Ser etter opphavet til denne personen. Han ble gift med Elie Sivertsdtr. 25.2.1813
Trenger hjelp fra noen som kjenner område Bøverfjorden. Stangvik Preste.gj.
Mvh.
Bård Asphjell
Soldat Jon Anderssen, Bæverfjord g. 1813
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Re: Soldat Jon Anderssen, Bæverfjord g. 1813
Hei
Dette er vel Jon i 1801 tellingen med foreldre og søsken:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 87262#ovre
Vivi
Dette er vel Jon i 1801 tellingen med foreldre og søsken:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 87262#ovre
Vivi
-
- Sted: KRISTIANSUND N
I Åsskardboka side 368 under navnegarden Bæverfjord står bruket Utheim (Nausta) og der står det:
Anders Jonson Bø gifta seg med enkja Ingeborg Johansdotter og vart husmann på plassen.
6 barn nevnt og deriblant 3. Jo f. 1788.
Anders Jonson døde 1815 og Ingeborg Johansdotter i 1826.
Hyldbakk har ikke mer om Jo enn det som står der. Jo ble gift i Orkdalen ser jeg, bodde han der resten av livet?
Ingeborg var gift med forrige brukaren på plassen, Jo Fredrikson Grønnes, og der står det: Han var g. m. Ingeborg Johansdotter Husby frå Todalen, f. 1751.
Anders Jonson finner jeg ikke nevnt under Bø i Åsskardboka.
Ingeborg står i Stangvikboka bind 2, side 316 under Nilsstua, Husby og foreldrene hennes var Johan Pederson frå Pestua på Halle g.m. Sigrid Olsdotter, byksla garden.
Under Pestua på Halle, side 362 i samme bind, står foreldrene til Johan som Peder Pederson, han var odelsgutt på garden og gift med Ingeborg Johansdotter Hallset, Oppistua. Faren til Peder het Peder Arntson og mora het Gunnhild Jonsdotter.
Hallset er også i samme bind, og Oppistua står på side 479. Men der heter faren til Ingeborg for Ola Johanson. Han var fra Utigard, Ørsal. Der må det være noe feil.
Ørsal er også i samme boka.
Jeg foreslår at du går på biblioteket ditt og fjernlåner Heimar og ættar i Stangvik, band 2 av Hans Hyldbakk, Ny revidert utgåve 1982. Da får du lese sjøl om disse folkene i Todalen.
Anders Jonson Bø gifta seg med enkja Ingeborg Johansdotter og vart husmann på plassen.
6 barn nevnt og deriblant 3. Jo f. 1788.
Anders Jonson døde 1815 og Ingeborg Johansdotter i 1826.
Hyldbakk har ikke mer om Jo enn det som står der. Jo ble gift i Orkdalen ser jeg, bodde han der resten av livet?
Ingeborg var gift med forrige brukaren på plassen, Jo Fredrikson Grønnes, og der står det: Han var g. m. Ingeborg Johansdotter Husby frå Todalen, f. 1751.
Anders Jonson finner jeg ikke nevnt under Bø i Åsskardboka.
Ingeborg står i Stangvikboka bind 2, side 316 under Nilsstua, Husby og foreldrene hennes var Johan Pederson frå Pestua på Halle g.m. Sigrid Olsdotter, byksla garden.
Under Pestua på Halle, side 362 i samme bind, står foreldrene til Johan som Peder Pederson, han var odelsgutt på garden og gift med Ingeborg Johansdotter Hallset, Oppistua. Faren til Peder het Peder Arntson og mora het Gunnhild Jonsdotter.
Hallset er også i samme bind, og Oppistua står på side 479. Men der heter faren til Ingeborg for Ola Johanson. Han var fra Utigard, Ørsal. Der må det være noe feil.
Ørsal er også i samme boka.
Jeg foreslår at du går på biblioteket ditt og fjernlåner Heimar og ættar i Stangvik, band 2 av Hans Hyldbakk, Ny revidert utgåve 1982. Da får du lese sjøl om disse folkene i Todalen.

Er Bøverfjorden i Stangvik Preste.gj. eh gård og hvor ligger den?
Jeg trodde først at det var snakk om stedet Bøverfjord.
Takker så mye for responsen så langt
Jeg trodde først at det var snakk om stedet Bøverfjord.
Takker så mye for responsen så langt
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Tja, litt usikker på hva du mener?
Bøverfjorden ligger i dagens Surnadal kommune. Så vidt jeg har forstått skiftet det navn tilbake til Bøverfjorden i 2005.
Bøverfjorden ligger i dagens Surnadal kommune. Så vidt jeg har forstått skiftet det navn tilbake til Bøverfjorden i 2005.

Stangvik prestegjeld omfatter Stangvik sokn, Åsskard sokn og Todalen sokn med hver sine kirker. Bæverfjorden hører inn under Åsskard (siden 1879).
Hjelper dette på orienteringen?
Hjelper dette på orienteringen?
Takk for oppklaringen. Er ikke så kjent i området.
Mvh.
Bård Asphjell
Mvh.
Bård Asphjell