Marit Andersd. Hatle g 1747 med Aslak Bersvendsen Tokle
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Marit Andersd. Hatle g 1747 med Aslak Bersvendsen Tokle
Bygdebok for Eid s 440 sier at hun er datter av Anders Knudsen Hatle, 1691?-1750 og Eli Olsdatter Hammervoll 1685?-1767, og at Marit levde 1724?-1799.
Raumadalsfolket (gamle) s 89 og 234 sier at den samme Marit, f ca 1727 døde 1799 og hun er datter av Anders Pedersen Hatle, 1684-1766.
Har noen funnet ut hvem som har rett, Skeidsvoll i 1987 eller Røvig i 1965? Har noen funnet ut av folkene som levde på Hatle på denne tiden, det er mye som er ulikt i de to bøkene.
MVH
Osvald
Raumadalsfolket (gamle) s 89 og 234 sier at den samme Marit, f ca 1727 døde 1799 og hun er datter av Anders Pedersen Hatle, 1684-1766.
Har noen funnet ut hvem som har rett, Skeidsvoll i 1987 eller Røvig i 1965? Har noen funnet ut av folkene som levde på Hatle på denne tiden, det er mye som er ulikt i de to bøkene.
MVH
Osvald
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Re: Marit Andersd. Hatle g 1747 med Aslak Bersvendsen Tokle
Et kort resymè her, det er flere opplysninger som jeg vil si bekrefter resymèt og de har jeg sendt til Osvald på mail.
Marthe Andersdatter Hatle blir konfirmert i 1740, alder ikke oppgitt. Om en antar hun er ca 16 år er hun født ca 1724.
Marthe ble gift med 1Aslag Tokle og enken Marit Andersdatter Tokle er 70 år når hun dør i 1799, født ca 1729.
Ane Andersdatter Hatle blir gift til Devold og ved sønnen Anders dåp i 1749 er 2Ole Andersen Hatle, 1Aslag Tokle og 3Elen Olsdatter Hatle blant fadderne.
Iflg Eidboka s. 440 får 2Ole Andersen Hatle skjøte på gården fra sin mor og søstre i 1754, faren Anders Knutsen døde i 1750. Anders Knutsens kone het 3Elen Olsdatter.
Om en da ser dette mot fadderne på Devold er jeg enig med Eidboka at Ane, Marthe og Ole er søsken og barn av Anders Knutsen og Elen Olsdatter.
I Raumadalsfolket står det bl.a at Guri Andersdatter og Ole Andersen(+Marthe og Anders) er barn av Anders Pedersen og begge er døpt i 1727. Iflg kirkeboken er Ole døpt 8 april 1727 og Guri er døpt 9 nov 1727, det dreier seg om to familier som en del andre opplysninger ”bekrefter”.
Marthe Andersdatter Hatle blir konfirmert i 1740, alder ikke oppgitt. Om en antar hun er ca 16 år er hun født ca 1724.
Marthe ble gift med 1Aslag Tokle og enken Marit Andersdatter Tokle er 70 år når hun dør i 1799, født ca 1729.
Ane Andersdatter Hatle blir gift til Devold og ved sønnen Anders dåp i 1749 er 2Ole Andersen Hatle, 1Aslag Tokle og 3Elen Olsdatter Hatle blant fadderne.
Iflg Eidboka s. 440 får 2Ole Andersen Hatle skjøte på gården fra sin mor og søstre i 1754, faren Anders Knutsen døde i 1750. Anders Knutsens kone het 3Elen Olsdatter.
Om en da ser dette mot fadderne på Devold er jeg enig med Eidboka at Ane, Marthe og Ole er søsken og barn av Anders Knutsen og Elen Olsdatter.
