Brødrene Peder (f. 1885) og Ingebrigt (f. 1879) Larsen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Brødrene Peder (f. 1885) og Ingebrigt (f. 1879) Larsen

Legg inn av Erling Myrbostad » 30. april 2007 kl. 20.18

Søker opplysninger om hvor det ble av brødrene Peder og Ingebrigt Larsen, og opplysninger om deres etterkommere.

Brødrene var født i Halsa, nærmere bestemt på på plassen Fjærvik-Slettet. De hadde også to søsken til, Bernhard var f. 1881 og Lina Margrethe var f. 1883. Bernhard var fisker og drukna i en storm en plass uti Smøla-skjærene. Lina Margrethe var tjenestetaus på Gjerstad i Halsa og døde ugift i Halsa i 1945.

Faren Anders Larssen Fjærvik, f. 1851, var fisker og døde i 1889 i Halsa. Mora Gjertrud Bårdsdatter, f. Røe i 1834, vart oppattgift med en Peder Bøe, trolig fra Bøfjorden. De bodde i Kristiansund (Nordlandet) i FT1900. De må ha flytta til Kristiansund etter 1896 (Bernhards konfirmasjon i Halsa), og trolig før 1898, siden jeg ikke finner Linas konfirmasjon (skadde kirkebøker i Kristiansund).

Peder Larsen skal ha vært kolonialhandler i Langveien, trolig familisert. Noen som kjenner til dette?

Ingebrigt Larsen var bøkkersvenn i 1900, det står i Halsaboka at han var baker, men vet ikke om dette er riktig, siden det meste ellers er feil i Halsaboka for denne familien. Ellers var han temmelig sikkert gift, og i Halsaboka står det at han hadde flere barn, derav ett i Bergen og et i Ålesund. Videre står at han dro til Island senere. Noen som kan bekrefte/avkrefte disse opplysningene, eller som har annen informasjon?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Brødrene Peder (f. 1885) og Ingebrigt (f. 1879) Larsen

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. mai 2007 kl. 12.25

Erling, jeg skal se på dette, men har ikke fått tid ennå. Det kan stå noe i ETC og adressebøkene.

Har du sett etter dem i adressebøkene hos Romsdal sogelag? Under kjeldeskrift kan du laste ned noen tidlige adressebøker. 1907-utgaven er bare for Romsdal. 1909 er hele fylket og 1911 er bare byene. Det er en Ingebrigt Larsen og et par Peder Larsen i 1911.

Har du sett igjennom de skannede kirkebøkene for Kristiansund og sett etter om de ble gift og fikk barn? Vielser fra 1917, men dåp først fra 1921.
:) Tore

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 3. mai 2007 kl. 22.05

Takk for tips, Tore.

Har vært gjennom adressebøkene idag, men finner ikke Peder Larsen, ihvertfall neppe den rette. Imidlertid KAN det være Ingebrigt Larsen som er registrert som bøkker på Innlandet i 1909 og 1911. Det passer med FT1900 at han ikke er registrert da. I kirkebøkene har jeg ikke funnet noe, men så er de vel kanskje også ferdige med fødslene i 1921, Ingebrigt er da 42 år og Peder 37. De er vel mest trolig gift i løpet av perioden 1900-1910.

Når det står i Halsaboka at Ingebrigt er baker, så har jeg en mistanke om at dette er en mistolking av bødker, men sikkert er det jo ikke!

mvh Erling

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. mai 2007 kl. 1.39

Det kom et par amerikanere på besøk på torsdag, så jeg fikk ikke tid til å lete etter dem da, og de skal også ha hjelp på fredag, så jeg vet ikke om jeg får tid til å se igjennom kirkebøkene på mikrofilm da heller. Så det kan bli mandag ettermiddag før jeg får gjort det. :)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. mai 2007 kl. 17.11

Jeg må jo først si at Halsaboka bind 2 er veldig forvirrende om denne familien under Fjærvik-Slettet og Fjærvik-Kaldbergsnaustan.

