Slekta til fotograf Kjell Haug - Grip

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Arne-Sten Christiansen
Sted: ULSTEINVIK

Slekta til fotograf Kjell Haug - Grip

Legg inn av Arne-Sten Christiansen » 13. januar 2025 kl. 0.10

Kjenner noen til denne slekten fra Grip? 

Sivert Christian Jensen (f. 1829) og Ingeborg Larsdatter (f. 1832) som fikk disse barna:
Lava (f. 1859 – død tidlig)

Serine (f. 1862 d. Oslo 1932) Min fars stemor, gift med min farfar Adolf Syver Christiansen i Chicago 1905. Bodde i Chicago, USA fra 1902 til 1908. Ingen egne barn.

Ane Olava (f. 1864) gift med Rasmus Severin Johannesen fra Hovleite, Overå i Hareid. De hadde barna Henriette Overaa (f. 1891), Inga Overaa (f. 1894), Anna Overaa (f. 1896) Ragnvald Overaa (f. 1899), Johanne Overaa (f. 1901).

Ane Olava og Rasmus sine barn: Henriette gift med en som hadde etternavnet Haug. De fikk (blant annet?) en sønn som het Kjell Haug. Han skal bodd på Østelandet, og har fotografert mange bilder fra Grip som er blitt gitt til Nordmøre Museum. Han hadde (minst) to sønner.

Anna Overaa gift i Kristiansund med svensken Paul Werner Person flyttet til Sverige.

Jensine ble trolig gift med sjømannen Nicolai Nilsen (f. 1865). De utvandret til USA, Nicolai først, Jensine kort etter. Jensine har navnet sitt på dødsannonsen til min fars stemor, hennes søster Serine. Hun kan likevel ha blitt værende i USA? Siden ingen andre av søsknene er nevnt i dødsannonsen, kan vi tro de ikke lever lenger?

Jeg har en del lenker til kilder, så du som leser behøver ikke bruke tid på å lete opp før du har forhørt deg meg meg om hva jeg har.

For at det ikke skal bli for mye her, legger jeg bare inn lenken fra folketellingen i 1875. Da er Sivert Christian død, og Ingeborg er gift med Ole Iversen: https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2350002047

Familien til Sivert Christian og Ingeborg skal ha bodd i Finnstøa på Grip. Se bildet. Det røde huset litt til høyre for midten av bildet.

De fleste opplysningene her har jeg enten direkte fra Paul Bakkmyr, eller fra boka hans «Befolkningen på Grip».

Jeg er altså interessert i å komme i kontakt med etterkommere til Sivert Christian og Ingeborg. Trolig er det han som het Kjell Haug og var fotograf sin familie som er lettest. Siden i alle fall sønnene fortsatt er i live, bør kanskje slik informasjon skje til meg privat. Det er fordi det er her det er lettest å komme i kontakt, at jeg brukte den overskriften.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Re: Slekta til fotograf Kjell Haug - Grip

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 13. januar 2025 kl. 11.48

Viktig at det du oppgir er korrekt. Henriett er ikke født 1891 som du skriver, iflg min.bok nederst venstre er hun født 12.mai 1892 og døpt 26 mai 1892. https://media.digitalarkivet.no/view/17133/8

Sender deg en liten PM .

Arne-Sten Christiansen

Legg inn av Arne-Sten Christiansen » 13. januar 2025 kl. 12.31

Du har helt rett! Dette var en glipp. Elles kjenner jeg ikke til boka di. Den skulle jeg gjerne se!

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 13. januar 2025 kl. 13.10

Min.bok er forkortelse for Ministerialbok, på folkemunne kalt kirkebok. Den er tilgjengelig på Digitalarkivet.

Arne-Sten Christiansen

Legg inn av Arne-Sten Christiansen » 13. januar 2025 kl. 14.01

Ja, selvsagt. Jeg har jo også brukt den som kilde, så jeg har det rett i min oversikt, men det ble en glipp når jeg skulle skrive her. Har du tilknytning til denne slekten?

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»