Skipsforlis i Kr.sund-traktene

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn22126
Sted: OSLO

Skipsforlis i Kr.sund-traktene

Legg inn av dn22126 » 6. juli 2008 kl. 11.53

Jeg har fått masse flotte bidrag her på forumet i arbeidet med å nøste opp slekta mi i Kristiansund, det er jeg veldig takknemlig for. Da fant jeg også flere brødre som emigrerte til forskjellige land, bl.a. Peter Brandtzæg, f. 1843, som slo seg ned i Utah i Amerika i 1875-76. Har fått god kontakt med hans etterkommere, og de har sågar sendt meg flere bilder av Peter og hans familie. Slekten der borte har vokst seg stor etter hvert, Peter fikk 8 barn og mange sønner. De skriver Brantzeg.
De har sendt meg mange historier fra Kr.sund. Bl.a., Da Peter var barn..9år lekte han ombord i seilskutene som lå ankret opp på havna. Han var uheldig og falt ned en åpning i dekket, på en jernstang i bunnen av skuta og brakk ryggen. Han ble ikke lam, men lå til sengs et års tid mens ryggen grodde til. Pga. dette sluttet han å vokse, eller vokste lite og ble kortvokst.
En ting jeg har undret meg over er at familien til Jonas Olaus Brandtzæg f. 1810 som kom til Kr.sund og etablerte slekten der i 1839 så ut til å bli oppløst på et visst tidspunkt. I 1865 er familien spredd for alle vinder og de to yngste guttene, min tippoldefar Oscar og hans tvillingbror Karl Johan f.1851 var plassert bort på gårder i Stangvik. Slekten i Amerika ga meg årsaken til dette. I 1863-64 druknet husfar Jonas Olaus (var sjømann) i et skipsforlis. Vitner så at han klatret oppover i masten etter hvert som skuta sank, han var muligens svømmeudyktig. Jeg finner ingen notater om hans død i kirkebøkene, og mitt spørsmål er: Noen som kjenner til registre over skipsforlis i disse traktene og notater om de som var mannskap?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Skipsforlis i Kr.sund-traktene

Legg inn av Paul Johan Hals » 6. juli 2008 kl. 14.38

Hei Thom.

Se Døde Nr 12 i Ministerialbok for Kristiansund 1865 (tror datoen er 27 febr)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85
Hvis jeg ikke tar feil står det ”Enka Anne Brantzæg 57 (år)”. Hvis dette er enka etter Jonas, så er det ikke så rart at barna ble spredt.

Vet ikke om det finnes registere over forlis

MVH Paul

gj05538
Sted: MANDAL

Legg inn av gj05538 » 6. juli 2008 kl. 15.56

Det er jo mulig å sende mail til Norsk Forlishistorisk Forening og høre om de har fått registrert skipsforlis i det området. De har mye, men de har ikke lagt ut alt dette på nettet. Link til mail på venstre side.

http://www.maritimt.net/skip/index.htm#Skipslister

Mvh
Linda

dn22126

Legg inn av dn22126 » 6. juli 2008 kl. 17.34

Tusen takk for nyttige svar til Paul Og Linda, det var kjempefint :D

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 6. juli 2008 kl. 21.37

Hei Thom

Da jeg lette i de brannskadde kirkebøkene fra Kristiansund fant jeg en Peter Brantzæg som døde i 1858 (siste innføring dette året) Hans alder var oppgitt til 52 år. Muligens en bror av Jonas?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25

Jeg fant også en sønn av Jonas, Julius. Han døde i 1862, 6 ½ år gammel. (øverst på siden.).
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-61

Mulig du hadde disse opplysningene fra før.

MVH Paul

dn22126

Legg inn av dn22126 » 6. juli 2008 kl. 23.38

Hei Paul

Tusen takk for at du tok en titt i kirkebøkene for meg.
Disse siste to avdøde hadde jeg fått med meg, og det stemmer at Peter var bror av Jonas Olaus ja. De var sønner av Christen Brandtzæg fra Nordtrøndelag. Slekten kommer fra gården Brandsegg nordre i Ogndal ved Steinkjer.
Jonas Olaus hadde en sønn som het Jonas Olaus også. Han var gullsmed og endte opp med gullsmedsjappe i Chicago.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»