Jekteskipper Michael Rasmussen, Kristiansund mellom ca 1830
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Jekteskipper Michael Rasmussen, Kristiansund mellom ca 1830
Er det noen som kjenner til Michael Rasmussen, gift med Laura, bosatt i Kristiansund rundt 1840.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Jekteskipper Michael Rasmussen, Kristiansund mellom ca 1
Hvor har du opplysningene dine fra om at Michael Rasmussen var jekteskipper og om ekteskapet med Laura? Vet du om det fantes etterkommere, og når de evt. kan ha blitt født og hvor? Alle opplysninger du har, kan være med og bidra til at vi finner ut hvor vi, og du, kan lete. 

Takk for svar! Matilde (Rasmussen) Kihle er min oldemor. Ved inngåelse av ekteskap med Anton Johan Larsen Kihle i Borgund kirke i 21.09.1882 står Michael Rasmussen, jekteskipper, oppført som hennnes far.
Jeg har fått disse opplysningene tidligere ved forespørsler på nettet; Matilde bodde hos mora - Laura Rasmussen i 1865 (men hun er registrert på tellingen i Ålesund i 1865). Laura var enke etter - trolig en skipper, som var død før 1865. Familien bodde i 1865 og 1870 på 'Det nye Fattighuset' på Kirkelandet, i 1875, da Matilde, var kommet tilbake fra Ålesund - i matr- 658 i Øvre Enggate på Kirkelandet.
Jeg har fått disse opplysningene tidligere ved forespørsler på nettet; Matilde bodde hos mora - Laura Rasmussen i 1865 (men hun er registrert på tellingen i Ålesund i 1865). Laura var enke etter - trolig en skipper, som var død før 1865. Familien bodde i 1865 og 1870 på 'Det nye Fattighuset' på Kirkelandet, i 1875, da Matilde, var kommet tilbake fra Ålesund - i matr- 658 i Øvre Enggate på Kirkelandet.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Da er det litt lettere å finne fram.
Laura Rasmussen og ungene i FT1865
For orden skyld: Mathilde Rasmussen i Ålesund i FT1865, og enka Mathilde Kihle i Ålesund i FT1900.
I Kristiansund er kirkebøkene brent, men heldigvis har Laura Rasmussen ei datter som er 25 år ved FT1865. Hun skal da være født i 1841, og det er akkurat så tidlig at det er før de brente kirkebøkene.
Anne Fredrikke døpt som nr. 33 i 1841 med foreldre pige Laura Tronsdtr Malmedahl og ungkar Matros Michael Rasmussen fra Hitteren.
Foreldrene har nok blitt gift i 1843 eller seinere. Jeg har ikke hatt tid til å sjekke den brente kirkeboka fra 1843, men det kan være mulig å finne dem der.
Malmedal ligger i Fræna men det står i FT1865 at hun ble født i Kristiansund. Og i 1817 står dåpen til Laura Frederica 1. juni. Foreldrene var Thron Thronsen Malmedahl og kone Anne Andersdatter. Du finner sikkert vielsen deres hvis du leter gjennom den kirkeboka der.
Det er en Tron Tronsen på Malmedal i Fræna i FT1801, og det kan være faren til Laura.
Og dermed kom du litt lenger?

Laura Rasmussen og ungene i FT1865
For orden skyld: Mathilde Rasmussen i Ålesund i FT1865, og enka Mathilde Kihle i Ålesund i FT1900.
I Kristiansund er kirkebøkene brent, men heldigvis har Laura Rasmussen ei datter som er 25 år ved FT1865. Hun skal da være født i 1841, og det er akkurat så tidlig at det er før de brente kirkebøkene.

Foreldrene har nok blitt gift i 1843 eller seinere. Jeg har ikke hatt tid til å sjekke den brente kirkeboka fra 1843, men det kan være mulig å finne dem der.
Malmedal ligger i Fræna men det står i FT1865 at hun ble født i Kristiansund. Og i 1817 står dåpen til Laura Frederica 1. juni. Foreldrene var Thron Thronsen Malmedahl og kone Anne Andersdatter. Du finner sikkert vielsen deres hvis du leter gjennom den kirkeboka der.

Det er en Tron Tronsen på Malmedal i Fræna i FT1801, og det kan være faren til Laura.
Og dermed kom du litt lenger?

Tusen takk for verdifulle opplysninger! Hilsen Unni Hverven

Unni Hverven skrev:Takk for svar! Matilde (Rasmussen) Kihle er min oldemor. Ved inngåelse av ekteskap med Anton Johan Larsen Kihle i Borgund kirke i 21.09.1882 står Michael Rasmussen, jekteskipper, oppført som hennnes far.
Hei,
Jeg er ny bruker /medlem i DIS Norge.
Matilde Rasmussen var også min oldemor.
Prøver å finne opplysninger om oldefar Anton Johan Larsen Kihle ?
Hva kan du fortelle meg ?
Mvh,
Hroar Olsen
Hei
For dei som lurer på det samme som Hroar gjør så har han lagt ut ein etterlysning og fått svar Her i Ålesund forumet.
For dei som lurer på det samme som Hroar gjør så har han lagt ut ein etterlysning og fått svar Her i Ålesund forumet.
mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/