Leter etter John Johnsen født 1825 ,Rånes Surnadal
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Leter etter John Johnsen født 1825 ,Rånes Surnadal
Hei!
Lure på hvem hans foreldre var og andre opplysninger av interesse.
Han er min tippoldefar og flyttet til Hitra og giftet seg her.
Lure på hvem hans foreldre var og andre opplysninger av interesse.
Han er min tippoldefar og flyttet til Hitra og giftet seg her.
Re: Leter etter John Johnsen født 1825 ,Rånes Surnadal
Og hvem giftet han seg med?
Kjell
Kjell
Han giftet seg med Beret Jørgensdatter født 1835 på Dolm,Hitra.
Tror du har noen tips til hvordan man kan lete !! Hjertlig takk. Hvordan kan man lettest finne slekt som kommer fra Sverige?
Tror du har noen tips til hvordan man kan lete !! Hjertlig takk. Hvordan kan man lettest finne slekt som kommer fra Sverige?
Muligens er dette den vielsen du søker, her fra Family Search:
John Johnsen Svankild
Norway, Marriages, 1660-1926
birth: 1826 Aasen Sørendalen
marriage: 22 Nov 1864 Hitra, Sør-Trøndelag, Norway
parents: John Evensen
spouse: Beret Jørgensdatter
groom's name: John Johnsen Svankild
groom's birth date: 1826
groom's birthplace: Aasen Sørendalen
groom's age: 38
bride's name: Beret Jørgensdatter
bride's birth date: 1834
bride's birthplace: Vikan
bride's age: 30
marriage date: 22 Nov 1864
marriage place: Hitra, Sør-Trøndelag, Norway
groom's father's name: John Evensen
bride's father's name: Jørgen Jørgensen
groom's marital status: Single
bride's marital status: Widowed
Kjell
John Johnsen Svankild
Norway, Marriages, 1660-1926
birth: 1826 Aasen Sørendalen
marriage: 22 Nov 1864 Hitra, Sør-Trøndelag, Norway
parents: John Evensen
spouse: Beret Jørgensdatter
groom's name: John Johnsen Svankild
groom's birth date: 1826
groom's birthplace: Aasen Sørendalen
groom's age: 38
bride's name: Beret Jørgensdatter
bride's birth date: 1834
bride's birthplace: Vikan
bride's age: 30
marriage date: 22 Nov 1864
marriage place: Hitra, Sør-Trøndelag, Norway
groom's father's name: John Evensen
bride's father's name: Jørgen Jørgensen
groom's marital status: Single
bride's marital status: Widowed
Kjell
Fra kirkeboka, par nr.54 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-374 Har selv slekt fra Hitra!
Kjell
Kjell
Hjertlig takk ! Skal se om jeg finner kirkeboka i Surnadalen slik at jeg kan finne begge hans foreldre og kanskje også komme vider. De er en engel! Dette er spennende !! Godt nytt år til deg!
Håper jeg ikke blir til engel ennå, men du spurte også om hvordan man leter etter slekt i Sverige, og du finner det under Etterlysninger her på forumet, se nederste linje, Emigrasjon og andre land
Kjell
Kjell
Hei!
John Evensen Aasen ble gift 4.11.1824 med Bridt Evensdtr. Østbøe (nr. 8): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-191
Dette paret fikk 6.8.1825 sønnen John Johnsen (nr.5): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-100
I 1865 var John Evensen bosatt på Svankil på Hitra som "føderådsmann". Gårdbrukeren er en annen sønn, nemlig Even Johnsen: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=493#ovre
Kona til John Evensen blir her kalt Bereth Evensdtr. (Bridt ved vielsen)
John Evensen Aasen ble gift 4.11.1824 med Bridt Evensdtr. Østbøe (nr. 8): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-191
Dette paret fikk 6.8.1825 sønnen John Johnsen (nr.5): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-100
I 1865 var John Evensen bosatt på Svankil på Hitra som "føderådsmann". Gårdbrukeren er en annen sønn, nemlig Even Johnsen: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=493#ovre
Kona til John Evensen blir her kalt Bereth Evensdtr. (Bridt ved vielsen)
Hei
Dersom du er interessert i å finne aner i Surnadal lenger tilbake i tid kan du låne Hans Hyldbakks bygdebøker på fjernlån fra biblioteket.
