Ålesund - Borgund vann

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Ålesund - Borgund vann

Legg inn av 6820 » 31. desember 2009 kl. 17.19

Dette er ikke en personetterlysning, men mer om forholdene der folk bodde.

Tenker bl.a. på indre del av Nørve (i gamle Borgund), der var gamle gårder og handelsteder. Nå er der blant mye annet, som gravstedene, skoler, boliger osv. De fleste spor av fortid er borte.

Hvordan så området ut for 150 - 200 år siden? Der må ha vært vann/tjern og elver. Noen som vet om litteratur/kart med topografien fra den tiden?

Som Ålesunder er jeg jo ganske godt kjent i området, selvom Nørve - Nørvasundet - Sørneset nærmest var "på landet" i min spede barndom eller litt før det.

Nedre gravlund ligger vakkert til i en forsenkning, kan tenke meg at der har kanskje vært et tjern eller stor myr, men hvor rente vannet ut og videre, og hvor kom det fra?

Der man bygget seg gård var det tilgang på vann og her var gårder i dette området. Likeså på Sørneset, det gamle handelsstedet Løchen/Lykkja/Lykkjen, (som vel betyr liten elv el.l.) der må ha vært en elv/bekk, evt et tjern/oppkomme der gamle Kringsjå lå som rente ut ved Lykkja? (kanskje....)

Ettersom man har holdt på med slektsgransking så blir disse praktiske tingene som hvordan man bodde mer og mer viktig, derfor går jeg inn i det nye året og tenker at jeg vil skrive enda mye mer om livene rundt menneskene "i databasen min". :)

Godt nytt år, alle sammen. :D
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Ålesund - Borgund vann

Legg inn av dn04977 » 31. desember 2009 kl. 19.01

Heisann Marianne

Har du sett på dei gamle amtskarta som du finn på sidene til DISNorge :?:

Med godt nyttårs helsing frå Søvika :lol:

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 31. desember 2009 kl. 19.45

Det var vel utskifting av gardane på 1860-70-talet. Då vart det ofte laga kart. Dei ligg i tilfelle i Riksarkivet, om eg ikkje hugsar gale. Det finst ei oversikt "Gamle norske kart", inndelt fylkesvis -(MR er nr. 13), som sikkert er på biblioteket i Ålesund.

På "norgesglasset" til Statkart,
http://kart.statkart.no/adaptive2/defau ... i=1&lang=2 , kan du få opp detaljkart med 5-meters koter. Det ser ut til senkninga Nedre gravstad på Nørve ligg i delvis er danna av at vegen (Fogd Greves v./Larsgårdsvn.) er bygd opp i terrenget. Utan vegen ville senkninga hatt opning/avløp mot høgskulen.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 1. januar 2010 kl. 1.21

Hallo og godt nyttår til begge. Takker for svar, - ja skal ta en titt på de kartene. Jeg har forsøkt å gå gjennom den lokalhistoriske litteraturen vi har i heimen, håpet at jeg fant noen gamle kart o.l . der, men ikke enda hvertfall. Borgund-Giske serien har jeg selvfølgelig på hytta, så får vente med dem.

Skal sjekke de kartene.

Ivar den linken du sendte, hvilket program er ikke aktivert el.l. siden jeg får opp kartet i et blink og at den går så over til blank rosa side? Er det Java eller et annet program jeg har nektet tilgang?

Ser det på andre "bilder", dvs noen annonser på nettet. Der er bare dette lille røde krysset i v.hjørne oppe.
Hilsen fra Marianne

dn09334
Sted: BODØ

Legg inn av dn09334 » 1. januar 2010 kl. 10.55

Hei, og godt nytt år. Bare en kommentar angående Java. Det er svært mye som er avhengig av at man har oppdatert Java på maskinen for at sider skal virke. Så hvis du ikke har lastet ned Java så kan det være mulig årsak til at kartet ikke kommer opp. Linken fra Ivar virker hos meg som den skal.
Mvh
Wilfred

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 1. januar 2010 kl. 14.10

Ja, takk for råd. Har avinstallert og installert ny Java. No luck :( Må være noe jeg har stilt inn for strengt eller noe.
Hilsen fra Marianne

gj07865
Sted: ÅLESUND

Legg inn av gj07865 » 1. januar 2010 kl. 17.56

Marianne Sulesund skrev:Som Ålesunder er jeg jo ganske godt kjent i området, selvom Nørve - Nørvasundet - Sørneset nærmest var "på landet" i min spede barndom eller litt før det.

