Brit Sæmundsdatter i Tingvoll ,født ca 1738

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Brit Sæmundsdatter i Tingvoll ,født ca 1738

Legg inn av Erik Hov » 10. mars 2008 kl. 11.51

Hei.

Jeg har lenge lett etter min ane "Brit Sæmundsdatter Øverjordal" ,født ca 1738.
Hun var først gift med Nils Andersen Balstad fra Tingvoll som må ha dødd før 1775.
I 1773 fikk Brit Sæmundsdatter en datter med Sivert Hatrem fra Lesja
Ingeborg Sivertsdatter "Flemmen" ,født 1773 som ble gift med Einar Arntson Hoem ,født 1767.
I 1801 bodde Brit på Mørkedal i Straumsnes ved Tingvoll og hadde 3 barn med Nils: Anders 1764 ,Sæmund 1767 og Brit 1770.
Jeg har ikke klart å finne ut hvor Brit egentlig kom fra ,men Øverjordal er jo i Sunndal da. Jeg har sjekket bygdebøkene for Sunndal ,men finner henne ikke der. :cry:
Det hadde vært veldig fint å visst litt om hennes slekt også.
Håper noen kan hjelpe meg å finne Brit`s foreldre ,slekt etc hvor hun var fra......

mvh
Erik

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Brit Sæmundsdatter i Tingvoll ,født ca 1738

Legg inn av Erling Myrbostad » 11. mars 2008 kl. 20.57

Dette blir litt spekulasjoner, men prøver litt likevel. Jeg tar utgangspunkt i at Øver Jordal er riktig, og at det ikke dreier seg om Jordal (Indre/Ytre) i Straumsneset.

På Øver Jordal bruk 1 ble i 1750 Kirsti Eriksdotter fra Lien bruk III gift med Lars Ivarson Jordal. Kirsti var født i 1715, foreldra var Erik Erikson fra Nedre Jordal og kona Møyfrid Bertelsdotter Lien. Kirsti hadde først vært gift på Ålvundeidet, på Visetgjerdet, med Simon Toreson Viset, som var fødd ca 1719. Simon byksla garden ca 1738, og det var i alle fall vanleg at overtakelse skjedde nær giftemål i tid. Men eksakt tid for giftemålet har jeg ikke funnet. Sunndalsboka sier ingenting om ei dotter, med likevel kan det ha vore ei dotter Brit der, oppattkalla etter mor til Simon, Beret eller Brit Einarsdotter frå Wirum. Far til Simon var Tore Simonson Viset.

I alle fall verd å sjekka opp, om mulig.

mvh Erling

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 12. mars 2008 kl. 0.12

Hei og takk for svar.

Det blir nok litt spekulasjoner her ja.
Brit Sæmundsdatter var 63 år i folketellingen 1801 og siden den "spør etter" alder ved neste fødselsdag ,født ca 1739. I sunndalsboka står det at Simon og Kristi ble trolovet 18-5-1739. Videre kan jeg finne Brit i 1801 på Mørkdal i Stangvig (Mørkedal i Straumsnes) sammen med hennes barn med Nils Andersen Balstad, datter Brit Nilsdatter gift med Ole Olsen og sønn Semund Nilsen gift med Brit Arntsdatter.
Brit Sæmundsdatters sønn Anders Nilsen var død i 1801 men etterlot en datter Berit Andersdatter ,født ca 1796.

Har prøvd å finne Brit født 1737-1741 i kirkebøkene for Tingvoll men uten hell.
Ifølge Tingvoll bygdebok bodde Simon Toresen og Kristi Eriksdatter`s sønn på Stølen i Tingvoll (Semund Semundsen ,født 1742 død 1811) ,og det står videre at Simon og Kristi giftet seg i Tingvoll 1739. Av mellomrommet mellom giftet 1739 og 1742 er det godt mulig at min Brit Sæmundsdatter var søster til Semund Semundsen på Stølen ,men bevis??
Videre kan jeg finne i 1801 på Stølen foruten Semund.....også hans mor Christie Eriksdatter ,95 år gammel i 1801. Så vidt jeg kan se står det ikke i Tingvoll bygdebok når Kristi døde
Om det bare hadde vært skifte etter Kristi Eriksdatter......det kunne vel ha sagt om Brit Sæmundsdatter faktisk var Semund Stølen`s søster.
Interessant dette.....

mvh Erik

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. mars 2008 kl. 19.13

Beret Semundsdr Øver Jordal blir konfirmert i 1759. Da kan det nok fastslås at hun ikke kom fra Jordal i Straumsneset.

Vielsen skjedde 1. oktober 1764, og trolovelsen var Dom VI Trinit i Tingvoll. Sponsorer var Stener Balstad og Rasmus Knudsøn Stomsvigen.

Deres første barn, Anders, ble døpt Dom. 20 p. Trin i 1764. Der var Rasmus Stomsvigen første fadder, og de andre fadrene var fra Havdalen, Fjøseide og Balstad. Finnes det noen forbindelser mellom disse fadrene og Brit?