Opplysninger fra i Heimar i Surnadal, bind II på side 19, Åshaugen:
Den første av dine aner her er Eivind (Even - Hyldbakk bruker forma Eivind) Jonson, født 1758 på garden Polden og var gift 1794 med Gjertrud Jonsd. Åsen eller Ellevset (foreldre Jo Toreson Ellevset og kona Ildrid Hansd. Åsen.
På høyre side her finner du Jo Eivindson og familien utflyttet til Hitra i 1838:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-243
mvh Aud M
Dersom du er interessert i å finne aner i Surnadal lenger tilbake i tid kan du låne Hans Hyldbakks bygdebøker på fjernlån fra biblioteket.
Opplysninger fra i Heimar i Surnadal, bind II på side 19, Åshaugen:
Den første av dine aner her er Eivind (Even - Hyldbakk bruker forma Eivind) Jonson, født 1758 på garden Polden og var gift 1794 med Gjertrud Jonsd. Åsen eller Ellevset (foreldre Jo Toreson Ellevset og kona Ildrid Hansd. Åsen.
På høyre side her finner du Jo Eivindson og familien utflyttet til Hitra i 1838:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-243
mvh Aud M
Tusen takk ! Skal låne bøkene.Dette er meget spennende. Synes dere er flinke til å lese kirkebøkene. De er vanskelige å tyde ,syned jeg.
Her er lenke til det såkalte "tydeforumet" vårt, Gøril!
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
Legger du inn lenke til det du strever med, får du hjelp av eksperter!
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
Legger du inn lenke til det du strever med, får du hjelp av eksperter!

Vennlig hilsen Tove
- bare hyggelig å kunne bidra. Jeg har selv mange av mine aner fra Surnadal så jeg har både de to binda Heimar i Surnadal og Gards- og ættesoge for Surnadal (3 bind).
Gårdene Åsen, Polden og Ellevset finner du i bind II av Gards- og ættesoge for Surnadal.
Kirkebøkene kan være en utfordring, men det blir lettere etter hvert når man har hatt denne interessante hobbyen ei stund og fått litt "trening" i å lese kirkebøker.
mvh Aud M
Gårdene Åsen, Polden og Ellevset finner du i bind II av Gards- og ættesoge for Surnadal.
Kirkebøkene kan være en utfordring, men det blir lettere etter hvert når man har hatt denne interessante hobbyen ei stund og fått litt "trening" i å lese kirkebøker.
mvh Aud M
Takk skal dere ha! Er blitt så ivrig til å finne ut mer om min familie.
Hei alle sammen!
Nå har jeg lest mye i bygdebøkene fra Surnadal.
Jeg fant Eivind(født 1758) Jonson som er far til John Evensen.
Eivinds far het Jo Eivndson (Skei) født 1726/gift med Gunnhild Nilsdotter.
Hans far var Eivind Steinarson (født 1685/89) gift med Anne Jonsdotter.
Far til Eivind heter Steinar Eivindson (født 1637).Så står det at Eivind Jonson var hans far, men han er født i 1625.Dette kan vel ikke stemme?
Hans far igjen er Jo Nilsson Skei som det ikke står noe annet enn at han var lagrettesmann i 1619.
Disse opplysningene fant jeg i gårds- og ættesoge i Surnadal bind 2 side 246-247.
Jeg lurer på om det er noen som har den boka som kan hjelpe meg å finne ut om de siste opplysningene stemmer. Kan det være en feil i boka ang. årstall?
Mvh Gøril
Nå har jeg lest mye i bygdebøkene fra Surnadal.
Jeg fant Eivind(født 1758) Jonson som er far til John Evensen.
