Skibstømmermand Andreas K. Eidseth og hustru Anna f. Karlsen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn11659
Sted: STOKMARKNES

Skibstømmermand Andreas K. Eidseth og hustru Anna f. Karlsen

Legg inn av dn11659 » 6. oktober 2005 kl. 19.55

Skibstømmermand Andreas Knutsen Eidseth (f. 1889), er oppført som far til Astrid Emilie (f. 12.11.1928), ved hennes dåp 3.3.1929.
Moren er oppgitt som Hustru Anna f. Karlsen f. 1896.

Andreas Knutsen Eidseth og Hustru Anna f. Karlsen er oppført med adresse "Borgundvei 70", Ålesund.

Som faddere er oppført Skipper Isak Notø og hustru Berta.
Forældre.

Hvem var forfedrene til Andreas Knutsen Eidseth og Hustru Anna f. Karlsen ?
og hvor kommer "Eidseth" navnet fra ?

Håper at noen kjenner igjen disse navnene. :lol:

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Skibstømmermand Andreas K. Eidseth og hustru Anna f. Kar

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 6. oktober 2005 kl. 20.15

Svein Inge Sivertsen skrev:Som faddere er oppført Skipper Isak Notø og hustru Berta.
Forældre.

Hvem var forfedrene til Andreas Knutsen Eidseth og Hustru Anna f. Karlsen ?
og hvor kommer "Eidseth" navnet fra ?

Notø kan vere Nautøy er i Herøy (men det finst kanskje andre nautøyer også).
Eidset er ein gard i Dalsfjord, Volda. (Men eg finn ingen høveleg Knut der kring
1890.)

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 25. januar 2006 kl. 14.48

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

Et dementi som "jeg finner han ikke noen som passer", kan blant urøynde dis-granskere tas autorativt og føre til avblåsning av søk. Håper det ikke skjedde i dette tilfelle. For tømmermand Knut Andreas Rasmusen Eidset f. 1845 Volda fikk med kona Johanne Rasmusdtr. f. 1845 den ektefødde sønnen Andreas Kornelius f. 25 des -88, døpt 6 jan 1889 i Volda krk.

Dette er nok andrekona for han giftet seg først (1862) med Oline Marte Rasmussdtr. Indste Holen (Holte på Folkestad) som var datter av Rasmus Olsen Ytste Holte of Kristi Olsdtr. Fylsvik. Jeg går ut fra at det andre ekteskapet ble påbegynt 1876 i Ålesund eller Halkjelsvika, Volda. Jeg er ikke opptatt av detaljene, men utviklingsrekkefølgen.

Sjå: Folio 38 , Volda 1889-1893, Rull 45. Foreldrenes bopel er nå Halkjelsvika i Volda og dåpsvitner: Landhandler Peder Rasmusen Krumsvik, handelsbetjent Alv Svendsen, tømmermand Knut Knutsen Eidset, Madam Oline Hansen og tjenestepige Hansine Martinusdtr. Høidal. Så langt kyrkjeboka for Volda.

Jeg gjorde samstundes et kort besøk i Busetnadssoga Volda bd 1 s 515 og andre noen andre referanser. Her står det at Knut Andreas Rasmusen Eidset f. 19 apr 1842 giftet seg med Oline Marthe Rasmusdtr. fra Inste Holen (el. Holte, Folkestad). Også på Ytste Holte nevner Per Årviknes familien.

Knut Andreas og Oline Marte har flere barn i Dalsfjord. Rasmus Andreas Kornelius f. 1863 for til USA, Like eins broen Knut Olai f. 1867. Så står det at familien dro til Hegrenæset Dalebakkane, før de utvandret til Ålesund før de endte i Smithsgt. 1 i Halkjelsvika.

Så vi kan gå ut fra at skipstømrer Andreas Kornelius Eidset f. 1888 i Volda ble gift i Ålesund. Jeg ville søke etter Anna Carlsen i skipsmiljøet i Ålesund. Står vi ikke igjen overfor et tilfelle hvor halvkvedet vise og velmente råd i beste fall burde ha vært usagt?

Grunnen til at jeg la meg opp i dette søket, er at jeg fant at broren Gunnar Sivert Eidset f. 1837 giftet seg med Tomasine Marie H. Malme fra Molde. Også de busette seg i Ålesund. Busetnadssoga bærer umiskjennelig preg av at Arnfinn Kjelland har dratt i tøymene. Voldagranskerne gjør på ingen måte skam på det banebrytende arbeidet til Per Årviknes.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

dn11659
Sted: STOKMARKNES

Legg inn av dn11659 » 28. januar 2009 kl. 22.20

Til Per Gjendem

Tilfeldigvis var jeg inne for å sjekke om der var kommet noe nytt angående mitt spørsmål og da så jeg ditt svar.

Takker så mye for opplysningene, hadde nok lagt dette søket "dødt", men nå starter jeg opp igjen.

Hilsen
Svein Inge Sivertsen

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»