I Raumadalsfolket står det bl.a at Guri Andersdatter og Ole Andersen(+Marthe og Anders) er barn av Anders Pedersen og begge er døpt i 1727. Iflg kirkeboken er Ole døpt 8 april 1727 og Guri er døpt 9 nov 1727, det dreier seg om to familier som en del andre opplysninger ”bekrefter”.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk Britt Iren, du har nok helt rett i at det er snakk om to familier, Rf har blandet kortene. Så spørs det om Anders Pedersen, kalt Hatle i Rf, og som etter Rf dør på Setnes i 1766 er fra Hatle eller om han er fra et annet sted. Siden Rf tydeligvis har blandet kortene og ført barna til Anders Knutsen Hatle som barn til Anders Pedersen Hatle, og at den siste er blitt kalt Hatle fordi de feilførte barna er fra Hatle.
Marit Andersdatter Hatles barnebarn Marit Larsdatter Tokle er bl.a. i Rf ført gift med Ole Sørensen Hatle (Tokle II 4a). Ser en på Ft 1801 bor de på Hatlen i Isfjorden. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2170#ovre
Det betyr vel at Hatle III i Rf også er feil i utgangspunktet.
Mvh
Osvald
Marit Andersdatter Hatles barnebarn Marit Larsdatter Tokle er bl.a. i Rf ført gift med Ole Sørensen Hatle (Tokle II 4a). Ser en på Ft 1801 bor de på Hatlen i Isfjorden. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2170#ovre
Det betyr vel at Hatle III i Rf også er feil i utgangspunktet.
Mvh
Osvald
- Kontakt:
Her er et funn til som jeg mener støtter dette: 1754 Festo III i Eids kirke Døpt Ole Hatles barn Anders. T: Peder Andersøn Dewold og qv, Aslag Bersvendsen Tokkle, Maritte Andersdatter Tokkle (+ et par til)Ane Andersdatter Hatle blir gift til Devold og ved sønnen Anders dåp i 1749 er 2Ole Andersen Hatle, 1Aslag Tokle og 3Elen Olsdatter Hatle blant fadderne.
.... enig med Eidboka at Ane, Marthe og Ole er søsken og barn av Anders Knutsen og Elen Olsdatter.
Ang. Anders Pedersen Hatle
Anders Pedersen Hatle gifter seg 1 jan 1725 med Guri Pedersdatter Heen. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Men hvor han kom fra opprinnelig er ikke godt å si. Han er ikke nevnt under Hatle i Eidboka
Iflg kirkeboken ble det holdt Liigtale over Anders Pedersen Hatlie paa Sætnæss, Dom II Epiph 1766 – 82 år gml.
Hans datter Guri Andersdatter Hatle blir gift med Endre Olsen Moe. Endre Hatle får i alle fall to døtre Guri i 1747 og Elen i 1752. Jeg er temmelig sikker på at det er de som blir konfirmert med oppholdssted Weblung og Setnæss - alder passer helt. Guri Endresdatter og Elen Endresdatter oppholder seg begge på Setnæss når de gifter seg. Det må være de samme jentene.
Så Anders Pedersen oppholder seg nok hos datteren på Setnæss når han dør.
Når det gjelder Ole Sørensen Hatle eller Hatlen kommer jeg tilbake til det, men han er reg som Hatle ved dåpen - likeså hans søster Agathe. Ved konfirmasjon i 1780 er han reg som Halten - det er faktisk skrevet så i kirkeboka. Når han gifter seg i 1799 er han reg som Hatlen. Søstera er reg som Hatle ved konfimasjon i 1773 - 6 år før sin bror.
Skrivefeil eller flytting?? Det siste er vel mest sannsynlig.
Mvh
Britt Iren
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
På Hatle er det det en bruker Per/Peder Bjartesen som var bruker i 1664 sammen med sin gamle far Bjarte Nilsen (bruker fra 1635) og at han hadde garden endå i 1675 (se Eid s 439). Alderen på Per/Peder er antydet 1641?-171?, men at de ikke finner at han hadde familie.
Det kan vel være en god mulighet for at denne Anders Pedersen Hatle som dukker opp i Rf kan være en sønn av denne Peder Bjartesen og at han har brukt navnet /blitt kalt /vært kjent som Hatle etter at han har flyttet ( til Setnes?). Kan ikke det være opphavet til at det dukker opp så mange Hatlenavn som ikke finnes i Eidboka?