Dom 24 p Trin i 1762 ble det døpt en uekte gutt Ole i Tingvoll og mora het Brit Semundsdtr Myrset. I ekstraskatten 1762 bor det ei Brit Sæmundsdatter på Myrset, og det er ingen med samme navn i Jordalsgrenda, i Stomsvika eller andre steder i Tingvoll sogn. Da bør du sjekke tingboka og se hva som står der om henne, siden dette kan være samme kvinne. :)

Det kan også være opplysninger i tingbøkene i 1765 siden det ikke gikk så lang tid fra trolovelse til dåpen. Det er vel lite trolig at det står noe der som kan kaste lys over slekta hennes, men det er en ørliten mulighet som bør sjekkes.
:) Tore

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 12. mars 2008 kl. 20.57

Hei.

Takk så mye for svar.
Dette var interessant....Myrset såvidt jeg skjønner er det i Nesset.
En annen ting som kan bekrefte om det er samme Brit Sæmundsdatter "Myrset" er at min Brit Sæmundsdatter hadde en datter født i 1773 eller 1774 husker ikke helt ,i Tingvoll og hun var også født utenfor ekteskap. Det var isåfall Brit`s andre leiermål siden hun var enke da. Er ikke sikker på når hennes mann Nils Andersen døde ,men hvertfall før 1774.
Jeg slo også opp på Myrset i bygdebøkene for Nesset og fant et foreldrepar som kunne passe som foreldre til Brit Sæmundsdatter.
Nemlig Sæmund Olsen Myrset ,født 1686 gift 1722 med Beret Olsdatter Eidsør. Sæmund var sønn av Ola Knutsen (visstnok fra Rotås, Tingvoll) og hans andre kone Brit Olsdatter Hanem fra Tingvoll.
Klarte ikke å finne Sæmund Olsen og Beret Olsdatter under Myrset med barn etc.
Så til fadderne til Anders og om de kunne ha tilknytning til Brit.
1 Rasmus Knutsen Stomsvik var født ca 1702 og sønn til Knut Olsen. Ola Knutsen på
Myrset (brit`s bestefar?) var gift første gangen med enken på Myrset Anbjør
Eriksd/Endresdatter ,før gift med Sæmund Torsteinsen. Ola og Anbjør hadde en sønn
Knut Olsen ,født 1670-1675. Han står i bygdeboka under Myrset i Nesset oppført som
bruker på Myrset i 1692 ,men så står det også at "Ells veit vi ikkje kvar det vart av han".
Det kan tyde på her at Rasmus Knutsen faktisk var halvsøskenbarn til Brit
Sæmundsdatter
2 Ole Havdal......som jeg ikke vet helt hvem egentlig var.
3 Jens Olsen Fjøseide fra Angvik i Tingvoll gift 1754 med Sigrid Isaksdatter Fjøseide f.
1721. Han var eldste sønn til Ole Pedersen Angvik og hans andre kone Magnhild
Jensdatter Bersås ,men kan ikke se noe sammenheng med brit her.
4 Stener/Steinar Balstad samme som Steinar Torsteinsen Balstad ,født ca 1729...men er
ikke sikker. Denne Steinar var først gift med Ingeborg Andersdatter Meisingset fra
Tingvoll og andre gang med Margrethe Bårdsdatter Rotås som er nevnt som fadder for
Brit`s sønn Anders. Som før nevnt var Brit`s bestefar muligens fra Rotås ,men om det
er noen sammenheng kan en vel ikke si enda. Brit`s mann står jo også i Tingvoll
bygdebok som Nils Andersen Balstad. Såvidt jeg har klart å finne ut av var han ikke
bror til Ingeborg. Jeg vet faktisk ikke hvem som var foreldrene hans
5 Guri Olsdatter Havdal......hun kan ha vært født 1745 og datter til Ole Olsen havdal og
Sigrid Toresdatter Hafstad ,og nr 2 er vel da hennes far Ole Havdal. Denne Ole OLsen
Havdal var født 1717 og sønn til Beret Bårdsdatter Rotås som var gift 4 ganger. Bodde
på negard Havdal i Tingvoll. Ser ikke noe direkte forbindelse til Brit om ikke det skulle
være gjennom hennes antatte bestefar Ola Knutsen som visstnok var fra Rotås.

Av fadderne til denne Ole i 1762 merker jeg meg også at det var en Nils Andersen Myrset. Forsåvidt kan jo han være samme mannen som brit gifter seg med 2 år etterpå......... :roll:
Det er nok mye gjettverk her da.....
Hadde en klart å finne Sæmund Olsen og Beret Olsdatter så kanskje en hadde funnet brit også?

mvh Erik

dn14369
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av dn14369 » 13. mars 2008 kl. 19.18

Er det heilt sikkert at Brit Sæmundsdtr (ho er mi 4xsvigertippoldemor) ikkje var dotter til Kristi Eriksdtr Lien (dotter til Erik Eriksen (Nedre)Jordal og Møyfri Bertelsdtr Lien) og Simon Toresen Viset (son til Tore Simonsen Viset og Beret Einarsdt. Virum) ?

