Marit Ottesdatter 1741
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Marit Ottesdatter 1741
Hei kan noen hjelpe meg å tyde navn på far til Marit . Hun står i kirkebok for tingvoll 1732-1751. Hun er døbt 28.05.1741, mor Marit Nilsdatter , far Otte ?
Om noen vet mer om dette ekteparet evnt. barn, foreldre, fødselsår ol. så er jeg taknemlig for all hjelp for nå står jeg bom fast.
M.V.H. Gro Christensen
Om noen vet mer om dette ekteparet evnt. barn, foreldre, fødselsår ol. så er jeg taknemlig for all hjelp for nå står jeg bom fast.
M.V.H. Gro Christensen
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Marit Ottesdatter 1741
For at vi hjelpere skal slippe å bruke tid på å lete fram i virvaret av kirkebøker er det til stor hjelp hvis dere som søker hjelp linker opp den informasjonen dere har.
Vigdis
Vigdis
-
Her er linken for de som vil prøve seg (2. kolonne andre barnet som døpes):
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A04 (1732-1751), Kronologisk liste 1741, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Jeg tyder det som står ifm med faren til å være "Otte Myrsæts Datter", men sliter med å tyde det som står i linjen under, så der må nok andre trør til.
Ellers er det en fordel å bruke denne siden til spørsmål om tyding, da er det større sjans for at ekspertene plukker det opp og løser mysteriet:
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A04 (1732-1751), Kronologisk liste 1741, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Jeg tyder det som står ifm med faren til å være "Otte Myrsæts Datter", men sliter med å tyde det som står i linjen under, så der må nok andre trør til.
Ellers er det en fordel å bruke denne siden til spørsmål om tyding, da er det større sjans for at ekspertene plukker det opp og løser mysteriet:
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
Jeg mener at det står: "Otte Myrsæts Datter med Forlovede Fæstemøe Marit NilsD."
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell
-
- Sted: KVANNE
Hei,
Du kan vel kanskje få noe ut av fadderne, som er Baar Røsand, Anders Haltvik, Brit Røsand, Marit Rotås og Gunild Næverli. Ellers finner du forlovelsen her i 3. kolonne:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Her heter han Otte Rasmussen Husby. Sponsorer: Baar Røsand og Nils Røsandhauen.
Brukeren i FT1801 på Tørlenda (Tørlænd) heter Otto Rasmussen og er 54 år. Nå er han for ung til å ha blitt fra i 1741, men siden både Otto og Rasmus er relativt sjeldne navn her i distriktet, kan det kanskje være en sammenheng likevel?
mvh Erling
Du kan vel kanskje få noe ut av fadderne, som er Baar Røsand, Anders Haltvik, Brit Røsand, Marit Rotås og Gunild Næverli. Ellers finner du forlovelsen her i 3. kolonne:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Her heter han Otte Rasmussen Husby. Sponsorer: Baar Røsand og Nils Røsandhauen.
Brukeren i FT1801 på Tørlenda (Tørlænd) heter Otto Rasmussen og er 54 år. Nå er han for ung til å ha blitt fra i 1741, men siden både Otto og Rasmus er relativt sjeldne navn her i distriktet, kan det kanskje være en sammenheng likevel?
mvh Erling
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Jeg har flyttet dette emnet fra Tingvoll til Nesset, siden Myrset i dag ligger i Nesset kommune.
Myrset står omtalt i bind 4 av Gards- og ættesoge for Nesset.
Husby finnes i nærheten i Øksendal (Sunndalsboka bind 4) men i den boka fant jeg ikke Otte Rasmussen. Husby er også en gard i Todalen på Nordmøre (Heimar og ættar i Stangvik, bind 2) men heller ikke der fant jeg ham. Husby finnes også i Eresfjorden i Nesset (Bind 8 i Gards- og ættesoge for Nesset). Den boka har jeg ikke sjekket.
