Sitter med en Lars Andersen som er født 18.8 1892 i Stangvik og mest sannsynlig i Møre og Romsdal!!
Denne Lars A. var matros og kalte seg Lars Andersen Huseby f. 1892 Stangvik da han giftet seg 11.7 1917 i Haugesund. Hans far Anders Pedersen er også kalt Huseby da.
Jeg har vært litt for mye opphengt i Huseby navnet og mer eller mindre havnet i et blindspor, tror jeg!!?? Fordi for noen dager siden fant jeg i 1900 tellingen tilslutt en Lars Andersen f. 1892 under Pløien i Stangvik Møre og Romsdal og som står oppført med sin far Anders Pedersen f.1858.
I tellingen for 1865 finner antakelig igjen samme familie under Hyldbak i Stangvik.
Her er en Peder Andersen 38 år som er far til en Anders Pedersen som er 5 år og som jeg tror kan være samme Anders Pedersen i 1900 tellingen!?
Skjønt Anders Pedersen er født i 1860 iflg. 1865 tellingen og 1858 i 1900 tellingen, så ser jeg ikke disse 2 årene i differanse som problematiske.
1900:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1857#ovre
1865:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... erk=1#ovre
Nå har jeg ikke tilgang på bygdebøker fra Møre og Romsdal fra Haugesund og kan derfor ikke få sjekket opp om jeg er på rett spor.
Men håper det er noen som kunne slått opp disse i Stangvik for meg og sett om min Lars Andersen Huseby f. 1892 i Stangvik og gift i Haugesund og bosatt i Sveio (Hordaland) er den samme som jeg referere til i 1900 og 1865 tellingene?
Hadde også vært fint om noen kunne si noe om der også er et sted som heter Huseby i samme området?
Mvh.
Per Helgesen
Lars Andersen Huseby f. 1892 Stangvik??
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: HAUGESUND
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Lars Andersen Huseby f. 1892 Stangvik??
Joda,
det står at han ble "gift og bur i Haugesund." i Heimar og ætter i Stangvik, bind 2 side 344. I bygdeboka kalles plassen for Peøya
Han hadde også en bror, "8. Birger f. 1904, gift og bur i Haugesund"
Peøya var en plass under garden Husby, så det var naturlig at de kalte seg for Hus(e)by. (Pløien må være en lesefeil av de som har registrert 1900-tellinga. Jeg har ikke sjekket, men det står sikkert Peøien i originalen.)
Faren, Anders Pedersen, kom fra Ulvund og mora, Gurå Hallvardsdatter, fra Kårvatn.

Han hadde også en bror, "8. Birger f. 1904, gift og bur i Haugesund"
Peøya var en plass under garden Husby, så det var naturlig at de kalte seg for Hus(e)by. (Pløien må være en lesefeil av de som har registrert 1900-tellinga. Jeg har ikke sjekket, men det står sikkert Peøien i originalen.)
Faren, Anders Pedersen, kom fra Ulvund og mora, Gurå Hallvardsdatter, fra Kårvatn.

-
- Sted: KRISTIANSUND N
Jeg har problemer med å finne Gurå Hallvardsdatter under Kårvatn i bygdeboka. Den garden er i samme bind som Husby. Men den eneste som passer med navn og alder i Stangvik i FT1865 er denne pleiedattera på Reitan under Øya.
Eksperten på Stangvik, Erling, kommer vel inn her og gir oss fasiten?
Anders finner du i FT1865 på plassen Litltrøa. I FT1865 har tellerne gitt plassen det samme navnet som plassen foran. (Derfor stjerna etter navnet.) Årsaken at den ikke hadde navn, kan skyldes at plassen var ny.
I bind 3, side 197: "Litltrøa. Pe-stuå er det vanlege namnet på denne heimen. Første mannen som bygde her heitte nemleg Pe. Hans fulle og rette namn var elles Peder Audunson Straumsvåg. Han var komen frå Straumsneset og var gift 1858 med Sigrid Johannesdotter Gjerstad, f. 1835. Foreldra hennar var Johannes Andersson Kvande, som sia vart husmann i Haltbakken, og Rannei Jonsdotter Gjerstad. Etter det Ane Nytrøa kan fortelje var det året 1865 dei slo seg ned her og bygde stua si her. Litltrøa høyrde Utistua til, og nokon nemnande jordveg låg ikkje til heimen. Dei sette ei halv tønne poteter og fødde ein sau eller to. Det var det heile."
Her i bygdebokforumet kan du lese om hvilke garder som er omtalt i de ulike bindene i Stangvikbøkene.
Straumsvåg står nevnt i bind 1 i Straumsnesbøkene.
Eksperten på Stangvik, Erling, kommer vel inn her og gir oss fasiten?

