Conrad Brantzæg/Brandtzæg
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Conrad Brantzæg/Brandtzæg
Min oldefar het Conrad Brandtzæg f.1875, skrevet Brantzæg i kirkebok/konfirmasjon 1890
og folketelling 1900, Kristiansund.
Siden mange kirkebøker i byen brant under krigen, er det umulig å finne hans
fødsel/dåp.
Hans konfirmasjon er registrert i en kirkebok som var delvis hel. Fornavnet på hans far er brent bort, men morens fulle navn er synlig. Det ser ut som om morens navn er Karen eller Maren.
I folketellingen for 1900 er Edvard Brandtzæg registrert med samboer Karen.Det kan da muligens se ut til at Edvard er faren.
Det står også i denne tellingen at Edvard er enkemann, og Karen er ugift.Alt i alt blir disse opplysningene for vaklende og usikre å forholde seg til, og jeg lurer på om detaljer i det som er nedskrevet kan stemme.Skulle gjerne ha fått slått fast hvem som er foreldre, og/eller om han kan ha vært adoptert.
Noen som vet om det finnes andre fødselsregistre enn kirkebøkene? Fra fødestuer eller lignende? Adopsjonsregistre?
og folketelling 1900, Kristiansund.
Siden mange kirkebøker i byen brant under krigen, er det umulig å finne hans
fødsel/dåp.
Hans konfirmasjon er registrert i en kirkebok som var delvis hel. Fornavnet på hans far er brent bort, men morens fulle navn er synlig. Det ser ut som om morens navn er Karen eller Maren.
I folketellingen for 1900 er Edvard Brandtzæg registrert med samboer Karen.Det kan da muligens se ut til at Edvard er faren.
Det står også i denne tellingen at Edvard er enkemann, og Karen er ugift.Alt i alt blir disse opplysningene for vaklende og usikre å forholde seg til, og jeg lurer på om detaljer i det som er nedskrevet kan stemme.Skulle gjerne ha fått slått fast hvem som er foreldre, og/eller om han kan ha vært adoptert.
Noen som vet om det finnes andre fødselsregistre enn kirkebøkene? Fra fødestuer eller lignende? Adopsjonsregistre?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Conrad Brantzæg/Brandtzæg
Konfirmasjonen til Konrad er her som nummer 46 i 1891. Moras navn er "Hstr. Maren Anna Bergite f. Berg"
Konrad med sin familie i folketellinga i 1900.
Konrad med sin familie i folketellinga i 1900.

Hei Tore
Takk for linkene.
Jeg må nok bare godta at det er detaljer jeg aldri vil komme til bunns i, siden krigen ødela mange av kirkebøkene.
Forøvrig så har jeg tittet litt på fotografier fra Kr.sund...1875/1888 i Knudsensamlingen. Det går frem av bildene at det er en 'større' kirke midt i byen. Må være den bombingen ødela. Ser ut til å ha vært et flott bygg, virkelig synd at den ble ødelagt.
Takk for linkene.
Jeg må nok bare godta at det er detaljer jeg aldri vil komme til bunns i, siden krigen ødela mange av kirkebøkene.
Forøvrig så har jeg tittet litt på fotografier fra Kr.sund...1875/1888 i Knudsensamlingen. Det går frem av bildene at det er en 'større' kirke midt i byen. Må være den bombingen ødela. Ser ut til å ha vært et flott bygg, virkelig synd at den ble ødelagt.
-
Kirkebøkene ble brannskadd i 1950.
Har du sjekket kirkeboka med døpte i 1875 og sett etter om Conrad står der? Det er mye som er lesbart i 1875.
Har du sjekket kirkeboka med døpte i 1875 og sett etter om Conrad står der? Det er mye som er lesbart i 1875.