Hvis Otte ikke står omtalt på Husby i Eresfjorden, ville jeg holde en knapp på Øksendalen. Den garden ligger på samme sida av fjorden som Myrset; bare lenger inne. Kirkebøkene for Øksendal sogn og Sunndal prestegjeld eksisterer fra 1752.
Myrset står omtalt i bind 4 av Gards- og ættesoge for Nesset.
Husby finnes i nærheten i Øksendal (Sunndalsboka bind 4) men i den boka fant jeg ikke Otte Rasmussen. Husby er også en gard i Todalen på Nordmøre (Heimar og ættar i Stangvik, bind 2) men heller ikke der fant jeg ham. Husby finnes også i Eresfjorden i Nesset (Bind 8 i Gards- og ættesoge for Nesset). Den boka har jeg ikke sjekket.
Hvis Otte ikke står omtalt på Husby i Eresfjorden, ville jeg holde en knapp på Øksendalen. Den garden ligger på samme sida av fjorden som Myrset; bare lenger inne. Kirkebøkene for Øksendal sogn og Sunndal prestegjeld eksisterer fra 1752.

Takk for hjelpen så langt alle sammen, men hva står FT for? og hvor er Tørlenda? dette er vist en lei nøtt for meg, har ikke holdt på så lenge med dette så jeg har mye å lære. Vet ikke helt hvordan jeg legger inn link heller enda.
M:V:H: Gro Christensen
-
Gro Christensen skrev:Takk for hjelpen så langt alle sammen, men hva står FT for? og hvor er Tørlenda? dette er vist en lei nøtt for meg, har ikke holdt på så lenge med dette så jeg har mye å lære. Vet ikke helt hvordan jeg legger inn link heller enda.
Hei, vi har jo alle vært nybegynnere.

FT står for folketellinger. I digitalarkivet finnes det databaser over landsdekkende folketellinger i 1801, 1865, delvis 1875 og 1900. Du finner de enkelte folketellingsdatabasene øverst på denne siden:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... r&spraak=n
Når du skal lage linker fra kirkebøkene, trenger du å hente fram "bildeinformasjon" som du finner øverst i kirkeboksiden. Velg øverst eller nederst. Der står det informasjon om hvilken kirkebok du er i, hvilket årstall. Kopier de to øverste linjene og lim inn i innlegget ditt. Det som er viktig er du får med deg den såkalte permanente sidelenken.
Nå du skal linke fra folketellinger eller andre databaser, kan du enkelt kopiere http- eller URL-adressen som du ser øverst på nettleseren din.
Tørlenda tør jeg ikke svare på, for jeg er ikke lokalkjent der.
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 6. september 2009 kl. 14.51, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: AUKRA
FT står for folketelling.
Jeg har sjekka på Myrset i Nesset uten å finne folket , og som Tore, fant jeg ingen Otte Rasmussen eller Rasmus på Husby i Øksendalen. På Husby i Eresfjorden var det en Rasmus f. ca. 1665 som var bruker i 1701 med to sønner som begge hette Knut på 4 og 6 år. Om der har blitt en Otte senere, er vel ikke så godt å si siden kirkebøkene begynner først vel 50 år senere. Hvis det finnes skifte på Rasmus kan det være en mulighet å finne flere barn. Det er i alle fall ingen Otte hverken som gardbruker eller husmann på Husby i Eresfjorden senere.
Otte eller Ottar var ikke noe vanlig navn i Nesset heller på denne tida. Det dukker opp litt senere ut på 1700-tallet med innflyttere fra Lesja.
Mvh Randi Ingunn Selnes
Jeg har sjekka på Myrset i Nesset uten å finne folket , og som Tore, fant jeg ingen Otte Rasmussen eller Rasmus på Husby i Øksendalen. På Husby i Eresfjorden var det en Rasmus f. ca. 1665 som var bruker i 1701 med to sønner som begge hette Knut på 4 og 6 år. Om der har blitt en Otte senere, er vel ikke så godt å si siden kirkebøkene begynner først vel 50 år senere. Hvis det finnes skifte på Rasmus kan det være en mulighet å finne flere barn. Det er i alle fall ingen Otte hverken som gardbruker eller husmann på Husby i Eresfjorden senere.
