Lars Larsen Tornes og Anne Olsdatter født i Molde

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
John Harry Aarønes
Kontakt:

Lars Larsen Tornes og Anne Olsdatter født i Molde

Legg inn av John Harry Aarønes » 1. januar 2010 kl. 21.47

Hei!
I Fræna bygdebok II av J. Julnes står på side 450 under Tornes:
Lars Larsen f. 1720 på Bjørset, husmann, d. 1803, 83 år gml., gift med Anne Olsdt. f. ca. 1734, dt. til Skomakarmeister Ole Nilsen og kone Johanna Kristoffersdatter i Molde.

På grunn av skiftet under har eg undra meg litt over dette. Etter det eg kan forstå er Anne Olsdtr. nemnt som nestsøskenbarn etter Anders Nilsen (noko som kan gje grunn til å tru at faren heitte Ole Nilsen) men ingen av barna etter Johanna heiter Anne. Eg skulle gjerne visst kjelda som Julnes har nytta her. Eg kan ikkje finne noko skifte etter Skomakarmeister Ole Nilsen som kan hjelpe meg til ei forklaring.

Molde Skifteprt. 2 p. 1046: 1786 21/1 blev i overværelse af Lars Hansen og Niels Amundsen blev afholdt registrering og vurdering efter afgl. Mester Skoemager Anders Nielsen og siden afdøde Hustrue Johanna Christophersdatter imellem deres arvinger som er:
1. Paa mandens Side hans næstsøskendebørn
a. Johannes Pedersen Dversnes
b. Ole Pedersen Fugelsetbøen
c. Peder Pedersen Waagsæter
d. Ole Olsen Berg, myndig
e. Anne Olsdatter gift med Lars Larsen Tornes
f. Peder Pedersen Røysene, død og efterladt sig 2de Børn
i. Peder Pedersen
ii. Olawa Pedersdatter
g. Mette Pedersdatter gift med Ingebrigt Jacobsen Malmedal.
Vedkommende tilkjendegir at disse 2 sidste arvinger skulde være Børn af et Slegtfredsbarn som var søskendebarn af den Afdøde.
2. Konens Arvinger er hendes efterladte 3 Børn:
a. Sønnen Anders Johansen Bredin, myndig
b. Sønnen Claus Johansen Bredin, myndig
c. Datteren Margrete Johansdttr. Gift med Hans Pedersen LilleSel?øen paa Helgeland.

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Lars Larsen Tornes og Anne Olsdatter født i Molde

Legg inn av dn10177 » 2. januar 2010 kl. 13.45

Svar fra P.G. på http://pergjendem.com

[I bokanmeldelse av BB Fræna bd. 2 kommenterte jeg dette inseratet slik: Feil nr. 48 side 450. Bruker Lars Larsen f. 1729 giftet seg med Anne Olsdtr., datter av skomakermester Ole Nielsen og kona Johanna Kristoffersdatter i Molde. At hun skulle være født på Bjørset, synes dårlig belagt. Her er vi i stand til å følge slekta til en viss grad. For etter mine antakelser kommer han og slekta fra Grønnes i Bolsøy. Barnelista er det lite å utsette på.]

Dis-folket bør påminnes om at arveskifter heller ikke er noen Sereptas Krukke av åpenbaringer. Så ble det dørgende stilt om validiteten i Fræna Bd. 2 til nå J. H. Aa. rokker ved framstillinga igjen. Arbeidsoppsettet i min database som korrigerer BB Fræna bd. 2 s. 450 antyder følgende framstilling:

Illustrasjon nr. 1

Peder Andersen Dvergsnes Bergsvik, f. 1671 i Bolsøy. Han giftet seg med (1) Bridt Nilsdtr. Dvergsnes, gift 1695 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1675 i Bolsøy, (datter av Nils Pedersen Dvergsnes) d. 1722 i Bolsøy. Han giftet seg med (2) Elen Lassesdtr. Bergsvik, gift 1721 i Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Lasse .. (1) Bergsvik). Han giftet seg med (3) Guri Stephensdtr. Dvergsnes, gift 1737 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Peder døde ca 1745 i Bolsøy.

En rekke av barnekullet synes være avkom etter Ole Ole Berg, så de må utstafferes med to sett foreldre. Grunnen til diskrepansen er uklar. I følge flere arveskifter er det flere kalt Ole Olsen Berg i området, gjerne duplisert flere ganger i samme familie. Følgelig blir det umulig å slutte absolutt om denne familien ut fra arveskiftenes art.

