Ane Olsdatter Mulvik fra Stangvik, født 1767
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Ane Olsdatter Mulvik fra Stangvik, født 1767
På mitt slektstre mangler jeg opplysninger om henne og hennes slekt. Stangvik ble vel delt mellom flere kommuner, derfor er jeg usikker på hvor jeg finner flere opplysninger om slekta på Mulvik.
Ane ble gift i 1799 med Alv Olson Fiske (f. 1773) fra Alvstua (Fiske) i Surnadal (opplysninger fra Heimar i Surnadal av Hans Hyldbakk).
mvh
Aud Marion Røen
Ane ble gift i 1799 med Alv Olson Fiske (f. 1773) fra Alvstua (Fiske) i Surnadal (opplysninger fra Heimar i Surnadal av Hans Hyldbakk).
mvh
Aud Marion Røen
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Ane Olsdatter Mulvik fra Stangvik, født 1767
Mulvika ligger i Sunndal kommune. Ane finner du i Stangvikboka (1982) bind 3 side 41, nevnt under garden Mulvik og "gift 1799 med Alv Olson Fiske, Surnadal." Foreldrene var Ola Hansson, odelsgut på garden, og "g.m. Eli Pedersdotter Drøpping."
Drøpping finner du i samme bind, men faren til Eli som kom fra Drøpping, hadde byksla garden Rakanes, og der står Eli omtalt på side 378 i samme bind nevnt over. Både Drøpping og Rakanes ligger i dagens Sunndal kommune.
Anene bakover for Ola kan du følge på samme gard tilbake til odelsskattemanntalet i 1624, og derifra bakover til Årnes.
Drøpping finner du i samme bind, men faren til Eli som kom fra Drøpping, hadde byksla garden Rakanes, og der står Eli omtalt på side 378 i samme bind nevnt over. Både Drøpping og Rakanes ligger i dagens Sunndal kommune.
Anene bakover for Ola kan du følge på samme gard tilbake til odelsskattemanntalet i 1624, og derifra bakover til Årnes.

Hei Tore
- og takk for sist !
Så kom du meg til hjelp IGJEN - takk skal du ha.
Stangvika-boka er bestilt på fjernlån fra biblioteket.
Med vennlig hilsen
Aud Marion
- og takk for sist !
Så kom du meg til hjelp IGJEN - takk skal du ha.
Stangvika-boka er bestilt på fjernlån fra biblioteket.
Med vennlig hilsen
Aud Marion
-
- Sted: KVANNE
Hei Aud Marion,
Kom tilfeldigvis over denne litt gamle saken idag. Her tror jeg at jeg har noen opplysninger til deg, siden det er feil i Stangvikboka under Mulvika. Mor til Ane Mulvik heiter rett nok Eli Pedersdotter, men ho er ikkje frå Rakaneset.
Eli Pedersdotter Rakanes, f. 1757, var derimot gift med Ola Ellingson Lien i Heimigard Lien i Lykkjebygda mellom Kvanne og Skei i Surnadal. Desse er mine tipp-tippoldeforeldre.
Kona til Ola Hanson Mulvik het Eli Pedersdotter Brekken. Ho var f. 1748 på Brekken i Ålvundfjord, dotter til Peder Gunnarson Brekken, f. 1713 og kona Ingeborg Gunnarsdotter Børset frå Børset på Ålvundeidet. Eli hadde broren Gunnar, f. 1750, gift med Gurå Nilsdotter Smiset. Dei tok over garden, der ætta fortsatt er. 3 born. Og så hadde ho søstra Brit, f. 1755. Ho gifta seg med enkjemannen Ola Greusson Fiske i Alvstua Fiske i Surnadal i 1780. 5 born.
Ta kontakt dersom du treng fleire opplysningar.
mvh Erling
Kom tilfeldigvis over denne litt gamle saken idag. Her tror jeg at jeg har noen opplysninger til deg, siden det er feil i Stangvikboka under Mulvika. Mor til Ane Mulvik heiter rett nok Eli Pedersdotter, men ho er ikkje frå Rakaneset.
Eli Pedersdotter Rakanes, f. 1757, var derimot gift med Ola Ellingson Lien i Heimigard Lien i Lykkjebygda mellom Kvanne og Skei i Surnadal. Desse er mine tipp-tippoldeforeldre.
