Elisabet, Elens mor, var visstnok forlovet med en mann som rømte til Amerika og som Elisabet aldri så igjen. Derfor giftet Elisabet seg med en mann som het Laurits Nerland.
Jeg har også skrevet opp Tresfjord som en tilleggsopplysning.
Det ble også fortalt at Elen flytta til Ålesund og at hun var den første kvinna i Ålesund som tok handelsbrevet, og hun drev med kolonialbutikk.
Mine egne undersøkelser:
Fant Elen Sandnes under folketellinga i 1910 for Ålesund hvor det sto at hun var født 7.10.1887 og kom fra Akerø. Se link:
digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036746009558
Begynte deretter å lete gjennom kirkebøkene for Møre og Romsdal fylke, Sør-Aukra (Akerø) og fant ei Elen Anna i klokkerbok (1878-1916), Fødte og døpte 1887, side 22.
Problemet var at hun var født 6.mars? Men hun hadde i alle fall en mor som het: Elisabet Larsdatter, og oppgitt far er: Knud Mathias Olsen.
1901 Konfirmasjon til Elen under samme klokkerbok (1878-1916) Konfirmerte 1901, side 115
Kikket på 1865-tellinga for 1545 Agerø:
Og fant 2 Elisabet Larsdatter, se link:
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61545
Og ved samme folketelling fant jeg flere Knud/Knut.
Har dere noen tips hvor jeg skal lete for å finne ut mer på internett? Finnes det bygdebøker forresten?
Takknemlig for alle svar som kan løse denne gåten.

Også hvis dere finner ut når Elisabet evt gifta seg med Laurits/Lauritz?
Hvor Elisabet bodde senere? Jeg prøvde forresten også å lete på sidene for de som dro til Amerika, men det er mange Knut'er..