Knut Bjørnsen fra Inner-Skorga, som overtar Øver-Hatle kommer først 1683, så Per/Peder kan ha vært enda lenger på Hatle enn til 1675.
Det kan vel være en god mulighet for at denne Anders Pedersen Hatle som dukker opp i Rf kan være en sønn av denne Peder Bjartesen og at han har brukt navnet /blitt kalt /vært kjent som Hatle etter at han har flyttet ( til Setnes?). Kan ikke det være opphavet til at det dukker opp så mange Hatlenavn som ikke finnes i Eidboka?
Knut Bjørnsen fra Inner-Skorga, som overtar Øver-Hatle kommer først 1683, så Per/Peder kan ha vært enda lenger på Hatle enn til 1675.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Jeg vet ikke hva som er riktig her, og godt kjent er jeg ikke heller. Men siden jeg har korrekturlest flere av manntallene for Grytten og transkribert deler av futemanntallet, vil jeg henvise til disse og håpe at de kan være til hjelp.
Disse lenkene er til transkriberte kilder som man må være medlem i DIS-Norge for å kunne få tilgang til.
Manntallet i 1701 viser Anders Pedersen 10 år gammel på Hatle i Isfjorden sogn. (Hen sogn).
Mens preste- og futemanntallene for 1660-årene viser at Peder Bjartesen bodde på Hatle i Eid sogn. Siden dette er to forskjellige sogn, er det kanskje to ulike garder?
Peder Bjartesen i prestemanntallet 1663/1664. på garden Hatle i Eid. Han driver garden sammen med faren. Den Peder som står her, er også for gammel til å være samme Peder som er far til Anders Pedersen i 1701-manntallet.
Peder Bjartesen i futemanntallet 1664 på garden Hatle i Eid sogn.
Garden Hatle i Eid sogn i 1701.
Disse lenkene er til transkriberte kilder som man må være medlem i DIS-Norge for å kunne få tilgang til.
Manntallet i 1701 viser Anders Pedersen 10 år gammel på Hatle i Isfjorden sogn. (Hen sogn).
Mens preste- og futemanntallene for 1660-årene viser at Peder Bjartesen bodde på Hatle i Eid sogn. Siden dette er to forskjellige sogn, er det kanskje to ulike garder?
Peder Bjartesen i prestemanntallet 1663/1664. på garden Hatle i Eid. Han driver garden sammen med faren. Den Peder som står her, er også for gammel til å være samme Peder som er far til Anders Pedersen i 1701-manntallet.
Peder Bjartesen i futemanntallet 1664 på garden Hatle i Eid sogn.
Garden Hatle i Eid sogn i 1701.

- Kontakt:
Det passet kjempebra Tore, jeg var ikke klar over at 1701 var lagt ut. Jeg hadde planer om å ta en tur på Romsdalsmuseet for sjekke manntallet på tirsdag. Jeg har en papirutg, men bare over gardene i Kors og Grytten.
Jeg så også på denne Anders på 10 år på Hatlen i Isfjorden, men jeg manglet altså Hatle. I min papir utg står det Hadtlen, og det ser jeg at det gjør i "din" også.
Jeg så at i ”Fortegnelse over Jordebrugere og deres Matrikulskyld….fra 1823” at det som i dag heter Hatlen er skrevet som Hatle.
Siden det er en Anders på 10 år både på Hadtlen og Hatle så får en lete etter andre spor som kan fortelle oss hvem dette er.
Guri Andersdatter som vi har ”slått fast” er datter av Anders Pedersen er som før nevnt døpt 9 sep 1727 (kirke er ikke nevnt, men søndag den 7 var det tjeneste i Kors).
Faddrene til Guri er Troon Olsen Heen, Nils Hatlen, Agathe Roesd Moen, Guri Andersdatter Hatlen og Marthe Olsdatter.
