Peder Larsen Draget - Bolsøy

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Nina Mari Sigbjørnsen
Sted: AVERØY

Peder Larsen Draget - Bolsøy

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 4. mars 2010 kl. 20.31

Jeg har forsøkt å finne ut hvor Peder Larsen Draget og hans hustru Anne Stephensdatter kom fra. Begge døde i Bolsøy sogn, men jeg har ikke funnet verken giftemål eller fødsel på noen av dem i kirkebøkene for Bolsøy. Etter å ha lett litt i andre kirkebøker, folketellinger m.m. har jeg kommet fram til en teori som jeg ønsker å lufte:

Var Peder Larsen Draget sønn av Lars Pedersen Wiig og Anne Eriksdatter Vestnes fra gården Lillevik i Veøy?
Og var hans hustru Anne Stephensdatter datter av Stephen Knudsen Indre Slemmen/Westadstrand og Anne Christensdatter Havnevik, og således også fra Veøy?

Peder Larsen Lillevik og Anne Stephensdatter Westadstrand giftet seg i Veøy 04.02.1811. De fikk datteren Anna, f. 22.03.1811, døbt i Veøy samme år. I følge bygdebok for Nesjestranda er så familien flyttet ut. Alderen på begge stemmer i forhold til alderen på ekteparet Draget.

I skiftet etter Peder Larsen Draget går det igjen flere navn fra Veøy, så det hadde vært kjekt å få innspill på om jeg kan være på riktig spor eller om jeg er fullstendig på viddene. :) Peder døde 06.05.1824, og skiftet etter han finnes her: Peder Larsen Draget Skifte Jeg sliter med å tyde hva som står skrevet i skifteprotokollen, så all hjelp her er god hjelp.

Han etterlot seg 5 mindreårige barn - 4 døtre og 1 sønn. To av døtrene het Anne/Anna, og det er nok en av disse som ble gift med Fredrik Johannessen Kolstad i Kristiansund i 1846.
Forlovererklæring Fredrik J. Kolstad/Anna Pedersdtr Draget - Høyre side. Vielse Fredrik/Anna - felt 5 fra toppen. Kirkebøkene i Kristiansund er brannskadet, så en del av teksten er ikke synlig. Fredrik og Anna var mine tipp-tipp-oldeforeldre.

Noen som har innspill / tips / informasjon?

Mvh Nina Sigbjørnsen

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Peder Larsen Draget - Bolsøy

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. mars 2010 kl. 21.18

Peder Larsen er født 1784 på Lillevik i Veøy og var husmann etter faren noen år. Gift 1811 med Anne Stephensdatter Vestadstrand, f 1780 (Navnet Vestadstrand tyder på at hun var fra Sekken). En kjent datter Anne Pedersdatter Vik, f 1811. De flyttet ut og Ane er ikke konfirmert i Veøy.

Peder hadde 5 søsken og foreldrene er Lars Pedersen Barstad, (Vestnes) 1746-1805 (sønn av Peder Madsen Barstad). Han fikk bygsel på Vik (Lillevik) i 1770 og giftet seg da med Anne Eriksdatter Vestnes, 1745-1800 (datter av Erik Olsen Brastad gift 1745 med Anna Andersdatter Vestnes. Far hennes het Anders Eriksen Misfjord, f 1663.

Familien står nevnt i Bygdebok for Nesjestranda s 631-632.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. mars 2010 kl. 21.34

Jeg overså et av spørsmålene dine.

Anne Stephensdatter, f 1780, sammenfaller med Anne Stephensdatter født på Indre Slemmen med foreldre Stephen Knudsen Slemmen, 1735-1803 , og hustru Anne Christensdatter Havnevik, 1736-1810, fra Nesjestranda.

Anne var i tjeneste på Sekkenes i 1801, og Stephen flyttet til Vestadstranda på Sekken i 1780, var vanfør og levde av almisse i 1801.

Dine antakelser er helt riktige. Gi meg litt tid i morgen så skal jeg se hva jeg har av aner i basen.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 4. mars 2010 kl. 22.01

Hei.

Jeg tror du har funnet rett par.

Ved skifte i 1824 er enkens laugverge Knud Stephensen Berg og han finner du her i 1801 Det vanligste er at verger og formyndere er i nær familie. Jeg vil anta at dette er Annes bror, se under.