Takk for at du fikk rettet opp i villfarelsen ang. brannen.
Når det gjelder kirkebok med døpte fra 1875 er jeg ikke kar om å finne noe sånt. Hvor ser jeg den Tore?
Beklager maset
Når det gjelder kirkebok med døpte fra 1875 er jeg ikke kar om å finne noe sånt. Hvor ser jeg den Tore?
Beklager maset

-
I kirkebøkene som finnes på mikrofilm. Lenke her til en oversikt. De brannskadde kirkebøkene fra Kristiansund skal skannes på nytt og kommer kanskje ut på nettet i løpet av våren.
Se kirkebok 572.A11 1865-1876 03 Hele prestegjeldet. D 1865-1876. Vaks 1865-1867. Fotokopi av brannskadd kirkebok
Jeg har også leita gjennom ekteviede før 1900 uten å finne vielsen til Konrad og Gurine uten at jeg fant dem. Den boka ligger ute nå. Sjekket også noen år på Ørlandet uten at jeg fant den. Kanskje de ble gift i Trondhjem?
Se kirkebok 572.A11 1865-1876 03 Hele prestegjeldet. D 1865-1876. Vaks 1865-1867. Fotokopi av brannskadd kirkebok
Jeg har også leita gjennom ekteviede før 1900 uten å finne vielsen til Konrad og Gurine uten at jeg fant dem. Den boka ligger ute nå. Sjekket også noen år på Ørlandet uten at jeg fant den. Kanskje de ble gift i Trondhjem?

Hei igjen Tore
Takk for at du har gjort et søk for meg og for tipsene.
Jeg har sendt en mail til Riksarkivet ang. fødte/døpte i 1875 nå.
Ang. notert ekteskap for Conrad og Gurine: Står det ikke Conrad Sigurd og Gurine nederst på denne siden?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Takk for at du har gjort et søk for meg og for tipsene.
Jeg har sendt en mail til Riksarkivet ang. fødte/døpte i 1875 nå.
Ang. notert ekteskap for Conrad og Gurine: Står det ikke Conrad Sigurd og Gurine nederst på denne siden?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
-
Lenka di virker ikke.
Her i dette innlegget på Slektsforum står en forklaring på hvordan du legger lenker til sider i de skanna kyrkjebøkene.
Her i dette innlegget på Slektsforum står en forklaring på hvordan du legger lenker til sider i de skanna kyrkjebøkene.

Oops, beklager
.
Prøver på nytt her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-106
Håper den virker nå

Prøver på nytt her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-106
Håper den virker nå

-
Dessverre står vielsen nederst på sida, og da er mange av opplysningene brent bort.
Jeg har kikket i FT1885 i dag. Den finnes på Statsarkivet i Trondheim, og du har jo ikke enkel tilgang til den siden du bor i Oslo. Jeg har bare tilgang til en avskrift som er gjort, og der står det ikke hvilket forhold det er mellom beboerne.
Konrad bor på Innlandet på Jonashaugen i matrikkel nummer 321 i 2den Etage. De folkene han bor sammen med er:
(navn, kjønn, fødselsår, fødested/yrke)
Karen Jonassen, f, 1814, Molde/Gaardeier, Skipperenke
Hanna Jonassen, f, 1843, Kristiansund/Pige, Datter af Gaardeieren
