Dalhus slekta

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Dalhus slekta

Legg inn av Jan M. Keus » 24. april 2025 kl. 14.44

Jeg søker opplysninger om slekta Dalhus, og spesielt scenograf ved Den norske Opera, Andreas Dalhus (1926-2015).
På Histreg nevens flere Dalhus-personer med betegnelse
maler. Var det her snakk om dekorasjonsoppgaver ifm møbelindustri på stedet?
JanM

Brukeravatar
Jan M. Keus

Re: Dalhus slekta

Legg inn av Jan M. Keus » 24. april 2025 kl. 15.21

Her det jeg vet:Andreas Dalhus (1926-2015)
Født i Norddal (i dag i Fjord kommune) i Indre Sunnmøre. Flere medlemmer av Dalhus slekta var malere.
Det er litt usikkert om de var blitt ansatt med dekorasjonsoppgaver ifm møbelindustri på stedet.
Andreas var også dekorasjonsmaler og senere scenograf hos Den norske Opera.
Jeg møtte ham mens jeg arbeidet i Steen&Strøm som vindusdekoratør 1964/65. Ved flere anledninger
fikk jeg arbeide sammen med ham når gjaldt bakgrunns dekorasjoner for mine utstillinger.
Da jeg sluttet der for å «reise» videre i verden - til Sverige - laget han et rosemalt panél som avskjedsgave.
For DnO laget han scenografi ifm forstillingene ved Kristiansund Opera i årene 1978 og 1979.
I 1983 ble han forman i Askim’s Kunstnerforening, stedet han da bodde.
Han døde på Tolvsrød utenfor Tønsberg, 89 år.

JanM

Brukeravatar
Jan M. Keus

Re: Dalhus slekta

Legg inn av Jan M. Keus » 24. april 2025 kl. 15.22

Her det jeg vet:
Andreas Dalhus (1926-2015)
Født i Norddal (i dag i Fjord kommune) i Indre Sunnmøre. Flere medlemmer av Dalhus slekta var malere.
Det er litt usikkert om de var blitt ansatt med dekorasjonsoppgaver ifm møbelindustri på stedet.
Andreas var også dekorasjonsmaler og senere scenograf hos Den norske Opera.
Jeg møtte ham mens jeg arbeidet i Steen&Strøm som vindusdekoratør 1964/65. Ved flere anledninger
fikk jeg arbeide sammen med ham når gjaldt bakgrunns dekorasjoner for mine utstillinger.
Da jeg sluttet der for å «reise» videre i verden - til Sverige - laget han et rosemalt panél som avskjedsgave.
For DnO laget han scenografi ifm forstillingene ved Kristiansund Opera i årene 1978 og 1979.
I 1983 ble han forman i Askim’s Kunstnerforening, stedet han da bodde.
Han døde på Tolvsrød utenfor Tønsberg, 89 år.

JanM

Svar

Gå tilbake til «Norddal»