Det var det eg håpa å få bekrefta, eller avkrefta, i eit tidlegare spørsmål. (Eg har mistanke om at det gamle 'Sæmund' av somme prestar og andre? gjerne vart 'kristna' til Simon)

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 13. mars 2008 kl. 19.43

Jeg prøver vel på det samme....å finne ut hvem Brit`s foreldre var.
Det ser ut til at de er to brit Semundsdatter på denne tida. Den ene er Brit Semundsdatter død 1773 gift ca 1754 med Lars Eriksen Gjørsvik og så er det Brit Sæmundsdatter ,vår ane.
Hvordan er forresten du i slekt med Brit. Jeg er etterkommer etter hennes datter ingeborg og Ingeborg`s datter Brit Einarsdatter Hafstad ,født 1807.

Jeg noterte meg også det med Simon Toresen og Kristi Eriksdatter. Brit står jo som Jordal eller Øverjordal.
Som Tore nevnte var det ei ugift Brit Sæmundsdatter Myrset som fikk en "uekte" sønn Ole i Tingvoll 1762 ,og det er ikke andre Brit Sæmundsdøtre i Tingvoll på denne tida ,og hun andre Brit som døde 1773 kan det jo ikke være.
Jeg har ikke funnet ut hvor Sæmund Olsen Myrset f 1686 som giftet seg 1722 med Beret Olsdatter bodde. De var hvertfall ikke på Myrset.
Sunndalsboka sier heller ikke noe om en datter til Simon Toresen og Kristi ,men Semund Semundsen Stølen i Tingvoll var deres sønn ,født 1742. Forsåvidt er det plass til en datter født ca 1740 siden Simon og Kristi ble gift i 1739 (i Tingvoll ifølge bygdeboka).

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Legg inn av Magnar Husby » 24. januar 2010 kl. 12.48

Eg oppdaga denne diskusjonen under arbeid med forfedrane til somme jordalsgrendingar. Eg trur vi trygt kan gå ut frå at Brit Sæmundsdotter gift med Nils Andersson var dotter til Kristi Eriksdotter Lien frå Jordalsgrenda og Simon Toreson Viset på Ålvundeidet. Hovudindikasjonen min så langt, er at dreng Semund Semundson Sandvik, altså broren til Brit, var fadder då dottera Brit Nilsdotter vart døypt i Tingvoll kyrkje i 1770. Sjå siste innførselen i Ministerialboka 1770. Eg er og ganske overtydd om at vi vil finne slektskap til Jordalsgrenda når det gjeld fadrane til brørne hennar, men har ein del arbeid att å gjere før eg sikkert kan slå fast dette.
Men kven var Nils Andersson? Det har eg heller ikkje funne ut enno. Han og Brit bur tydelegvis både på Balstad, på Rotås og (sist) i Flemma. I Brit si slekt kan ein nok finne trådar til alle desse plassane (men også til Myrset i noverande Nesset, som ligg berre ca 10-15 km frå Jordalsgrenda). Men kva med Nils?

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 24. januar 2010 kl. 13.42

Interessant dette Magnar.
Jeg lurte også på om Brit faktisk kunne være søster til Semuind Semundsen Stølen/ Sandvik og datter til Semund og Kristi ,men har ikke ordentlig bevis på at hun var det.
Semund Sandvik var altså fadder for hennes datter Brit Nilsdatter i 1770. Han burde jo egentlig være hennes bror.
Men ,har du bevis for at Brit var søster til Semund Sandvik og hva het barna til Semund og Kristi??
Navnetradisjonen var vel slik at farmor ble først kalt opp og så mormor?. Brit Sæmundsdatter hadde 2 døtre Brit f 1770 med mannen Nils Andersen og en datter som enke med Sivert Hatrem ,Ingeborg f 1773.
Om navnestradisjonen skulle holde stikk burde vel Nils mor het Brit og Bri`s mor hett Ingeborg? ,men det er jo heller ikke noe bevis da.......

mvh
Erik

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 24. januar 2010 kl. 14.31

Undres på om Nils Andersen kan være fra Meisingset og sønn av Anders Larsen Meisingset og kone Beret Jørusdatter Rimstad??
Stener Balstad var forlover da Brit og Nils giftet seg i 1764. Denne Stener Balstad burde være identisk med Steinar Torsteinsen Balstad gift med Ingeborg Andersdatter Meisingset (Nils søster).
Da sønnen Semund Nilsen ble født 1770 var en av fadderne Randi Andersdatter Rotaas (gift med Knut Baardsen Rotaas) og Randi var også datter til Anders og Beret.

Erik
Det står ikke noe i bygdeboka om en sønn Nils til Anders og Beret.....

