Tore Johnson Bævre f. 1845, fra Surnadal til Sørlandet?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj04777
Sted: RØROS

Tore Johnson Bævre f. 1845, fra Surnadal til Sørlandet?

Legg inn av gj04777 » 26. mars 2007 kl. 20.52

Hei!

Er på leting etter Tore Johnson Bævre f. 1845. Han kom fra plassen Ytre-Gjerabakken på Bøvra i Surnadal. Foreldra var Jo Toreson Bævre og Rannei Eriksd. Øye. De flytta fra Bøvrasnausta til Ytre Gjerabakken før 1867. Det er viktig å huske at det var født en annen Tore Johnson på denne plassen i 1845, av foreldra Jo Johnson og Maret Toresd Tellesbø, Nerpellan. I følge Hyldbakk tok de med seg ungene og flytta til Kristiansund. 'Min' Tore er trolig født i Bøvrasnausta.

Jeg tror det er denne Tore som finnes i folketellinga for Strinda i 1875.

Hans Hyldbakk skriver i Heimar i Surnadal bind II, s. 440: Tore f. 1845. 'Han var gift på Sørlandet ein stad og omkom på sjøen.'

Er det noen som vet mer om Tore sin videre skjebne på Sørlandet, eller hvor han nå havnet?

Håper noen kan gi meg en pekepinn om ikke annet.

Med vennlig hilsen

Olav Sæter
Røros

20396
Sted: SØRUMSAND

Re: Tore Johnson Bævre f. 1845, fra Surnadal til Sørlandet?

Legg inn av 20396 » 26. mars 2007 kl. 22.11

Hei!

Jeg drister meg innpå her jeg:)
Jeg vet ikke om du kjenner til denne siden; http://home.online.no/~larssh/Utoginnflyttere.html ?

Her er hvertfall Tore Jonson Bøvra nevnt under "Utflyttere til Sørlandet". (Jeg antar at dette er samme person du er på jakt etter).
Men som du ser på nettsiden her har han en referanse. Du kan kanskje sende han en mail og høre hva han har i sin database, for å få en liten starthjelp videre.
Nå vet jeg ikke om han sitter inne med informasjon som du allerede vet osv. men det finner du jo ut hvis du tar kontakt med han:)

Eieren på denne nettsiden har vært så snill og hjulpet meg på noen punkter hvertfall:)

Kanskje dette innlegget kan "hjelpe" deg litt, og at jeg ikke forvirrer deg helt.
Jeg håper hvertfall på det første :)

Lykke til.

Mvh
Mari

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»