Anders finner du i FT1865 på plassen Litltrøa. I FT1865 har tellerne gitt plassen det samme navnet som plassen foran. (Derfor stjerna etter navnet.) Årsaken at den ikke hadde navn, kan skyldes at plassen var ny.
I bind 3, side 197: "Litltrøa. Pe-stuå er det vanlege namnet på denne heimen. Første mannen som bygde her heitte nemleg Pe. Hans fulle og rette namn var elles Peder Audunson Straumsvåg. Han var komen frå Straumsneset og var gift 1858 med Sigrid Johannesdotter Gjerstad, f. 1835. Foreldra hennar var Johannes Andersson Kvande, som sia vart husmann i Haltbakken, og Rannei Jonsdotter Gjerstad. Etter det Ane Nytrøa kan fortelje var det året 1865 dei slo seg ned her og bygde stua si her. Litltrøa høyrde Utistua til, og nokon nemnande jordveg låg ikkje til heimen. Dei sette ei halv tønne poteter og fødde ein sau eller to. Det var det heile."
Her i bygdebokforumet kan du lese om hvilke garder som er omtalt i de ulike bindene i Stangvikbøkene.
Straumsvåg står nevnt i bind 1 i Straumsnesbøkene.

-
- Sted: KVANNE
Hei, ser at Tore utfordrer meg på et spørsmål her angpende kona i Peøya, Gurå Hallvardsdotter.
Hvorfor ho har Kårvatnnavnet vet jeg ikke, men ho var vel i tjeneste der som ungdom, trolig. Ho er i alle fall født på plassen Reitann under Øyen i Todalen, se lenke.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85
Uekte barn av pige Bridt Larsdatter Øien og dreng Halvor Iversen Liabøe af Opdal, står det. Liabø ligg oppi lia ovafor Gråora i Oppdal, like ved grensa til Sunndal. Brit Larsdatter Øyen var fra Reitann, og vart kalla Reit-Brit. Ikke gift såvidt jeg vet.
Brit hadde også en datter til, ho het Maret Henriksdatter og var født 2.12.1867. Far til Maret Henriksdatter kan vel kanskje også være av interesse. Det var drengen Henrik Nilssen Talgøy, f. 1830. Foreldra til Henrik var Nils Toresen Stenbergsbakken og Maret Henriksdatter Kvande, Gråva. Begge fra Stangvik. Henrik var uekte barn, og var oppfostra på Talgøy-garden i Todalen. Faren Nils vart seinere plassmann i Lykkja under Halle i Todalen.
Ellers kan nevnes at Maret Henriksdatter hadde en datter, Bergljot, med den kjente felespellmannen Halvor Ørsal.
Foreldrene til Brit Larsdatter var Lars Olsen Øyen fra Reitann, 1775, og kona hans i 2. ekteskapet, Gurå Knutsdatter fra plassen Talgøyholet. Si fra hvis du trenger hjelp til å komme videre bakover.
mvh Erling
Hvorfor ho har Kårvatnnavnet vet jeg ikke, men ho var vel i tjeneste der som ungdom, trolig. Ho er i alle fall født på plassen Reitann under Øyen i Todalen, se lenke.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85
Uekte barn av pige Bridt Larsdatter Øien og dreng Halvor Iversen Liabøe af Opdal, står det. Liabø ligg oppi lia ovafor Gråora i Oppdal, like ved grensa til Sunndal. Brit Larsdatter Øyen var fra Reitann, og vart kalla Reit-Brit. Ikke gift såvidt jeg vet.
Brit hadde også en datter til, ho het Maret Henriksdatter og var født 2.12.1867. Far til Maret Henriksdatter kan vel kanskje også være av interesse. Det var drengen Henrik Nilssen Talgøy, f. 1830. Foreldra til Henrik var Nils Toresen Stenbergsbakken og Maret Henriksdatter Kvande, Gråva. Begge fra Stangvik. Henrik var uekte barn, og var oppfostra på Talgøy-garden i Todalen. Faren Nils vart seinere plassmann i Lykkja under Halle i Todalen.
Ellers kan nevnes at Maret Henriksdatter hadde en datter, Bergljot, med den kjente felespellmannen Halvor Ørsal.
Foreldrene til Brit Larsdatter var Lars Olsen Øyen fra Reitann, 1775, og kona hans i 2. ekteskapet, Gurå Knutsdatter fra plassen Talgøyholet. Si fra hvis du trenger hjelp til å komme videre bakover.
mvh Erling
-
- Sted: HAUGESUND
Takker til dere begge for flotte svar. Ser at navnet Huseby med "e" som de kalte seg her i Haugesund, nok var med på å sende meg ut på en lang resultatløs vandring.
Hvis det er noen som har litt om selve plassen Husby, som det kanskje står noe om i bygdeboka, så hadde det vært fint om noen kunne sendt meg noen linjer om den plassen?
Vet jeg strekker strikken langt nå
, men hvis noen har Anders Pederson eller sønnen Lars Andersen Huseby registrert i slektsdatabasen sin og med deres aner? Så hadde det vært fint om det var mulig å fått en gedcom fil og eventuelt utvekslet med det jeg har om Lars Andersen Huseby her i Haugesund område??
Kan i så fall sendes til phelATonline.no (bytt ut AT med krøllalfa).
Per Helgesen

Hvis det er noen som har litt om selve plassen Husby, som det kanskje står noe om i bygdeboka, så hadde det vært fint om noen kunne sendt meg noen linjer om den plassen?
Vet jeg strekker strikken langt nå

Kan i så fall sendes til phelATonline.no (bytt ut AT med krøllalfa).
Per Helgesen