Hjelp til tolking av kirkebokinnførsel i 1790 i Rødven kirke

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Hjelp til tolking av kirkebokinnførsel i 1790 i Rødven kirke

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. januar 2008 kl. 16.43

Hva er gårdsnavnet til ungkarl? Peder Joensøn som gifter seg med Marit(h?) Knudsdatter Inderholmem litt nede på venstre side (Dom 16?)?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-189

Mvh
Osvald

gj01508
Sted: Norge

Re: Hjelp til tolking av kirkebokinnførsel i 1790 i Rødven k

Legg inn av gj01508 » 5. januar 2008 kl. 0.35

Hei Osvald

Dette er det jeg får ut av det:

Dom: 16de à Trinit: Gudstjennesten holdt i Rædven, Ægteviede Ungek. Peder Joensøn Fluestad og Pigen Marith Knuds datter Inderholmen.

På forrige side, halveies ned på høyre side er trolovelsen deres:

Trolovede Ungekarl Peder Joensøn Fluestad og Pigen Maridt Knudsd Inderholman. Sponsor: Aslachs Knudsøn og Knud Buthulsøn Inderholmen.

Dom 16 p Trinit i 1799 var forøvrig 8. september. Trolovelsen var 12 p Trinit som var 11. august.

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 5. januar 2008 kl. 2.11

Teksten ved ektevielsen er til dels rotete skrevet og ikke så lett å lese. Jeg har vanskelig for å gå med på at garden Peder kom fra hette Fluestad. Landsens romsdalinger flytta ikke så langt på 1700. Jeg kjenner ikke til noe sted innen rimelig avstand som heter Fluestad. Når en derimot ser på forlovelsen som er nevnt, er det et kjent navn fra prestegjeldet som slår meg med en gang jeg leser. Reistad på Vågstranda. På Øvre Reistad var Pedernavnet brukt både på 16- og 1700-tallet. Det kunne i alle fall være en ide å lete mer der. Lykke til!

Mvh Randi Ingunn[/i]

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. januar 2008 kl. 10.41

Takk til både Charlotte og Randi Ingunn for at dere har sett på dette med friske øyne. Jeg syntes også å tolke det som Charlotte, men har samme innvending som Randi Ingunn. Fluestad gir ingen fornuftig mening.

Bygdeboken for Eid s 152 sier "Per Johanson Hjellen (u Lerheim) 1754?-1797 , frå ukjent stad, gm Marit Knudsd. Nesje? 1767-1822."

Det er utvilsomt samme folka, og kirkeboken gir her en ledetråd hvor han er fra, men finner som sagt ikke hva det skulle være.

Kona, Marit, er jeg også usikker på om hun er fra Nesje. Det står det også i Bygdebok for Nesjestranda s 59, men jeg har mine tvil, og er redd for at de forskjellige forfatterne har brukt hverandre som kilde.

Grunnen til interessen rundt disse personene er at Per (Peder) og Marits sønn Knut blir husmann under min hjemgård og opphav til store slekter.

Bygdeboken for Eid s 152 har forresten flere feil om den samme familien.

Eldste sønn "Elling opplyst født 1789?, født utabygdes". Han er født på Indre Holmem, riktignok i nabokommunen Veøy, men bare noen steinkast unna Hjellen, i 1790 og døpt i Veøy kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-190 Han døde 1848 på Gyllenås i Eid (Grytten den gang, Rauma nå).

Dattera "Marit 1795 (-1868, g 1828 m Ola Persen Grøvdal?)" er feil. Hun blir 1830 gift med Ingebrigt Kristensen Ottestad og kommer til Frøyset.

Og sønnen "Knut, f 1808" kommer til Rydjordbøen og dør der 1848.

Har sørsida av Romsdalsfjorden andre gårdsnavn som kan ligne, Reistad ser heller ikke ut til å passe?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. januar 2008 kl. 12.56

Når jeg kikker på det gardsnavnet ser det ut for meg som det står Flugstad, der underdelen av g'en ikke er med.

I FT1865 er det garder i Fåberg som heter Flugstad, og i FT1801 heter muligens samme garden Fløgstad.

Om Flagestad i Lesja noen gang har blitt uttalt Flugstad, vet jeg ikke, og jeg har ikke Lesjabøkene så jeg får ikke sjekket om en Peder Jonsen har vært der. Men det ligger jo i nærheten, så det bør kanskje sjekkes.
:) Tore

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. januar 2008 kl. 13.57

Siden vi er litt ute "på viddene" i andre bygder, kan jeg jo slenge inn en annen mulighet, selv om det er litt langt unna:

På Fløystad i Straumsneset finner en under bruket Garden bl.a. sønnen Peder Jonsen Fløistad, født 1749. Faren døde, og ei ny slekt fikk byksel på bruket i 1779, og hvor det ble av mora og søskenflokken vet jeg ikke. Men siden det er det gardsnavnet i Romsdal/Nordmørsregionen som kanskje ligner mest på det som står i kirkeboka, og det finnes en Peder Jonsen som kan ha flytta fra området, kan en jo ta det med i betraktningen.