Kona til Ola Hanson Mulvik het Eli Pedersdotter Brekken. Ho var f. 1748 på Brekken i Ålvundfjord, dotter til Peder Gunnarson Brekken, f. 1713 og kona Ingeborg Gunnarsdotter Børset frå Børset på Ålvundeidet. Eli hadde broren Gunnar, f. 1750, gift med Gurå Nilsdotter Smiset. Dei tok over garden, der ætta fortsatt er. 3 born. Og så hadde ho søstra Brit, f. 1755. Ho gifta seg med enkjemannen Ola Greusson Fiske i Alvstua Fiske i Surnadal i 1780. 5 born.
Ta kontakt dersom du treng fleire opplysningar.
mvh Erling
-
- Sted: STJØRDAL
Disse opplysninger gjør at jeg må rette opp litt i basen min. Jeg har også skrevet opp det som står i "Heimar og ætter i Stangvik". Ser jo nå at den Eli Pedersdatter som jeg hadde, vanskelig kunne være mor til Ane, hun var jo ikke tenåring engang !
Ivar Tyrhaug
Ivar Tyrhaug
Hei Erling
Takk for nye opplysninger - her blir det å rette opp for meg også, ser jeg.
Takker også for tilbudet om mer hjelp; det kan det nok bli behov for.
mvh Aud Marion
Takk for nye opplysninger - her blir det å rette opp for meg også, ser jeg.
Takker også for tilbudet om mer hjelp; det kan det nok bli behov for.
mvh Aud Marion
Hei Erling
Da må jeg få biblioteket til å skaffe meg bygdebøker på fjernlån.
Du vet sikkert hva/hvilke jeg skal "bestille", du.
mvh Aud Marion
Da må jeg få biblioteket til å skaffe meg bygdebøker på fjernlån.
Du vet sikkert hva/hvilke jeg skal "bestille", du.
mvh Aud Marion
-
- Sted: KVANNE
Hei igjen,
Ja, du må i alle fall få tak i Hans Hyldbakk: Heimar og ætter i Stangvik, bind 3. Også må du sikkert en tur på Ålvundeidet og nøste opp noen opplysninger der, i Ivar Seljedal: Sunndalsboka, bind 5, se under Børset og Wirum, men desverre er det store mangler i denne boka. Det skal finnes et tillegg til Sunndalsbøkene, utarbeidet av Knut Sæther, se Digitalarkivet tema 40947. Men jeg har ikke sett det selv. Kanskje du kan finne mer der dersom du får tak i det.
Ellers kikket jeg litt raskt på Brekken,og ser at du kommer tilbake til Seljebø-ætta i Ålvundfjorden. Der er det etter min mening mye mangler samt noe rot i bygdebøkene for den eldste delen. Men det kan vi jo snakkes om når du har fått ordnet deg med bøker!
mvh Erling
Ja, du må i alle fall få tak i Hans Hyldbakk: Heimar og ætter i Stangvik, bind 3. Også må du sikkert en tur på Ålvundeidet og nøste opp noen opplysninger der, i Ivar Seljedal: Sunndalsboka, bind 5, se under Børset og Wirum, men desverre er det store mangler i denne boka. Det skal finnes et tillegg til Sunndalsbøkene, utarbeidet av Knut Sæther, se Digitalarkivet tema 40947. Men jeg har ikke sett det selv. Kanskje du kan finne mer der dersom du får tak i det.
Ellers kikket jeg litt raskt på Brekken,og ser at du kommer tilbake til Seljebø-ætta i Ålvundfjorden. Der er det etter min mening mye mangler samt noe rot i bygdebøkene for den eldste delen. Men det kan vi jo snakkes om når du har fått ordnet deg med bøker!
mvh Erling
Hei Erling
Takk for tips - jammen er det bra at jeg synes det er interessant å lese bygdebøker, ser jeg !
- her kan det nok ligge an for flere spørmål fra meg, ja.
mvh Aud Marion
Takk for tips - jammen er det bra at jeg synes det er interessant å lese bygdebøker, ser jeg !
- her kan det nok ligge an for flere spørmål fra meg, ja.
mvh Aud Marion