Christian Jonassen, m, 1845, Kristiansund/Seilmager Søn
Jonas Jonassen, m, 1848, Kristiansund/Seilmager Søn
Johan Olsen, m, 1858, Sandefjord/Styrmand/paa Reise
Martin Kristiansen, m, 1865, Krisund/Sømand
Konrad Brandtsæggen, m, 1876, Krisund
Edvard som du henviser til i første innlegget bor også på Innlandet. I Sjursvika i matrikkel nummer 307 i 1ste Etage:
Edevart Brandsæggen, m, 1848, Christiansund/Bøkkert
Karen Olsen, f, 1853, Christiansund
Anæte Brandsæggen, f, 1872, Christiansund
Inga Brandsæggen, f, 1883, Christiansund
Elvine Brandsæggen, f, 1885, Christiansund
En Oscar Branseg bor på Kirkelandet i Løkken, matrikkel nummer 863, 2den Etage:
Oscar Branseg, m, 1850, Krestiansund/Skredersvend. Arbeider hos Handelsborger Aarsvold
Oldine Branseg, f, 1842, Krestiansund/Hustru
Anna Branseg, f, 1873, Krestiansund/Datter
Julie Branseg, f, 1878, Krestiansund/Datter
Johane Branseg, f, 1885, Krestiansund/Datter
Altså ingen konkrete henvisninger som kan hjelpe der. Du bør nok sjekke kirkeboka ved dåpen og FT1875. Hvis ikke det hjelper får du prøve å finne vielsen til foreldrene, evt. at de får flere barn. Navnet på mora fant du jo ved konfirmasjonen.
Jeg har kikket i FT1885 i dag. Den finnes på Statsarkivet i Trondheim, og du har jo ikke enkel tilgang til den siden du bor i Oslo. Jeg har bare tilgang til en avskrift som er gjort, og der står det ikke hvilket forhold det er mellom beboerne.
Konrad bor på Innlandet på Jonashaugen i matrikkel nummer 321 i 2den Etage. De folkene han bor sammen med er:
(navn, kjønn, fødselsår, fødested/yrke)
Karen Jonassen, f, 1814, Molde/Gaardeier, Skipperenke
Hanna Jonassen, f, 1843, Kristiansund/Pige, Datter af Gaardeieren
Christian Jonassen, m, 1845, Kristiansund/Seilmager Søn
Jonas Jonassen, m, 1848, Kristiansund/Seilmager Søn
Johan Olsen, m, 1858, Sandefjord/Styrmand/paa Reise
Martin Kristiansen, m, 1865, Krisund/Sømand
Konrad Brandtsæggen, m, 1876, Krisund
Edvard som du henviser til i første innlegget bor også på Innlandet. I Sjursvika i matrikkel nummer 307 i 1ste Etage:
Edevart Brandsæggen, m, 1848, Christiansund/Bøkkert
Karen Olsen, f, 1853, Christiansund
Anæte Brandsæggen, f, 1872, Christiansund
Inga Brandsæggen, f, 1883, Christiansund
Elvine Brandsæggen, f, 1885, Christiansund
En Oscar Branseg bor på Kirkelandet i Løkken, matrikkel nummer 863, 2den Etage:
Oscar Branseg, m, 1850, Krestiansund/Skredersvend. Arbeider hos Handelsborger Aarsvold
Oldine Branseg, f, 1842, Krestiansund/Hustru
Anna Branseg, f, 1873, Krestiansund/Datter
Julie Branseg, f, 1878, Krestiansund/Datter
Johane Branseg, f, 1885, Krestiansund/Datter
Altså ingen konkrete henvisninger som kan hjelpe der. Du bør nok sjekke kirkeboka ved dåpen og FT1875. Hvis ikke det hjelper får du prøve å finne vielsen til foreldrene, evt. at de får flere barn. Navnet på mora fant du jo ved konfirmasjonen.

