Skipskaptein Elias Carlsen Driveklepp f. 1834 Volda

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Skipskaptein Elias Carlsen Driveklepp f. 1834 Volda

Legg inn av dn10177 » 19. januar 2006 kl. 13.50

Sør fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem.

Skipperen Elias Carlsen Driveklepp (34, Volda) giftet seg i Ålesund 31 aug 1868. Kfr. Vielse nr. 21 1868, Folio 123, Ålesund 1868-1877, Rull 13. Hustruen er Martha Severine Paulsdtr. Knardal (25, Sande) f. 1843.

Han finst i Bd. 2 Voldasoga s. 62 med foreldre Carl Olsen Heltne og Gjertrud Sjursdtr. Driveklepp. Det står at Elias f. 1834 reiste til Bergen 1860. Carl er sønn av Ole Eliasen Heltne og Anne Steffensdtr. Mån, mens Gjertud er datter av Sjur Olsen Driveklepp og Olave O. Rotevatn. Et det kanskje mulig at han riktigere forlot Ålesund i 1870?

Forlovere af Ålesund: Christopher Fjelde og Carl Brungot. Med vielsen er paret som blåst vekk fra vår oppmerksomhet. Forsvant de til et annet sted i Norge eller utlandet? Jeg har ikke tilgang til utreiselister fra Ålesund. Grunnen til at jeg leiter, er at Martha Knardal er eneste barnet til fiskeren Paul Steffen Paulsen Knardal som kom bort under vinterfiske. Han var gift med Brite Hansdtr. Indre Sætre fra Syvde. Dette er Gjærder-slekta i Volda.

Avdøde professor Per Gjærder i Bergen sendte meg for mange år siden ei handskrevet slektutgreiing fra den kjente pressepioneren P. M. Gjærder,s hand, en kulturinstitusjon i seg selv fra gamle Volda. Paul Steffen Knardal er den første av de to han er oppkalt etter. Jeg innbiller meg at skipsmiljøet i Ålesund er i stand til å gjenkjenne skipper Elias Driveklepp gjennom hva slags fart han drev.

Kanskje fins det sunnmøringer som sitter på informasjon jeg ennå ikke kjenner. Jeg vil være uendelig takksam for litt hjelp.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Skipskaptein Elias Carlsen Driveklepp f. 1834 Volda

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 19. januar 2006 kl. 17.51

Her skulle det være en utmerket kandidat:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1433#ovre

Utvandret fra Bergen i 1885 med National Line. gift skipper fra Volda

Vennlig hilsen Helge

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Skipskaptein Elias Carlsen Driveklepp f. 1834 Volda

Legg inn av dn10177 » 19. januar 2006 kl. 18.36

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem

Der var du rask som lynet, Helge. Jeg må innrømme at det oftest er mentale sperrer som hindrer at jeg oppdager det selvfølgelige neste trekk. Desto mer tilfreds når vi har funnet forklaringen. De forlot altså gamlelandet i 1885. Nå har jeg mer å spinne på. Våre venner på Rovdestranda med Helge Årskog i spissen er i ferd med å oppdatere Rovdesoga. Det er vel unødvendig å si dette satte vi pris på. Kanskje makter jeg å gjøre gjenytelse en gang.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»