Erling

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. januar 2008 kl. 18.12

Tore.
Jeg har for et par år siden sjekket ut Flagestad på Lesja. Fant ingen der som passet. Når det gjelder Flugstad på Fron har jeg ikke sjekket der, men det kom jo en del gudbrandsdøler over til Romsdalen på denne tiden - så Fronsporet må jeg også se mer på.

Erling, har du navnet på de andre søskenene i Fløystadfamilien som ble borte?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. januar 2008 kl. 18.30

Kan noen tyde "tittelen" til den andre Erich Erichsen Lerem, og hva som står etter Anne Erichsd. ibd på slutten av dåpsinnførselen til Knud - midt på høyre side? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-82

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. januar 2008 kl. 18.56

Fløgstad/Flugstad var i Fåberg, ikke Fron.

Foran står det Faddere:

Bak står det: Denne Barnedaab er samme Dag communiceret Hr Astrup.

:)

Brukeravatar
dn16625
Sted: KOPERVIK

Legg inn av dn16625 » 5. januar 2008 kl. 20.54

Kan det stå "korporal" før den andre Erich Erichsen Lerem?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. januar 2008 kl. 22.43

Var det den andre vi skulle se på? :oops:

Der står det korporal ja.

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 6. januar 2008 kl. 19.33

Osvald, til ditt spørmål lenger opp:

Søsken til Peder Jonsen, f. 1749:

Ingeborg, f. 1740, Marit, f. 1744, Lisbet, f. 1746, Anne, f. 1753, Margrete, f. 1755.

Mor til disse barna døde i 1755, det var et rikt skifte på vel 407 riksdaler, over halvparten var i "curant og fremmed mynt", og ingen gjeld. Faren Jon Pedersen gifta seg oppatt, kan ikke se at de hadde barn. I 1778 er det enken som er bruker, og som sagt er det ny bruker som byksler 8.1.1779.

Erling

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 6. januar 2008 kl. 19.33

Korporal ser bra ut, og når jeg har fasiten kan jeg også følge Tores forklaring på innførselen. Takk skal dere ha!

Mvh
Osvald

Brukeravatar
dn04271
Sted: OSLO

Legg inn av dn04271 » 7. januar 2008 kl. 17.19

Hei Osvald og godt nytt år.

Vi har vært inne på denne Peder Joensen tidligere, og da nevnte jeg en gang at jeg hadde fått oppl. av Herlof Grüner (1896-1981) i en sen nattetime da han bodde isentrum ved daværende Rikshospitalet.
Jeg gjengir mitt notat fra samtalen med ham:
Bodde på Lerheim i Eid.
Hadde en plass der det store grustaket
på oberst Lerheims gård, plassens navn Gjellen

gift 1790 16. p. Tr Rødven k.

Ved trolovelsen leses navnet for Peder Joensen Fluestad, men vielsesnotisen kan
kan leses for Reistad. (Kfr Randi Selnes merknad tidligere i rekken her. HS anm)
Peder Johansen Flugustad er konfirmant 1779 og oppf som nr 2 blant konf. i
Rødven sogn

Opplysn om konfirmasjonen har jeg funet bekrftet på side 558-559 i Kb Veøy1765-1799.

Med vennlig hilsen
din fjerne slektning
Harald Sekkesæter

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 8. januar 2008 kl. 14.48

Ja, Peder er en jeg har forsøkt å finne opphavet til tidligere. Med de scanna kirkebøkene har det blitt "lettere" (?) å gjøre søk, og jeg tenkte at jeg kanskje ville finne flere ledetråder gjennom fadderbruken til barna.

Nå har jeg bare funnet dåpen til to, den eldste sønnen Ellings dåp 4.11.1790 i Rødven kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-190 i Veøy kirke (nest neders v side)

Faddere er med deres fødegårds etternavn:
Aslak Knudsen Holmem, 1733-1821, og kona
Gjertrud Jakobsdatter Norvik, 1736-1821
Elling Olsen Sandnes, 1733-1812 og 3. kona
Gjertrud Sjursdatter Sandnes, 1753-1806. Hans andre kone var Bert Jonsdatter Vestnes!
Gjertruds bror Erik Sjursen Sandnes, 1744-1812, gardbruker på Holmem, og til slutt
Anne Ingebrigtsdatter Torvik, 1752-1830. Hun var gift til Øverbøen og bestefaren var utflyttet fra Taraldshogget i Gausdal.