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 24. januar 2010 kl. 21.58

Eg trur gjerne du har funne slekta til Nils. No gjeld det berre å finne sikrare bevis.
Når det gjeld Brit Sæmundsdotter er eg 99% sikker på at ho er dotter til Kristi og søstera til Semund. Tore Kristiansen fann konfirmasjonen hennar (sjå ovanfor). Altså budde ho da ho var konfirmert på Øvre Jordal. Det gjorde mora og. For Kristi Eriksdotter Lien/Viset gifta seg igjen i 1750 (trulova 1749) med Lars Ivarson og vart gardkone på Øvre Jordal bruk 1 (no Småskog). (Denne garden ligg tvers over dalen frå der barndomsheimen til Kristi låg). Dei hadde barna Erik f 1750, Ole f 1752 og Berit f 1754, så Semund og Brit hadde altså tre halvsøsken, fire med Ingeborg. Namnet Simon eller Semund var det lite av i Jordalsgrenda på den tid, så det finst ikkje andre kandidatar som eg har vore borti. Og at Semund Semundson skulle vere fadder til søsterdottera Brit av rein tilfeldigheit, trur eg ikkje.
Og namninga til barna til Kristi er nesten heilt etter reglane. For mora til Simon Viset var Berit Einarsdotter Virum. Mora til Kristi heitte Møyfri.
Eg har drive å leita litt etter skifte som kunne skaffe meir endelege bevis, men ikkje funne noko enda. Eit anna arbeid som kan gje resultat, er lesing av kyrkjebøkene. Kanskje Brit var fadder til somme av slektningane sine som ung jente?

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 24. januar 2010 kl. 22.27

slo akkurat opp i bygdeboka for Sunndal under Øver Jordal og Viset. Under Viset står det ikke nevnt noen barn av Semund og Kristi ,men det er vel ikke så lett å finne dem født.
Kirkebøkene i Sunndal begynner først i 1752 så sannsynligvis er dåpen til både Brit og hennes ganske sikre bror Semund ikke å finne.
Vet du når Semund Viset døde? ,kan det ha vært skifte etter ham?.
Vi får prøve å lete litt her.....det må jo gå an å finne flere "bevis".

Erik

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 25. januar 2010 kl. 15.56

Det må vere ein del dokument å finne om Semund Semundson Viset, for i Gards- og ættesoge for Tingvoll bind III har Hyldbakk skrive ganske mykje om han og sonen hans (men eg har nett innlevert boka att, utan å notere sidetal - men det står sjølvsagt under Stølen i Torjulvågen). Der står det og at han var son av Simon Toreson Viset (Vigset hos Hyldbakk, så han har ikkje skjøna at det dreidde seg om Viset på Ålvundeid) og Kristi Eriksdotter Jordalslien.
Eg har leita litt etter skifte etter faren Simon Toreson Viset og bestefaren Tore Simonson Viset, men ikkje funne noko enda. Bestemora Berit Einarsdotter Virum døydde alt i 1736, så der kan vi ikkje finne noko. Men det står ikkje i Sunndalsboka når Tore Simonson døydde, så her kan vi kanskje finne noko. Faren Simon Toreson døydde jo i 1742, men heller ikkje om han har eg funne noko dokument.
Ellers kan eg opplyse at eg sjølv er etterkomar etter Ingeborg Sivertsdotter Flemmen, dottera Brit Semundsdotter fekk etter ekteskapet med Nils Andersson. Ho var 4xtippoldemor mi, og etter desse nye oppdagingane blir eg etterkomar etter enda fleire jordalsgrendingar enn eg var frå før, for slekta til Kristi Eriksdotter Jordalslien går attende til det eldste ein har om folk i Jordalsgrenda.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 25. januar 2010 kl. 16.29

Har ikke bygdebøkene for Tingvoll selv heller siden de ikke går an å få tak i men har notert slektshistorien fra de 3 bøkene.
Jeg har også prøvd å finne skifter etter noen av disse ,men har ikke hatt noe lykke med meg jeg heller.
Undres hva slags dokument som kan finnes om Semund Semundsen.....
Vet du forresten når Kristi Eriksdatter døde?
Hennes far Erik Eriksen døde ifølge Sunndalsboka i 1772 ,men ser ikke ut til at det var skifte etter ham heller.
Dessuten om Kristi levde i 1772 ville vel ikke hennes barn ståt i det skiftet allikevel.

Ingeborg Sivertsdatter er faktisk jeg også etterkommer etter!!. Hvordan er din linje ned til henne og har du noe mer om Sivert Hatrem?

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 25. januar 2010 kl. 16.36

Eg har kikka litt på forfedrane til Nils Andersson, om han no var sonen til Anders Larsson Meisingset da. Slekta til Anders går tilbake til Flemma og Fredsvik, og frå 1762 til 1785 var Guro Estensdotter Jordal gardkona i Fredsvik. Svigermora var frå Havdal, som ligg tvers over fjorden frå Jordalsgrenda. Guro Estensdotter Jordal var tremenningen til Brit Semundsdotter Viset, ser det ut til.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 25. januar 2010 kl. 18.25

interessant å finne ut om denne slekten også..
Brit Sæmundsdatter`s morfarsmor Gjertrud Olsdatter Lien f ca 1640 (gift med Erik Jonsen Jordal) var kanskje søster til Marit Olsdatter Lien (gift med Anders Bjørnsen Jordal)???
Klarte ikke å finne hvem som var foreldre til Marit og Gjertrud.....vet du det?
Brit`s mormorsmor Randi Bjørnsdatter Jordal var forøvrig søster til Anders.

