Gamle aksjeselskap/bedrifter
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Gamle aksjeselskap/bedrifter
Er det mulig å finne informasjon om bedrifter/AS registrert i Kristiansund fra 1900-1950 ca?
Re: Gamle aksjeselskap/bedrifter
Daniel skrev:Er det mulig å finne informasjon om bedrifter/AS registrert i Kristiansund fra 1900-1950 ca?
Da må du se i det tidligere "Firmaregisteret" som ble ført ved landets domstoler. I samband med opprettelsen av Brønnøysundregistrene, antar jeg de gamle firmaregistrene kan være avlevert til statsarkivene.
Venleg helsing Kjetil
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Jada, ingen problemer med det. Det ble utgitt flere næringslivsleksikon for Møre og Romsdal i det tidsrommet. Du finner nok dem på Gunnerusbiblioteket.
Adressebøkene for Møre og Romsdal har vel også noe informasjon. Kanskje også en annonse? Og utgiveren av disse adressebøkene var i Trondhjem, og du finner de fleste på Gunnerusbiblioteket.
Adressebøkene for Møre og Romsdal har vel også noe informasjon. Kanskje også en annonse? Og utgiveren av disse adressebøkene var i Trondhjem, og du finner de fleste på Gunnerusbiblioteket.

Takk for gode svar begge to! Skal ta meg en tur på Gunnerus og titte i næringslivsleksikon først.
Var i adressebøkene jeg fant navnet på et firma jeg ble nysgjerrig på.
Var i adressebøkene jeg fant navnet på et firma jeg ble nysgjerrig på.
Du vet ikke tilfeldigvis forfatter/utgiver på næringslivsleksikonet, Tore? Var på Gunnerusbiblioteket i dag, men de kunne ikke finne det, eller noe som var likt i navnet.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
De har det i hvert fall. Jeg fant det ved søk i bibsys.
GUNNERUSBIBLIOTEKET GUNNERUS, B, 3933
Fylkesleksikon for Møre og Romsdal / utgiver og hovedredaktør Johs. Sætherskar
Dokumentet er del av serien Det Norske næringsliv / redaktør: Johs. Sætherskar - (bind-/heftenr. 1)
Forfatter: Sætherskar, Johs.
Årstall: 1942
Sidetall: 877 s. : ill.
Emner: Næringsliv
Det var også en utgave i 1953.
Du kan også prøve de vanlige adressebøkene.
GUNNERUSBIBLIOTEKET GUNNERUS, B, 3933
Fylkesleksikon for Møre og Romsdal / utgiver og hovedredaktør Johs. Sætherskar
Dokumentet er del av serien Det Norske næringsliv / redaktør: Johs. Sætherskar - (bind-/heftenr. 1)
Forfatter: Sætherskar, Johs.
Årstall: 1942
Sidetall: 877 s. : ill.
Emner: Næringsliv
Det var også en utgave i 1953.
Du kan også prøve de vanlige adressebøkene.

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Har liggende næringslivskatalogen for Møre og Romsdal 1953. Om det er et spesielt firma du er ute etter så kan jeg jo slå opp og se om det fortsatt eksisterte i 1953. Gjerne via PM.