[Molde Skifteprotokol nr. 2 p 1046 den 21 januar 1786 blev i overværelse af Lars Hansen og Niels Amundsen avfholdt registrering og vurdering efter afg. Mester Skomager Anders Nielsen og siden afdøde hustrue Johanne Christophersdtr. Imellem deres arvinger som er: På mandens side hans nestsøskendebarn: Johannes Pedersen Dvergsnes, Ole Pedersen Fuglsetbøen, Peder Pedersen Waagsæter. Ole Olsen Berg myndig, Anne Olsdtr. gm Lars Larsen Tornes. Peder Pedersen Røisen død men efterlader sig 2. børn: Peder Pedersen og Olawa Pedersdtr. Mette Pedersdtr. gm Ingebrigt Jacobsen Malmedal. Peder Røisen og Mette Malmedal kalt slagfredsbarn.
Konens arvinger er hennes tre barn: Anders Johansen Bredin m, Claus Johansen Bredin m og Margrete Johansdtr. Bredin gm Hans Pedersen LilleSeløe på Helgeland.]

I. Ole Pedersen Dvergsnes Fuglsetbøen, f. 1696 i Bolsøy.
II. Mette Pedersdtr. (1) Dvergsnes, f. ca 1698 i Bolsøy, d. ett 1786 i Bolsøy.
III. Peder Pedersen (1) t.o. Dvergsnes Vågsæter, f. 1700. Han giftet seg med Berthe Iversdtr. Mjelve, gift 1734 i Bolsøy, f. ca 1700 i Mjelve, Bolsøy, (datter av Iver Mjelve). Peder døde ca 1775.
IV. Anders Pedersen Dvergsnes. Han giftet seg med Beret Ottesdtr. Malo, gift 1767 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1719 i Vågane, Møre og Romsdal.
V. Nils Pedersen Dvergsnes. Jeg har ikke kunne finne navnet på hustruen.
A. Bridt Nilsdtr. Dvergsnes, f. 1675 i Bolsøy. Hun giftet seg med Peder Andersen Dvergsnes Bergsvik, gift 1695 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1671 i Bolsøy, d. ca 1745 i Bolsøy. Bridt døde 1722 i Bolsøy.
B. Anders Nilsen Dvergsnes. Han giftet seg med Johanne Kristoffersdtr. Sigerset el. Dvergsnes, d. ett 1786 i Dvergsnes, Bolsøy. Anders døde 1786 i Dvergsnes, Vågane, Bolsøy.
Vi er spent på om Johan Julnes har belegg for at Johanne Christophersdtr. fikk dattera Anne Olsdtr. som beskrevet på Reknes!
VI. Anne Pedersdtr. Dvergsnes.
VII. Knut Pedersen Dvergsnes. Forhold til Berte Olsdtr. Skjersli, f. 1710 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
A. Elin Knutsdtr. Skjersli, f. 1736 i Vågane, Møre og Romsdal.
VIII. Peder Pedersen (1) t.y. Aarønæs Røisen, f. ca 1717. Han giftet seg med Sigri Olsdtr. Peder døde 1785 i Reknesrøysa, Molde. Han bodde på Årønæset i Bolsøy, og seinere i Reknesrøysa, Molde. Arveskifte etter avdøde Peder Pedersen (2) Årønæs fant sted på Reknes Røisen i Molde Jan 12 1785.
A. Ingeborg Pedersdtr. (1) Røisen, f. ca 1780 i Molde. Forhold til "Bagersvend" Johannes Thorné, d. i Kristiansund.
1. Anne Johanne Johannesdtr. Thorné, f. 14 jan 1807 i Molde.
B. Olava Pedersdtr. Aarønæs, f. 1781 i Årøænæset, Bolsøy.
C. Peder Pedersen (2) Røisen, f. 1795 i Molde, Møre og Romsdal.
IX. Johannes Pedersen Dvergsnes, f. 1718 i Bergsvik, Veøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) NN Kone på Dvergsnes Nr.-12/2., gift 1750 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Karen Trondsdtr. Dvergsnes, gift 1760 i Bolsøya anneks kapell, f. 1726, d. 1806. Johannes døde 1796. Johannes Dvergsvnes ankom til nr. 12/2 ca. 1750. Han fikk tre barn med ukjent hustru.
A. Karen Johannesdtr. Dvergsnes (Solembøreiten), f. 1750. Hun giftet seg med Tore Olsen Solembøreiten, gift 1791 i Veøy, Møre og Romsdal, f. i Sekken, Veøy, Møre og Romsdal, d. i Sekken. Karen døde 1791. Karen omkom i barsel.
1. Kari Toresdtr. Solembøreiten, f. 1791 i Sekken, Veøy.
B. Ole Johannesen Dvergsnes (Y. Berg i Fanne), f. 1751 i Dvergsnes, Vågane, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ingeborg Olsdtr. (Bjørstad) Aarøe, gift 1779 i Bolsøy, f. i Aarøe, Bolsøy, (datter av Ole Andersen Bjørstad Aarøe og Anna Iversdtr. Grut Øverland). Ole døde 1800 i Dvergsnes, Vågane, Bolsøy. Ole og kona Jagbor slo seg ned på Berg i Fanne.
1. Synnøve Olsdtr. Dvergsnes Berg, f. 23 mar 1787 i Berg, Meldal, Sør-Trøndelag. Hun giftet seg med Ole Iversen (1) (Grutbakken) Øverland, gift 8 feb 1822 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1780 i Grut, Meldal, Sør-Trøndelag, (sønn av Iver Tronsen (1) Grutbakken (Øverland) og Giertrud Olsdtr.) d. 1858 i Øverland, Bolsøy. Synnøve døde 15 jul 1860 i Øverland, Bolsøy, gravlagt 22 jun 1860 i Bolsøy.