Disse navnene er fra Hen og da antar jeg at Anders Pedersen Hatle er fra garden Hadtlen i Heen, selv om det er skrevet Hatle. Hadde han vært fra Eid ville han nok vært nevnt under Hatle i Eidboka. Både første og andre gang gifter Anders Pedersen seg i Heen kirke.
Ole Andersen som også var døpt i 1727 er døpt i Waage af Ottho Friis. 4 av fadderne ”heter” Eide og 1 Strøme, alle navn fra Eid.
Britt Iren
Jeg så også på denne Anders på 10 år på Hatlen i Isfjorden, men jeg manglet altså Hatle. I min papir utg står det Hadtlen, og det ser jeg at det gjør i "din" også.
Jeg så at i ”Fortegnelse over Jordebrugere og deres Matrikulskyld….fra 1823” at det som i dag heter Hatlen er skrevet som Hatle.
Siden det er en Anders på 10 år både på Hadtlen og Hatle så får en lete etter andre spor som kan fortelle oss hvem dette er.
Guri Andersdatter som vi har ”slått fast” er datter av Anders Pedersen er som før nevnt døpt 9 sep 1727 (kirke er ikke nevnt, men søndag den 7 var det tjeneste i Kors).
Faddrene til Guri er Troon Olsen Heen, Nils Hatlen, Agathe Roesd Moen, Guri Andersdatter Hatlen og Marthe Olsdatter.
Disse navnene er fra Hen og da antar jeg at Anders Pedersen Hatle er fra garden Hadtlen i Heen, selv om det er skrevet Hatle. Hadde han vært fra Eid ville han nok vært nevnt under Hatle i Eidboka. Både første og andre gang gifter Anders Pedersen seg i Heen kirke.
Ole Andersen som også var døpt i 1727 er døpt i Waage af Ottho Friis. 4 av fadderne ”heter” Eide og 1 Strøme, alle navn fra Eid.
Britt Iren
- Kontakt:
Jeg har nok vært litt for trøtt i går kveld etter dagens skitur!
Anders på 10 år på Officeergaarden på Hadtle i 1701 er jo Anders Knudsen, far til Ane, Marthe, Ole og Anders.
Anders Andersen f.1730 og død samme år, var døpt i Eid og har faddere fra Eid som Strøme, Eidsvold, Norvig og Hatle.
Anders Pedersen på 10 år på Hadtlen i Isfjorden må da være far til Guri.
Hatlen ble altså også skrevet som Hatle på 1700 tallet og tidlig 1800. Utfra de funna vi har gjort er det tydelig brukt om hverandre.
Britt Iren
Anders på 10 år på Officeergaarden på Hadtle i 1701 er jo Anders Knudsen, far til Ane, Marthe, Ole og Anders.
Anders Andersen f.1730 og død samme år, var døpt i Eid og har faddere fra Eid som Strøme, Eidsvold, Norvig og Hatle.
Anders Pedersen på 10 år på Hadtlen i Isfjorden må da være far til Guri.
Hatlen ble altså også skrevet som Hatle på 1700 tallet og tidlig 1800. Utfra de funna vi har gjort er det tydelig brukt om hverandre.
Britt Iren
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Kjempefine linker Tore, var ikke klar over at de var tilgjengelige på nett.
Kilde: Manntall Grytten prestegjeld 1701
Informasjon om bosted/gard
Fylke Sokn Gardsnavn
Møre og Romsdal Eid Officeergaard Hadtle
Informasjon om beboerne
ID Side Nr Fornavn Etternavn Alder Tittel Kommentar
12997 236 59 Lars 52 Opsiddere
12998 236 60 Peder 26 Opsiddere
12999 236 61 Knud 58 Opsiddere
13000 236 62 Joen Knuds: 16 Sønner
13001 236 63 Anders 10 Sønner
13002 236 64 Biørn 6 Sønner
13003 236 65 Lars Ellingsen 30 Drenger
13004 236 66 Troen Aslachsen 28 Drenger Soldat
Lars er Lars Sjursen gift med enka etter Elling Knutsen tidligere bruker på Midt-Hatle.