Ingunn Watten Ingebrigtsen

Legg inn av Ingunn Watten Ingebrigtsen » 25. januar 2010 kl. 23.23

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men i Tingvoll kirkebok 1760 s.282-283 blir ei jente døpt Berit. Foreldrene er Lars Reitan og kvinnen Berit Sæmundsdatter. Fadrene er Peder Saglien, Knud Reitan, Lars Lille Ranems kvinne Marit Sæmundsdatter, Marit Larsdatter Solien, Gulbjør Olsdatter Reitan. :wink:

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 26. januar 2010 kl. 23.59

Dette må vere ei anna Brit Sæmundsdotter. Ho vart gift med denne Lars Erikson Reiten og døyr i 1773 og er da 53 år gamal. Og ho er del i ein sjukdomstragedie ser det ut til, for omtrent samtidig blir 3 barn og andre frå Reiten gravlagde. Sjå Ministerialboka for Tingvoll på Digitalarkivet 1773 side 658 - 659. Marith Sæmundsdotter, som må vere søstera, opptrer på side 660-661 som fadder til Ole Larsen Angvikens barn Brith.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 27. januar 2010 kl. 0.10

Ja, eg og trur at desse olsdøtrene var søstre. Og det er nemnd to eigarar Ole av Lien I i Sunndalsboka. Men det er og Lien på Meisalstranda, som det og var mykje hopehav med. Og Det er Lien i Tingvoll, ofte kalla Tingvollien. Og her er vi tilbake på 1600-talet, og det er vel lite truleg at vi klarer å finne heilt ut av dette. Til gjengjeld var det ikkje så mykje folk å velje mellom på 1600-talet.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 27. januar 2010 kl. 0.22

Det siste innlegget mitt om olsdøtrene var eit svar til Erik. Sjå Eriks siste innlegg. Når det gjeld mi line til Ingeborg Sivertsdotter Flemmen: Dottera Marit Einarsdotter gift med Ola Isakson Fjøseid, deretter dottera Guri Olsdotter Stomsvik gift med Ola Olson Svensli, deretter sonen Ola Olson Svensli, og hans son Magnus Olson Svensli, som fekk mi bestemor utanfor ekteskap på Mjølkill (Melkild).

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 27. januar 2010 kl. 10.52

Det er nok ikke så lett å finne disse Lien søstene nei ,og Lien er jo et ganske vanlig navn også så vi får vel la det ligge. Vi har vel egentlig ikke fått bevist at Brit var datter til Semund og Kristi selv om hun burde være det?
Ellers ser jeg at jeg nesten ikke har noe på familien og etterkommerne til Magnus Svensli ,så lurer på om du kunne sende meg en oversikt over det du har av etterkommerne til hans foreldre??.

mvh Erik

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 27. januar 2010 kl. 19.35

Til Erik Hov. Eg har sendt oversynet over slekta til Magnus Olson Svensli som vedlegg til privat melding, for det vart ganske mykje.

dn14369
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av dn14369 » 27. januar 2010 kl. 21.16

Det er ei stund sidan dette temaet var oppe. Eg har 'brukt' (denne) Brit Semundsdtr. (Viset?) som mor til Ingeborg Sivertsdtr.f 1774 Flemma, gift med Einar Arntson Hafstad og mor til Arnt Einarsen, f 1810, som vart far til Olina Emelie Arntsdtr. i Trondheim i 1836, før han vart gift med Eli Olsdtr. Vågbø. (Trondheimsforgreininga står ikkje i bygdeboka).

Far til Ingeborg Sivertsdtr. f 1774 var Sivert Olsen Hattrem f 1743 i Lesja. Sidan berre Nils, og ikkje Sivert er nemnd i den etterfølgjande diskusjonen treng eg svar på om det er den same Brit Sæmundsdtr. som er kopla til både Nils Anderson og Sivert Olsen ..?,

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 27. januar 2010 kl. 21.59

Joda ,det er den samme Brit Sæmundsdatter. Først fikk hun et "uektefødt" barn før hun ble gift med Nils Andersen Balstad (ant fra Meisingset i Tingvoll) for så å få datteren Ingeborg med Sivert Hatrem.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 27. januar 2010 kl. 22.09