Otte eller Ottar var ikke noe vanlig navn i Nesset heller på denne tida. Det dukker opp litt senere ut på 1700-tallet med innflyttere fra Lesja.
Mvh Randi Ingunn Selnes
-
Som du ser her er Tørlenda gard i Tingvoll.
Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus
23 Romsdal Tingvold Tingvold Tørlænd
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
483 * Otto Rasmussen Hsbonde 54 1ste ægtskab Bonde og gdbruger M
484 Martha Nielsdtr Hans kone 49 1ste ægtskab K
485 Rasmus Ottesen Deres børn 17 M
486 Nils Ottesen Deres børn 14 M
487 Arent Ottesen Deres børn 12 M
488 Hans Ottesen Deres børn 8 M
489 Jertru Rasmusdtr Hsbondens søster 57 K
Digitalarkivet 2009. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 14.01.2009. Talet på oppslag: 9334 (27 i dag) WebCens © Jan Oldervoll 1998-2009
Mvh Randi Ingunn Selnes
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
483 * Otto Rasmussen Hsbonde 54 1ste ægtskab Bonde og gdbruger M
484 Martha Nielsdtr Hans kone 49 1ste ægtskab K
485 Rasmus Ottesen Deres børn 17 M
486 Nils Ottesen Deres børn 14 M
487 Arent Ottesen Deres børn 12 M
488 Hans Ottesen Deres børn 8 M
489 Jertru Rasmusdtr Hsbondens søster 57 K
Digitalarkivet 2009. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 14.01.2009. Talet på oppslag: 9334 (27 i dag) WebCens © Jan Oldervoll 1998-2009
Mvh Randi Ingunn Selnes
hei, er litt i tvil om dette er rette fam.her er Otto Rasmussen født i 1747 ser det ut som. Den Otte Rasmussen Husby som jeg leter etter ble forlovet med Marit Nilsdatter i 1741, og de hadde datter Marit Ottesen døbt 28.05.1741 der står det Otte Myrsæth Kilde Ministerialbok nr.586A04 (1732-1751) Kronologisk liste 1741 uten sidenr. Disse linkene står som nr 3 av Vigdis og som nr. 5 av Erling vist dette er til hjelp
-
I FT1801 var det 23 stk med patronymet Ottesen i Veøy prestegjeld. Og det var 15 i Bolsøy prestegjeld. I Nesset og på Nordmøre var det få i forhold til dette.
Så det kan godt hende at Otte Rasmussen ikke var barnefødt i Tingvoll prestegjeld eller Nesset.
Så det kan godt hende at Otte Rasmussen ikke var barnefødt i Tingvoll prestegjeld eller Nesset.

-
Otto Rasmussen f. 1747 er lagt inn som en som har samme fornavn og farsnavn som den du leter etter. Erling skriver da også:
Marit Ottesdatter f. 1741: Var det samme jente som ble gift 13. juni 1764 i Tingvoll? Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A05 (1751-1776), Kronologisk liste 1764, side 398, i venstre kolonne på venstresida: UngeKarl Lars Jons. Ødegaard med Pigen Marit Ottesdr. Langsæt.
I ekstraskatten i 1762 bodde denne Marit Ottesdatter på Langset som datter av Gunder Andersen og Marit Nilsdtr: Lenke. Sida kan forstørres ved å klikke på forstørrelsesglasset oppe til høyre. Langset er siste garden på sida, og familie nummer to er Gunder og Marit med dattera Marit Ottesdatter. Kan dette være datter og mor fra dåpen i 1741?
Gunder og Marit ble gift 13. januar 1762 i Tingvoll: Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A05 (1751-1776), Kronologisk liste 1761, side 314-315; venstre kolonne på høyresida. Gunder var ungkar og Marit var enke. Jeg leita gjennom hele 1760 og 1761 for å finne begravelsen til Otte Rasmussen men fant den ikke.