C. Eli Johannesdtr. Dvergsnes (Torhus), f. 1758 i gård nr. 12/2 Dvergsnes i Bolsøy. Hun giftet seg med Anders Olsen Torhus Storvik, gift 1790 i Bolsøy, f. 1 apr 1760 i Torhus, (sønn av Ole Pedersen nr. 1 Torhus og Berith Pedersdtr. nr. 1 Aarøe Torhus) d. før 1822 i Storvika på øya Bolsøya. Eli døde 1844.
1. Elen Andersdtr. Torhus Storvik, f. 1790 i Bolsøya , Bolsøy, Møre og Romsdal. Elen's verge 1822 hette Lasse Iversen Nesje. Hun kaltes også for Eli.
2. Kari Andersdtr. Torhus Skovik, f. 1792 i Storvika. Hun giftet seg med (1) John Eriksen Skovik, f. 1792 i Veøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Erik Eriksen nr. 2 Skovik, f. ca 1765 i Veøy prestegjeld, (sønn av Erik Eriksen nr. 1 Skovik).
3. Malene Andersdtr. Torhus Storvik, f. 1795 i Sekken. Hun giftet seg med Lars Jespersen Skovik, gift 1828 i Veøy.
D. Peder Johannesen Dvergsnes Nør-Berg, f. 1761. Han giftet seg med (1) Martha Iversdtr. Frantsgjerde, gift 1791 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 1765 i Kleive Møre og Romsdal, d. 1793 i Nør-Berg, Kleive. Han giftet seg med (2) Gunnhild el. Guri Eriksdtr. Berg, gift 1794.
1. Erik Pedersen Nord-Berg, f. 1795 i Vågane, Bolsøy, Møre og Romsdal.
2. Guri Pedersdtr. Nør-Berg, f. 1803 i Kleive.
3. Karen Pedersdtr. Nør-Berg, f. 15 mai 1805 i Kleive, Møre og Romsdal.
E. Trond Johannesen Dvergsmes, f. 1763. Han giftet seg med Anne Eysteinsdtr. Nør-Årset Dvergsnes, gift 1794 i Bolsøy, f. 1757, (datter av Eystein Pedersen Tokle Nør-Årset og Ingeborg Bottolvsdtr. Nør-Gribbestad) d. 1830. Trond døde 1824. Trond var vekter i området Ulleland-Hovdenakken-Bolsøya.
1. Johannes Tronsen Dvergsnes, f. 1795 i Dvergsnes. Han giftet seg med Sara Eriksdtr. Gjeitnes, gift 1824 i Bolsøy, f. 1803 i Gjeitnes nr. 3, Vågane, (datter av Erich Lassesen Røvik Utigard Gjeitnes og Margrethe Thorstensdtr. Utigard Gjeitnes) d. 1855. Johannes døde 1881.
2. Eystein Tronsen Dvergsnes Lønset, f. 1796. Han giftet seg med Ingeborg Nilsdtr. Lønset, gift 1828 i Bolsøy, f. 1792, (datter av Nils Olsen Bolsøe og Beret Olsdtr.) d. 1872. Eystein døde 1867I gardsmatrikkelen fra 1838 eier Esten 1 pd 12 mrk i bruket Lønset. I tellinga Bolsøy 1865 er han sjølveigar 70 år gammel.
3. Trond Trondsen (1) Dvergsnes Bolsøe, f. 1801 i Dvergsnes, Bolsøy. Han giftet seg med Marit Olsdtr. Røvik Hagen, gift 1828 i Bolsøy, f. 1804 i Røvik Hagen, Bolsøy, (datter av Ole Olsen Hagen Røvik og Beret Andersdtr. nr. 2 Ytre Aarøe (Røvikhagen)) d. ca 1880 i Nautvika, Bolsøya. Trond døde 1888 i Nautneset, Bolsøya. I folketellinga Bolsøy 1865 på side 32 er han kårmann 65 år gammel . Marit Olsdtr. Røvik er i live 62 år gammel.
F. Synnøve Johannesdtr. Dvergsnes, f. 1769, d. 1771.
X. Anne Pedersdtr. Bergsvik, f. 1722 i Veøy, Møre og Romsdal.
XI. Anders Pedersen Bergsvik, f. 1723 i Veøy, Møre og Romsdal.
XII. Magnhild Pedersdtr. Bergsvik, f. 1729 i Veøy, Møre og Romsdal.
XIII. Gulau Pedersdtr. Bergsvik, f. 1735 i Bergsvik, Veøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Iver Pedersen Sør-Sylte, gift 1767 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1713 på gard nr. 1 Sørsylte Tresfjord, (sønn av Peder Iversen Eidhammer (Sør-Sylte) og Marit Iversdtr. (1) Sør-Sylte) d. 1777 i Sørsylte. Hun giftet seg med (2) Ole Knutsen Jemtegård Sør-Sylte, gift 1778 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1740 i Jemtegard, Tresfjord, Møre og Romsdal, d. 1832. Gulau døde 1785 i Tresfjord, Møre og Romsdal.
A. Iver Olsen Sør-Sylte, f. 1779 i Tresfjord, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Gjertrud Nilsdtr. Sør-Sylte, gift 1820 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1790 i Tresfjord, Mør eog Romsdla, (datter av Nils Eriksen Nerem Sør-Sylte og Berit Nilsdtr. Kjersem Sør-Sylte). Iver døde 1832 i Tresfjord.
XIV. Mette Pedersdtr. (2) Aarønæs, f. 1741 i Årønes, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ingebrigt Jakobsen Malme, f. 1743 i Malme, Fræna, Møre og Romsdal, d. ett 1801 i Malme, Fræna, Møre og Romsdal. Mette døde ett 1801 i Malme, Fræna.

