Fam.Guldsten, Kr.sund-Fam.Pedersen/Klausen, Ålesund

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj08214
Sted: ÅLESUND

Fam.Guldsten, Kr.sund-Fam.Pedersen/Klausen, Ålesund

Legg inn av gj08214 » 13. februar 2009 kl. 15.22

Søker etter evt. slektninger i Kr.sund.

Min mormor, Gjertine Oline f. Pedersen, i 1885 i Kr. sund, datter av Johan Pedersen og Ane K(Ch)ristoffersen, også født og bosatt i Kr.sund ble gift med:

Peder Olav Klausen, f 1885 i Ålesund. Gjertine flyttet til Åles. i 1908.
De fikk 8 barn: Janna, Arne (Bolen), Walborg (Walla), Petra, Peder Olaf, Karl Johan (Kallemann), Gunvor og Eva.

Gjertine hadde også en søster, Astrid, f. 1886 i Kr. sund, som ble gift i Ålesund med en som het Naalsund, også han fra Kr. sund. Bodde i Ålesund. De fikk bl.a. en datter som også het Astrid, f. 1909, også kalt Mossa.

Jeg vet at fam. Klausen (og sikkert også Naalsund) ofte fikk besøk av slektninger fra Kr. sund - ei dame med barn - som het Guldste(i)n. Så barnet(barna) deres måtte vel være sånn ca. på alder med noen av barna til Peder og Gjertine, altså født mellom ca. 1908 - 1930.

Virker dette kjent for noen?

Hilsen
Berit

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Fam.Guldsten, Kr.sund-Fam.Pedersen/Klausen, Ålesund

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 13. februar 2009 kl. 23.07

Hei :)

Det ser ut til at Guldstein namnet kjem frå Tustna, M&R. I 1900 tellinga bur dei fleire med det etternamnet el varianter av det der. Og dei få som bur utanfor Tustna er fødd der.

Mvh
Anne Lisbeth

gj08214

Legg inn av gj08214 » 14. februar 2009 kl. 22.24

Hei

Det er riktig at navnet kommer fra Tusten. Har nå funnet forbindelsen mellom fam Gulset og fam. Klausen. I FT 1900 for Kr.sund finner jeg Gjertine Gulsten. Etter litt søkning har jeg funnet at hun er tante til min mormor, Gjertine Klausen f., i Kristiansund, bosatt i Ålesund. Gjertinenavnet går igjen i slekten vår i tidligere generasjoner.

Hilsen
Berit Carlsen

gj08214

Legg inn av gj08214 » 14. februar 2009 kl. 22.25

Hei

Det er riktig at navnet kommer fra Tusten. Har nå funnet forbindelsen mellom fam Gulset og fam. Klausen. I FT 1900 for Kr.sund finner jeg Gjertine Gulsten. Etter litt søkning har jeg funnet at hun er tante til min mormor, Gjertine Klausen f., i Kristiansund, bosatt i Ålesund. Gjertinenavnet går igjen i slekten vår i tidligere generasjoner.

Hilsen
Berit Carlsen

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»