Iver Larsen Botten i Surnadal. Far til Anders Sivertsen Moen
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Iver Larsen Botten i Surnadal. Far til Anders Sivertsen Moen
Anders var uekte barn av Iver Larsen fra Botten og Eli Andreasdatter Holten fra samme sted. Anders var født 16.03.1843 i Aure. Eli giftet seg senere med Sivert. I kirkeboka står ikke Ivers fødselsdata. Er det noen som vet mer om Iver? Jeg greier ikke å tyde det som står bak Ivers navn, før Bottn?
Jeg har ikke laget lenke her før, men prøver:
Dette er fra kirkeboka i Aure 1843
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640032.jpg
Takknemlig for hjelp!
Jeg har ikke laget lenke her før, men prøver:
Dette er fra kirkeboka i Aure 1843
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640032.jpg
Takknemlig for hjelp!
Re: Iver Larsen Botten i Surnadal. Far til Anders Sivertsen
Eg les det som "Ungkarl Iver Larsen tienende i Bottn, fra Surendal".
Takk for svar.
Ja. tienende kan det være, men hva betyr det?
Ja. tienende kan det være, men hva betyr det?
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei!
Att "Iver L." tjente, eller var i tjeneste på Bottn.
Att "Iver L." tjente, eller var i tjeneste på Bottn.
Mvh,Svehn
Takk for svar. Dette kan tyde på at Iver var fra Aure og var dreng i Surnadal. Iflg kirkebøkene var Iver et mer vanlig navn i Aure enn i Surnadal. Jeg legger en lenke inn på Aureforumet for å se om noen kjenner ham der.
Blir det ikke omvendt, at han er fra Surnadal og tjente i Aure. SIden gutten er døpt i Aure, og det står han er fra Surnadal.
- Else Berit Rustad
Tone skrev:Blir det ikke omvendt, at han er fra Surnadal og tjente i Aure.
Jeg tolker det slik som du gjør, Tone.
Mvh
Else B.
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Anders er sannsynligvis ført med feil farsnavn ved dåpen i Aure.
Konfirmant nr. 28, Anders f. 16/3 1843, foreldre er Syvert Larsen og Eli Andersdatter. Lenke
Her på Sveatrøen i 1865. Lenke
Tar også med Elis innflytting til Aure i 1838. Lenke
En kandidat til Syvert Larsen, konfirmant nr. 74, han er født i Hemne. Lenke
Mvh Aud
Konfirmant nr. 28, Anders f. 16/3 1843, foreldre er Syvert Larsen og Eli Andersdatter. Lenke
Her på Sveatrøen i 1865. Lenke
Tar også med Elis innflytting til Aure i 1838. Lenke
En kandidat til Syvert Larsen, konfirmant nr. 74, han er født i Hemne. Lenke
Mvh Aud
Nr. 68, Syvert Larsen Holten ble konfirmert i Rindal i 1836, trolig en bedre kandidat enn den Syvert som var født i Hemne. Lenke
Mvh Aud
Mvh Aud
Hei
Det kan jo forklare at jeg ikke finner Iver noe sted hvis det er ført inn feil farsnavn i kirkeboka.
Jeg tenkte kanskje at Iver var far til Anders og at Syvert som moren giftet seg med, "adopterte" Anders og at Anders endret farsnavn til Syvertsen av den grunn.
Var det vanlig at man uansett om man var ekte el uektefødt, hadde sin biologiske fars navn og beholdt det hele livet?
Det kan jo forklare at jeg ikke finner Iver noe sted hvis det er ført inn feil farsnavn i kirkeboka.
Jeg tenkte kanskje at Iver var far til Anders og at Syvert som moren giftet seg med, "adopterte" Anders og at Anders endret farsnavn til Syvertsen av den grunn.
Var det vanlig at man uansett om man var ekte el uektefødt, hadde sin biologiske fars navn og beholdt det hele livet?