Iflg tellingen er han f ca 1765 og da finnes dåpen hans sannsynlig her Feria 1ma

Anne Stephensdatter med samme far er døpt i 22 mars 1779 og i Dom 6 Trin 1780

Dette stemmer også med Osvalds svar.

Forøvrig finnes Anne Pedersdatter Draget konfirmert som 15 åring i Bolsøe i 1826. Det er sannsynlig Anne f 1811. Hun er da "hos Johannes Dvergsnes " Dvergsneset er en gard rett overfor Bolsøya (på venste hånd når en kommer over Bolsøy brua fra Molde.)

Ved skifte er hun oppgitt til å være 13 1/2 år. Ellers er det Peder på 8 mnd, Anne 10 1/2 år, Karen på 8 år og Lara på 3 år
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. mars 2010 kl. 22.59

Jeg tror Britt Iren har rett når hun sier at Knut Stephensen er broren. I følge bygdebok for Holm I s 546 har Anne en bror Knud f 1765. Men alderen stemmer med ham Britt Iren har funnet og Solemdal, som har skrevet bygdeboken, har feil når han sier at Knud ikke er nevnt i Ft 1801. Han har flyttet til Berg i Bolsøy.

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 4. mars 2010 kl. 23.51

Takk for tilbakemeldingene! :D

Anne Stephensdatter Draget døde på Elvsås den 15. november 1850. Alderen var da oppgitt å være 72 år, men jeg har sett flere tilfeller hvor alder ikke stemmer. Ut fra hva jeg har funnet ut var den yngste datteren; Lava; gift og bosatt på Elvsås.

Men hvorfor gi de to eldste døtrene samme navn? Hvis antagelsene med familietilknytning stemmer så het riktignok både farmor og mormor til barna Anne, men jeg synes det er en merkelig tradisjon i enkelte familier at man holdt så strengt på oppkallingsprinsippene at to barn fikk samme navn. (Min mormor hadde forøvrig to tanter som het Marit - og de var søstre...)

Anne Pedersdatter d.y. ble konfirmert i Molde kirke 24.05.1827: Anne Pedersdtr konfirmasjon, s. 473, nr. 2. Alderen er oppgitt å være 15 år. Min tipp-tipp-oldemor døde i 1873, og da var fødselsdatoen oppgitt å være 20.03.1812. Anne Pedersdtr Kolstad død , nr. 49.

Den Anne som var født i Veøy var født 22.03.1811, hun som var født i Bolsøy var døpt 14.11.1813. Anne Pedersdtr d.y. dåp - høyre side. Så jeg sliter med å vite hvem av de to som var gift med Fredrik Kolstad. Ved giftemålet sto det riktignok at Annas fødested var Bolsøy, men det kan være feil. For Fredrik sto nemlig fødested Lesja, men han var født i Sel i Vågå (Oppland). Må vel lete videre og se om jeg finner en Anne gift i Bolsøy/Molde også, evt. om hun fikk en annen skjebne.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 5. mars 2010 kl. 11.22

Hei igjen

Det var ikke uvanlig å bruke samme navn på flere av søskene. Oppkallingsreglene var som du sier veldig strenge. I tillegg skulle en sikre seg at navnet gikk videre.

Jeg har sett 3 (om det ikke var 4) Oler i en og samme søskenflokk. Jeg vet også om tvillinger som fikk det samme navnet, etter farfar og morfar.

At Anne Stephensdatter er oppgitt til å være 72 år i 1850 stemmer jo bra. Anne f 1779 døde 18 mai samme år – 7 uger og 4 dager gml.

Siden Anne nr 2 er konfirmert i 1827 og hun da skal være 15 år stemmer det nesten med f 1813. Jeg har lært av ”ekspertene” at ved registreringer regnes med det året de er født. F.eks er et barn født i 1801 er de i FT det året reg som 1 år gml selv om de er bare noen mnd.gml. Ved konf er det som regel oppgitt det året de har begynt på, dvs har de akkurat fylt 14 blir de reg som 15. Selv om vi tar hensyn til dette er Annes alder et år feil, hun ville fylt 14 i november, men det er nok henne likevel. Den eldste ble jo konf året før.

