D.S.Orkla, Flakkes rederi

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Ivar Modolf Tyrhaug
Sted: STJØRDAL

D.S.Orkla, Flakkes rederi

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 23. juli 2017 kl. 21.08

Hadde den tvilsomme fornøyelse å reise ut som førstereisgutt på denne båten på ca 7000 tonn, som var Kristiansunds største båt. Mønstra på 31 des. 1955. Skal ikke gå inn på mine opplevelser, jeg bare lurer på om det er tilgjengelig noen mannskapslister. Husker ikke et eneste navn. Men husker personene. Var ombord bare 2 mndr., kom meg hjem da båten skulle gå på fjerne farvann etterpå. Hadde vært utrolig moro å få noen navn på endel av personene, det var flere fra Møre, og i allefall 2 fra Smøla.
Orkla havarerte ved Buholmsråsa ett år eller to etter at jeg kom meg bort fra båten.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: D.S.Orkla, Flakkes rederi

Legg inn av Astrid Mollan » 23. juli 2017 kl. 22.33

Kan jeg legge ut innlegget ditt på facebooksiden til Kristiansund?

Båten forliste i 1957.

Du kan spørre på Skipshistorisk forening i Kristiansund. Skipshistorisk [:[email protected]]
Det ser ut til at hjemmesiden deres ligger nede.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Ivar Modolf Tyrhaug

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 23. juli 2017 kl. 23.00

Det går helt greit, veldig fint :)

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 24. juli 2017 kl. 14.06

Du bør nok ta kontakt med Skipshistorisk.
Fra et innlegg på facebook i dag etter at jeg la ut din ettersøking.

"Fra innkalling til et møte i Skibshistorisk forening:
"Asbjørn Tvedt fra Sunndalsøra seilte både på ”Knoll” og på ”Orkla”. ”Orkla” var Flakkes andre skip med dette navnet. ”Orkla” var Westfal-Larsens tidligere ”Høyanger” og er det største skip som har hatt Kristiansund som hjemmehavn.

Om bord i ”Orkla” delte Tvedt lugar med Robert Indrebø fra Eide. De to karene hadde overtatt lugaren under bakken av skipet. Denne var under 2. verdenskrig lugaren til skytterne som var på alle skip som seilte under Nortraships administrasjon. Indrebø minnes med glede også den sosiale aktiviteten om bord. Kapteinen på ”Orkla” hadde sin frue med på turene og hun var ikke snauere enn at hun sydde flotte fotballdrakter til karene på ”Orkla”. Bilde av ”Orkla” sitt fotballag med mange nordmøringer på laget kommer på storskjerm under møtet.

Som tenåring fikk også Jan Ove Hopen fra Kristiansund oppleve utenriksfart med ”Orkla”. Jan Ove Hopen var den gang 16 år gammel".
Astrid M

Ivar Modolf Tyrhaug

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 24. juli 2017 kl. 15.44

Fikk en e-post fra formann i skipshistorisk, med link til et møte med sjøfolk som seilte under Flakke. Dette har jeg lest nå.
Antakelig ingen av dem var ombord i 1955-56, det var mest fra andre skip enn Orkla.
Og ingen mannskapslister finnes.
Om noen lever ennå, er det helst en maskingutt fra Kristiansund.
Jeg brukte Olsen til etternavn på den tiden.
Den Orkla som jeg var ombord i, het forøvrig "Porsanger" tidligere.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»