Illustrasjon nr. 2

Jens .. (1) Bredin. Han giftet seg med Margrethe Joensdtr..
I. Johan Jensen "Feldbereder" Bredin, f. i Bodø, Nordland. Han giftet seg med Johanne Christophersdtr. Sigerset, f. 1731 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Døde ett 1786 i Bolsøy.
A. Nils Johansen "under Berget" Bredin, f. 1738 i Molde, Møre og Romsdal.
B. Margrethe Johansdtr. Bredin, f. 1739 i Molde, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Hans Pedersen Lille Seløy, f. i Helgeland, Nordland.
C. Claus Johansen Bredin, f. 1740 i Molde, Møre og Romsdal. Testores: Svend smeds Quinde, Chirsti Ingebrigtsdtr., Johan (smed på Reknes gift Widerøe) Svensk, Erich Smed, Ole Findsen Berg.
D. Anders Johansen Bredin.
E. Hans Johansen Bredin, f. ca 1735 i Molde, Møre og Romsdal.
II. Jens Jensen "Indenfor Elven" Bredin. Født i Bodø, Nordland. Han giftet seg Molde med (1) NN Knutsdtr. Hjelvik, (datter av Knut Olavsen Hjelvik). Han giftet seg med (2) Margrethe Joensdtr.. Jens døde 1705 i Molde, Møre og Romsdal. Et arveskifte etter avdøde skredder Jens Jensen "Indenfor Elven" fant sted på Molde 23. August 1705.
A. Anders Jensen "Skomager" Bredin, f. 1737 i Bodø, Nordland. Han giftet seg med Adelus Friedricha Jensdtr. Ruberg (Bredin), gift ca 1770 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1745 i Molde, Møre og Romsdal, (datter av Jens Pedersen "Smed" Ruberg og Malene el. Magdalene (2) Audensdtr. (Widerøe)). Bosatt i Indgpaagaden nr. 64. I FT Molde 1801 1801 er familien bosatt i Indpaagaden nr. 149.
B. Joen Jensen "Feldbereder" Bredin.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 15. januar 2010 kl. 1.32

Hei Per!