Der man bygget seg gård var det tilgang på vann og her var gårder i dette området. Likeså på Sørneset, det gamle handelsstedet Løchen/Lykkja/Lykkjen, (som vel betyr liten elv el.l.) der må ha vært en elv/bekk, evt et tjern/oppkomme der gamle Kringsjå lå som rente ut ved Lykkja? (kanskje....)

Hei, og godt nytt år!

Jeg er født og oppvokst på Sørneset, så jeg kan kanskje svare på litt som gjelder det området.
Når det gjelder Lykkja, hadde de temmelig sikkert brønn/oppkomme i nærheten av husene, i alle fall var det ingen bekk som kunne renne fra Kringsjåområdet mot Lykkja pga. terrenget.
Det var ingen elver eller for den saks skyld bekker på Sørneset, men folk på gårdene hadde brønner som de hentet vannet fra. Min tippoldefar kjøpte i 1865 det som ble bnr. 3 på Sørneset, og i skjøtet går det frem at bruket hadde flere brønner. Litt av teksten gjengir jeg her:

"4. Som reelle Rettigheter til Fordel for Sørnes lNo. 363a eller Haugen og Flaathen, påheftes den nu solgte Gaardpart Sørnes lNo. 363c som en tinglig Byrde, i hvis Eje eller Besiddelse den end måtte komme, følgende: At Ejer eller Bruger af Sørnes 363a påhave Ret og Adgang til at tage det til Husholdningen fornødne Vand af de to -2- øverste Brønde på den nu solgte Gaardparts Grund isammenmed dennes Ejer eller Bruger, imod at Vedlige-holdelsen af disse Brønder påhvile begge de nævnte Gaardbrug i Fællesskab. Sørnes lNo. 363c svarer til Sørnes lNo. 363a aarligen en Dags Gjærding på egen Kost."

Kopi av originalskjøtet ligger for øvrig her:
http://remvik.com/slekt/tng/showmedia.php?mediaID=203

mvh
Arne Remvik

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. januar 2010 kl. 0.26

Lenkja eg ga er til "Norgesglasset", sjå http://www.statkart.no . Hjå meg verkar det fint med Firefox, men når eg freistar IE 8, verkar det ikkje. Dvs at det må vere noko med instillingane.
Men når eg freistar "Kart i skolen", så verkar det i IE også. Der ligg det same kartgrunnlaget, bortsett frå at kotene vert tettare (mindre ekvidistanse/høgdeskilnad - kanskje berre 1 meter). http://www.kartiskolen.no/adaptive2/def ... i=1&lang=2

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 2. januar 2010 kl. 0.40

Testa ut desse lenkene eg også.

Den første lenka fungerte kun med Firefox, prøvde på to maskiner med Vista og Win7-64 bit. Opera og IE fungerte ikkje.

Testa også med den siste lenka, den fungerte over alt :?

Men det står no at det er ein Betaversjon på desse kartsidene så det blir kanskje nokre forandringer etterkvart.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 2. januar 2010 kl. 2.47

Ja, takker, de andre linkene virker :)
Takker Arne, det var det som ante meg, men er usikker på hvor mye som var oppkommer og tilsig, eller fylt opp. Nedre var tatt i bruk 1935 og øvre vel 10 år før.

Det nevnes oppfylling mot høyskolen, men bakken fra Borgundvegen til parkering ved gravstedet er naturlig bakke, tror jeg. Men helt i sør-sør-øst kan der være fylt opp ?

