Hei.
Takk så mye for svar.
Dette var interessant....Myrset såvidt jeg skjønner er det i Nesset.
En annen ting som kan bekrefte om det er samme Brit Sæmundsdatter "Myrset" er at min Brit Sæmundsdatter hadde en datter født i 1773 eller 1774 husker ikke helt ,i Tingvoll og hun var også født utenfor ekteskap. Det var isåfall Brit`s andre leiermål siden hun var enke da. Er ikke sikker på når hennes mann Nils Andersen døde ,men hvertfall før 1774.
Jeg slo også opp på Myrset i bygdebøkene for Nesset og fant et foreldrepar som kunne passe som foreldre til Brit Sæmundsdatter.
Nemlig Sæmund Olsen Myrset ,født 1686 gift 1722 med Beret Olsdatter Eidsør. Sæmund var sønn av Ola Knutsen (visstnok fra Rotås, Tingvoll) og hans andre kone Brit Olsdatter Hanem fra Tingvoll.
Klarte ikke å finne Sæmund Olsen og Beret Olsdatter under Myrset med barn etc.
Så til fadderne til Anders og om de kunne ha tilknytning til Brit.
1 Rasmus Knutsen Stomsvik var født ca 1702 og sønn til Knut Olsen. Ola Knutsen på
Myrset (brit`s bestefar?) var gift første gangen med enken på Myrset Anbjør
Eriksd/Endresdatter ,før gift med Sæmund Torsteinsen. Ola og Anbjør hadde en sønn
Knut Olsen ,født 1670-1675. Han står i bygdeboka under Myrset i Nesset oppført som
bruker på Myrset i 1692 ,men så står det også at "Ells veit vi ikkje kvar det vart av han".
Det kan tyde på her at Rasmus Knutsen faktisk var halvsøskenbarn til Brit
Sæmundsdatter
2 Ole Havdal......som jeg ikke vet helt hvem egentlig var.
3 Jens Olsen Fjøseide fra Angvik i Tingvoll gift 1754 med Sigrid Isaksdatter Fjøseide f.
1721. Han var eldste sønn til Ole Pedersen Angvik og hans andre kone Magnhild
Jensdatter Bersås ,men kan ikke se noe sammenheng med brit her.
4 Stener/Steinar Balstad samme som Steinar Torsteinsen Balstad ,født ca 1729...men er
ikke sikker. Denne Steinar var først gift med Ingeborg Andersdatter Meisingset fra
Tingvoll og andre gang med Margrethe Bårdsdatter Rotås som er nevnt som fadder for
Brit`s sønn Anders. Som før nevnt var Brit`s bestefar muligens fra Rotås ,men om det
er noen sammenheng kan en vel ikke si enda. Brit`s mann står jo også i Tingvoll
bygdebok som Nils Andersen Balstad. Såvidt jeg har klart å finne ut av var han ikke
bror til Ingeborg. Jeg vet faktisk ikke hvem som var foreldrene hans
5 Guri Olsdatter Havdal......hun kan ha vært født 1745 og datter til Ole Olsen havdal og
Sigrid Toresdatter Hafstad ,og nr 2 er vel da hennes far Ole Havdal. Denne Ole OLsen
Havdal var født 1717 og sønn til Beret Bårdsdatter Rotås som var gift 4 ganger. Bodde
på negard Havdal i Tingvoll. Ser ikke noe direkte forbindelse til Brit om ikke det skulle
være gjennom hennes antatte bestefar Ola Knutsen som visstnok var fra Rotås.
Av fadderne til denne Ole i 1762 merker jeg meg også at det var en Nils Andersen Myrset. Forsåvidt kan jo han være samme mannen som brit gifter seg med 2 år etterpå.........
Det er nok mye gjettverk her da.....
Hadde en klart å finne Sæmund Olsen og Beret Olsdatter så kanskje en hadde funnet brit også?
mvh Erik