Håper du har det bra! Eg må tilstå at eg berre vart meir forvirra når eg las den lange lista di med namn - eg har ikkje så lett for å forstå alle romertala, tal og bokstavane.

Trur nok det er ein del feil også der. Eit døme: Adelus var ikkje datter av smeden, men ei søsterdatter.

Adelus FriederichDatter Ruberg 16 Molde Confirmanter Molde, Bolsøe og Kleive 1761.

Eg har gått gjennom skifteprt. for 1705 og kan ikkje finne noko skifte etter Jens Jensen Skredder - men eit skifte i Jens Jensen Skredders hus der det vert halde skifte etter stesonen Israel Estensen som døydde i Fosen. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ant&mode=0

Så eit spørsmål i: Næstsøskenbarn - er det same som tremenning?

Ellers har eg funne 2 Anne Olsdøtre i kirkebøkene under konfirmerte i 1761 Anna OlsD: Røvigen 17 år og Anna Olsdatter Eide 17 år Kleve i 1760. Ellers ser eg at Ole Hansen Wig har ei dotter som heiter Anna som er fødd kring 1735, men der høver ikkje resten av søskenflokken.

Til slutt:Det står vel ikkje i skiftet at Peder Røisen og Mette Malmedal er slagfredsbarn som du skriv Per, men at dei er barn av et slektfredsbarn som var søskenbarn av avdøde.

Eg må berre leite vidare - kanskje Ole Olsen Berg og Anne Olsdatter er søsken?

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 15. januar 2010 kl. 14.21

Svar fra P.G. på http://pergjendem.com

Takk for helsing. Jeg er imponert over Osvald Rydjord og deg som systematisk overprøver de eldste arveskiftene for Romsdal. Det er på høg tid at dette initiativet settes i gang. Ut og tjene betydde oftest at barnekullet kom ut over prestegjeldet. Og grensene var ganske annerledes enn dagens kommunegrenser. Sist halvår har jeg jobbet med nordlandsslekta mi innbefattet militærslekta From i Trøndelag. Så jeg følger innleggene her bare i røkk og napp. Vi har jubilert fra oss. Astrid var 100 år 1. juledag og fikk helsing fra HKH Harald. Nevnt i Aftenposten, men ikke RB. Der er kattenyheter viktigst. Jeg hadde som dere oppdaget feilen i BB Nesjestranda s. 882, Gjertrud Løvesdtr. og ikke Sørensdatter.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 15. januar 2010 kl. 22.39

HKH Harald :?:

Mvh
Else B.

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 26. januar 2010 kl. 12.04

Merknad fra P. G.

Jeg er ingen kommateller. Det har jeg ikke en gang tid til eller interesse for. For "feil" i slektsdata dukker opp uavlatelig innen slektgransking av alskens grunner. Av samme lovmessighet blir bygdebøker aldri perfekte. Nytt dukker også opp på de mest uventede steder når du er minst forberedt på nettopp det:

I Kirkebok for Vor Frue Kirke i Trondheim finner jeg en vielse: Copulation mellom bodøværingen feldbereder Johan Bredin og moldepigen Johanna Christophersdtr. (Sigerset) Folio 3036 den 31. juli 1732. Jeg viser til John Harrys neste søk inklusive Hans Henrik Feldbereder uten etternavn i Trondheim. Om han ikke skulle være Bredin, så tilhører han miljøet i Vor Frue Kirkes krins av stifthovedstaden. Kanskje grunn til å saumfare bøkene her bedre!

Jeg tok alternativt for meg Tore H. Vigerusts framstilling datert 3.-5. nov 2004: "Manntall over Trondhjem byes befolkning og deres yrker, 23/2-1736" og leser: Feldberedere: Friedrich Riggenvalt (Riegenwalt), holder 4 svende, Hans Hendrich Roede (Rhode), holder 1 dreng, Hans Friedrich Reise (Reisse), holder 1 dreng, Enquen Hans Jørg Hirtes, hverken svend el. dreng. Disse 4 meestere have eet slutted Laug, og holder sig Feldbereders laugs articlene af 6de Martj 1686 efterretlige, samme meestere haved ved deres til magistraten indkomne Memoiral beklaged, at de udi deres Handtverk af fuskere tilføyis inpass Vid.litr. F.

