Hei
Min oldefar heter Hans Nilsson Rognskog f 1845 i Stangvik. Far hans var Nils Isakson. Han kom til Veidholmen på Smøla og giftet seg der med Elisabeth Nielsdatter Nordbakk. Skulle ønske jeg visste mer om slekta fra Stangvik, er det noen som vet noe om dem.
Hilsen Berit Kristiansen
Denne etterlysninga ble lagt inn i Halsa: Hans Nilsson Rognskog f. 1845-mora fra Skålvik 15. februar i år.
Erling Myrbostad svarte følgende:
han hadde nok Rognskognavnet fra tiden som dreng på Rognskog, se FT1865. Her finner du dåpen i kirkeboka for Stangvik/Halsa:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17018&idx_id=17018&uid=ny&idx_side=-74
Se på nr. 32. Der ser du at foreldrene ikke var gifte, og at mora er fra Skålvik i Halsa. Desverre har jeg ikke bind 4 av Halsaboka, men kanskje det er noen andre som kan slå opp det for deg?
I den tråden i Halsa, diskuteres opphavet til mora hans, og siden det ser ut som om Nils Isakson kommer fra Surnadal, kan opphavet hans diskuteres i denne tråden. Da holder vi diskusjonene om opphavet deres adskilt.

Mvh
Tore Kristiansen
Moderator: Møre og Romsdal