Til Ivar. Ja det er same Brit Sæmundsdotter. Og kyrkjeboka for Tingvoll synest eg gjev god nok grunn til å rekne med det. Når det siste barnet til Nils Andersson og Brit Sæmundsdotter, Brit, blir døypt i 1770, bur dei Flemma (siste oppføring i 1770). Og når Brit Sæmundsdotter som enke får Ingeborg med Sivert Hattrem frå Lesja i 1774 i desember, bur ho også i Flemma.
At det dreier seg om Brit Sæmundsdotter Viset finst det følgjande indikasjonar på:
Brit blir konfirmert med etternamnet Øverjordal i 1759. Då er mora gardkone i Øverjordal. Når Brit blir gift med Nils Andersson i 1764 har ho og etternamnet Øverjordal.
Når dottera hennar, Brit, blir døypt i 1770, er Semund Semundson Sandvik fadder. Like etter blir han gift med det namnet og blir gardbrukar på Stølen i Torjulvågen ved Surnadalsfjorden. I Gards- og ættesoge for Tingvoll bind III slår Hyldbakk utan atterhald fast at denne Semund Semundson er son til Simon Toreson Vigset og Kristi Eriksdotter Jordalslien. I Sunndalsboka V vart desse gift i 1739, men Simon døyr i 1742. Det er ikkje nemnt barn i Sunndalsboka, men den nye drivaren på garden får ikkje skjøte før nærmare 1750, da Kristi Eriksdotter gifta seg til Øvre Jordal. Det ser altså ut til at Kristi og ungane har vore på Viset til den tid.
Eg leitar framleis etter ytterlegare tydelege indikasjonar, men reknar dette som ganske sikre konklusjonar. Det var ikkje mange som heitte Semund Semundson (eller Simon Simonson), og det var ikkje mange Semundsdøtre heller. Dessutan stemmer namnegjevinga ganske godt. Og det finst ikkje indikasjonar på andre Simonsdøtre knytta til Jordalsgrenda på den tid det her gjeld.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 28. januar 2010 kl. 0.21

Med lenka Brit Sæmundsdotter Myrset i innlegget til Tore Kristiansen (Sjå innlegg 4 ovanfor) kjem ein til dåpen til denne uekte sonen Ole fødd 1762.
Men eg klarer ikkje heilt å tyde det som står om faren. Han heiter Ole. Men dei neste orda? Står det Josvason? Og står det noko om at han er forsvunnen? Nils Andersson Myrset kan jo vere den som Brit seinare vart gift med på Balstad, og som vi trur var frå Meisingset. Mykje tyder på at alle desse var tenestefolk på Myrset.

(Her var det meir interessant stoff og. For fadderen Dordi Knudsdtr (det står Andersdtr hos Roaldset) var kona til Erik Olson Stormelkild frå Melkild i Jordalsgrenda, og søstera hans var gift i Øverjordal. Einer Jonsen Eidet og Eisten Eistensen ibid er ikkje nemnde hos Roaldset i det heile, men i allfall Eisten Eistensen er eit typisk Jordalsgrendnamn på denne tid. Enken Christi ibid må vere Kristi Einarsdotter Myrset. Ho var nettopp blitt enkje. Ellers bør her kanskje nemnast at alle hus i Øvre Jordal brann ned 30.mai 1761, begge gardane)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. januar 2010 kl. 12.18

Faren til Ole i 1762 var Ole Johans. Myrset og han var bort commandert, står det ved dåpen i kirkeboka. For meg ser det ut som det står Johans. i kirkeboka.

Da var han nok soldat og i denne tida var soldatene enten i Holstein og passet på der eller som vakter på norske festninger. Da vil nok Ole Johans. Myrset finnes i militærrullene. Han kan også stå i tilgangslistene i ekstraskattene for sommeren 1763. De finnes på Riksarkivet.
:) Tore

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 28. januar 2010 kl. 21.22

Takk til Tore Kristiansen! Eg har kikka på innførslen igjen og er einig i at det står Johans. Eg trudde og at det kanskje stod bort commanderet, men var ikkje trygg på det og på kva det innebar. Takk på nytt.
Eg har ikkje funne nokon naturleg kandidat som faren til Ole i Nesset-boka bind III, men Det kan jo vere Ole Johanson som seinare vart eigar av Toven. Her er det iallfall eit militært samband.
Derimot trur eg at eg har funne Ole. Folketeljinga 1801 fortel om denne familien på Hoem i Tingvoll (ved Flemma): Ole Olson husmann 38 år, kona Gunild Povelsdotter 32, dottera Brit på 3 år. Dåpen til denne Brit finn ein i 1798 dig.ark. side 63-64, og Fadrane er: Povel Ellevsen Hoem, Ole Isachsen ibid, konen Jertru Olsdatter, pigerne Ingebor Sivertsdtr Hoem og Jertru Johansdtr.
Viss dette er rett: Halvsøstera Ingebor var altså fadder til Oles dotter Brit, oppkalla etter mor deira.
Og fadderen Jertru Johansdotter kan jo vere eit spor for å finne faren til Ole. Ho kan jo vere halvsøstera til Ole på farssida.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 28. januar 2010 kl. 21.45

Er i grunn enig i at dette må være Ole Olsen halvbror til Ingeborg Sivertsdatter.
I bygdeboka for Tingvoll står de oppført på Sør Hoem og Gunhild var fra Kristenstua på Hoem i Tingvoll. Det står også oppført 2 barn til ,Maret f 1802 g 1828 med Ola Olsen Bø og Gjertrud født 1804.