Tusen takk for dette Tore, det var veldig interessant, og nytt.
Virker som om man kan ta med i betraktningen at Conrad er ført opp på feil adresse. Men det kan være alskens grunner til at han bor adskilt fra dem han er ført opp med i konfirmasjonen, som sannsynligvis er Karen og Edvard.
Spennende å se slike notater som er gjort for så lenge siden.
Som sagt så har jeg henvendt med til 'arkivet', og venter i spenning på hva jeg kan få ut av kirkeboknotatene fra 1875.
Takker så mye
Virker som om man kan ta med i betraktningen at Conrad er ført opp på feil adresse. Men det kan være alskens grunner til at han bor adskilt fra dem han er ført opp med i konfirmasjonen, som sannsynligvis er Karen og Edvard.
Spennende å se slike notater som er gjort for så lenge siden.
Som sagt så har jeg henvendt med til 'arkivet', og venter i spenning på hva jeg kan få ut av kirkeboknotatene fra 1875.
Takker så mye

Tore
Har funnet noe som kan se ut til å være interessant, kirkebok/døde-1880.
Hva står det i 6 linje nedenfra her? :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Hvis det dreier seg om Maren Anna Bergitte Brantzæg og Skreddersvend Oscar Brantzæg så tar jeg feil ang Edvard, var muligens for snar med slutningene der.
Conrad får en sønn i 1899 som han kaller Oscar. Kanskje oppkalt etter sin far som da kan være Oscar.
Har funnet noe som kan se ut til å være interessant, kirkebok/døde-1880.
Hva står det i 6 linje nedenfra her? :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Hvis det dreier seg om Maren Anna Bergitte Brantzæg og Skreddersvend Oscar Brantzæg så tar jeg feil ang Edvard, var muligens for snar med slutningene der.
Conrad får en sønn i 1899 som han kaller Oscar. Kanskje oppkalt etter sin far som da kan være Oscar.
-
Der står det:
Gift Kone Anne (eller Anna) Bergithe Brantseg.
og i feltet til høyre Skreddersvend Oscar Brant??
På neste side er alderen hennes brent bort, men tallet 6 er nok antall måneder og 7 eller 2 dager. Det ser ut til at hun ble født 7. eller 2. juni
Hun bodde i Christiansund, på Kirkelandet og døde av Tæring.
ja; Lege hadde vært hos henne før hun døde, og
ja en dato; dødsfallet hadde blitt meldt til sorenskriveren den datoen.
Hun døde 14. desember og ble jordfestet og begravd samme dag, ser det ut for; 23. desember 1880.
Den er litt merkelig tittelføring på henne. Jeg har sett på noen sider foran og bak, og det er kun på henne det begynner med "Gift". På alle andre skrives det Kone/Madam/Fru etc. Jeg tror ikke det står Karen der, for det blir for få bokstaver.
Jeg tok med Oscar Branseg og familien fra FT1885 nettopp fordi Konrad fikk en sønn som han kalte for Oscar. Men hvis Oscar er faren, hvorfor bodde ikke sønnen sammen med ham i FT1885, og hvem bodde han hos? Slektninger?
Gift Kone Anne (eller Anna) Bergithe Brantseg.
og i feltet til høyre Skreddersvend Oscar Brant??
På neste side er alderen hennes brent bort, men tallet 6 er nok antall måneder og 7 eller 2 dager. Det ser ut til at hun ble født 7. eller 2. juni
Hun bodde i Christiansund, på Kirkelandet og døde av Tæring.
ja; Lege hadde vært hos henne før hun døde, og
ja en dato; dødsfallet hadde blitt meldt til sorenskriveren den datoen.
Hun døde 14. desember og ble jordfestet og begravd samme dag, ser det ut for; 23. desember 1880.
Den er litt merkelig tittelføring på henne. Jeg har sett på noen sider foran og bak, og det er kun på henne det begynner med "Gift". På alle andre skrives det Kone/Madam/Fru etc. Jeg tror ikke det står Karen der, for det blir for få bokstaver.
Jeg tok med Oscar Branseg og familien fra FT1885 nettopp fordi Konrad fikk en sønn som han kalte for Oscar. Men hvis Oscar er faren, hvorfor bodde ikke sønnen sammen med ham i FT1885, og hvem bodde han hos? Slektninger?

-
Jeg tok feil av kirkeboka 1865-1876. Det er vielser og inn- og utflyttede det er ganske mange sider av. For døpte i denne perioden er det bare 6 sider, og Konrad sto ikke på noen av dem.
I FT1875 bor Konrad sammen med familien sin på Kirkelandet i matrikkelnummer 150 i Ramsays Gade i 3. etasje:
Oscar Brantzeggen, Husfar, g, Skreddersvend, 1851, Christiansund
Anna Brantzeggen, Kone, g, -, 1840, do.
Marie Brantzeggen, Datter, ug, 1873, do.
Conrad Brantzeggen, Søn, ug, 1875, do.
I FT1875 bor Konrad sammen med familien sin på Kirkelandet i matrikkelnummer 150 i Ramsays Gade i 3. etasje:
Oscar Brantzeggen, Husfar, g, Skreddersvend, 1851, Christiansund
Anna Brantzeggen, Kone, g, -, 1840, do.
Marie Brantzeggen, Datter, ug, 1873, do.
Conrad Brantzeggen, Søn, ug, 1875, do.

Hei Tore
Jøss, har du funnet dette, det var jo storveis.
Jeg la merke til at tiden mellom fødslene til Oscars barn passet fint med når Conrad ble født, og hadde en forventning om at han passet inn der. Supert å få det bekreftet. Nå begynner det å bli fasong på ting.
Tusen takk, det er helt utrolig flott å få så mye hjelp med disse tingene, dette ble en topp lørdagskveld
Håper det er mulig å få slått fast hvem som er Oscars far etter hvert også. Regner med at det er Jonas Brandtzæg som er faren. Jeg fant Jonas som far til Paul Brandtzæg i 1841, kirkebok. Han kom til Kr.sund fra Trøndelag i 1839 og jeg er temmelig sikker på at det var han som kom til byen med navnet.
Jøss, har du funnet dette, det var jo storveis.

