Maria Olsdtr. Gikling og mor Guro Olsdtr. Gikling

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj06282
Sted: SMØLA

Maria Olsdtr. Gikling og mor Guro Olsdtr. Gikling

Legg inn av gj06282 » 25. mars 2008 kl. 20.54

Leter etter opplysninger om Maria Olsdtr. Gikling, f. i 1882, Sunndal av foreldre Guro Olsdtr. Gikling, og Ole Eriksen Sundalsøren.

I Sunndalsboka bind II står det at mor Guro flyttet til Kr.Sund omkring 1882, og det er også her jeg finner Maria konfirmert i 1897, men etter det finner jeg ingenting.

Se også etterlysning under Sunndal, og DA https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=69563
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... gg=7#anker

Når Maria blir født står det som bosted på far, Amerika, så han var sannsynligvis emigrert før Maria var født.
Har også søkt etter de på bl.a http://www.ancestry.com, men ikke funnet noe.
Jeg har ikke fødselsår/dato på far, så jeg famler litt i blinde her :roll:

Har prøvd å lete i FT1900 etter både Guro og Maria, men finner ingen aktuelle kandidater, muligens kan de også ha emigrert, men jeg har ikke funnet noen som kan klaffe enda.

Håper at noen kan hjelpe med meg denne..

Mvh
Wenche F.

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Maria Olsdtr. Gikling og mor Guro Olsdtr. Gikling

Legg inn av dn22196 » 25. mars 2008 kl. 21.28

Jeg finner mange Gikling fra Sunndal i folketellingene RDH.Men ingen av de du leter etter desverre :(

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 25. mars 2008 kl. 22.14

Hei!
Ved Marie's konfirmasjon kan det se ut som hun bor på barnehjem - vanskelig å tolke, men antar at rubrikken etter fødested er bosted: lenke her, nr. 86. Kan det bety at moren er død :?:

Finner en Marie Gikling som emigrerer i 1907, men alderen stemmer ikke helt.

Hilde

gj06282

Legg inn av gj06282 » 25. mars 2008 kl. 23.46

Heisann

Lisbeth, de "Giklingene" som finnes i Ft 1900 i Sunndal, Bremsnes og Bolsøy har jeg. Men som du sier, hverken Maria eller Guro finnes der..

Hilde, du har rett, det ser ut som det står barnehjem, det har jeg faktisk ikke sett tidligere!
Da kan det nok kanskje tenkes at mora, Guro er død. Den Marie som emigrerer i 1907 har jeg også funnet, men hvis jeg husker rett, så emigrerte hun sammen med en bror, Jon, og dette er ikke "min" Maria. Jeg mener å huske i forbifarten at det på samme skip ankom 14-15 stk. fra Sunndal til Amerika, og hvor flesteparten av de skulle til Rugby i ND.

Hvis det er så at Maria bodde på barnehjem i Kr.Sund, kan det da finnes noen nedtegnelser på det? Har også sjekket om hun kunne flyttet til f.eks Bremsnes (Rensvik, tidligere Frei kommune) siden min oldefar og hans barn i andre halvdel av 1890-årene flyttet dit. (Guro, Maria`s mor var min oldefars søster, og Maria var født utenfor ekteskap.)
Men jeg har ikke funnet noe enda.

Denne Maria blir min bestemors søskenbarn, og er en bit av puslespillet jeg mangler enda.
Men som sagt, dette med barnhjem kan kanskje være til hjelp...

Mvh
Wenche F.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. april 2008 kl. 12.31

Jeg har ikke funnet dem i Kristiansund i FT1885.
:) Tore

gj06282

Legg inn av gj06282 » 9. april 2008 kl. 21.40

Heisann Tore

Takker for opplysning(er). Som jeg skrev innledningsvis, så er informasjonen om at Guro skulle flyttet til Kr.Sund fra Sunndalsboka bind II, men det kan jo være sannsynlig at de ennå ikke var kommet dit i 1885.
Ser også at ved konfirmasjonen står det MariE og ikke MariA, så jeg har lett med lys og lykte på alle variasjoner av navn som begynner på Mari..

Når det gjelder Maria`s far, så har jeg muligens funnet en kandidat i de militære legdsrullene for Sunndal. Fant der en Oe Eriksen Øren f. 28/3-1836, str.sittersønn, dødmeldt, finnes ikke hos præsten, som det står.
Min meget flinke nabo Kjell Egil, fikk disse ved en feil, men vi fikk da litt nytte ut av de da..

Har ikke hatt tid til å sjekke kirkebøkene for Sunndal enda om denne Ole, men han kan være en mulighet. Ved Maria`s dåp står det jo også bosted Amerika på far.

Siden Maria nok bodde på barnehjem ved sin konfirmasjon, kan det muligens stå noe i fattigprotokollene?

Mvh
Wenche

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»