Frå Wikipedia:
Patronymikon
Patronymikon, eller patronym, tyder farsnamn. Det er namn som består av fars førenamn pluss ei ending. På norsk er endinga vanlegvis -sen, -(s)son, -(s)sønn, -(s)datter eller -(s)dotter.
Alle som har eit patronymikon, har eit personnamn i tillegg. I Noreg må dei (etter at namnelova kom i 1923) dessutan ha eit slektsnamn.
I store delar av verda har alle patronymikon som ein del av namnet sitt. I Russland presenterer folk seg alltid med både personnamn og patronymikon. Heiter ein person til dømes Raisa Nikolajevna Koshkina, veit du at personnamnet til faren hennar er Nikolaj.
Frå midten av 1800-talet var det somme i Noreg som valde å føra patronymikonet sitt vidare som etternamn, både til søner og døtrer. Desse fekk dermed farfaren sitt personnamn pluss -sen som slektsnamn. (I dag er Hansen det vanlegaste etternamnet i Noreg.)
Sjå òg metronymikon og parentonym.
Kategori: Namn
Patronymikon
Patronymikon, eller patronym, tyder farsnamn. Det er namn som består av fars førenamn pluss ei ending. På norsk er endinga vanlegvis -sen, -(s)son, -(s)sønn, -(s)datter eller -(s)dotter.
Alle som har eit patronymikon, har eit personnamn i tillegg. I Noreg må dei (etter at namnelova kom i 1923) dessutan ha eit slektsnamn.
I store delar av verda har alle patronymikon som ein del av namnet sitt. I Russland presenterer folk seg alltid med både personnamn og patronymikon. Heiter ein person til dømes Raisa Nikolajevna Koshkina, veit du at personnamnet til faren hennar er Nikolaj.
Frå midten av 1800-talet var det somme i Noreg som valde å føra patronymikonet sitt vidare som etternamn, både til søner og døtrer. Desse fekk dermed farfaren sitt personnamn pluss -sen som slektsnamn. (I dag er Hansen det vanlegaste etternamnet i Noreg.)
Sjå òg metronymikon og parentonym.
Kategori: Namn
Fra Heimar i Surnadal av Hans Hyldbakk, bind I, side 254, er Eli og hennes barn omtalt.
I lenka fra folketellinga 1865 her på forumet er brukerne på Austre Sveatrøa Iver Pedersen og Ingeborg Andersdatter Holten:
"Dei var barnlause folk. Men Eli Andersdotter, søster hennar Ingeborg, budde i Trøa, og ho hadde to born, som vart oppalne her. Den eine var sonen Anders Sivertson Sveen, som sia vart husmann i Djupdalen i Moen, og den andre var sonen Iver Olson Sveen, som seinare busette seg i Trondheim. Faren hans var Ola Jensson Gulla."
- så til side 145 i samme bok; Djupdalen under Moen:
"Anders Sivertson Svean tok over heimen i Djupdalen etter Johanna, og etter den mannen lever det ei overlag stor slekt, serleg oppi Rindalen. Anders var født 1843 av foreldre Sivert Larsson Bele, f 1818 i Hemne og Eli Andersdotter frå plassen Stoen på Holten. Sivert Larsson vart gift i Stangvik i 1852 med Maria Ols. Stangvik. Dei budde i Øyastua uti Stangvika, men reiste sia til Amerika saman med sonen Martinus."
mvh Aud M
I lenka fra folketellinga 1865 her på forumet er brukerne på Austre Sveatrøa Iver Pedersen og Ingeborg Andersdatter Holten:
"Dei var barnlause folk. Men Eli Andersdotter, søster hennar Ingeborg, budde i Trøa, og ho hadde to born, som vart oppalne her. Den eine var sonen Anders Sivertson Sveen, som sia vart husmann i Djupdalen i Moen, og den andre var sonen Iver Olson Sveen, som seinare busette seg i Trondheim. Faren hans var Ola Jensson Gulla."
