er da ugift. Blir gift i Kristiansund 22.7.1920 med Anton Tobiasson Skalde, f. 1892 i Øre. Han var enkemann etter Eli, søster til Ingeborg. Ingeborg er da husholder.

2. Johannes, f. 1877 i Stangvik. Han var ugift snekkersvenn i Kristiansund i 1900 (Byfogd Aas gate). Han vart senere gift med ei fra Ørlandet og hadde ett barn, iflg Hyldbakk.

3. Randi, f. 1879 i Stangvik. Ho er i 1900 ugift tjenestetaus (fjøsstell) på Heggem i Bøfjorden.

4. Karoline, f. 1882, død 1897.

5. Johanna, f. 1885 i Surnadal, ho er i 1900 ugift tjenestetaus i Oppistua Vasseng.

6. Eivind, f. 1888 i Surnadal. I 1900 er han gjetar i Utigard på Honnstad, Surnadal

7. Eli, f. 1892. Ho er heime enno i 1900, men vart senere gift med Anton Tobiasson Skalde i Kristiansund, og hadde mange barn iflg Hyldbakk. Ho døde i Kristiansund 9.11.1918.

Håper du finner noe her som kan hjelpe deg videre. mvh Erling

20396

Legg inn av 20396 » 19. mars 2007 kl. 22.53

God kveld igjen!

Erling, tusen takk for informasjonen du har funnet frem. Får da ikke håpe at du har brukt altfor lang tid på dette for meg:) Men jeg setter veldig pris på det altså :D
Nå har jeg fått enda mer informasjon å gå etter. Kanskje jeg kommer meg litt videre på farfar sin side. Nå er det bare å leke detektiv for harde livet.
Så han Anton var gift med Ingeborg sin søster først ja. Har på følelsen at det nesten bare er "innavl" her hehe. Jeg tror Anton hadde 3 barn eller noe sånt, men er ikke helt sikker. Men det får jeg finne ut av:)
Far sier at vi "ikke" har noe familietre, men et buskas. Jeg lurer litt på om han har rett :lol:
For å være ærlig så har jeg vært mest opptatt med å finne ut om faren til Edvard, så resten har bare blitt lagt på vent enn så lenge :?

Men i kveld kom "gjennombruddet", hvis jeg kan kalle det det. Bare ved en ren tilfeldighet eller et "uhell" så fant jeg vielsen til Edvard Johnsen Gjeldnes og Dordi Olsdtr Halle.
Jeg fant den i Lysningsprotokollen for Stangvik 1903-1909. De giftet seg 30. august 1903.
Lenke til den gjeldende siden i Lysningsprotokollen.
Jeg håper det virker (første gang jeg linker det direkte til siden) :)
Her står det at brudgommens far er John Olsen Gjeldnes.
Er det noen av dere som klarer å tyde brudens far? Ser navnet hans O.Halle, men skjønner ikke helt yrket hans :oops:

Dere er veldig snille som hjelper meg :D

Mvh
Mari

20444
Sted: RINDAL

Legg inn av 20444 » 19. mars 2007 kl. 23.05

Kanskje "fanejunker" ?

20444

Legg inn av 20444 » 19. mars 2007 kl. 23.06

Kanskje "fanejunker" ?

20444

Legg inn av 20444 » 19. mars 2007 kl. 23.07

Unnskyld jeg har ikke hikke, men fikk feilmelding 1.gang :-)

20396

Legg inn av 20396 » 19. mars 2007 kl. 23.10

Kari Nerbu skrev:Kanskje "fanejunker" ?

:lol: Hva slags yrke er det?
Søkte på nettet og her sto det "Fanejunker var den øverste underoffisersgraden".

Det kan nesten se sånn ut ja hmmm, hvorfor kunne de ikke skrive tydligere før i tiden:)

Tusen takk Kari :)

20396

Legg inn av 20396 » 21. mars 2007 kl. 20.57

I dag fikk jeg det svart på hvitt fra Statsarkivet i Trondheim.

I kirkeboka står det at Edvard var sønn av John Olsson Gjeldnæs og Marith Samuelsdatter Sæther. Dette var Johns første og Mariths tredje leiermål

Men de kunne ikke finne noe i protokollen ang bidragspliktige mellom 1896 og ut året 1897.

Jeg fikk hentet "Heimar i Surnadal" på biblioteket i dag også. Ja, det var litt av interesse som sto der. Nå har jeg bare lest om Vasseng-Brekka, men kan ikke si at det sto så mye "positivt" om han Haldo Johannesson Halle :)

Men jeg får granske videre nå som jeg har tilgang til de fleste bygdebøker.
Tusen takk for hjelpen nok engang.

Mari

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. mars 2007 kl. 21.06

Fikk du svar på hvem faren til John Edvardsen f. 1896 var også? Mora var Ingeborg Haldosdatter Halle, som du nevner i ditt første innlegg.

20396

Legg inn av 20396 » 21. mars 2007 kl. 21.12

Uff, dette blir jo flaut å skrive her. Men med meg og min "teflonhjerne":) så glemte jeg og spørre om far til John i mailen. :oops:

Så den mailen ble sendt i dag. Krysser fingrene for at de ikke er oppgitte over meg - for å få nok en henvendelse... Uff uff uff...

