Randi Nilsdatter Torvik f ca 1724

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj16491
Sted: Australia

Randi Nilsdatter Torvik f ca 1724

Legg inn av gj16491 » 25. juni 2012 kl. 10.50

Jeg søker etter Randis familie. Da hun giftet seg 1 Jan 1747 (Øre) med Svend Johansen Holten så gikk hun ved navn Randi Nilsdatter Torvik. Hun skulle vært født rundt 1724. Den eneste Randi jeg har funnet er Randi Nilsdatter dp 24 Des 1724 - Far Nils Knudsen Møkkelbostad. Er det noen som har tilgang på bygdebøker som kan se om familien flyttet fra Møkkelbostad til Torvik, eller om dette ikke er min Randi?

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Re: Randi Nilsdatter Torvik f ca 1724

Legg inn av Erik Hov » 25. juni 2012 kl. 11.22

Vet ikke om jeg kan hjelpe men jeg har bygdebøkene for Gjemnes.....

På Haugen på Myklebostad i Øre (Gjemnes) er det nevnt en Knut Nilsen f ca 1671 død 1719 som var gift med Ales Olsdatter død 1732. Denne Knut var på Myklebostad fra ca 1715 til 1719 og de står oppført med 2 sønner ,bl a en Nils Knutsen Myklebostad født ca 1705. Men under Myklebostad står det ikke mer om denne Nils.

På Løkkegarden på Torvik i Øre er det også nevnt en annen Knut Nilsen født ca 1670 død 1752 som var gift med Gjertrud Larsdatter. Knut var bruker på Løkkegarden ca 1740-1752 og han og kona Gjertrud står også oppført med 2 barn ,bl a en sønn Nils Knutsen Torvik født ca 1701 død 1756 og gift 1748 med Mildri Bertelsdatter Duås f 1715.

Det står ikke nevnt noe om Nils og Mildri`s barn som jeg kan se.
Men.....brukeren på Løkkegarden Torvik etter Nils og Mildri var en Knut Nilsen f ca 1727 død 1764 gift med Eli Jonsdatter Aandal.

Nils Knutsen Torvik 1701-1756 var jo ca 47 år da han ble gift med Mildri i 1748 ,så hva om Nils var enkemann i 1748?? (Har ikke sjekket giftermålet men ifølge familysearch.org ble de gift 2 Juli 1748.
Så kanskje denne Nils Knutsen Torvik var far til Knut Nilsen f ca 1727 og også Randi Nilsdatter f 1724? Dette er vel så langt jeg kommer.......
Håper dette hjelper noe?!.
mvh Erik

Kjell Farstad
Sted: SKÅLA

Legg inn av Kjell Farstad » 25. juni 2012 kl. 19.52

Legger inn link til kirkeboka. Mini, Øre i Tingvoll nr.584A04. Venstre nede på siden.
Dom. XXIV 1746. 20. November 1746.
Trolovet Svend Holten med pigen Randi Nielsd. Torvig.
Spons_ Niels? Torvig- Tron Dalen?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65

På motstående side finner vi bekreftingen på giftemålet.

gj16491
Sted: Australia

Legg inn av gj16491 » 26. juni 2012 kl. 1.46

Tusen takk for informasjonen!

Randi Nilsdatter Torvik og Svend Johansen Holten fikk 10 barn, og Knud Nilsen Torvik og hans kone Eli er faddere for flere av dem, så jeg har en følelse av at Knud og Randi er søsken.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... =69#toppen Ved Johan Svendsens dåp 13 Oct 1747 i denne linken nevnes som fadder Nils Torvigs__ (betyr det Qvinde?) Margret. Svend og Randis eldste datter ble døpt Margrete.

Nils Knudsen og Mildri Bertelsdatter Duaas giftet seg i 1748 - men det sto ikke om Nils var enkemann eller ungkarl, bare at Mildri var pike.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... =73#bunnen

Jeg kan heller ikke se en begravelse for Margrete mellom oktober 1747 og før juli 1748, så jeg vet ikke om det er samme Nils Knudsen.

Hittil har jeg funnet 2 dødfødte barn for Nils og Mildri. født i 1749 og 1751. Da ble Nils Knudsen kalt Nils Knudsen Ytter Torviken.

Var fedre som regel sponsorer ved trolovelse? Evt brødre hvis faren var død?