Erik

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 4. februar 2010 kl. 0.00

Eg oppdaga nettopp at Gunnhild Arntsdotter Hoem f 1775, søstera til Einar Arntson Hoem som vart gift med Ingeborg Sivertsdotter, vart gift med Semund Semundson Stølen i 1799. Ho gifta seg altså med svigerinna sin brorson. Ellers kan nemnast at Einar og Gunnhild si mor, Abelona Einarsdotter Flemsæter, var av den gamle slekta i Flemma og såleis i nær slekt med folket i Fredsvik og samstundes av den gamle lensmannsslekta i Gagnat, der ein etterkomar Johan f 1729 var gift med Maren Bjørnsdotter Øverjordal i 1757.

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 17. mars 2012 kl. 15.15

På skatte- og saketinget på Sunndalsøra i januar 1742 var stemna for retten ”Sumond Wiiset og hans Hustrue for begangen Lejermaal med hverandre førend de kom i Egteskab med hverandre” (sjå folio 141):

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Tingbok 1A 21 , 1740-1744, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
http://arkivverket.no/URN:rg_read/31155/142/

Så sant denne Sumond er identisk med den Semund/Simon Toresson Viset som har vore framme i debatten i tidlegare innlegg i denne tråden, har vel innhaldet i sitatet ovanfor ei viss interesse.

Semund Toresson Viset er elles nemnt i tingboka i 1739 i samband med ein tvist mellom brukarane på Viset og Årammen. Men så vidt eg kan sjå kjem det ikkje fram nokon opplysningar om familien hans der.

Når det gjeld enkja Brit (Beret) Semundsdotter som fekk eit barn i 1774, var leiermålssaka oppe for retten på sommartinget i Gagnat i juni 1775 (sjå nedst på folio 742a og øvst på folio 742b):

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Tingbok 1A 26 , 1771-1775, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
http://arkivverket.no/URN:rg_read/31160/234/

Med tanke på avstamminga hennar er det ikkje noko ny informasjon å hente i protokollen frå dette tinget. For øvrig møtte ikkje Brit fram, så saka vart utsett til hausttinget.

Helsing Knut.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 17. mars 2012 kl. 17.24

interessant dette!.
Vet du om det ble sak høsten 1775 og om det står noe mer der?
Jeg er ikke for god på skrift ,så undres om det står noe om Sivert Hattrem som var far til Brit`s barn født 1774??

mvh Erik

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 17. mars 2012 kl. 18.27

Tingboka for Nordmøre sorenskriveri med innførsler frå hausten 1775 og åra fram til 1782 manglar mellom det skanna tingboksmaterialet som er tilgjengeleg på nettsidene til Digitalarkivet:

http://arkivverket.no/URN:rg_read/searc ... ode=&navn=

Det betyr kanskje at boka har gått tapt, utan at eg veit meir om akkurat det.

Sivert Hattrem er ikkje nemnt i protokollen frå tinget i Gagnat sommaren 1775.

Knut.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 19. mars 2012 kl. 15.59

Simon Toreson og Kristi Eriksdotter vart trulova her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 20. mars 2012 kl. 21.44

Eg trur kanskje eg har kome på sporet av Sivert Hattrem. Det oppheld seg ein person med det namnet i Christiansund i 1801, 44 år gamal og "Musicus". Sjå lenka:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 79003#ovre
Eg har ikkje prøvd å finne dåpenen i Lesja enda, men har ein mistanke om at han kan vere knytta til ein familie som kom til Vistdalen i Nesset ca 1780. Det er muleg ein kan finne han nemnt på plassen Hattremhaugen under Henrikgarden på Myklesbostad, Nessetboka bind 9 side 169 (Eg har ikkje den boka no). Dit kom ekteparet Haldor Jørgenson Hattrem og kona Åse Sivertsdotter med born. Eit av barna var sonen Jørgen Haldorson Berset (Hatttrem) f 1774 i Lesja. Han vart gift med ei frå Lien i Nesset og bygsla Perlien, b8 under Langelien ytre/Lien i Vistdal, sjå Nessetboka XI side 404.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 21. mars 2012 kl. 0.34

