Tenker bl.a. på indre del av Nørve (i gamle Borgund), der var gamle gårder og handelsteder. Nå er der blant mye annet, som gravstedene, skoler, boliger osv. De fleste spor av fortid er borte.
Hvordan så området ut for 150 - 200 år siden? Der må ha vært vann/tjern og elver. Noen som vet om litteratur/kart med topografien fra den tiden?
Som Ålesunder er jeg jo ganske godt kjent i området, selvom Nørve - Nørvasundet - Sørneset nærmest var "på landet" i min spede barndom eller litt før det.
Nedre gravlund ligger vakkert til i en forsenkning, kan tenke meg at der har kanskje vært et tjern eller stor myr, men hvor rente vannet ut og videre, og hvor kom det fra?
Der man bygget seg gård var det tilgang på vann og her var gårder i dette området. Likeså på Sørneset, det gamle handelsstedet Løchen/Lykkja/Lykkjen, (som vel betyr liten elv el.l.) der må ha vært en elv/bekk, evt et tjern/oppkomme der gamle Kringsjå lå som rente ut ved Lykkja? (kanskje....)
Ettersom man har holdt på med slektsgransking så blir disse praktiske tingene som hvordan man bodde mer og mer viktig, derfor går jeg inn i det nye året og tenker at jeg vil skrive enda mye mer om livene rundt menneskene "i databasen min".

Godt nytt år, alle sammen.