Kjell Farstad
Sted: SKÅLA

Legg inn av Kjell Farstad » 26. juni 2012 kl. 10.53

Jeg legger ut linkene på nytt, husk å bruke permanent bildelenke. :)
Ved Johan Svendsens dåp 13 Oct 1747 i denne linken nevnes som fadder Nils Torvigs__ (betyr det Qvinde?) Margret. Svend og Randis eldste datter ble døpt Margrete.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-69
Det står vel; Nils Torvigs qde Margret. (qde= Kvinne / kone)

Nils Knudsen og Mildri Bertelsdatter Duaas giftet seg i 1748 - men det sto ikke om Nils var enkemann eller ungkarl, bare at Mildri var pike.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-73

Copulert Nils Knuds: Landværn? med Mildri BertelsD Duaas.
På foregående side:
1p Trin. Trolovet Nils Knuds Toorvig med pigen Mildri BertelsD: Duaas.
Spons: Erich Sivertsen, Erich Bakke.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. juli 2020 kl. 18.59

Hei, dette er 8 år siden, og jeg vet ikke om det er noen interesse for dette emnet nå.
Den siste uka har jeg kikket på broren til Randi, Knut Nilsen Torvik, og mener at jeg har funnet ut en god del. I bygdebøkene står det veldig lite om denne perioden både på Torvik og Møkkelbostad.
Jeg forklarer hva jeg mener om dette, og er det interesse, kan jeg gi lenker til kildene.

Foreldrene til Randi Nilsdatter mener jeg var Nils Knutsen Møkkelbostad og kona Margrete Arntsdatter. De ble gift i 1721 og fikk sønnen Knut Nilsen i 1722. Og dattera Randi i 1724.
Nils Knutsen var fremdeles på Møkkelbostad i 1743, for da fikk han utlevert magasinkorn og måtte betale for det. Slik som de fleste bønder på Nordmøre.

Men noen år etter, virker det som om Nils Knutsen og kona Margrete Arntsdatter kalles for Torvik. Det tror jeg skyldes at de har flyttet med sønnen til Torvik.

Knut Nilsen Torvik står i militærrulla i 1746 som Knut Nilsen Møkkelbostad, og der står det at han hadde drevet gard i ett år. Men var ikke gift. Ved trolovelsen til Eli Jonsdatter Åndal i Kvernes i 1747, står det at Knut hadde bøksla i Torvik. I skiftet etter mora til Eli på Åndal i 1746, kalles Knut Nilsen for forloveden til Eli.
Så det virker som om Knut har drevet gard i Torvik fra 1745, sjøl om han ikke var gift. Og at det har gått litt tid fra de ble enige om å bli gift til det skjedde.

Foreldrene Nils Knutsen og Margrete Arntsdatter kalles for Torvik ved dåpene til flere av barnebarna. Både på Holten og i Torvik. Et par ganger er det ikke tvil om hvem de er: Nils Knutsen Torviks kvinne Margrete Arntsdatter. Så at det er de samme som ble gift på Møkkelbostad i 1721, og fikk barna Knut og Randi der, er det ikke tvil om.

Margrete Arntsdatter mener jeg er den samme som ble født på Svanevoll i 1687 av foreldre Arnt Olsen Svanevoll og kona Randi Olsdatter fra Torvik. Margrete hadde en bror, Lars Arntsen, som jeg mener havnet i Torvik. Lars ble også brukt som fadder for barna til Knut og Randi ved et par anledninger.

Svanevoll ble nedlagt som bruk i 1699, skriver Hyldbakk. Hva som skjedde med familien vet jeg ikke. Men da Margrete gifter seg, var den ene sponsoren Johan Holten. Det var også faddere fra Holten ved dåpene til barna hennes, Knut og Randi.
Det virker som om det har vært en forbindelse mellom Margrete Arntsdatter og Holten, også før Randi Knutsdatter giftet seg med Svein Johansen Holten i 1747.

Opphavet til Nils Knutsen Møkkelbostad/Torvik har jeg ikke funnet. Eller leita noe særlig etter. Jeg har ikke alderen på ham ennå. Og siden det er flere med samme navn på Møkkelbostad og Torvik, vil jeg helst ha en alder å gå etter, før jeg begynner et dypdykk på ham.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»