Br. Fredtun Fosnavåg

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Harald Sørgaard Djupvik
Sted: HVALSTAD
Kontakt:

Br. Fredtun Fosnavåg

Legg inn av Harald Sørgaard Djupvik » 2. juli 2010 kl. 1.09

Per Årviknes skriver i Volda-soga III (s. 81) at min bestefar Peder Djuvik bygsla br. 82 Fredtun i Fosnavågen (rundt 1916/17) før han flyttet med familinen sin til Lerstad i Ålesund (i 1934). Han bygsla så vidt jeg har funnet ut av Gerhard P. og bygde ei stove på tomten. Disse opplysningene blir ikke gjentatt eller bekreftet i den nye Bustnadssoga for Volda.

Det som er forvirrende er at jeg ikke finner noen gård som heter Fredtun i Fosnavågen, og skjønner heller ikke hvilket hovebruk br. 82 skulle være en del av. Jeg har to hypoteser:

1) Min bestefar bygslet av Gerhard Pedersen Fredtun (født 1839) som var enkemann og bodde på gården Fredtun i Gulen i Sogn og Fjordane (se folketelllingen fra 1900). Av en eller annen grunn hadde denne Gerhard eiendommer også i Fosnavågen som han bygslet bort. Skjønt - jeg tror navnelikheten her kanskje bare er en tilfeldighet.

2) Mine besteforeldre (kona til bestefar het Johanne Hamre) fikk en datter i 1918, Jenfrid, som ble døpt i Herøy kirke den 29.9.1918. En av hennes faddere var fisker Gerhard Paulsen og kona Oluffa Halvorsdtr. Ut fra disse opplysningene er det vel mer sannsynlig at min bestefar bygslet av denne Gerhard, men jeg finner hverken han eller kona igjen i folketellingen (fra 1900). Og spørsmålet blir jo selvfølgelig om denne Gerhard også var eiendomsbesitter i Fosnavågen, og hvor Fredtun navnet kommer inn i denne sammeheng.

Jeg vil gjette på at løsningen på gåten ligger i bygdeboken for Herøy. Noen som har muligheter for å sjekke om noen av disse hypotesene mine er riktig, eller om det finnes en tredje forklaring. Alle innspill mottas med takk.

Brukeravatar
Harald Sørgaard Djupvik
Kontakt:

Re: Br. Fredtun Fosnavåg

Legg inn av Harald Sørgaard Djupvik » 2. juli 2010 kl. 1.48

Jeg fant en kopi av matrikkelen fra 1950 og fant ut at det faktisk finnes et bruk i Fosnavågen som heter Fredtun. Det er del av Fosnavågen Øvre (gnr. 34). Bruket var forøvrig eid av Sigvald Sundnes i 1950, hvem som eide stedet i 1917/18 vet jeg ikke, men mye tyder jo på at det må ha vært denne Gerhard P.

Spørsmålet blir fremdeles om det er mulig å finne ut noe mer om denne Gerhard P.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. juli 2010 kl. 5.04

I "Herøyboka - Gardar og folk", b.2 s. 222 (Fosnavåg Øvre, bnr. 82 Fredtun) står det at Peder Larsson Djupvik, Volda bygsla bruket av Gerhard P. Fosnavåg i 1917 og bygde hus. Johanne og fire barn f. 1918, 1919, 1922 (2) er nemnde. Dei hadde bruket til 1933 og flytta så til Hatlane i Borgund (dvs. Ålesund i dag).

Neste brukar (frå 1933, eigar frå 1935) var Sigvald Sundnes.

s. 191 (bnr. 6): Gerhard Pederson Fosnavåg 1864-1933 var eigar (etter foreldra) frå 1892.

Brukeravatar
Harald Sørgaard Djupvik
Kontakt:

Legg inn av Harald Sørgaard Djupvik » 2. juli 2010 kl. 10.00

Ja, dette var jo svar på spørsmålene mine, tusen takk.

Svar

Gå tilbake til «Herøy i Møre og Romsdal»