Hjelp! litt informasjon om Emil Andreas Tomassen Bjerkvik?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kenneth Staurset Fåne
Sted: MOLDE

Hjelp! litt informasjon om Emil Andreas Tomassen Bjerkvik?

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 4. november 2008 kl. 15.11

Poster denne her også, siden jeg fant ut at Emil ble konfirmert i Ålesund.

Håper inderlig at noen kan hjelpe meg litt med min tippoldefar som ingen i familien vet så veldig mye om.

Jeg har funnet en del om slekta bakover på hans side, men jeg vet ingenting av hvor og hva det ble av han, kanskje han har flere barn? Her er den informasjonen jeg har til nå.

Født: 7. februar 1895, døpt i Volda Kirke. Bosted: Bjerkvika.
Funnet i folketelling for 1900 boendes med sin mor og far (Thomas Olai Bjerkvik og Nikoline Marie Knutsdatter) i Halkjelsvik. Funnet også ut om plassen (i boka ei bygdebok for volda), der fergekaia nå ligger.

Men så blir det litt vanskeligere. I samme folketelling så står det at faren (Thomas) har en midlertidig bustad i Ålesund. Hva dette betyr kan være så mangt, men den folketellinga er det siste sikre spor på hvor Emil Andreas bodde hen før da min oldemor ble født i 1914. Emil Andreas var konfirmert i Ålesund i oktober 1910 og da med bosted Kirkegata 28.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650393.jpg

Tror ikke det var så veldig seriøst forhold mellom Emil Andreas og min tippoldemor (Ulrikke Amalie Borvik, da hun bare var 15 år da hun ble mor til Agnes Emilie (min oldemor). Hun var født og oppvokst i Eresfjorden. Har også lest i bygdebok for Nesset at Emil Andreas var sjømann.

Hva som skjedde med Emil Andreas etter dette skulle jeg så inderlig likt å visst, for det vet ingen i familien min noen ting om. Jeg har blitt fortalt av min bestemor at oldemor møtte faren sin en gang i voksen alder, men noe mer om dette møtet vet jeg ikke noe om.

Om noen vet noe, så kan de enten kontakte meg her på forumet, skrive et innlegg her, eller sende en email til [email protected]

mvh
Kenneth Staurset Fåne

Kenneth Staurset Fåne
Sted: MOLDE

Re: Hjelp! litt informasjon om Emil Andreas Tomassen Bjerkvi

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 10. november 2008 kl. 13.06

Takket være 2 flinke hjelpere (Odd Brede og Einar Hasund) her på forumet, og en veldig hjelpsom kirkeverge i Ålesund så har jeg funnet ut følgende:

Emil Andreas Tomassen Bjerkvik døde i 1915 av lungetæring, han var fisker og sto oppført som det i Romsdals Amt 1915-1916. Min oldemor var eneste barn av han.

Odd Brede har også hjulpet meg ved å sende alt han har av Bjerkvikslekt bakover til 1300-tallet. Einar Hasund har tipset meg om fylkesfoto.no der han fant bilde av moren til Emil Andreas.

Kirkevergen i Ålesund, kom med opplysninger om når Emil, moren og faren ble gravlagt og hvor de ble det.

Takker for all hjelp!

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»