- så til side 145 i samme bok; Djupdalen under Moen:
"Anders Sivertson Svean tok over heimen i Djupdalen etter Johanna, og etter den mannen lever det ei overlag stor slekt, serleg oppi Rindalen. Anders var født 1843 av foreldre Sivert Larsson Bele, f 1818 i Hemne og Eli Andersdotter frå plassen Stoen på Holten. Sivert Larsson vart gift i Stangvik i 1852 med Maria Ols. Stangvik. Dei budde i Øyastua uti Stangvika, men reiste sia til Amerika saman med sonen Martinus."
mvh Aud M
Hei Aud.
Tusen takk for god info om Anders. Biblioteket i Molde er stengt, så jeg har ikke fått tak i bygdebøker jeg har lyst på. Derfor flott at slike gode hjelpere som du finnes!
mvh Aslaug
Tusen takk for god info om Anders. Biblioteket i Molde er stengt, så jeg har ikke fått tak i bygdebøker jeg har lyst på. Derfor flott at slike gode hjelpere som du finnes!
mvh Aslaug
Vielsen til Sivert Larssen og Maria Olsdatter i 1852 (par nr 7):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
Det er nok konfirmant nr 74 som Aud nevner over som er rett Sivert. Han har tilnavn Garthe. Etter det jeg finner på nettet, er det en gard i Surnadal? Er det noen som kan være så snill å se etter i bygdeboka om Sivert, evt hans foreldre Lars Johansen og Maret/Marit er nevnt i omtalen av denne garden?
På forhånd tusen takk!
mvh Aslaug
På forhånd tusen takk!
mvh Aslaug
Jeg finner ingen opplysninger om Sivert eller hans foreldre under Garte, og heller ikke under Bæhle (Bele) i Åsskard. Da var kanskje dette garder hvor han var i tjeneste ?
Ved vielsen er hans fars navn Lars Johansen Kirksæter og ved konfirmasjonen er foreldrenes navn Lars Johnsen og Marit Sivertsd.
Jeg har lett litt etter dem på Hemneslekt.net, men ikke funnet noen som kan passe .. ennå ..
mvh Aud M
Ved vielsen er hans fars navn Lars Johansen Kirksæter og ved konfirmasjonen er foreldrenes navn Lars Johnsen og Marit Sivertsd.
Jeg har lett litt etter dem på Hemneslekt.net, men ikke funnet noen som kan passe .. ennå ..
mvh Aud M
Jeg har ikke funnet flere opplysninger om Sivert, men Eli flyttet til Trondheim:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-253
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-253
Er det det som står i anmerkningsrubrikken i kirkeboka? At de ikke er gift? Jeg greier ikke tyde det som står der. Da kan vel forklaringen på Siverts tilknytning til Surnadal være at Marit flyttet dit.
Her fant jeg både Sivert, Marit og far Lars Johansen Bjerkan i Hemnesslekt, men ingen aner over dem er nevnt. Her er også Garthenavnet med.
http://www.hemneslekt.net/getperson.php ... tree=Hemne
mvh Aslaug
Her fant jeg både Sivert, Marit og far Lars Johansen Bjerkan i Hemnesslekt, men ingen aner over dem er nevnt. Her er også Garthenavnet med.
http://www.hemneslekt.net/getperson.php ... tree=Hemne
mvh Aslaug
Anmerkningene er:
hans andet, hendes 3. Lejermaal
Lars har altså fått ett barn utenfor ekteskap tidligere og Marit har fått to.
hans andet, hendes 3. Lejermaal
Lars har altså fått ett barn utenfor ekteskap tidligere og Marit har fått to.
Tusen takk for tydehjelp!
Mener jeg har hørt at kvinner måtte i fengsel etter annet el tredje leiermål?
Kanskje Marit rømte fra lensmannen i Hemne til Surnadal......
mvh Aslaug
Mener jeg har hørt at kvinner måtte i fengsel etter annet el tredje leiermål?
Kanskje Marit rømte fra lensmannen i Hemne til Surnadal......
mvh Aslaug