knud thoresen, westadstranden, sekken

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
21301
Sted: ØRSKOG

knud thoresen, westadstranden, sekken

Legg inn av 21301 » 8. juni 2010 kl. 1.00

Kan denne Knud Toresen være Knud Toresen fra Kaalstad, født i februar 1735, far Tore Brudescar. denne Knud Toresen, døde i februar 1774, oppgitt alder 38. Jeg har funnet to sønner: Knud f. nov. 1766 og Tore f februar 1769. Knud (Knudsen) giftet seg med Kari Madsdatter fra Sauset f. ca 1757 i Wold kirke, Grytten menighet i juni/juli 1793. De får sønnen Mads Knudsen som gifter seg med Mari Olsdatter fra Sauset. Mads og Mari flytter til Sandblåst på Hustad omkring 1820.

I min søken etter giftemålet til Knud Toresen,soldat og husmand på Westadstranden har jeg funnet et giftemål i kirkeboken for Nesset 1757 - 1803 side 43. Der er en Knud Toresen, viet til Beret Hansdatter. Jeg kan ikke lese hvor Knud eller Beret kom fra.

Knud Toresen er omtalt i kirkeboken for Veøy 1764 side 510 der han er fadder til datteren til en Eric Toresen, husmand på Westadstranden. og ellers en rekke ganger for diverse kvinnehistorier som han public absolveredes fra. 1765 side 515 er den mest utdypende i så måte. Jeg har vanskeligheter med å lese teksten.

Kan noen hjelpe meg med å identifisere denne Knud?
stein a. hustad

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: knud thoresen, westadstranden, sekken

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 8. juni 2010 kl. 18.21

Hei.

Teksten er lang og her er diverse "qvindfolk" nevnt, men her dreier det seg i alle fall om en med tilhørighet fra Kaalstad som ligger på Vågstranda: Ankom hid til Weedøien Soldaten under Capitain Kin… Compagnie Knud Toresen Kaalstad og qwindfolket Aase Nielsdatter Markenæs, da Soldaten bekiendte at have begaadt lejermaal med dette qvinde-menniske

Ved ekstraskatten i 1762 er Knut Toresen Kaalstad blant tjenestekarene hos Major Lossius på garden Westad.
Broren ? Erich er husmann på samme gården.

Ang Erich Toresen finnes følgende i kirkeboken:
29 juli 1762 Erich Toresen Westad-Strand og Anne Knudsdatter Markenæs fikk et barn mellom trolovelse og ekteskap
Deres datter Kari blir døpt 2 Pentacoste 1762 og her er Berit Toresdatter Kaalstad fadder.

TrolovedeUnge Karl Erich Toresen Kaalstad /: nu Westad-Strand:/ med pigen Anne Knudsdatter Markenæs.
Markenæs er en gard rett på andre siden av Åndalsnes.

Her er vel flere funn som tyder i retning at du har funnet rett mann.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

gj21806
Sted: Oslo

Legg inn av gj21806 » 14. desember 2014 kl. 20.21

Hei!

Denne Mads Knudsen ser ut til å være en av mine forfedre også. Vet dere om det står noe om han og kona Mari Olsdatter fra Sauset i noen av bindene "Bygdaboka for Voll"? Er først og fremst ute etter årstall og kirkebokhenvisninger. Er ikke så god på å tyde det som er fra tidlig 1800-tall og eldre.

Hilsen Sverre Myrseth

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 15. desember 2014 kl. 9.13

Stein, jeg har andre opplysninger om Mads Knudsen sitt opphav enn du har:

Mads Knudsen Vestad døpt Dom: 11 a Trinit, f 8.august 1793 (nederst v side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-213
Mads konfirmert 1809 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185 nr 1
Mads Knudsen og Marie Olsdatter viet i Veøy http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150

Mads sine foreldre er Knut Knutsen Staurset, 1764-1815, og Kari Madsdatter Sauset, f 1757 (se Holm I s 124). Knut født på Staurset i Veøy og flyttet til Vestad og ble husmann der.

Kari er datter av Mats Olsen, 1728-1790, og hans første kone Mari Nilsdatter, 1729-1730. Litt omtale i Voll s 683 og det går ikke fram hvor Mats og Mari var fra.

Dufinner mer om Mads sine aner her, men sjekk mot kirkebøker, kildene er stort sett bygdebøker http://www.rydjord.slektsweb.no/individ ... Osvald.GED

Mvh
Osvald

Svar

Gå tilbake til «Nesset»