Giftermålettil den andre Anne Pedersd Draget nr 2.
Riktignok står det her at hun var 20 år i 1835/36, men en må da gå ut fra at dette er den yngste.
Her er Anne og Marcus 1865 og Anne er da oppgitt til 54 år, dvs f 1811. Det skulle tyde på den eldste.

Anne gift i Kristiansund i 1846 er oppgitt til å være 33 år, hun skulle da være født ca 1813, dvs den yngste.

Dette ble ikke enkelt. :roll:

Siden f. dato på Anne i Kristiansund er oppgitt til 20 mars vil jeg likevel tro at det er den eldste, Anne f i 1813 var født i November. At år blir feil er en ting, men f. mnd ...
ja, ja ingen ting er sikkert selv om det står i kirkebøkene.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. mars 2010 kl. 12.34

Da har jeg sendt deg en RTF-fil med aner til Ane, så langt jeg har oversikt over dem.

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 5. mars 2010 kl. 17.59

Redegjørelse fra P.G. som sedvanlig på http://pergjendem.com

Honnør til Nina Sigbjørnsen for evnen til å holde på faktaopplysninger. Framstillinga vitner om seriøsitet. Derfor gikk jeg hennes opplysinger i sømmene og ble ganske imponert. Mest talende følgende:

Dåp 5te søndag i faste 1811 i Veøy, folio 98: I Veøy kirkebok døpt huusmand Peder Larsen Lillevig og Anne Stephensdtrs datter Ane født 28. mars 1811. Faddere: Mads Olsen Kobberholm (gift med søstera Kari), Ole Hansen Vikhagen, Søren Sørensen Vestadstrasnd og Bereth Andersdtr. Havnevik. Kari Larsdtr. f.1781 kalles også Kari Larsdtr. Vik Flovikholm gift 1. gang med Mads Olsen Sølsnes i 1802. Han fødtes 1756 av Ole Einarsen Opsal på Sølsnes og Ågot Pedersdtr. Dale. Hun ble gift 2. gang 1818 med Knut Olsen Olagard Sør-Nesje. sønn av Ola Olsen og Kari Pedersdtr. (2) Holm. Broren Peder Larsen Lillevik f. 1784 giftet seg 4. jan 1811 med Ane Stephensdtr. (2) Slemmen Vestadstrand, sønn av Stephen Knutsen Y. Slemmen Vestadstrand og hustru Anna Christensdtr. (2) Havnevik.

Jeg har beholdt den private tallnevninga fordi det er flusst av navnelikhet som stadig fører til identitetsforvekslinger. Peder Madsen på Brastad f.eks. er Bing og ikke Barstad (Ørstanavn?)

Forlovelseserklæring om lag som følger i brannskadd bok:

1: Kristiansund kirkebok signert Kristiansund, 8/1-1846. ... at intet serligt var til hinder for Enckemand Fredrik Johannesens forlangende ægteskab med pige Anne Pedersdtr. Draget, derfor .. EM født i Lesja af faderen Johannes Johnson Kolstad er konfirmeret af Jordan, har fåt de naturlige kopper og er 46 aar, samt ... EM efter sin første konde død 14 aar siden i Lesja, navnlig Ingrid Eriksdtr.
2: Den meldte pige født i Bolsøe af Peder Larsen Draget, konfirmeret og paaført de nødvendige kopper og er nu 33 aar. Brudgommen attesteret af Holtermann 30. augusti 1846m og bruden capellan Jervell af 30 augusti 1844.