Dette husker sikkert du Arne. Der var stikkvei fra gamle bygrensa og opp, på vestsida av gamle realskolen. Var en butikk ved veien der. Der kan ha vært et smalt "dalføre/søkk", med en bekk/elv som tømte senkningen der gravstedet er? Spennende å forsøke og rekonstruere terrenget :)

Fant litt omtale av området her i Nytt i Uka av Harald Grytten. Interessant.
Hilsen fra Marianne

gj07865

Legg inn av gj07865 » 2. januar 2010 kl. 16.07

Marianne Sulesund skrev:Dette husker sikkert du Arne. Der var stikkvei fra gamle bygrensa og opp, på vestsida av gamle realskolen. Var en butikk ved veien der. Der kan ha vært et smalt "dalføre/søkk", med en bekk/elv som tømte senkningen der gravstedet er? Spennende å forsøke og rekonstruere terrenget :)

Ja, det stemmer. Sverre Furseth hadde kolonialforretning rett ved bygrensa (på Ålesundssida). Veien gikk akkurat på bygrensa fra Borgundveien opp til krysset ved gamlehjemmet.
Der har ikke vært noe avløp som jeg kan huske, men kanskje var det lagt i rør?

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. januar 2010 kl. 20.40

For Norgesglasset kan man bruke lenken som finnes i GenRess:

http://ngis.statkart.no/norgesglasset/default.html

Klikk på lenken Historiske kart og skriv f.eks. Ålesund som søkebegrep. Da får du opp en rekke lenker som du kan trykke på og så kommer du inn på et gammelt kart over Ålesund

Virker også i MSIE

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 2. januar 2010 kl. 21.27

Hei Alf, ser på Norgesglasset og ser på koter, men så er der disse "kotestrekene" med tverre streker. Er det drenering eller oppbygging av grunnen?

Venter på :idea: hehe
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. januar 2010 kl. 21.39

Marianne Sulesund skrev:Hei Alf, ser på Norgesglasset og ser på koter, men så er der disse "kotestrekene" med tverre streker. Er det drenering eller oppbygging av grunnen?

Venter på :idea: hehe

Har ingen anelse :-) Bruker kartet ytterst sjeldent. Bruker så godt som bare dagens kart.

Men, gleder meg til den dagen Riksarkivets kartsamlinger blir tilgjengelig på statkart sin side, slik man har tydeligvis fått til i Sverige.

Noe for DIS-Norge å pushe på med ??

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 3. januar 2010 kl. 2.25

Fant dette oversiktsbildet av øvre og nedre gravlund tatt ca 1950-160 på http://www.fylkesfoto.no Bildet er tatt av Widerøes flyveselskap. Nede til høyre er det det skal være fylt opp i tilfelle.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 3. januar 2010 kl. 15.18

Godt nytt år, Marianne. En periode av mitt liv bodde jeg i "sona" der inne og bodde i vegen kalt Ørnetua. Det var jo standsmessig for en amatørornitolog og en del av mine venner var nok noe misunnelig! De trodde sågar at jeg hadde påvirket navnekomiteen.
Faktum var at jeg ikke visste noe om navnevalget før det var gjort - og fikk vite av kjentfolk at åsryggen fra sekundærstasjonen til Tafjord kraft (Torvteigenområdet) og oppover til skaret der man i dag kjører ned til Gangstøvika ble kalt Ørnetua fordi havørn brukte å sitte der i "gamle dager". De hadde sine tuer, der de spiste eller kvilte/holdt utkikk over fjorden. Det kan nok stemme bra for vi ser jo at havørnene i dag - når ørnestammen rundt Ålesund har tatt seg opp igjen - ofte glir på luftstrømmene langs Aksla. Kan være ok at denne viten ikke blir glemt.
I forsenkningen nord for Rollonbana var det et skikkelig vannsig, en planterik, overgrodd dam, som i dag er fylt over av stein og grus. Ei lita våtmark som gav frostrøyk om vinteren. Mener at dette vatnet ble ledet ned i rør mot gravstedet? Området ser du på bildet du har postet, bak husene oppe til høgre på bildet.

Mvh Roger

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 3. januar 2010 kl. 15.35

Hei igjen -

her har jeg på bildet tegnet inn vanndammen, der vannsiget gikk nedover mot vegen og Gravstedet. Kan ikke skjønne annet enn at vatnet ble ledet i rør inn i avløpssystemet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 3. januar 2010 kl. 21.54

Artig Roger, - og godt nyttår! Interessant med det våtmarka. Men da kan man vel også tenke seg at selve gravstedet i sin tid var det, - vått, med evt tilsig fra Jonsberget/Ørnetua.

Mon området der var utmark for Sørneset - Sandsberg - Nørve el.l. Og oppover mot Fagerlia.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»