Dessuten Statsarkivet i Trondheim, Bjarne Lem: Branntaksprotokoller 1766, Vor Frue Kirke Sokn, Eiere & Leigere Liste 1-23 Fag, Nr. 159: Encken Clara Bing. Mester Feldbereder Hans Henrich Rhode (hennes avdøde ektemann).
Vennlig hilsen
Per Gjendem

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 5. februar 2010 kl. 18.48

Ja ja Per - eg leiter og leiter eg. Og det er godt med hjelp!

Så til Lars Larsen Tornes.

I 1766 er det skifte etter Ole Larsen på Bjørset der broren Lars Larsen Tornes er nemnt. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24618/366

I 1763 er det skifte etter Synnøve Larsdatter Jendem der Lars Larsen Bjørset er verge for eit av barna.
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24618/176 (s. 157a)

Gjennom desse skifta får ein i alle fall nokre av søskena til Lars Larsen Tornes - trur eg.

I 10/8 1763 er det skifte etter Lars Alvsen Meeg med enke Karen Larsdatter
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24618/173

Eg har problem med å lese dette skiftet men ser at Lars Larsen Bjørset er nemnt.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 24. mars 2012 kl. 23.02

I det siste skiftet du nevner var Lars verge for enka.

Lars Larsson på Tornes var i sitt 79. år i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18011545&gardpostnr=80&merk=1650

Lars på Bjørset døper sønnen Lars 17. søndag etter trinitatis 1723:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16042&idx_id=16042&uid=ny&idx_side=-21

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 26. mars 2012 kl. 13.32

Du er dyktig til å kome inn med kjeldebelagte opplysninger Kjell Ove! Da skulle vel Lars Larsen vere plassert.

Takk for det!

Kjell Farstad
Sted: SKÅLA

Legg inn av Kjell Farstad » 26. mars 2012 kl. 22.27

I skiftet av 7. Februar 1766 etter Ole Larsen Bjørset, nevnes:
3.Søsteren Ingebor Larsdatter gift med Rasmus Mjelve.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/366/
..... efter afgd: mand Ole Larsen imellom enken Lisbet Pedersdatter
og den afdødes søskend, namlig:
1. Broderen Lars Larsen Tornes myndig.
2. Søsteren Synneve Larsdatter Jendem død og efterlater sig 3 børn.
a. Alv? Larsen.
b. Lars Larsen.
c. Kristi Larsdatter.
med formynder deres fader Lars Jendem.
3. Søsteren Ingebor Larsdatter gift med Rasmus Mielve.
4. Søsteren Karen Larsdatter gift med Lars Ellingsgaarden.
5. Søsteren Marta Larsdater i ægteskap med Ole Larsen Aarøe.
Enken laugverge er Knud Larsen Biørset.

Dette må være samme Ingeborg som gifter seg med Peder Olsen ytre Mjelve.
De får barna Johan og Ole. Se skifte etter Peder: 13. Oktober 1762.
Lars Jendem er formynder for Johan.

Peder og sønnen Johan f.ca.1750 kan være de som er nevnt i
Ødegårdskiftet i 1774, se Amund-debatten på Molde forumet.

Enken Ingeborg Mielve gifter seg 10. Oktober 1763i Bolsøy med skoleholder Rasmus Andersen.
Dødmelding på Ingeborg 23. Juni 1787, 80 år gammel.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-97

dn22945
Sted: OPPDAL

Legg inn av dn22945 » 15. april 2012 kl. 14.33

Jeg har et spørsmål ang. Lars Larsen Tornes: I Bygdebok for Fræna, bind 1 (Bjørnsund), side 154, står følgende: "Jakob Larsen , f. 1762 på Tornes, d. 17.2 1823, truleg son til Lars Larsen Tornes nedre (f. 1720)..."
I bind 2 er Lars Larsen omtalt, men Jacob er ikke ført opp blant barna. Er opplysningen om slektskapet i bind 1 riktig?

10730
Sted: TORNES I ROMSDAL

Legg inn av 10730 » 20. juli 2012 kl. 17.52

Ove har nok rett. Jakob Larsen på Bjørnsund er neppe son til Lars Larsen Tornes. Viser til Tidlegare innlegg, der tråden ikkje blei ført vidare.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=79726

Svar

Gå tilbake til «Fræna»