Faddere til yngstemann Knud f 11.2.1808 døpt i Veøy kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-82 (midt på h side) er

Erik Eriksen Lerheim, 1747-1825, og kona
Kari Knudsdatter Dalset, 1755-1835. Eriks bror
Erik Eriksen Lerheim, 1763-1846,
Ane Eriksdatter Tokle, hvem hun er vet jeg ikke. Erikenes mor het Anne Eriksdatter, men hun døde 1802, og det finner heller ingen andre Anne på Lerheim i 1808.
Sten Olsen Korsan, 1755-1821, og kona
Marit Olsdatter Hammervold, 1760-1838. De siste husmannsfolk på Massreiten under Lerheim.

Fadderfolket ellers er gardbrukere. Faddere som er brukt i 1790 er stort sett knyttet til Holmem, området der Elling blir født, og fadderne brukt i 1808 er knyttet til Lerheim der de bor på husmannsplassen Hjellen, naboområdet til Inner-Holmem der Elling er født, og gir vel ingen ledetråder til Peders opphav. Og det er ingen sammenfall av faddere/familietilhørighet de to gangene.

Jeg har nå linker til Peder Johansens
konfirmasjon i Rødven kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-281 (nederst til høyre for 1779 på v side)

lysing i Veøy kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-188 (h side ca midt på

og vielse i Rødven kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-189 (litt ned på v side)

Hvis dere ser på vielsesinnførselsen har presten skrevet Rejstad, slik presten skrev Reistad på den tid, noen linjer ovenfor vielsen til Peder og Marit, og Peders etternavn kan da ikke tolkes som Rei(j)stad? Lysingsinnførselen kan da heller ikke tolkes som Rejstad (Reistad), slik jeg ser det?

Dåpsinnførslene til døtrene Marit, f 1795 og Kari, f 1805 har jeg ikke funnet - så langt. Kanskje de kan kaste mer lys over Johans opphav?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. januar 2008 kl. 17.11

Dåpen til Marit er nederst på side 396 i kirkeboka for Grytten.

Dåpen til Kari er 25. januar på høyresida i kirkeboka for Veøy.

Det som er litt rart er at både korporalen og den andre Erik Eriksen Lereim, er faddere ved begge disse dåpene, samt ved Knuts i 1808. Hvis det ikke finnes flere brukere, eller flere generasjoner med samme navn på Lereim :?:

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 8. januar 2008 kl. 21.57

Tore, det var kjempehjelp!!!!!!!!!!!! :D Særlig Marits faddere ga mange ledetråder.

For det første de to Erikene på Lerheim er brødre. Grunnen til at de brukes som faddere kan ikke være av annen grunn at Hjellen (Gjellen) ligger under Lerheim, i hvert fall ser jeg ingen familietilknytning ennå.

Sten Olsen fra Korsan er også fadder to ganger, han er også husmann under Lerheim, men har tilknytning til Rødven.

Så til Marits dåpen: Der er Guru Knudsdatter Næsche (?) fadder. Det tror jeg betyr at Marit Knudsdatter, kalt Inder-Holmem ved vielsen med Peder Johnsen (Fluestad?), er den Marit Knudsdatter som er født Nesje. Se Nesjestranda s 59. Men bokinnførselen er feil - hun er ikke gift ca 1801 med Peder Olsen Lerem f 1770, men er gift 1790 med Peder Johnsen (Fluestad?). I boken står det at de budde på Dalset i Rødven og at born ikke er kjend. Guru Knudsdatter er forresten tippoldemor til en kjent frakteskipper "Fakse-Pe", ikke ukjent i Romsdalske farvann.

En annen av fadderne er Knut Bottolvsen Holmem. Men han er gift med enke Karen Jonsdatter (far fra Hammervold i Rødven og mor fra Hjelset i Bolsøy). Karen, 1.g gift med Anders Olsen Hammervold, døde på Seljevold (Holmem) 1806. Det som er interessant er at Knut Bottolvsen er bror av Marits mor, Guri Bottolfsdatter Ytre Horsgård, (Nesjestranda s 1191, altså onkel til mor til dåpsbarnet.

Jeg tror derfor at det er overveiende sannsynlig at Marit kommer fra Nesje.

Så står det igjen å finne Peders opphav.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 9. januar 2008 kl. 11.16

Erling, beklager jeg overså svaret ditt, men finner ingen av "jentene" i Veøy. Så at Peder skulle havne der er vel også tvilsomt. Siden Peder er konfirmert i Rødven er det vel enda mer tvilsomt at det er "din" Peder som har havnet der.
Mvh
Osvald

Svar

Gå tilbake til «Rauma»