Marta Nilsdotter født på Indergård?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn09692
Sted: BØVERBRU

Marta Nilsdotter født på Indergård?

Legg inn av dn09692 » 23. august 2007 kl. 22.35

Jeg har lenge lett etter foreldrene til Marta Nilsdotter. Hun skal være født i 1825 og ved hennes død i 1903 står det at hun var født på Indergård. Ved sin død var hun hos sin sønn Anders Stokke på Stokke i Gjemnes. Hun bruker da etternavnet Sølsnes. I FT 1865 bodde hun i Kristiansund. Hadde vært flott om noen kan ha opplysninger.

Dagrun Stokke S :lol:

dn04339
Sted: AVERØY

Re: Marta Nilsdotter født på Indergård?

Legg inn av dn04339 » 25. august 2007 kl. 23.22

Hei Dagrun!

Jeg finner Marta Nielsdatter Naastad 40 år i Kristiansund 1865. Født i Tingvoll prestegjeld - det omfattet vel også Batnfjorden i den tida. Hvis hun var fra Nåstad eller Indergård, kan hun kanskje finnes i bygdebøkene hans Nils Tore?

Mvh
Ingrid Kjønnøy

dn09692

Legg inn av dn09692 » 26. august 2007 kl. 8.38

Hei Ingrid
Takk for at du ser på dette, men desverre er hun ikke med i Leivdals bøker. Jeg har tatt kontakt med Leivdal, men han finner henne ikke. Hun står ikke i kirkebøkene som født hverken på Nåstad eller Indergård. Det var ikke så uvanlig at de i Batnfjorden døpte sine barn på Kornstad, men er ikke helt sikker på om det var kirke der på den tiden.

Vi finner heller ingen Nils som kan passe i alder hverken på Nåstad eller Indergård i tilfelle hun ble glemt innført i kirkebøkene, Sønnen hennes Anders kom i forstring på Stokke hos Ane Pedersdotter født Indergård.

Jeg har etter mye leting i mange år ikke vært i stand til å finne hennes foreldre.

Hilsen
Dagrun

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 26. august 2007 kl. 13.39

Dagrun Stokke Stepperud skrev:Vi finner heller ingen Nils som kan passe i alder hverken på Nåstad eller Indergård
Finner en Nils på Indergård i 1801 som kan passe som far til Marta. Siden Marta skal være f. 1825 vil da denne Nils være 30 år.
FS(FamilySearch) finnes en Marta Nilsdatter født og døpt i april 1826 i Øre sogn og hennes far heter Nils Olsen.

Det finnes en Giertru Pedersdtr på 1 år ved FT 1801 i Kristiansund og en på 10 år på Kornstad.
Videre finnes det en Jertru på 2 år på Ulsæt i Tingvoll. Her finnes også Anders navnet.

Marta og Ole har en datter som heter Gertrude…

Anders Larsen med mor Marta Nilsdatter blir døpt i Øre i juli 1854, dette iflg FS. Kirkeboken for dette tidsrommet er ikke scannet enda. Siden hans søstre er så mye yngre er det vel ikke usannsynlig at Marta enten fikk Anders utenfor ekteskap eller at hun har vært gift tidligere

I scannet kirkebok før Øre finnes i 1860 (pige) Marta Nilsdatter Nustad og hennes uegte barn Anders Larsen som flytter til Kristiansund se nr 5. Det er vel nokså sannsynlig rette personer?!

Hilsen Britt Iren

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. august 2007 kl. 14.39

Britt Iren Neergård skrev:
Anders Larsen med mor Marta Nilsdatter blir døpt i Øre i juli 1854, dette iflg FS. Kirkeboken for dette tidsrommet er ikke scannet enda.

Kirkeboka er skannet, men dåpshandlingene for Øre er bare godt gjemt. Det var ei kirkebok for hele Tingvoll prestegjeld fram til 1856. :)

Dåpen til Anders helt nederst på sida.

