Bjørshol slekt Averøy

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20435
Sted: KATTEM

Bjørshol slekt Averøy

Legg inn av dn20435 » 6. juli 2009 kl. 20.05

Hei Jeg fant igjen ett innlegg som jeg la inn for ett år siden som svar/spørsmål til ett innlegg under Roan i Fosen som omhandlet Peder Bjørshol og Eline Sumstad Bjørshol.
Dette ekteparet fikk en sønn Jakob P Bjørshol som ble gift igjen med Randi Olsdatter Bjørshol født Hovde. Det er denne Randi Olsdatter Hovde som er en datter av min Tippoldemors bror Ole Kristensen Hovde f 1842 og Marit Skjølsvold . Min tippoldemor er Ildri Kristensdatter Hovde Hestnes f 1828 .Flyttet fra Hovde til Valsøyfjorden.Hennes aner er fra Rindal. Jeg prøver å samle alle lause tråder i slekta.Jeg har lånt Norges Bebyggelse og finner 4-5 Hovde gårder i Vinjefjorden.Denne slekt Bjørshol finner jeg på Hovdetrø i samme området. Jeg ønsker meg litt hjelp til å finne den rette Hovde gård og event etterslekt ole Kristensen Hovde.
Dette hadde også vært morsomt å vite om denne slekt Bjørshol er den samme som mer kjente Se og Hør slekta. Kanskje kan jeg hilse på en slektning når han går forbi meg langs leden. :lol: Hilsen Anita Bakken (vet ikke helt hvor dette innlegget passer best Averøy eller Vinjefjorden)

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bjørshol slekt Averøy

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. juli 2009 kl. 21.23

:) Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. juli 2009 kl. 21.35

Ut fra bygdeboka, Averøy bygdebok bind 4, side 342 om den andre Bjørsholslekta og side 325 om Peder Bjørshol som havnet i Roan, så kan ikke jeg se at det var noen forbindelse mellom de to Bjørsholslektene.

Når det gjelder slekta på Hovde i Vinjefjorden, bør du nok heller legge inn et emne i Hemne og spørre om det der. :)

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 6. juli 2009 kl. 21.40

Hei :)

Her er dåpen til Randi fødd 12/4 1889 døpt 26/5 1889. KB Vinje i Hemne 1879-1912 side 22 nr 11. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4399&idx_id=4399&uid=ny&idx_side=-25

Mvh
Annne Lisbeth
Sist redigert av Anne Lisbeth Stavland den 6. juli 2009 kl. 21.54, redigert 1 gang totalt.

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 6. juli 2009 kl. 21.53

Hei :)

Her er vielsen til Ole og Marit. Det er innført i KB Vinje i Hemne, men det ser ut til at vielsen har vore i Baklandet Kirke 21/7 1888. Sjå mrk til venstre. KB Vinje i Hemne 1879-1912 side 147 nr mellom 3 og 4. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4399&idx_id=4399&uid=ny&idx_side=-127

Det kan sjå ut til at dei kun har fått datteren Randi. Det var kun ho som bodde med foreldrene i 1900, og ho er jo eldst. Men naturligvis kan dei ha fått barn som døde små. Eg har leita ut 1893.

Mvh
Anne Lisbeth

dn20435
Sted: KATTEM

Legg inn av dn20435 » 6. juli 2009 kl. 23.29

H ei Takk for hjelpen . Da legger jeg de andre spørsmålene ang Hovde gårder under Hemne.Eier av Hovdetrø er JakobJBjørshol ser jeg. Gården er forhodsvis ny fra 1888.Jakob og Randi har 7 barn.Det må være en av de andre Hovdegårder slekta mi kommer fra. Klarer ikke å finne den i Norges Bebyggelse. Det er godt mulig den ikke finnes lenger.Jef fikk en ny ledetråd ang Marit Skjølsvoll.Far er fra Bolme.Får ta en titt i Rindalsbøkene igjen. Hilsen Anita :)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. juli 2009 kl. 12.29

Hei Anita,
jeg vet ikke om du er klar over sida www.hemneslekt.net ? Den er erstatning for bygdebok som mangler for Hemne.
Jeg har fått mye hjelp på den sida, og familien til Randi Olsdtr Bjørshol f. Hovde finner du også der. Der kan du klikke deg fram og tilbake i de ulike generasjonene. :)
Kanskje du der finner svar på spørsmålet ditt?

gj13086
Sted: Averøy

Legg inn av gj13086 » 16. februar 2011 kl. 21.49

Anita Bakken skrev:Hei Jeg fant igjen ett innlegg som jeg la inn for ett år siden som svar/spørsmål til ett innlegg under Roan i Fosen som omhandlet Peder Bjørshol og Eline Sumstad Bjørshol.
Dette ekteparet fikk en sønn Jakob P Bjørshol som ble gift igjen med Randi Olsdatter Bjørshol født Hovde. Det er denne Randi Olsdatter Hovde som er en datter av min Tippoldemors bror Ole Kristensen Hovde f 1842 og Marit Skjølsvold . Min tippoldemor er Ildri Kristensdatter Hovde Hestnes f 1828 .Flyttet fra Hovde til Valsøyfjorden.Hennes aner er fra Rindal. Jeg prøver å samle alle lause tråder i slekta.Jeg har lånt Norges Bebyggelse og finner 4-5 Hovde gårder i Vinjefjorden.Denne slekt Bjørshol finner jeg på Hovdetrø i samme området. Jeg ønsker meg litt hjelp til å finne den rette Hovde gård og event etterslekt ole Kristensen Hovde.
Dette hadde også vært morsomt å vite om denne slekt Bjørshol er den samme som mer kjente Se og Hør slekta. Kanskje kan jeg hilse på en slektning når han går forbi meg langs leden. :lol: Hilsen Anita Bakken (vet ikke helt hvor dette innlegget passer best Averøy eller Vinjefjorden)

gj14658
Sted: Bergen

Legg inn av gj14658 » 5. september 2011 kl. 22.41

anita skrev:
Anita Bakken skrev:Hei Jeg fant igjen ett innlegg som jeg la inn for ett år siden som svar/spørsmål til ett innlegg under Roan i Fosen som omhandlet Peder Bjørshol og Eline Sumstad Bjørshol.

Du kan fint hilse på Se og hør kjendisen når du passerer han ;)
Og på meg :D

http://home.nktv.no/hanbjor/hobslekt/grotli.htm

dn23272

Legg inn av dn23272 » 8. september 2011 kl. 18.22

Hei igjen. Takk for linken :) Jeg hilser på alle som går forbi meg på pilgrimsleden uansett rang og stand :D .Jeg regner med at du mener at jeg kan innlemme hans slekt blandt mine da ut i fra mitt innlegg. Jeg har igrunnet tatt ett års pause i slektsforskningen samlingen min da jeg også leser historie. Men jeg blir veldig glad hvis noen har sammenfallende aner med meg. Med hilsen Anita Bakken

Ingar Bjørshol

Legg inn av Ingar Bjørshol » 27. mars 2023 kl. 22.59

Jeg er ikke sikker hva du mener med "Se og Hør slekta" Hvis det er Ari Behn du mener, så er det ikke samme slekta som Peder som bosatte seg i Roan. Jeg er i slekt med etterkommerne til Peder.

Svar

Gå tilbake til «Averøy»