20396

Legg inn av 20396 » 31. mars 2007 kl. 8.41

God morgen!

Nå har det blitt lagt flere kirkebøker u på nett, og jeg har funnet ut hvem faren til John Edvardsen var.

I klokkerboka for Ranes i Surnadal 1891-1907 står det på side 14 , nr 1, at faren var Edvard Ejnarsen Drøpping av Stangvik.

Så nå er det å lete etter litt informasjon om han:)

Tusen takk for all hjelp dere har bidratt med.

Mvh
Mari

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. mars 2007 kl. 11.39

Da var det sjømannen som utvandret i 1904 og som var på båten Vilhelmine i FT1900 som var faren. :)

Dåpen fant jeg i kirkeboka for Stangvik nr 51 i 1875. Han var født som uekte. Mora var Ingeborg Andersdtr Husby f. 1847, og Ejnar Christenson Gjeldæs eller Grøn f. 1855. Det står også at Ejnar allerede var utvandret i en parentes bak navnet hans. Han står som utflyttet til de Forenede Nordamerikanske Stater som nr 7 i 1875.

Jeg finner ei Ingeborg i Stangvikboka som kan passe som mor til Edvard. Hun ble født på Moen under Husby, Stangvikboka bind 2 side 324.
"Ingeborg, f. 1846, g.m. murar Johansen frå Land." Foreldrene var Anders Larsson født på plassen i 1814 og døde i 1847, og mora Lisbet Torsteinsdotter Slettnes. Mora gifta seg på nytt med Jo Arntson Halle, og Jo "fekk byksel i 1847" på Moa. Det står mye om stefaren til denne Ingeborg. I FT1865 er Moagarden her, med mor og stefar til den Ingeborg som jeg fant.

Kanskje Erling kommer inn og kan se litt på dette?

På side 342 om Hauann og Heggøyann under Husby står det i Stangvikboka nevnt ei "Maria f. 1896, g.m. Edvard Einarson Gjeldnes. Barn: gutt, f. 1932 (jeg har anonymisert navnet). Kan dette være den samme Edvard Einarson som det letes etter her? Kanskje Erling vet noe mer om det også?

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 2. april 2007 kl. 14.01

Hei igjen,

Når farskapet ble oppklart, er det litt lettere å komme videre, ja, selv om familieforholdene her er litt kronglete å finne fram i. Jeg skal forsøke å hjelpe deg et par steg til:

Edvard Einarson Gjeldnes var født 29.7.1875, og er sikkert identisk med sjømannen som utvandra i 1904. Jeg er nokså sikker på at dette er samme mann som kjøpte plassen Nertrøinn under Ørsal i Todalen i 1919. Edvard var gift to ganger, først med Ane Arntsdotter Ørsal fra Sagtrøa under Ørsal. De hadde 1 datter og 2 sønner. Da Ane døde, gifta Edvard seg oppatt med Marie Olsdotter Heggøy i 1931. De hadde 1 sønn. Edvard døde i 1947. Se ellers Stangvikboka bind II, side 464.

Foreldra til Edvard var ikke gift. Faren var Einar Christenson Gjeldnes eller Grøn. Han var født 1855 i Stangvik, men emigrerte til USA som Tore nevner den 25.4.1875, altså litt før Edvard var født. Mora var Ingeborg Andersdotter Husby frå Husbymoen i Todalen, f. 1847. Ho vart senere gift med murmester Hans Johansen fra Søndre Land, f. 1841. De slo seg ned på Frøya, i FT1900 står de oppført på Sjåhaug under Dyrøen.

Hvis vi fortsetter litt lengre bakover med Ingeborg Andersdotter Husby, så var faren Anders Larsson Husby, født på Husbymoen i 1814. Foreldra hans var Lars Eliasson fra Gammelmoen under Kvennset i Todalen, født 1785, og kona Anne Johansdotter av ukjent opphav. Anders Larsson Husby var gift i 1840 med Lisbet Torsteinsdotter Nordvik, f. 1816 på Nedre Slettneset under Nordvik i Stangvik. Foreldra hennes var Torstein Torsteinson Nordvik fra Nedre Slettneset, f. 1783 (Stangvikboka II s. 206) og kona Guri Olsdatter Kvendbø fra plassen Kvennbøvollen i Surnadal, f. 1791 (Heimar i Surnadal II s. 73). De gifta seg i 1823. Vi kan eventuelt komme tilbake til disse senere.

Så litt om Einar Christenson Gjeldnes eller Grøn, f. 1855. Grøn-navnet hadde han fra mora, Caroline Christiana Jonasdotter Grøn. Ho var født ca 1825. Faren Jonas Petterson Grøn var lensmann i Stangvik fra 1. januar 1820. I 1827 byksla han plassen Trøin i Stangvika. Jonas Petterson var ifølge Stangvikboka født ca 1780, og gift i Sunndalen 27.12.1821 med Amalie Ulrikka Fredricha Molde, som da tjente i prestgarden i Sunndalen. Lensmann Grøn døde i 1831, den 21. mai. Caroline vart trolig ikke gift, i FT1865 tjente ho i alle fall i Nistua på Drøpping, Stangvik, og var da ugift.

