jeg er ny her, og har aldri drevet med slektsforskning.
Men jeg har blitt interessert i det nå i det siste og prøver å finne litt ut om mine aner.
Problemet er bare at alle mine besteforeldre er døde og ingen kan fortelle meg noe.
3 av besteforeldrene mine er fra SYkkylven. Er det noen på forumet som kjenner til disse personenes slektstre og kan hjelpe meg?
Min bestefar Iver Thorvald Ramstad (født ca rundt 1910-12) er fra Ramstaddalen. Han kalte seg Ivar, men jeg fikk fortalt at han egentlig het Iver. Han giftet seg med Marie Fiskergaard født 1924. Jeg vet ingenting om hans familie men mye om hennes. BAre at han kom fra en gård i Ramstaddalen i Sykkylven. Var der en gang da jeg var veldig liten.
Edvard Aksel Kristiansson Aarsnes er min andre bestefar. Han døde nylig. Ble rundt 85 år gammel tror jeg. Kjente ham aldri. Mener han kom fra en gård på Aarsneset i Hjørundfjorden. Giftet seg med en Borgny Vegsundvåg som døde av kreft rundt 29 år gammel etter å ha født rundt 10 barn? Så giftet han seg på nytt med en ny Borgny f. Kalvenes. De bodde på Hjellebakken Tusvika i Sykkylven. Jeg vet fryktelig lite og har ikke familie å spørre.
Det jeg lurer på er. Er det noen som kjenner til disse navnene her inne? Som er i slekt med dem eller som kan hjelpe meg å få litt orden på slektstreet mitt bakover?
Og finnes det et sted hvo man digitalt kan søke opp personer på etternavn?
Grunnen til at jeg ble interessert i dette, er at en kamerat tok en dna-test via et amerikansk nettsted som heter 23andme. Og når svarresultatet hans ble registrert der, ble hans dna matchet med alle de andre millioner medlemmene som var registrert der og det dukket opp 4, 5, 6, 7 og 8 menninger fra hele verden, de fleste fra usa. En adoptert veninne fra korea gjorde det samme og fant fjerne slektninger. Synes det er helt utrolig spennende, så har nå bestilt en slik test selv også.
Oppi dette fikk jeg også lyst til å finne ut mer om slekten min.
Min mormor Marie drev også mye med slektsforskning da hun levde. Så hennes familie vet jeg mye om. Kanskje jeg har arvet interessen av henne

Men uansett interesse, alle har vel et visst behov for å vite hvor de kommer fra?

Håper så inderlig noen kan hjelpe meg..