FT 1865 Kjersem, Vestnæs - Knut Andersen
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
FT 1865 Kjersem, Vestnæs - Knut Andersen
Knut Andersen født 1805 i Ringebu bor i 1865 på Kjersem i Vestnæs prestegjeld. Jeg er interessert i å få opplysninger om hans etterslekt. 

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Re: FT 1865 Kjersem, Vestnæs - Knut Andersen
Hei Tordis
I boka Gard og Slekt Tresfjord finn vi på Kjersem en plass kalla Kveinnflata.
der er oppgitt Knut A Kvernflaten Kjersem (1804-82). gift med Marit Frantsd. Bjerke (1816?).
Barn: Anders 1842, Ingeleiv 45, Ane 53-53, Karl Fredrik 55-62.
Videre følger noen avskrifter av kirkebøker som viser at Knut er fra Ringeboe.
Det ser dessverre ikke ut til å ha blitt så mye etterslekt. Anders død 25 år uk. Ane levde 8 dager. Karl vart 7 1/2 år.
Ingeleiv er et lite håp, om henne står det:
"Ingeleiv er konfm. Kjersem i 59, med karakter: Meged god kundskab, og har sidan vert borte fra våre kjelder".
Den eneste Ingelev jeg kan se i folketellingen i Mog R som kan være interessant å se litt nærmere på er denne: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=388#ovre
Alder ved folketelling 22 år 1865, kan en med litt velvilje få til stemme med dåpsår 1845
Med vennlig hilsen Helge
I boka Gard og Slekt Tresfjord finn vi på Kjersem en plass kalla Kveinnflata.
der er oppgitt Knut A Kvernflaten Kjersem (1804-82). gift med Marit Frantsd. Bjerke (1816?).
Barn: Anders 1842, Ingeleiv 45, Ane 53-53, Karl Fredrik 55-62.
Videre følger noen avskrifter av kirkebøker som viser at Knut er fra Ringeboe.
Det ser dessverre ikke ut til å ha blitt så mye etterslekt. Anders død 25 år uk. Ane levde 8 dager. Karl vart 7 1/2 år.
Ingeleiv er et lite håp, om henne står det:
"Ingeleiv er konfm. Kjersem i 59, med karakter: Meged god kundskab, og har sidan vert borte fra våre kjelder".
Den eneste Ingelev jeg kan se i folketellingen i Mog R som kan være interessant å se litt nærmere på er denne: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=388#ovre
Alder ved folketelling 22 år 1865, kan en med litt velvilje få til stemme med dåpsår 1845
Med vennlig hilsen Helge
Tusen takk, Helge !
Etter det jeg har hørt skal Knut ha etterslekt, så da må det være Ingeleiv. Alternativ er om han har noen utenomekteskapelig barn. Han hadde ei datter i Ringebu før han reiste nordvestover.
Tordis
Etter det jeg har hørt skal Knut ha etterslekt, så da må det være Ingeleiv. Alternativ er om han har noen utenomekteskapelig barn. Han hadde ei datter i Ringebu før han reiste nordvestover.
Tordis
Tror du jeg er på rett spor her ? FT 1900 Mordal, Julnæs, Åkerø. Ingelev født i Vestnes 1846, gift med Svend Larsen. Barn: Karen født 1871. Sønnen Knut født 1869 bor på Hegdal, Åkerø
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Hei igjen
Jeg tror du kan være på rett spor, det er i alle fall verdt å undersøke det nærmere.
Jeg skummet over Hegdal i bygdebok for Midsund men fann ingen Knut Svendsen.
Derimot fannt jeg på Nord Heggdal en Mons Nilsen gift andre gang med Elisabeth Frantsdtr fødd 1821 i Vestnes, dt. til Frants Pedersen Bjerke. Dette må da trolig være søster til Ingelev sin mor Marit og at Knut har budd en periode med tante til mora er slett ikke utenkelig.
Bygdebøker for Aukra kan kanskje ha svaret.
Kanskje det ikke hadde vært så dumt å legge en etterlysning inn under Aukra kommune.
Vennlig hilsen Helge
Jeg tror du kan være på rett spor, det er i alle fall verdt å undersøke det nærmere.
Jeg skummet over Hegdal i bygdebok for Midsund men fann ingen Knut Svendsen.
Derimot fannt jeg på Nord Heggdal en Mons Nilsen gift andre gang med Elisabeth Frantsdtr fødd 1821 i Vestnes, dt. til Frants Pedersen Bjerke. Dette må da trolig være søster til Ingelev sin mor Marit og at Knut har budd en periode med tante til mora er slett ikke utenkelig.
Bygdebøker for Aukra kan kanskje ha svaret.
Kanskje det ikke hadde vært så dumt å legge en etterlysning inn under Aukra kommune.
Vennlig hilsen Helge
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Tordis
Søkte på DisTreff, og fannt flere bidragsytere der med bekreftelse på at vi har funnet rette Ingeleiv.
Er også oppgitt et tredje barn, Lina f 1874.
Anna Julnes har gitt ut slektsboka "Slekter fra Romsdalskysten" og der på side 167 finner vi Knut Andreas Svendsen Julnes f 10/6 1869. d. 11/10 1950, ........... Knut kjøpte garden Aukrasanden grd. nr 1 br. nr 5 i 1905.
Og i boka er opplista etterslekt til Knut, blant dem også bygdebokskriverne for områdene rundt.
Sender en mail med aktuelle navn.
Søkte på DisTreff, og fannt flere bidragsytere der med bekreftelse på at vi har funnet rette Ingeleiv.
Er også oppgitt et tredje barn, Lina f 1874.
Anna Julnes har gitt ut slektsboka "Slekter fra Romsdalskysten" og der på side 167 finner vi Knut Andreas Svendsen Julnes f 10/6 1869. d. 11/10 1950, ........... Knut kjøpte garden Aukrasanden grd. nr 1 br. nr 5 i 1905.
Og i boka er opplista etterslekt til Knut, blant dem også bygdebokskriverne for områdene rundt.
Sender en mail med aktuelle navn.