Ole Amundsen Aafløis død

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21304
Sted: FYLLINGSDALEN

Ole Amundsen Aafløis død

Legg inn av dn21304 » 29. mars 2007 kl. 20.01

Et tidligere innlegg i debatten ble plassert på Nordmøre, mens jeg hadde håpet at det
skulle bli plassert i Romsdal, for det var der, sannsynligvis, denne mannens bortgang skjedde etterat hans sønn, Knut, flyttet til Raudsandhaug etter konkursen (1878) og salget av gården Larsstua (1881) i (ja, nå tør jeg nesten ikke skrive det) Tingvoll.
Det jeg er ute etter, er Oles dødsdato.
Jeg har søkt i gravminner. De fins ikke der og heller ikke i kirkebøkene - verken i Digitalarkivet eller i Dis-Norge.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Amundsen Aafløis død

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. mars 2007 kl. 1.41

De andre innleggene ligger her under Tingvoll. Der ligger det også en god del tips til hvor du kan lete. :)

Det står også i Tingvollemnet at Ole, kona Mali og dattera Maria i FT1875 var på besøk på Vågbø i Tingvoll. Det sto der at de bodde i Røe sogn i Nesset prestegjeld. Et annet tips er derfor at du kan låne mikrofilmen med FT1875 for Nesset. Du kan fjernlåne den til ditt lokale bibliotek. Der kan du lete etter dem selv. :)
:) Tore

dn21304

Ole Amundsen Aafløis død

Legg inn av dn21304 » 13. april 2007 kl. 17.16

Skal man foreta seg noe som helst hvis man oppdager direkte feil årstall el.l. i
f.eks. folketellinger ? Det kan jo være flere som søker og kanskje blir forledet.

Til Tores trøst fantes det i landsdekkende søk bare 3 aafløi'er i landet i FT 1900
hvilket skulle bety at min tippoldefar, Ole, var død på dette tidspunkt - i tillegg til sønnen Amund som jeg har søkt annetsteds. Den ene var sønnen Anton Edvard, den andre broren
Knuts eldste sønn, Ole, som er blitt 5 år yngre under folketellingen, og den tredje en som antakelig ikke er av slekten, Peder, men er en sønn av en Jon Bottolfsen som kan ha jobbet på Aafløy-gården og dermed tatt navnet. Denne Peder hadde en husholderske som muligens ble hans kone. Hun døde i Kr.sund i 1917.
Det ser ut som om mitt søk bare førte dit - hvis det ikke skulle være andre mangler - også med kirkebøkene.

Det tar tid med å få gardssoga for Nesset til mitt lokale bibliotek, men disse "problemene" blir neppe løst ved det.

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 7. mai 2007 kl. 11.24

Det er ganske vanlig å søke på ulike varianter av staveformen, i dette tilfellet "Aafløi".

Mitt søk på "Aafløy" ga hele 19 treff i FT 1900. De fleste av disse med røtter på Nordmøre,

I Oslo finner vi en stor Aafløy-familie fra Kristiansund N. her.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

dn21304

Legg inn av dn21304 » 7. mai 2007 kl. 17.00

Takk for tips, men en del av dem er nok de "gale" Aafløy'er, etterkommere av
slekten som kjøpte gården og tok gårdsnavnet. Noen av dem fins også i Telemark
foruten dem som fortsatt er på Møre. De av den opprinnelige slekten, har jeg kontroll på.
Men noen av de eldre generasjonene, som er gått bort, mangler jeg dødsdato på,
og disse datoene fins øyensynlig på Statsarkivet i Trondheim.
Vennlig hilsen Helge Aafløy.

dn21304

Legg inn av dn21304 » 8. mai 2007 kl. 11.53

Jeg har kontroll på alle som er av den opprinnelige Aafløy-slekten. Aafløy-gården ble solgt,
og de nye eierne tok "naturlig nok" gårdsnavnet. En av dem du viser til, hadde en far som
bodde på en av "plassene" under gården og således fikk navnet. En annen hadde emigrert
til USA, men var kommet tilbake og havnet med sin familie i Oslo. Resten har jeg kontroll på.
Det fantes ennå flere Aafløy'er i "verden", men verken Digitalarkivet eller Dis-Norge har
dem med. Få år etter dro en av de "nye" til Telemark og har mange etterkommere rundt
Seljord.
Jeg hører til den "opprinnelige" Aafløy-slekten som stammer fra Nesset i Romsdal. Jeg fant
et par flyttinger i dine opplysninger.
Jeg mangler noen dødsdatoer på enkelte fra et par tiår før 1900. Det var det jeg var ute etter.
Men de fins gjerne på Statsarkivet i Trondheim.
Takk for tipset. Helge Aafløy

dn21304

Legg inn av dn21304 » 21. september 2007 kl. 19.54

Han finnes fortsatt ikke i klokkerbøkene, og ministerialbøkene for Nesset ser ikke
ut til å være innlevert til Statsarkivet i Trondheim. Men protokollene må da være
utskrevet. Er det prestekontoret i Nesset som har ansvaret ?

gj04820
Sted: SMøLA

Legg inn av gj04820 » 22. september 2007 kl. 18.00

Hei Helge!

Har svart på noe du har spurt om på digitalarkivet :D

Mvh. Kjell

Svar

Gå tilbake til «Nesset»