Men siden vielsen heller ikke finnes i denne kirkeboka, kan han ha dødd før en vielse, men etter trolovelsen i 1741?
Det var ei Marit Nilsdatter Talset som ble gift 30. januar 1747 med Knut Knutsen Ulset: Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A04 (1732-1751), Kronologisk liste 1747; helt nederst i venstre kolonne på høyresida.
Talset er en gard som ligger i samme område som Myrset. I hvertfall på samme side av fjorden. (Omtalt i Nesset bind 3.) Og Ulset er en gard som ligger i nærheten av Langset. (Ulset/Aulset og Langset omtales i Gards- og ættesoge for Straumsnes, bind 1.) Gunder Andersen Nastad som ble gift med enka Marit Nilsdatter Langset, står det nevnt i Straumsnesboka bind 3 at han havnet på Halsmyra under Langset.
Det var samme bygdebokforfatter av Nessetbøkene bind 1-4 som også skrev Straumsnesbøkene. Kanskje han allerede har løst opp denne floken for oss? Står Marit nevnt under Talset i Nessetboka? Og står Otte også der?
Nå er han for ung til å ha blitt far i 1741, men siden både Otto og Rasmus er relativt sjeldne navn her i distriktet, kan det kanskje være en sammenheng likevel?
Marit Ottesdatter f. 1741: Var det samme jente som ble gift 13. juni 1764 i Tingvoll? Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A05 (1751-1776), Kronologisk liste 1764, side 398, i venstre kolonne på venstresida: UngeKarl Lars Jons. Ødegaard med Pigen Marit Ottesdr. Langsæt.
I ekstraskatten i 1762 bodde denne Marit Ottesdatter på Langset som datter av Gunder Andersen og Marit Nilsdtr: Lenke. Sida kan forstørres ved å klikke på forstørrelsesglasset oppe til høyre. Langset er siste garden på sida, og familie nummer to er Gunder og Marit med dattera Marit Ottesdatter. Kan dette være datter og mor fra dåpen i 1741?
Gunder og Marit ble gift 13. januar 1762 i Tingvoll: Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A05 (1751-1776), Kronologisk liste 1761, side 314-315; venstre kolonne på høyresida. Gunder var ungkar og Marit var enke. Jeg leita gjennom hele 1760 og 1761 for å finne begravelsen til Otte Rasmussen men fant den ikke.
Men siden vielsen heller ikke finnes i denne kirkeboka, kan han ha dødd før en vielse, men etter trolovelsen i 1741?
Det var ei Marit Nilsdatter Talset som ble gift 30. januar 1747 med Knut Knutsen Ulset: Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A04 (1732-1751), Kronologisk liste 1747; helt nederst i venstre kolonne på høyresida.
Talset er en gard som ligger i samme område som Myrset. I hvertfall på samme side av fjorden. (Omtalt i Nesset bind 3.) Og Ulset er en gard som ligger i nærheten av Langset. (Ulset/Aulset og Langset omtales i Gards- og ættesoge for Straumsnes, bind 1.) Gunder Andersen Nastad som ble gift med enka Marit Nilsdatter Langset, står det nevnt i Straumsnesboka bind 3 at han havnet på Halsmyra under Langset.
Det var samme bygdebokforfatter av Nessetbøkene bind 1-4 som også skrev Straumsnesbøkene. Kanskje han allerede har løst opp denne floken for oss? Står Marit nevnt under Talset i Nessetboka? Og står Otte også der?

Hei, tusen takk til dere alle for god hjelp. Tore TAKK til deg, tror nokk ikke jeg hadde funnet ut av dette selv hang meg helt opp i å finne han Otte, ser jo at jeg har vært på villspor her. Det stemmer at Marit Ottesdatter ble gift med Lars Jonsen i 1764. Lærte vist litt her også, Beklager dette, men denne opplysningen skulle jeg karnsje ha gitt dere i utgangspunktet
-
Godt ressonement, Tore. Marit Nilsdtr. er med i b. 3 s. 185 i Nessetbøkene.