Jeg la merke til at tiden mellom fødslene til Oscars barn passet fint med når Conrad ble født, og hadde en forventning om at han passet inn der. Supert å få det bekreftet. Nå begynner det å bli fasong på ting.
Tusen takk, det er helt utrolig flott å få så mye hjelp med disse tingene, dette ble en topp lørdagskveld

Håper det er mulig å få slått fast hvem som er Oscars far etter hvert også. Regner med at det er Jonas Brandtzæg som er faren. Jeg fant Jonas som far til Paul Brandtzæg i 1841, kirkebok. Han kom til Kr.sund fra Trøndelag i 1839 og jeg er temmelig sikker på at det var han som kom til byen med navnet.
-
Ja, jeg tror også det, Thom.
Det kan også se ut til at både Paul, Edvard og Oscar var brødre, samt at også den Jonas Jonassen som var gullsmedsvend i Ålesund i FT1865 også var en bror av dem.
Oscar finner du på Halsa i FT1865.
Det kan også se ut til at både Paul, Edvard og Oscar var brødre, samt at også den Jonas Jonassen som var gullsmedsvend i Ålesund i FT1865 også var en bror av dem.
Oscar finner du på Halsa i FT1865.

-
Hei, jeg kikka etter noen andre og fant en dåp på et barn av Konrad.
I listene til SSB over fødte i Kristiansund 1903-1907.
Nr. 121 i 1906. født 24. juni 1906; Karl Gustav
Foreldre: Seilmager Konrad Brantzæg og Hstr. Gurine f. Thoresen
Bopel: Bedehusgaden
Foreldrene født: (han) 1875, (hun) 1872
I listene til SSB over fødte i Kristiansund 1903-1907.
Nr. 121 i 1906. født 24. juni 1906; Karl Gustav
Foreldre: Seilmager Konrad Brantzæg og Hstr. Gurine f. Thoresen
Bopel: Bedehusgaden
Foreldrene født: (han) 1875, (hun) 1872

Hei
Det var veldig fint at du fant den detaljen.
Jeg fant Karl Gustav som avdød dissenter i 1922, død av tæring (som mange døde av på den tiden), men det stod ikke hvem som var faren. Jeg gikk ut fra at det var Conrad, så det var flott at du kunne bekrefte det.
Da ser det ut til, så langt, at han fikk 6 sønner og en datter.
Hans førstefødte, Oskar, har jeg ikke funnet noe/ eller hørt noe om. Har spurt folk i slekten, men de vet ikke. Enten døde han veldig ung, eller så flyttet han fra byen tidlig.
Takk igjen Tore
Det var veldig fint at du fant den detaljen.
Jeg fant Karl Gustav som avdød dissenter i 1922, død av tæring (som mange døde av på den tiden), men det stod ikke hvem som var faren. Jeg gikk ut fra at det var Conrad, så det var flott at du kunne bekrefte det.
Da ser det ut til, så langt, at han fikk 6 sønner og en datter.
Hans førstefødte, Oskar, har jeg ikke funnet noe/ eller hørt noe om. Har spurt folk i slekten, men de vet ikke. Enten døde han veldig ung, eller så flyttet han fra byen tidlig.
Takk igjen Tore

-
Han døde tidlig. I ETC står det om Oscar Brandzæg og noen etterkommmere:
"Brandtzæg, Oscar, f. 1851 Kr.sund. Skredder
x1) Marie Berg f. 1840 Kr.sund
x2) Oldine Margrethe Smevig f. 1843 Kr.sund +25/6 1903
B1. Anna Marie Brandtzæg f. 1873. Kr.sund, Sydame
x Angvik
B2. Konrad Brandtzæg f. 1875 Kr.sund. Seilmaker
x Gurine Thoresen f. 1872 Ørlandet
C1. Oscar Torvald Brandtzæg f. 1899 +17/11 1901
C2. Olav Brandtzæg f. 1904 Kr.sund +23/11 1957. Sjåfør ved renholdsverket.
B3. Julie Charlotte Brandtzæg f. 1878 Kr.sund
B4. Johanne Karoline Brandtzæg f. 1885 Kr.sund"
"Brandtzæg, Oscar, f. 1851 Kr.sund. Skredder
x1) Marie Berg f. 1840 Kr.sund
x2) Oldine Margrethe Smevig f. 1843 Kr.sund +25/6 1903
B1. Anna Marie Brandtzæg f. 1873. Kr.sund, Sydame
x Angvik
B2. Konrad Brandtzæg f. 1875 Kr.sund. Seilmaker
x Gurine Thoresen f. 1872 Ørlandet
C1. Oscar Torvald Brandtzæg f. 1899 +17/11 1901
C2. Olav Brandtzæg f. 1904 Kr.sund +23/11 1957. Sjåfør ved renholdsverket.
B3. Julie Charlotte Brandtzæg f. 1878 Kr.sund
B4. Johanne Karoline Brandtzæg f. 1885 Kr.sund"