Eivinds far het Jo Eivndson (Skei) født 1726/gift med Gunnhild Nilsdotter.
Hans far var Eivind Steinarson (født 1685/89) gift med Anne Jonsdotter.
Far til Eivind heter Steinar Eivindson (født 1637).Så står det at Eivind Jonson var hans far, men han er født i 1625.Dette kan vel ikke stemme?
Hans far igjen er Jo Nilsson Skei som det ikke står noe annet enn at han var lagrettesmann i 1619.
Disse opplysningene fant jeg i gårds- og ættesoge i Surnadal bind 2 side 246-247.
Jeg lurer på om det er noen som har den boka som kan hjelpe meg å finne ut om de siste opplysningene stemmer. Kan det være en feil i boka ang. årstall?
Mvh Gøril
- bygdebøker er nok ikke feilfrie; du må regne med slike feil og dette er jo langt tilbake i tid.
(Har ikke bøkene tilgjengelig akkurat nå ..). Ellers kan det godt være noen her på forumet som kan svare bedre enn jeg.
mvh Aud M
(Har ikke bøkene tilgjengelig akkurat nå ..). Ellers kan det godt være noen her på forumet som kan svare bedre enn jeg.
mvh Aud M
-
- Sted: KVANNE
Hei,
personrekka fra far til sønn på Røssmoen på Skei er nok riktig, det er nok bare en skrivefeil i fødselsåret på Steinar Eivindson (den eldste), som ikke skal være 1637, men derimot cir 1657. Dette ser du i vedlagte lenke (FT1701):
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38458/17/
Kan også ta med et lite notat om den samme Steinar fra tinget 7. mai 1685: ”Stener Schei paatog sig at forferdige en døchtig ferje mellem Øie og Schei, men frasagde sig fergemandsombudet, da han ej lengere havde tiid at udføre det. Almuen lovede at underholde en fergemand og udligne dette i fergetold i Øie og Ranes sogne. Fergemanden skulde selv være pligtig til at holde et lidet ”fahr” for at sette en mand over i”.
Kan ellers føye til at Nils Skei, som er brukar på 1/2-part av Skei i 1610 og 2/3 av Skei i 1620, helst må være far til Jo Nilsson. Det er vel heller ikke utenkelig at Greus Skei, f. ca 1585 og brukar i Utistua på Skei, er bror til Jo Nilsson. Men sikre bevis har jeg ikke.
Kanskje var en Erik Skei som er nemnt i 1608, også av samme folket, og i så fall bror til Nils? Erik hadde da hogget en Henning skomakar med eit sverd. Ennå var altså ikke vikingeånda død på Skeisgarden!
mvh Erling
personrekka fra far til sønn på Røssmoen på Skei er nok riktig, det er nok bare en skrivefeil i fødselsåret på Steinar Eivindson (den eldste), som ikke skal være 1637, men derimot cir 1657. Dette ser du i vedlagte lenke (FT1701):
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38458/17/
Kan også ta med et lite notat om den samme Steinar fra tinget 7. mai 1685: ”Stener Schei paatog sig at forferdige en døchtig ferje mellem Øie og Schei, men frasagde sig fergemandsombudet, da han ej lengere havde tiid at udføre det. Almuen lovede at underholde en fergemand og udligne dette i fergetold i Øie og Ranes sogne. Fergemanden skulde selv være pligtig til at holde et lidet ”fahr” for at sette en mand over i”.
Kan ellers føye til at Nils Skei, som er brukar på 1/2-part av Skei i 1610 og 2/3 av Skei i 1620, helst må være far til Jo Nilsson. Det er vel heller ikke utenkelig at Greus Skei, f. ca 1585 og brukar i Utistua på Skei, er bror til Jo Nilsson. Men sikre bevis har jeg ikke.
Kanskje var en Erik Skei som er nemnt i 1608, også av samme folket, og i så fall bror til Nils? Erik hadde da hogget en Henning skomakar med eit sverd. Ennå var altså ikke vikingeånda død på Skeisgarden!
mvh Erling
Hei Erling!
