Legg inn
av gj01144 » 6. april 2005 kl. 0.36
Jeg tror dere er inne på et blindspor i forhold til Edevard Skudvigen:
Skudvigen i Borgund ved folketellinga i 1865 ligger under gården Hamnsund i nåværende Haram kommune, et godt stykke nord for Ålesund.
Samuelsplass i Borgund ved folketellinga i 1865 ligger på gården Holen i nåværende Sula kommune, sør for Ålesund.
Ingen av disse stedene er etter min mening det rette stedet å leite etter Edevard Skudvigen fra Ålesund. Skudvigen, nå Skutvika, ligger i Ålesund sentrum (om man ser litt stort på sentrumsbegrepet). Ved folketellinga for Ålesund i 1865 var der en del personer som het Skudvig/Skudevig o.l. til etternavn, og noen av dem bodde i Skutvika.
En av dem som bodde i Skutvika, men med ett annet og mer intetsigende etternavn, var "Sømand" Edevart Henriksen, 46 år gammel, gift og med ei datter på 12 år. De hadde også ei datter til som var født i 1849, men som jeg i farten ikke finner i denne folketellinga. Da hun ble konfirmert i 1864, ble faren kalt "Matros".
Edevart het egentlig Iver Edevard Henriksen Kvalvåg og var fra Frei, mens kona het Kanutte Olsdatter Roald og trolig var fra Vigra etter etternavnet å dømme. De giftet seg i Borgund 29. juli 1849.
Om det er denne "Sømand" og "Matros" Iver Edvard Henriksen i Skutvika i Ålesund som ble far til din oldemor, skal likevel være usagt. I så fall hadde han samtidig kone og minst to barn i Ålesund.
Med vennlig hilsen fra
Gunnar Ellingsen