Men i ETC står det dette om familien:

"Larsen, Anders f. 1851 Halsa +før 1900
Kom til Kristiansund i 1889.
x Gjertrud Bårdsdatter f. 1854 Halsa. Var 1875 budeie på Hønsvik. Hun x2 Peder Larsen Bøe.

B1. Ingebrigt Larsen f. 1879 Halsa
Bøkker. Reiste til Island

B2. Bernhard Larsen f. 1881 Halsa
Fisker. Omkom ved forlis ved Smøla.

B3. Lina Margrethe Larsen f. 1883 Halsa
x Nilssen

B4. Peder A. Larsen f. 28/1 1885 Halsa
Innehaver av Langveiens Kolonialforretning. Tidl. lagerformann hos T. Pedersen
x 16/4 1906 Sara Othilie Ophaug f. 1883"
---------------------------------------
Om familien til Peder Larsen står det på ei anna side:

"Larsen, Peder A. f. 28/1 1885 Halsa +15/ 1958
Lagerformann hos T. Pedersen, fra 1940 kjøpmann. Innehaver av Langveiens Kolonial.
x 16/4 1906 Sara Othilie Ophaug f. 1883

B1. Alfhild Larsen
x Emil Enge

B2. Solveig Peggy Larsen f. 23/3 1912. St. 1931
x Georg Graff-Wang"
----------------------------

I Det norske Næringsliv, Møre og Romsdal fylkesleksikon, 2. utgave, Bergen 1953 står det dette:

"Langveiens kolonial A/S, Langveien 64, Kristiansund N, Tlf. 2064
Firmaet ble startet i 1940 etter bybrannen, og har forretningslokaler øverst i Langveien i byens villastrøk. De første par år var lokalene provisoriske, men så fikk forretningen tidsmessige lokaler i tilbygg til Langv. 64. Forretningen ble startet av firmaets disponent P. A. Larsen, og omfatter alt i kolonialvarer, grønnsaker, frukt, tobakk og sjokolade."

Det er også bilde av disponent P. A. Larsen.

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 8. mai 2007 kl. 19.20

Flotte greier, Tore.

Da fikk jeg i alle fall bekreftet endel av det jeg har trodd tidligere, og jeg fikk også litt mer på Peder Larsen.

Vi får håpe at kirkebokkopiene fra ca 1900-1917 blir lagt ut snart, jeg har en mistanke om at Ingebrigt Larsen også kan ha hatt barn før han reiste ut til Island. Å finne noe der borte er vel verre, tror jeg. Men kanskje han kom tilbake?

Ellers har du jo veldig rett når det gjelder rotet i Halsaboka under Kaldbergsnaustan/ Fjærvikslettet. Det er forøvrig ikke eneste plassen i Halsabøkene det er mye feil. Men jeg tror vel at jeg etterhvert har fått endel ting på plass. Det var nok Anders Fjærvik (eller Larsen) som bodde i Fjærvikslettet. Det er forøvrig samme mann som i Halsaboka står som Anders Larsen Hønsvik under Fjærvikslettet. Han var fisker, og gift med Gjertrud Bårdsdatter Røe, f. 1854 i Geilen under Røe. Så langt jeg kan se så døde Anders Larsen av lungebetennelse 8. mars 1889 i Halsa.

Far til Anders var Lars Amundsen Klevset, Plassen, f. 1825. Mora Ingeborg Larsdotter fra Nistua på Bårdset, vart gift i Kaldbergsnaustan med Sivert Stenersen Fjærvik da Anders var ca 8 år, så han vokste nok delvis opp der. Forøvrig mangler også en god del ellers på eldre generasjoner i Kaldbergsnaustan, særlig mtp Eli Andersdatter Fjærvik, f. 1803 og foreldre og søsken mm. Men det angår forsåvidt ikke denne saken.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»