Jeg har også sett nevnt denne "musicus" Sivert Hatrem 44 år. Siden datteren Ingeborg var født 1774 har jeg stemplet ham som for ung (f ca 1757) til å være hennes far. Men nå er det jo ikke alltid aldersangivelsene i1801 tellinga er å stole på da ,så det kan jo være ham?.....
Jeg har de fleste av bygdebøkene for Møre og Romsdal og slo opp i bygdebok for Nesset under Hattremhaugen. Har også bygdeboka for Lesja ,og har for år siden slått opp og sett gjennom Hattrem i den bygdeboka også for å prøve å fine "Sivert".
Jeg slo opp på Hattremhaugen og familien du nevner står nevnt der. Haldor døde på Myklebostad og gravlagt i Vistdal 9-6-1805 og kona Åse Sivertsdatter døde på Lien 25-12-1819 med jordpåkastelse 16-1-1820. De hadde ifølge Lesja bygdebok 6 barn
1 Jørgen 1770 ,
2 Marit 1773 ,
3 Syver 1775 d ung,
4 Kari 1779 d ung,
5 Kari 1780 d
6 Syver 1784. I Nesset bygdebok er det nevnt 3 til
7 Sivert 1785 på Myklebostad
8 Tore 1789 på Myklebostad
9 Knut f på Myklebostad 1795.
Jeg ser det er litt uoverenstemmelse mellom bygdebøkene og lurer på om Sivert f 1785 er samme som Sivert f 1785 slik at det egentlig var 8 barn sånn som det står i Nesset bygdeboka.....Marit f 1772 ,Jørgen f 1774 ,Sivert f 1775 ,Kar f 1779 ,Kari 1783 ,Sivert f 1785 ,Tore 1789 og Knut 1795. Har ikke sjekket hva som er riktig her.

Det var Åse Sivertsdatter Hattrem som var fra Hattrem og Sivert navnet er jo interessant da. Hennes foreldre Syver Bjørnersen Hattrem ca 1715-1798 og Kari Hansdatter Hagestande (Hågås-Tande) 1727-1812 ser ut til å ha bodd på Nigard Hattrem i Lesja og de hadde 12 barn. Av de 12 var det ingen Sivert/Syver Hattrem som kunne passe som Ingeborg Sivertsdatter Flemmen`s far dessverre. :(
Åse`s mann Haldog Jørgensen Håkenstad`s far Jørgen Olsen var også fra Hattrem ,men der var det heller ingen Sivert eller Syver som kan passe inn...... :(

Har lett under Hatrem i lesja bygdebok etter evt Syver f ca 1757 (utfra alder 44 år i 1801) men finner ingen som det kan være.
Den eneste kandidaten jeg kunne skjønne det kunne være utifra hva jeg kunne finne under Hattrem garden i Lesja var en Syver Olsen Hattrem ,født på Nordistugu Hattrem i 1743.
Jeg har ikke klart å bevise at det er ham som var far til Ingeborg f 1774 og heller ikke klart å finne ham i 1801.
Hans foreldre var ifølge Lesja bygdebok bind 3 side 250 ,Ola Henningsen Hattrem f ca 1712 ig kone Åse Bondesdatter Nigard Botheim f ca 1715. Det var skifte etter Ola og Åse som da begge var døde ,i 1766. Det som står om deres sønn Syver f 1743 er
"heime ved skiftet etter foreldra ,elles ukjent ,var iflg overformynderiet "Længe siden Myndig" ,truleg dat.1813".
Ser ut som denne Syver`s søsken har bodd i Lesja bortsett fra ei søster i Vågå. Men....dene eldste søsteren hadde 6 barn hvor alle var utflyttet fra Lesja og bygdeboka vet ikke hvor de ble av.
Syver`s bror Henning Olsen Hattrem 1739-1786 hadde forøvrig 3 barn hvorav 1 datter kom til Dalset i Veøy ,Romsdal ,1 sønn til Skjåk tror jeg og ei datter som man ikke vet hvor havnet. Videre var Syver Olsen Hattrem 4menning med både Haldor Jørgensen og Åse Sivertsdatter som kom til Nesset.......

Skulle ønske jeg kunne funnet ut mer om Syver Olsen Hattrem om ikke annet for å finne ut hvor han havnet.......han kunne jo vært død i 1801 også?...
Det finnes kanskje ikke noen mulighet til å finne mer om "Sivert Hatrem" som ble far til Ingeborg i 1774?

mvh Erik

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 21. mars 2012 kl. 1.04

jeg er ikke så god på skrift men fant en Sivert Hatrem (ser ut som Hatrem er etternavnet hvertfall) i skifteprotokollregistret for Romsdal sorenskriveri 1811-1821. Det står henvist til folio 207 eller 267 etc men har hittil ikke hatt hell med å finne det i skifteprotokollen.
mvh Erik

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 21. mars 2012 kl. 7.03

Takkar Erik for ein grundig gjennomgang om Sivert. Og så er det vel ikkje anna å gjere enn å leite vidare.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 21. mars 2012 kl. 8.33

I skifteprotokollregistret står det hvertfall Sivert H.... (kan være Sivert H.....kone Ragnhild) litt utydelig etternavnet.......
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 14 , 1811-1821, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24623/674/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610675.jpg

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 21. mars 2012 kl. 11.40

Skiftet som Erik viser til er etter Sivert Hansen og kona Ragnild Halvorsdotter Sæter. Skiftet startar nedst på folio 260a og held fram på den neste sida:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24623/266/

Desse personane er det nok berre å sjå bort frå.

Helsing Knut.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 21. mars 2012 kl. 11.47

ja ,da er vi vel like langt.....Litt av en nøtt denne Sivert....
Erik

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»