- - - -

Stephen Knutsen Y. Slemmen Vestadstrand, f. 1733 i Ytre Slemmen. Veøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Ingeborg Olsdtr. (1) Dale, gift 1759 i Veøy, f. 1736 i Dale, Veøy, Møre og Romsdal (datter av Ola Knutsen I. Slemmen Aslaksgard Dale og Synnøve Andersdtr. Tolaas), d. 1789 i Sølsnes, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Anna Christensdtr. (2) Havnevik, gift 1765 i Veøy, Møre og Romsdal, f. 1736 i Nesjestranda, Veøy, Møre og Romsdal (datter av Christen Nilsen Havnevik og Marte Knutsdtr. Havnevik), d. 1810 i Veøy. Stephen døde 1803 i Vestad, Sekken. Stephen got disabled and lived as a pauper at Vestad, Sekken in 1801. He made his niece Ingeborg Olsdt. Dale pregnant seemingly twice and caused a scandal.
I. Johan Stephensen Moldgjerde el. Bergsgjerde, f. ett 1755 i Vestad, Sekken, Veøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Elen Pedersdtr. (1) Myhren Berg (Bergsgjerde), gift 21 nov 1782 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1747 i Molde, Møre og Romsdal (datter av Peder Larsen "Skredder" Myhren Berg og Caren Knutsdtr. Landsberg "på Røisen" Fuglset), .
A. Anders Johansen Berg, f. 9 feb 1782 i Bolsøy. Han giftet seg med Anne Maria Elisabeth Bentsdtr. Qvam, gift 11 jun 1812 i Kristiansund, Møre og Romsdal, f. omk 1795 i Bolsøy? , Møre og Romsdal, d. 19 sep 1852 i Molde, Møre og Romsdal.
B. Anne Johansdtr. Bergsgjerde, f. ca 1785 i Bergsgjerde, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Amund Olsen Eidsnæset, gift 17 jun 1810 i Kleive, Møre og Romsdal, f. ca 1784 i Bolsøy Møre og Romdal (sønn av Ole Lassesen Amundgård (skoleholder) Holsæter Bolsøe og Anne Larsdtr. Ytre Talset), .
1. Karen Amundsdtr. Eide, f. ca 1 nov 1810 i Kleive, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ole Andersen Roaldsetli Røstberg, gift 16 mai 1832 i Kleive, Møre og Romsdal, f. ca 28 jan 1809 i Roaldsetli, Kleive, Møre og Romsdal (sønn av Anders Pedersen (2) Roaldsetli og Beret Olsdtr. Opdal Talset), d. i Røstberg, Kleive.
2. Ole Amundsen Eidsnes, f. 15 jul 1819 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
C. Peder Johansen Bergsgjerde Istad, f. 17 nov 1790 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Guri Eriksdtr.. Han giftet seg med (2) Marthe.
1. Johannes Pedersen (2) Nør-Berg, f. 29 mai 1798 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Mali Pedersdtr. Roaldset, gift 5 sep 1824 i Bolsøy, Møre og Romsal, f. 1792 i Kleive, Møre og Romsdal (datter av Peder Olsen Roaldset og Mali Olsdtr. (Roaldset)), . Bestmen at his wedding: Lars K Eide and Peder Johansen Berg.
2. Martha Pedersdtr. Berg, f. 17 nov 1800 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal.
3. Guri Pedersdtr. Berg, f. 28 aug 1802 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal.
4. Ole Pedersen Berg, f. 1807 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ingeborg Sørensdtr. (1) Roaldset, gift 10 apr 1826 i Kleive, Møre og Romsdal, f. 1802 i Kleive, Møre og Romsdal (datter av Søren Sørensen (2) Roaldset Trøa Hungnes og Marit Eriksdtr.), .
5. NN Pedersen Nør-Berg, f. 9 sep 1792 i Veøy, Møre og Romsdal, d. 9 sep 1792 i Nør-Berg, Veøy.
II. Marit Stephensdtr. (1) Vestadstrand, f. jul 1759 i Veøy.
III. Marit Stephensdtr. (2) Vestad Legrovik, f. 1768 i Vestadstrand, Sekken, Veøy. Hun giftet seg med Jacob Pedersen (1) Grip Øverland Legrovik, gift 3 mai 1791 i Veøy, Møre og Romsdal, f. 1765 i Kristiansund, Møre og Romsdal.
