Hei igjen. Jeg må bare prøve meg igjen her. Nå har jeg funnet ut masse masse om alle i denne søskenflokken, bortsett fra Martinus. Det er som ett stort åpent sår i slekts treet mitt. Martinus Olsen Drøpping var født i Stangvik den 17 januar 1861. Han var sønn av Ola Jacobsen og Lisa Grøn. Han var en av 6 søsken. Jacob, Jonas, Maria, Fredrikka og Fredrik var de andre. Vet ikke om han tok navnet Kvande til slutt han også. Fant en som kunne passe i emigrasjonsprotokoll, men det står at han var nektet utreise. Senere har jeg fått høre at han bosatte seg på Østlandet. Kan noen hjelpe meg å gi meg en ledetråd på hvor det ble av denne karen? Dette er den eneste jeg mangler noe om for øyeblikket på denne greina.
Ola Jacobsen og Lisa Grøn "skiftet" etternavn ganske ofte etter hvert som de flyttet seg rundt oppe i Stangvik. Da tippoldefar Fredrik ble født tre år senere het Ola Jacobsen Brøske til etternavn. Bodde i Bakhauan i Stangvik, Kvanne.
Håper inderlig noen kan hjelpe meg litt på vei her med denne personen også, som dere har hjulpet meg med alle de andre...
På forhånd Tusen takk....
Steffen Kjos Kvande