Hva skjedde med Marie Bakken, født 11.01.1900

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 5. juli 2023 kl. 12.04

Marie Hansdatter Bakken var født i Sel i Gudbrandsdalen 10.01.1900 og dette innlegg er derfor primært skrevet under Sel på denne adresse:

Ved folketellingen i 1920 var Marie Bakken tjenestepike hos kjøpmann og skreddermester Edvard Kavli på Veblungnes og i 1928 var det berammet vielse mellom henne og fisker Harald Oluf Dybdal, men vielsen ble avlyst!

Jeg har funnet henne i et forbryteralbum i Oslo og lurer naturligvis på hva galt hun har gjort som var årsaken til at hennes giftemål ble avlyst og hun havnet i et forbryteralbum.

Se innlegget under Sel og svar gjerne der.

Vennligst
Ivan Kristensen

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Hva skjedde med Marie Bakken, født 11.01.1900

Legg inn av Steinar Olsen » 2. august 2023 kl. 0.15

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Ivan Bjarne Kristensen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 11. august 2023 kl. 20.36

Mange takk.
Og beklager sent svar, men jeg har ved en feil (fra min side) blitt kastet ut av Slekt og Data og har ikke har tilgang på disse sidene en stund.
Jeg fikk kun en mail med at det var kommet et svar på mitt spørsmål, men jeg kunne ikke se svaret før i dag.

Og samtidig har jeg fått svar fra arkivverket med utskrift av dommen over damen, samt fra fengselsprotokollen  bla.a. med bilde.

Ivan Kristensen

Ivan Bjarne Kristensen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 16. august 2023 kl. 11.43

Jeg har fått et hint om at Maria Hansdatter Bakken etterhvert ble gift med en Arnesen, og det finnes en Marie Arnesen, født 11.01.1900, som døde i Lunner 05.10.1981. Dette er funnet på Digitalarkivets oversikt over døde i Norge.
Samme Marie Arnesen er også funnet gravlagt på Høybråten kirkegård i Oslo på Slekt og Datas gravminner - og her er hun koblet med fødested i Sell.
Endelig har jeg funnet henne i flere slektstrær på MyHeritage, hvor samme opplysninger er registrert i tillegg til at hun først hadde en planlagt vielse i Grytten sogn i 1928 med en fisker ved navn Harald Olaf Dypdal. Denne vielse ble avlyst! Så ble Marie gift med med Johan Dypesland i 1933, men han døde etter noen får år og Marie ble forlovet i 1947 med Isak Wessel-Berg og hun ble gift med Torald Arnesen i 1959. I ekteskapet med Dypesland fikk Marie minst ett barn, datteren Haldis.
Jeg har funnet dødsannonsen til Marie Arnesen i avisene på Nasjonalbiblioteket, og den er underskrevet av bla.a. Haldis.
Men jeg mangler en sikke forbindelse mellom Marie Hansdatter Bakken fra Sell og Marie Arnesen som døde i 1981, for jeg stoler ikke på slektstrær på verken MyHeritage eller andre steder, når de er uten vedlagt dokumentasjon.

Ivan Kristensen

Ivan Bjarne Kristensen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 16. august 2023 kl. 11.48

Og jeg har fått hint om at Marie Bakken forekommer i Polititidende og jeg har som nevnt tidligere funnet henne i et forbryteralbum fra kvinnefengslet i Oslo.
Og jeg har fått kopi av et par saker fra tingretten i Oslo og utskrift fra fangeprotokollen.
Marie Bakken var en tvilsom dame - i alle fall i en periode! - hvor hun var etterlyst for løsgjengeri, tyveri og "å trekke på gaten" - som hun også ble arrestert og dømt for.

Ivan Kristensen 

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 16. august 2023 kl. 12.54

Fint at du har funnet så mye.

En ting som var fra den tiden var at hvis en person hadde avgitt et ekteskapsløfte så kunne en bli straffet for en hadde brutt det hvis den andre meldte dette til politiet.

En fikk og straff om en person fikk mer en 3 barn utenfor ekteskapet. Det var stor sett slutt på det innen 1920, men noen var vel for ivrig på ting i politiet og blant prestene som jo anmeldte det til politiet.

Du har sikkert lagt merke til at det står hvem som anmeldte fødselen når et uekte barn var født. Det var både fordi staten ville sikre seg at de slapp barnebidraget hvis faren var kjent og at en kunne bli straffet på annen måte slik som du har funnet her.

Det kan jo hende at det kommunale arkivet har noe mer en det du finner på nett, i de kommunene hun var registrert i under disse prosessene.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Ivan Bjarne Kristensen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 16. august 2023 kl. 14.00

Takker for disse interessante betraktninger om saken. Jeg har faktisk ikke tenkt på de kommunale arkiver, og jeg lurer også på hvilken kommune man da egentlig skal søke i, for hun var jo forlengst flyttet fra både Sel og Grytten.

Ivan

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 7. september 2023 kl. 0.23

Arkiv kan ikke slettes hvor skulle de ellers gå for å finne opplysninger om oss som lever her i landet. f. eks hvis du skal ha vandelsattest, få oversikt over hva du har tjent når de blir pensjonister etc

De kan jo ikke bare gjette på hva som er rett. Man må bare gjøre de det gjelder oppmerksom på at det skal på arkivet. Desverre kaster mange på ofentlige papier det de har på kontoret selv om det gjelder andre sin eiendom. Dine papirer fra leger/tannleger skole etc er jo dine, ikke for almen beskuelse. 
Man vet jo aldri når en får bruk for det.

Hadde de i tidligere århundrer lagt alt inn i arkivet så hadde jo slektsgransking vært mye lettere
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Ivan Bjarne Kristensen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 16. oktober 2023 kl. 16.03

Jeg har nå fått styr på Marie Hansdatter fra Bakken i Sell  :D
Hun ble først gift med Johan Dypesland og bodde i Vestre Aker, og de fikk 2 barn sammen, men de ble skilt igjen.
Senere ble det kunngjort en forlovelse, men det viste seg å være en falsk anmelding, og avisen beklaget at de ikke hadde sjekket grunnlaget for informasjonen før de kunngjorde forlovelsen.'
Så ble hun gift med Toralf Arnesen og bodde på Lunner.
Hun døde 05.10.181 på Gjøvik Sykehus og hun ble gravlagt 14.10.1981 på Høybråten kirkegård i Oslo.

Jeg fikk opplyst fra Høybråten kirkekontor at den Marie Arnesen, som ble gravlagt 14.10.1981, var født 11.01.100 på Sell, og da var sammenhengen dokumentert.

Takker for all hjelp  :)

Ivan Kristensen

Svar

Gå tilbake til «Rauma»