Dagrun du skrev bl.a. at:
Det var ikke så uvanlig at de i Batnfjorden døpte sine barn på Kornstad, men er ikke helt sikker på om det var kirke der på den tiden.

Det er et stykke fra Batnfjorden til Kornstadkirka. På Kornstad har det vært kirke i alle fall siden før 1589. Kvernes ligger atskillig nærmere, og er nok det det er tenkt på i forbindelse med Batnfjorden. Men det var gardene på nordsida av Batnfjorden som hørte til Kvernes prestegjeld fram til 1812. Nåstad og Indergård ligger begge to på sørsida av elva i Batnfjorden, og de to gardene har alltid (fra før 1589 i alle fall :) ) tilhørt Øre sogn i Tingvoll prestegjeld.

Men nå fant jo Britt Iren dåpen hennes på FS/IGI, og da er det bare å sjekke kirkeboka hva som står der. I bygdebøkene for Gjemnes, spesielt bind 1 og 2, er det, dessverre, mange utelatelser.
:) Tore

dn09692

Legg inn av dn09692 » 27. august 2007 kl. 9.33

Hei
Tusen takk for hjelpen - har sett hvor flinke dere er til å finne ut av slekt. Det er sant at Gjemnesbøkene ikke er utfyllende i alle tilfeller. Tror forfatter er i litt tidspress til tider. Han har også bedt om hjelp til de neste bøkene og for min det er jeg innvolvert i gårdene Stokke og Grønset

Hvis jeg står helt fast vet jeg hvordan jeg kan få hjelp.

Hilsen
Dagrun

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. august 2007 kl. 15.23

Hei, sitter og blar litt i bygdebøkene for Gjemnes. "Nils Olsen Indergård" står omtalt på husmannsplassen Dunateigen-Leite under Silset i bind 3 side 227. Der står det også: "Om ætta til Nils, sjå bind 2 s. 711".

Under Derned-garden på Indergård står Nils nevnt, men ikke noe mer om ham. Faren kom fra Harstad og mora fra Derned-garden. Nils var født i 1796 står det i bygdeboka.

Marta står ikke nevnt noen av stedene.

gj04820
Sted: SMøLA

Legg inn av gj04820 » 30. august 2007 kl. 16.12

Hei Dagrun! :)

Jeg lurer på om det er Anders Larssen Stokke som den 12. nov. 1874 får sønnen Rudolf sammen med Ragnhild Pedersdatter f. 1847 fra Tingvoll. Rudolf ble født på Dyrnes på Smøla, og døde i Rio de Janeiro i des. 1895?

Mvh. Kjell

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. august 2007 kl. 16.42

Jeg fortsetter blainga i Gjemnesbøkene :)

Mora står i kirkeboka ved dåpen i april 1826 nevnt som Gjertrud Pedersdtr ibid.; altså Indergård.

Det er nok hun som står nok nevnt under Indergarden på side 686 under garden Nøl-Buleen.
Foreldrene var gardfolkene der, Peder Pedersen Silset og kone Ane Olsdatter Silset. De ble gift i 1802 står det i bygdeboka og de fikk Gjertrud i 1804. Det står der at Gjertrud ble gift med Knut Pederson Nåstad.

Peder ble g. 2. med Ingeborg Nilsdtr Indergård.

Ane Olsdtr Silset står nevnt med sine foreldre, Ole Gjertson Roaldset og Ane Iversdtr Furset, i bind 3 side 126 under Toregarden, Silset. Der står det også at Gjertru ble født i 1803 g.m. Knut Pedersen Nåstad. «Dei vart bondefolk på Nåstad, bnr. 6 som Gjertru kjøpte til sjøleige i 1864. Sjå bind 2, s. 596.»

og på side 596f i bind 2 står Gjertrud omtalt. Det står der at Knut Pederson Nåstad var født ca. 1818. Der er det også et bilde av Nils Knutson Nåstad f 1843 som vel da var halvbror til Marta. Men Marta er heller ikke nevnt der......

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes»