Peder Thoresøn Juul(Juel) f. 1740-1742
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Peder Thoresøn Juul(Juel) f. 1740-1742
Hei
Er det noen som vet om hans forfedre?
FT i 1801:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8427004633
MVH
B.Elisabeth
Er det noen som vet om hans forfedre?
FT i 1801:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8427004633
MVH
B.Elisabeth
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Re: Peder Thoresøn Juul(Juel) f. 1740-1742
Du kan jo sjekke denne vielsen i kirkeboken og se om den gir flere opplysninger.
Peder Thoreson Juel
mentioned in the record of Peder Thoreson Juel and Margreth Bersvendsdotter Stuboën
Name Peder Thoreson Juel
Spouse's Name Margreth Bersvendsdotter Stuboën
Event Date 06 Jun 1786
Event Place Kristiansund, Møre Og Romsdal, Norway
Spouse's Marital Status
Kan det stå noe i sorenskriverens dødsfallprot. når han dør ?
Peder Thoreson Juel
mentioned in the record of Peder Thoreson Juel and Margreth Bersvendsdotter Stuboën
Name Peder Thoreson Juel
Spouse's Name Margreth Bersvendsdotter Stuboën
Event Date 06 Jun 1786
Event Place Kristiansund, Møre Og Romsdal, Norway
Spouse's Marital Status
Kan det stå noe i sorenskriverens dødsfallprot. når han dør ?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
I ETCs familieoversikter står det ikke noe om denne familien utenom det som står i FT1801 og at han kjøpte huset sitt sjøl. Det siste har nok ETC funnet i pantebøkene.
Vielsen og trolovelsen kan kanskje fortelle litt mer om opphavet? Har du sett etter dem?
Siden du spør, vet du kanskje hva som skjedde med disse ungene også?
Vielsen og trolovelsen kan kanskje fortelle litt mer om opphavet? Har du sett etter dem?
Siden du spør, vet du kanskje hva som skjedde med disse ungene også?

-
I ei sjørulle fra Kristiansund som jeg fotograferte av på Statsarkivet for 12 år siden; Mandtals Roulle over Christiansunds Søe-Enroullerede for Aaret 1775, står Peder Toresen Juel på plass nummer 21. Der står fødestedet hans som Opland og alder til 29.
Jeg fotograferte flere sjøruller, men siden finværet og varmen nå har kommet hit til Kristiansund, kan jeg ikke love når jeg får tid til å lete etter ham i de andre rullene, for å se om det står lignende opplysninger der.
Jeg fotograferte flere sjøruller, men siden finværet og varmen nå har kommet hit til Kristiansund, kan jeg ikke love når jeg får tid til å lete etter ham i de andre rullene, for å se om det står lignende opplysninger der.

-
Istedenfor å utsette dette, bladde jeg gjennom noen av de andre sjørullene som jeg har. Alle er fra SAT, Magistratsarkivet til Kristiansund. I ei sjørulle uten datering, men det er skrevet med blyant på framsida både 1783 og 1778, står
Peder Thorsen Juul på plass nr. 36. Fremdeles med fødested Opland, alder 30. Han oppholder seg i Christiansund, og han livnærer seg som Jægt-Skipper.
Han livnærte seg som Dagarbeider i den rulla fra 1775.
Han står ikke i rullene fra 1770 eller 1771. Heller ikke i manntallet fra 1771. Der er det få slektsnavn, men ingen Juul/Juel ei heller ingen Peder Torsen/Toresen.
Men i ei rulle fra 1773-1774 står han oppført: Peder Toresen Juul, alder 29, han var h.bef. (halvbefaren).
Fant ei rulle uten dato der det står at han kom inn i rullene i 1773, at han var fra Oplandene og at han var født i 1746. Jeg skal legge ved det bildet seinere. Hovedrulla fra 1789 kan også gi flere opplysninger om dåpsdato hvis du er heldig. Men det må jeg ta seinere. Nå må jeg dessverre gjøre noe annet her.
Peder Thorsen Juul på plass nr. 36. Fremdeles med fødested Opland, alder 30. Han oppholder seg i Christiansund, og han livnærer seg som Jægt-Skipper.
Han livnærte seg som Dagarbeider i den rulla fra 1775.
Han står ikke i rullene fra 1770 eller 1771. Heller ikke i manntallet fra 1771. Der er det få slektsnavn, men ingen Juul/Juel ei heller ingen Peder Torsen/Toresen.
Men i ei rulle fra 1773-1774 står han oppført: Peder Toresen Juul, alder 29, han var h.bef. (halvbefaren).
Fant ei rulle uten dato der det står at han kom inn i rullene i 1773, at han var fra Oplandene og at han var født i 1746. Jeg skal legge ved det bildet seinere. Hovedrulla fra 1789 kan også gi flere opplysninger om dåpsdato hvis du er heldig. Men det må jeg ta seinere. Nå må jeg dessverre gjøre noe annet her.

Hei Kari og Tore
Hjertelig takk for hjelp;)
Hører gjerne mer fra deg, Tore.
MVH
B.Elisabeth
Hjertelig takk for hjelp;)
Hører gjerne mer fra deg, Tore.
MVH
B.Elisabeth
Har nå funnet vielsen til Peder og Margrethe og når Peder døde.
Det står ikke noe mer informasjon der enn det jeg har.
Har ikke funnet dødsfallprotokoll etter Peders død.
Vet noe om datteren Elisabeth f.1787. (Det er hun, av barna, jeg er interessert i.)
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=132299
B.Elisabeth
Det står ikke noe mer informasjon der enn det jeg har.
Har ikke funnet dødsfallprotokoll etter Peders død.
Vet noe om datteren Elisabeth f.1787. (Det er hun, av barna, jeg er interessert i.)
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=132299
B.Elisabeth
-
Tore skrev:Fant ei rulle uten dato der det står at han kom inn i rullene i 1773, at han var fra Oplandene og at han var født i 1746. Jeg skal legge ved det bildet seinere. Hovedrulla fra 1789 kan også gi flere opplysninger om dåpsdato hvis du er heldig.
Han står sjølsagt ikke i hovedrulla i 1789. Da skulle han ha vært 43 år gammel og burde nok ha blitt overført til Ekstrarulla. Den fotograferte vi ikke av den gangen.
I den tidligere hovedrulla som i magistratsarkivet står uten angitt år, men det må være før 1779 og kanskje den ble startet i 1777, står Peder Thoressen Juul oppført på plass nr. 27. Bildet er vedlagt.
Der står det at han var født i 1746 i Oplandene, og han bodde på Kirkelandet. Hans statur var høj og velvoxen. Han kom inn i sjørulla 19de Febr 1773.
Under forklaringa står det: har faret paa Dannemark, Holland og Frankrig og fører nu en Jægt mellom Christiansund og Trundhjem. - den 1 Juli 1780 med Skipper Drejer af Trundh. til Archangel - retourn -
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

-
Bente skrev:Vet noe om datteren Elisabeth f.1787. (Det er hun, av barna, jeg er interessert i.) https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=132299
Dette tror jeg ikke var dattera til Peder Toresen Juul. I det andre innlegget er det lenket til vielsen i Kristiansund i 1815, og der kalles hun for Elisabeth Maria Pedersdatter Rausan. Kristiansund ministerialbok 1784-1819, Viede 1815, Side 233, nr. 8
I FT1801 bor denne Elisabeth Maria på Raudsand på Bremsnes.
Jeg fortsetter litt mer om henne i det andre emnet.

Hei Tore.
Tusen takk for ditt svar.
Skal se nærmere på dette senere.
MVH
B.Elisabeth
Tusen takk for ditt svar.
Skal se nærmere på dette senere.
MVH
B.Elisabeth