* * *
Sitat fra faren tok over Talset, nedlagt gardpart:
" Nils Olson må sikkert vera den sonen som er omtala ovanfor. Det stemmer elles ikkje heilt med alderen i dei ulike kjeldene. Etter Titus Bulches manntal skulle han vera fødd i 1661, medan manntalet i 1701 gjev opp alderen til 45 år.
I 1689 vart Nils gift med Marit Olsdatter Gjøvikli. Ho var frå Meisingset i Tingvoll. Dei hadde desse borna:
1. Ola, f. 1694, han døydde same året.
2. Dødfødd gutebarn i 1707.
3. Bertel, f. 1710, gift i 1736 m. enkja Gunhild Pedersdtr. Neverli. Dei er omtala under Neverli.
4. Marit, f. 1714, ho døydde ung.
5. Marit, f. 1716. gift 1747 m. Knut Knutson Ulset frå Straumsnes på Nordmøre.
6. Anders, f. 1719, gift 1746 m. Maret Olsdtr. Neverli.
Av tiendelistene veit vi at Nils hadde 4 kyr på det bruket han hadde. I 1712 betalte han krigstyr med 4 rdl 1 ort, og det var ikkje småpengar, men så synte det seg at det var gjort ein feil ved utrekninga så han fekk tilbakebetaling. Nils døydde ein gong før 1723, for matrikkelkommisjonen fører opp enkja som brukar."
* * *
Otte er ikke nevnt, så han er fremdeles et mysterium. Det kom ei anna slekt på denne gardparten videre. Men det står om slekta før Nils i b. 3.
Som Erling, trodde ikke jeg heller at det var rett familie i folketellinga i 1801. Jeg kopierte det bare for å vise at Tørlenda også var i Tingvoll. Dessuten var det så mange like navn. der.
Mvh Randi Ingunn
* * *
Sitat fra faren tok over Talset, nedlagt gardpart:
" Nils Olson må sikkert vera den sonen som er omtala ovanfor. Det stemmer elles ikkje heilt med alderen i dei ulike kjeldene. Etter Titus Bulches manntal skulle han vera fødd i 1661, medan manntalet i 1701 gjev opp alderen til 45 år.
I 1689 vart Nils gift med Marit Olsdatter Gjøvikli. Ho var frå Meisingset i Tingvoll. Dei hadde desse borna:
1. Ola, f. 1694, han døydde same året.
2. Dødfødd gutebarn i 1707.
3. Bertel, f. 1710, gift i 1736 m. enkja Gunhild Pedersdtr. Neverli. Dei er omtala under Neverli.
4. Marit, f. 1714, ho døydde ung.
5. Marit, f. 1716. gift 1747 m. Knut Knutson Ulset frå Straumsnes på Nordmøre.
6. Anders, f. 1719, gift 1746 m. Maret Olsdtr. Neverli.
Av tiendelistene veit vi at Nils hadde 4 kyr på det bruket han hadde. I 1712 betalte han krigstyr med 4 rdl 1 ort, og det var ikkje småpengar, men så synte det seg at det var gjort ein feil ved utrekninga så han fekk tilbakebetaling. Nils døydde ein gong før 1723, for matrikkelkommisjonen fører opp enkja som brukar."
* * *
Otte er ikke nevnt, så han er fremdeles et mysterium. Det kom ei anna slekt på denne gardparten videre. Men det står om slekta før Nils i b. 3.
Som Erling, trodde ikke jeg heller at det var rett familie i folketellinga i 1801. Jeg kopierte det bare for å vise at Tørlenda også var i Tingvoll. Dessuten var det så mange like navn. der.
Mvh Randi Ingunn
Takk skal du ha Randi , jeg bør karnsje prøve å få lånt disse nessetbøkene på biblioteket.
M.V.H.Gro Christensen
M.V.H.Gro Christensen