Noen som kjenner til etternavnet Wahl

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj04080
Sted: FREI

Noen som kjenner til etternavnet Wahl

Legg inn av gj04080 » 26. september 2007 kl. 13.17

Hei..

Jeg er på leting etter anene til Henrik Danielsen Vahlen og kona Ane Johanna Johannesdatter Schey.
Dette er i alle fall de etternavnene de bruker når de gifter seg i Kr.sund 7 august 1834.

De får fire barn som jeg vet om:
Gjertina Dorothea Født: 27.09.1834
Georg Patrik Født: 05.11.1836
Alida Henriette Født: 17.12.1838
Henrik Joachim Født: 17.05.1841

Jeg finner en Ane Johanna Schey innført i vaksinasjonslister for kristiansund, men har ikke klart å finne henne som født.

Etternavnbruken er litt forskjellig, men Wahl er et av de navnene begge ser ut til å bruke.
Jeg har ikke klart å finne ut hvem foreldrene til disse to er og håper nå at kanskje noen av dere kan hjelpe meg videre :D

Hilsen Aina :)

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Noen som kjenner til etternavnet Wahl

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. september 2007 kl. 13.40

Etternavnet Valen i Kristiansund med flere mulige skriveformer kommer som oftest fra Valen på Freiøya. Sjekk bygdeboka fra Frei og se om Henrik Danielsen står nevnt der.

Du har heller ikke nevnt når du har funnet Ane Johanna i vaksinasjonslistene, og der bør det ha stått en alder på henne, slik at du kan gå tilbake og sjekke om hun ble døpt i Kristiansund eller gå framover og se etter i konfirmasjonslistene og se etter henne der.

Du kan også dra på biblioteket i Kristiansund og se i arkivet til ETC. Slektsregistret finnes på mikrofilm der. Kanskje du finner både Vahlen og Schey. Sjekk alle navneformer. ETC tok utgangspunkt i folketellingene så perioden mellom 1801 og 1865 var han ikke så god på, og hvis de ikke har vært huseiere, og ikke nevnes i FT1865, så er det ikke sikkert at de finnes hos ETC.
:) Tore

gj04080
Sted: FREI

Legg inn av gj04080 » 26. september 2007 kl. 14.18

Hei Tore..

Tusen takk for raskt svar :D
Da vet jeg i alle fall hvor valen navnet mest sannsynlig stammer fra.

Jeg har så langt ikke funnet igjen så mange av disse personene i 1865, men dette er sikkert Ane, samt Alida og Gjertine. Alida blir senere gift med Just Ellingsen Holten som er min direkte gren.

Vaksinasjonen til Ane Johanna fant jeg her, nr 46 på høyre side.

Lenger ned på samme side nr 58, er det også oppført en Henrik Danielsen med Bolgen til etternavn, som kanskje kan være den samme Henrik som jeg søker.

Øverst står det vel at vaksinasjonene er innført i år 1816, men hva står egentlig datoen til høyre for personene for?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. september 2007 kl. 15.05

Det som står til venstre er datoen når attesten er gitt.
Hos den første vaksinerte øverst på venstre side står det:

-efter Divis. Chirurgs Hoffmanns Attest af 12. Nov. 1805
og da står det nr. 46 Anne Johanna Johannisdatter Skej 6 1/2 Aar Hoffmanns (Attest af) 1. Nov 1809.

Når jeg ser på de andre aldrene på samme lista, kan det se ut til at Anne Johanna var 6 1/2 år da presten skrev lista i 1816.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»