Peder ikke plasserbar. Pe(de)r Ellingsen på Midt-Hatle er trolig f ca 1655, så det må være en annen Peder.
Knud er Knud Bjørnsen fra Inner-Skorga, bruker på Øver-Hatle.
Jon, eldste sønnen, blir husmann i Torvik (litt merkelig at ikke eldstemann blir ny bruker).
Anders, nest eldste sønn blir bruker på Øver-Hatle.
Bjørn, yngste sønnen. I 1711 må han og Tron(d) Aslaksen Eide (soldaten?) bøte 1 rd hver for slagsmål.
Lars Ellingsen, stesønn av Lars Sjursen.
Her er nok mange flere blader å bla før alt faller på plass.
Kilde: Manntall Grytten prestegjeld 1701
Informasjon om bosted/gard
Fylke Sokn Gardsnavn
Møre og Romsdal Eid Officeergaard Hadtle
Informasjon om beboerne
ID Side Nr Fornavn Etternavn Alder Tittel Kommentar
12997 236 59 Lars 52 Opsiddere
12998 236 60 Peder 26 Opsiddere
12999 236 61 Knud 58 Opsiddere
13000 236 62 Joen Knuds: 16 Sønner
13001 236 63 Anders 10 Sønner
13002 236 64 Biørn 6 Sønner
13003 236 65 Lars Ellingsen 30 Drenger
13004 236 66 Troen Aslachsen 28 Drenger Soldat
Lars er Lars Sjursen gift med enka etter Elling Knutsen tidligere bruker på Midt-Hatle.
Peder ikke plasserbar. Pe(de)r Ellingsen på Midt-Hatle er trolig f ca 1655, så det må være en annen Peder.
Knud er Knud Bjørnsen fra Inner-Skorga, bruker på Øver-Hatle.
Jon, eldste sønnen, blir husmann i Torvik (litt merkelig at ikke eldstemann blir ny bruker).
Anders, nest eldste sønn blir bruker på Øver-Hatle.
Bjørn, yngste sønnen. I 1711 må han og Tron(d) Aslaksen Eide (soldaten?) bøte 1 rd hver for slagsmål.
Lars Ellingsen, stesønn av Lars Sjursen.
Her er nok mange flere blader å bla før alt faller på plass.
- Kontakt:
Glemte Matrikkelutkastet fra 1723, da er det en Anders som er oppsitter på Hatlen i Isfjorden og likeså på Hatlen/Hatle i Eid.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Er Hatle i Eid blitt skrevet Hatlen også?
Marit og Aslak har jeg som forfedre i 6 gen. Så jeg er glad for at det er klargjort at det er Eid en bør bruke. Marit har jeg bakover til presten på Veøy (1533- 1558). Han
"overlevde " således reformasjonen.
Ragnvald Monge
"overlevde " således reformasjonen.
Ragnvald Monge
- Kontakt:
Det utkastet som jeg har tilgang til står følgende: No. 270 Hatlen/ Hatle. Opsiddere: Anders, Knud, EllingOsvald Rydjord skrev:Er Hatle i Eid blitt skrevet Hatlen også?
No.304 Hatlen: Opsiddere Anders og Christopher. Dette er i Heen.
Iflg. fortegnelse over Jordebrugere og deres Matrikulskyld...fra 1823 er 304 er gammelt matrikkelnr for garden Hatle i Heen/Isfjorden og omfatter løbenr 37 - Hatle, lb.36 -Hatlepladsen, lb.34 - Hatlegjerde og lb.33 do. jmf FT 1865.
Jeg har ikke 1823 ang. Eid, men i Eidboka står det jo greit under Hatle Mnr 270, dvs gml matrikkelnr før 1823.
En ser jo at Hatle og Hatlen kan ha blitt brukt om begge gårdene, så det har nok vært lett å gjøre feil. Hvor de kirkelige handligene er foretatt er vel den rettesnoren vi må holde oss til selv om også det ikke er helt avgjørende.
Britt Iren