Takk skal du ha. Hvor har du funnet opplysningene fra så langt tilbake? Jeg har lest det som stod om Skei i bøkene ,men ikke funnet dette. Er det andre sider jeg skal se på?
Mvh Gøril
Takk skal du ha. Hvor har du funnet opplysningene fra så langt tilbake? Jeg har lest det som stod om Skei i bøkene ,men ikke funnet dette. Er det andre sider jeg skal se på?
Mvh Gøril
-
Hei, mye av dette er temmelig tungt tilgjengelig stoff, om du ikke har tatt kurs i gammel gotisk håndskrift vil jeg anbefale det. Her må en gå igjennom de scannede dokumentene som finnes, og det er en nokså omstendelig prosess med mye leting før en finner det en er ute etter. Men det begynner å bli nokså stor andel av det tilgjengelig på nett. Selv har jeg hatt god hjelp i en dreven herremann her på Nordmøre, men han begynner å bli nokså til års, så jeg må skjerpe meg og jobbe mer med gotisk håndskrift selv. Veldig greit å bruke tydehjelpen her på DIS også!
Endel aktuelle kilder: Lensregnskapene (f.eks lister over betaling av bøter for ting som slagsmål, leiermål etc), gardbykslings-dokumenter, skatte og tiende lister, m.a. feskatten 1629 og Kvegskatten 1657. Mange av disse kildene hadde ikke Hans Hyldbakk lett tilgjengelig da han skrev bygdebøkene for Surnadal, og dermed er det meste fra disse kildene utelatt, kanskje med endel unntak når det gjelder feskatten.
På digitalarkivet er det endel nyttig scannet informasjon som jeg ihvertfall har funnet i bl.a. Rettsprotokollene - Tingbøkene fra Nordmøre (1676----), Skiftemateriale (1668....), Pantebøkene, Jordebøker for Nordmøre, Odelsjordebøker for Nordmøre (under Trondhjems len, som var hovedlenet nordenfjells).
Dette ble sikkert litt skremmende, men det finnes få snarveier til stoffet fra før 1701, dersom en vil verifisere med primærkilder.
mvh Erling
Endel aktuelle kilder: Lensregnskapene (f.eks lister over betaling av bøter for ting som slagsmål, leiermål etc), gardbykslings-dokumenter, skatte og tiende lister, m.a. feskatten 1629 og Kvegskatten 1657. Mange av disse kildene hadde ikke Hans Hyldbakk lett tilgjengelig da han skrev bygdebøkene for Surnadal, og dermed er det meste fra disse kildene utelatt, kanskje med endel unntak når det gjelder feskatten.
På digitalarkivet er det endel nyttig scannet informasjon som jeg ihvertfall har funnet i bl.a. Rettsprotokollene - Tingbøkene fra Nordmøre (1676----), Skiftemateriale (1668....), Pantebøkene, Jordebøker for Nordmøre, Odelsjordebøker for Nordmøre (under Trondhjems len, som var hovedlenet nordenfjells).
Dette ble sikkert litt skremmende, men det finnes få snarveier til stoffet fra før 1701, dersom en vil verifisere med primærkilder.
mvh Erling
Hei Erling!
Takk skal du ha. Jeg tenker at det kunne vært morsomt å lære seg gotisk skrift.Så at det finnes kurs online,så det kan tenkes at jeg skal prøve det!
I de dokumentene du fant stod det noe om fødselsdato på Nils Skei og Jo Nilson ?
Mvh Gøril
Takk skal du ha. Jeg tenker at det kunne vært morsomt å lære seg gotisk skrift.Så at det finnes kurs online,så det kan tenkes at jeg skal prøve det!
I de dokumentene du fant stod det noe om fødselsdato på Nils Skei og Jo Nilson ?
Mvh Gøril
-
Hei,
nei, ingen alder som kan gi fødselsår.
mvh Erling
nei, ingen alder som kan gi fødselsår.
mvh Erling