Hei
Blander meg inn her med Gurines fødsel og foreldre (nr 61):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-182
mvh Aud Marion Røen
Blander meg inn her med Gurines fødsel og foreldre (nr 61):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-182
mvh Aud Marion Røen
Tor
Takker så mye igjen, her dukker det opp detaljer som er gull verdt. Spor som bringer meg lange steg videre.
Og tusen takk til deg Aud, endelig kom jeg videre på morssiden også, det var en lettelse
Takker så mye igjen, her dukker det opp detaljer som er gull verdt. Spor som bringer meg lange steg videre.

Og tusen takk til deg Aud, endelig kom jeg videre på morssiden også, det var en lettelse

Thore Henriksen ser ut til å være nordmøring han også (FT 1865):
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 41&lnr=000
Jeg imponeres stadig over Tore; det jeg kan bidra med er bare småting - men det er fint at det kommer til nytte.
mvh Aud Marion
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 41&lnr=000
Jeg imponeres stadig over Tore; det jeg kan bidra med er bare småting - men det er fint at det kommer til nytte.
mvh Aud Marion
Vielsen til Gurines foreldre - par nr 7 i 1866:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-299
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-299
Takk igjen Aud, dette er kjempeflott. Hadde aldri trodd at slektsforskning var så gøy
Og beklager til Tore at jeg mistet e-en navnet hans, Var litt for lett på tasten der.

Og beklager til Tore at jeg mistet e-en navnet hans, Var litt for lett på tasten der.
Hei Thom
Ja, nå har du fått en veldig interessant hobby !
Jeg ser at Gurines foreldre begge er på Imsteren i 1865. Jeg har lett litt i kirkebøkene etter en utflytting for Gurine, men jeg fant henne ikke. Det er mulig at jeg startet å lete på et "for høyt" årstall. Når det gjelder giftemålet hennes kan det godt være at de giftet seg i Trondheim som Tore er inne på; det var ikke uvanlig etter det jeg har sett.
I alle fall har du navnet på fedrene deres fra ekteskapsinngåelsen - og da er det jo mulig å komme enda lengre tilbake i generasjonene.
mvh Aud Marion
Ja, nå har du fått en veldig interessant hobby !
Jeg ser at Gurines foreldre begge er på Imsteren i 1865. Jeg har lett litt i kirkebøkene etter en utflytting for Gurine, men jeg fant henne ikke. Det er mulig at jeg startet å lete på et "for høyt" årstall. Når det gjelder giftemålet hennes kan det godt være at de giftet seg i Trondheim som Tore er inne på; det var ikke uvanlig etter det jeg har sett.
I alle fall har du navnet på fedrene deres fra ekteskapsinngåelsen - og da er det jo mulig å komme enda lengre tilbake i generasjonene.
mvh Aud Marion
-
Det er jo kjekt at det er artig.
Det er vel den følelsen vi fleste sitter med når vi holder på med dette. Det er artig å finne noe.
Jeg har vel gått ut i fra at alle Brandtzæg'ene i Kristiansund har samme opphav. Det ekteparet som Thom fant som foreldre til Paul født som nummer 78 i 1841.
Søkte litt rundt og fant dem ikke gift i Kristiansund, men de ble gift der de kom fra, i Alstadhaug i Skogn i Nord-Trøndelag. De står her i kirkeboka som nr 10 i 1833. Så da får du sy dette sammen, Thom, og se om de står i utflyttingslistene i Skogn, om de fikk barn der før de dro til Kristiansund. Står de som innflyttet i kirkeboka for Kristiansund etc.
Det er masse jobb igjen, men du har jo fått mange spor å gå etter nå, Thom

Jeg har vel gått ut i fra at alle Brandtzæg'ene i Kristiansund har samme opphav. Det ekteparet som Thom fant som foreldre til Paul født som nummer 78 i 1841.
Søkte litt rundt og fant dem ikke gift i Kristiansund, men de ble gift der de kom fra, i Alstadhaug i Skogn i Nord-Trøndelag. De står her i kirkeboka som nr 10 i 1833. Så da får du sy dette sammen, Thom, og se om de står i utflyttingslistene i Skogn, om de fikk barn der før de dro til Kristiansund. Står de som innflyttet i kirkeboka for Kristiansund etc.
Det er masse jobb igjen, men du har jo fått mange spor å gå etter nå, Thom