Far til Einar Christenson var Christen Jakobson Hals eller Gjeldnes, f. 19.1.1825 i Stangvik. Han var dreng på Gjeldnes i 1855. Christen Jakobson kjøpte i 1862 Nistua på Fløysted i Straumsneset. Christen var gift to ganger, først med Ingrid Eriksdotter Gjeldnes fra Gjeldnesnausta, f. 1835, d. 1865. De hadde visstnok en sønn som utvandra til Amerika. Deretter med Kjerstin Toresdotter Ødegård, f. 1841, d. 1916. De hadde sønnen Kristen, f. 1870. Etterkommerne hans har fortsatt garden. Christen Jakobsen døde i 1894. Einar Christenson bodde hos faren i FT1865 og sikkert senere også.

Litt til slutt om bakgrunnen til Christen Jakobsen Hals. Han var sønn til Ingeborg Einarsdotter Hals frå Hals i Stangvik, f. 1807. Ho vart senere gift i Oppistua på Gjeldnes i Todalen med Anders Halvardson Gjeldnes, og det var vel slik at Christen Jakobson kom til Gjeldnes. Far til Christen var sersjant Jakob Michael Jakobson Nørbech fra Nestua på Nes i Stangvik, f. 1793. Han vart senere gift med Ingeborg Hallvardsdotter Melhus fra Stangvik, og bosatt i Skrøvsetvika i Bøfjorden. De hadde sønnen Jakob, f. 1833, gardmann på storgarden Kanestrøm Austre i Straumsneset. Foreldra til Jakob Michael var sersjant Jakob Børbech, f. ca 1747 og kona, enka Sara Kathrine Holst, fødd Teilgård.

Du får si fra hvis du trenger hjelp videre.

mvh Erling

20396

Legg inn av 20396 » 8. april 2007 kl. 20.04

Hei!

Dere to er jo noen engler da :D

Nå har jeg masse og slå opp i.
Nok en gang - Tusen takk for all hjelp dere har bidratt med.
Det er veldig gøy å komme noen steg videre på farfar sin side :)

Erling, jeg vil nok ta kontakt hvis jeg står fast igjen :lol:

Ha en fortsatt fin påske!

Mvh
Mari

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 24. april 2007 kl. 23.10

Hei igjen,

Kom tilfeldigvis over giftemålet til Haldo Johannesson Halle, f. 1847 og Karen Johannesdotter Næs, f.1850, i Stangvik kirkebok. De gifta seg 5. nov. 1875. Som far til Haldo står oppgitt Johannes Johannesson Halle, arbeider på Husby i Todalen, og som far til Karen står Johannes Johnson Todalshaug, husmann, fødd i Kristiansund.

Dette fikk meg til å koble hva slags folk denne Johannes Johnson Todalshaug var av. Han var sønn til Jo Johanson Todalshaug frå Todalshaugen i Todalen, f. 1787, og kona Kari Johannesdotter Stangvik fra plassen Røslia under Stangvik. Disse folka flytta ut og bodde i alle fall lenge på Honningsøya i Kvernes, men sønnen Johannes var altså i følge Stangvik kirkebok født i Kristiansund. Jo Johanson var bror til min tipp-tippoldefar, Johan Johanson Todalshaug. Alle disse brødrene fra Todalshaugen var uvanlig hendte, og kunne gjøre alle typer arbeid fagmessig, som f.eks trearbeid, smiing, lærarbeid.

mvh Erling

Brukeravatar
Rune Aalberg
Sted: STAVANGER

Legg inn av Rune Aalberg » 31. juli 2007 kl. 18.52

Hei!
Litt repetisjon med henvisning til et av Tore Kristiansen sine innlegg:
John E. Vaseng er oppgitt å bo sammen med sin mor Ingeborg Haldosdtr. Halle, besteforeldrene Haldo J. Halle og Karen Johannesdtr. Næs, samt tante Eli Haldosdtr. Halle.

Denne Haldo fikk sammen med Guri Andersdatter Husby 24. okt. 1874 (altså året før Ingeborg) datteren Lisbeth Haldorsdatter Husby som er mor til Anna Olsdatter f. 9. juli 1900. Ei kjenning av meg håper å finne slektninger etter Lisbeth og hennes mann Ole Olsen Drøpping. Men min kjenning har nok ikke noe imot å vite om "steslekta" etter Haldo heller.

Ole var gift med Lisbeth til han ble enkemann og gift på nytt, og dermed kom det mere "steslekt". :) Den nye livsledsagersken het Anna Fredriksdatter Stenberg fra Stenbergsskiftet i Stangvik, f. 1893, har det blitt meg opplyst.

Hvilke slektsbøker er mest aktuelle her? Stangvik? Surnadal? Ser ut til at de fleste anene er fra Stangvik. Mottar gjerne tips, spesielt om giftemålet til Lisbeth og Ole, og viser forøvrig til mitt eget innlegg under Surnadal. :roll:

Fortsatt god sommer!

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»