Ja Tore, det blir en del spennende jobbing
Når det gjelder Trøndelag-biten så hadde jeg faktisk gjort unna den før Kristiansund.
Det var lettere å lete bakover fra Baillsund. Du har jo for så vidt vist at vi amatørene ikke har så mye å stille opp med uten all den suverene ekspertisen som trår til når vi kaver i mørket.
Så ja, Jonas hadde to barn før han kom til Kr.sund. Og jeg fant utflytting fra Alstadhaug, og innflytting til Kr.sund.
Hadde problemer med å finne fødselen hans, og det hele ble forvirrende med konfirmasjonen hans hvor hans foresatte var en annen enn faren. Men så ble kirkebøkene for Kolvereid oppdatert, og jeg fant fødselen hans, med Christen Brandtzæg som far. Da fant jeg Brandtzægslekten tilbake til 1600-tallet, og de andre grenene fra samme stamfar.
Det hele startet i Ogndalen i Steinkjær, med Brandsegg-gårdene/ Nordre og Søndre..vi fra Nordre.
Denne reisen i tid bakover har vært enormt fascinerende, med mange spennende nedtegnelser over gjøren og laden. Har lest en bok om slekten på Riksarkivet.
Når jeg samtidig kan sitte her og se på gamle bilder i Knudsen-samlingen fra Kr.sund...1875/1888, blir det nesten som å være tilstede den gangen Oscar og Conrad slet med tilværelsen.
Veldig interessant dette

Når det gjelder Trøndelag-biten så hadde jeg faktisk gjort unna den før Kristiansund.
Det var lettere å lete bakover fra Baillsund. Du har jo for så vidt vist at vi amatørene ikke har så mye å stille opp med uten all den suverene ekspertisen som trår til når vi kaver i mørket.
Så ja, Jonas hadde to barn før han kom til Kr.sund. Og jeg fant utflytting fra Alstadhaug, og innflytting til Kr.sund.
Hadde problemer med å finne fødselen hans, og det hele ble forvirrende med konfirmasjonen hans hvor hans foresatte var en annen enn faren. Men så ble kirkebøkene for Kolvereid oppdatert, og jeg fant fødselen hans, med Christen Brandtzæg som far. Da fant jeg Brandtzægslekten tilbake til 1600-tallet, og de andre grenene fra samme stamfar.
Det hele startet i Ogndalen i Steinkjær, med Brandsegg-gårdene/ Nordre og Søndre..vi fra Nordre.
Denne reisen i tid bakover har vært enormt fascinerende, med mange spennende nedtegnelser over gjøren og laden. Har lest en bok om slekten på Riksarkivet.
Når jeg samtidig kan sitte her og se på gamle bilder i Knudsen-samlingen fra Kr.sund...1875/1888, blir det nesten som å være tilstede den gangen Oscar og Conrad slet med tilværelsen.
Veldig interessant dette

Det blir litt finsnusing der ja Aud, takk for sporene.
Nå får jeg begynne å øve på kaligrafi, sånn at jeg kan få laget pent anetre. Har kjøpt penn med splitter i flere bredder, og har allerede funnet ut at det ikke er så lett som det ser ut til

Nå får jeg begynne å øve på kaligrafi, sånn at jeg kan få laget pent anetre. Har kjøpt penn med splitter i flere bredder, og har allerede funnet ut at det ikke er så lett som det ser ut til

Hei igjen
Jeg klarte ikke å dy meg; mener å tyde at Thore var fra Tingvold og da er vel dette dåpen hans:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
- da er det sannsynlig at du vil finne slekta hans omtalt i bygdebøkene for Tingvoll.
mvh Aud Marion
Jeg klarte ikke å dy meg; mener å tyde at Thore var fra Tingvold og da er vel dette dåpen hans:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
- da er det sannsynlig at du vil finne slekta hans omtalt i bygdebøkene for Tingvoll.
mvh Aud Marion
Guru Johnsdatters konfirmasjon i Hemne (nr 4 av jentene):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125
- og hennes dåp (nr 96):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125
- og hennes dåp (nr 96):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31
Dette er jo bare helt megasuverent Aud
Her får jeg litt å tygge på til kaffen utover kvelden.
Kjempetakknemlig

Her får jeg litt å tygge på til kaffen utover kvelden.
Kjempetakknemlig