A. Peder Jakobsen (2) Legrovik Bakken Lønset, f. 3 nov 1792 i Legrovika, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Karen Andersdtr. Hatlen Lønset, gift 1791 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 1793 i Bolsøy, Møre og Romsdal (datter av Anders Andersen (2) Lønset Hatlen og Johanne Christophersdtr. Sigerset), Peder døde 19 aug 1877 i Lønset, Bolsøy, Møre og Romsdal.
1. Marit Pedersdtr. Lønset, f. 15 feb 1818 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
2. Anne Pedersdtr. Lønset, f. 30 jun 1826 i Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Knut Pedersen Nøsavik, f. 14 nov 1823 i Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Peder Eriksen Skarsbø Julset Nøsen og Gunhild Knutsdtr. Julset), d. 23 okt 1899 i Fræna. Anne døde 7 jun 1895 i Nøsavik, Fræna, Møre og Romsdal. She died from tb.
B. Stephen Jakobsen Grip Legrovik, f. 1796 i Legrovik. Han giftet seg med Johanna Jensdtr.Moldegård, gift 1817 i Molde, f. ca 1793 i Moldegård, Molde, Møre og Romsdal (datter av Jens Johansen Moldenæs og Martha Andersdtr. Talset), . Residence in Schultzhaven 5A.
1. Jakobine Steffensdtr. Legrovik, f. 8 mai 1818 i Legrovik, Bolsøy, Mør eogRomsdal. Forhold til Jakob Knutsen (2) Ner-Reistad, f. 1808 i Ner-Reistad, Veøy, Møre og Romsda (sønn av Knut Thomassen Ner-Reistad og Kari Larsdtr. Helgestø), d. 1841. Hun giftet seg med (2) Andreas Pedersen Røvikhagen, gift 16 jun 1844 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1821 i Røvikhagen, Bolsøy, Møre og Romsdal (sønn av Peder Amundsen Gujord Røvikhagen og Mildri Andersdtr. Røvikhagen), d. 1875. Jakobine døde 1890.
2. Johan Stephensen Moldegård, f. 15 jul 1820 i Moldegård, Molde, Møre og Romsdal.
3. Elen Marie Stephensdtr. Moldegård, f. 1823 i Moldegård, Molde, Møre og Romsdal. Forhold til Erik Knutsen Grønnes, f. 21 jun 1820 i Bolsøy (sønn av Knut Sørensen Grønnes og Marte Eriksdtr. Jelset). Hun giftet seg med (2) Ingebrigt Olsen Brækken Løftingsmo, gift 1848 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1819 i Brækken, Løftingsmo, Lesja, Oppland (sønn av Ola Ingebrigtsen Brækken Løftingsmo).
4. Stine Stephensdtr. Moldegård, f. 15 nov 1826 i Moldegård, Molde, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Isak Olsen Male, gift 30 jul 1846 i Molde, Møre og Romsdal, f. 9 feb 1820 i Trondheim, Sør-Trøndelagd (sønn av Ole Male). Hun er samboer med (2) Carl Andreas (dixelmann/markedshandler) Christiansen Øwne Meldahl, f. 24 sep 1815 i Molde, Møre og Romsdal (sønn av Christian Michaelsen (markedshandler) Meldahl Øwne og Randi Carlsdtr. Skei Jendemsvorpen), .
C. Knut Jakobsen Grip Legrovik, f. 28 jul 1799 i Legrovik, Bolsøy, Møre og Romsdal.
IV. Knut Stephensen (1) Årøhagen Berg Myhren, f. 1769 i Vestadstrand, Sekken, Veøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anna Pedersdtr. Mjelve Bergmyhren, gift ca 1790 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1756 i Kristiansund, Møre og Romsdal (datter av Peder (Pedersen ) Mork Mjelve og Anne Johansdtr. (2) Mjelve Fuglsetbøen), Knut døde 4 mar 1845 i Bergmyra, Bolsøy, Møre og Romsdal, gravlagt 11 mar 1845 i Molde, Møre og Romsdal. Knut Stephensen Y. Slemmen settled as crofter at Ytre Aarøe. Here he married Anne Pedersdtr. Mjelve on 17 may 1793. Bestmen were Rasmus and Anders at Aarøe. At his burial we are told he has lived 7 years in Molde, after living in Bolsøy.
A. Stephen Knutsen (2) Myhren Berg, f. 30 jun 1793 i Berg Myhren, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Aleth Nilsdtr. Tolaas Bergmyhren, gift 26 jun 1819 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1789 i Der ne, Tolaas, Bolsøy (datter av Nils E. Solemdalsgjerde Der ne Tolaas og Anna Larsdtr. Røbekk), d. ett 1865 i Bergmyra, Bolsøy. Stephen døde i Slemmen, Bolsøy. Steffen Knutsen was a self-owning farmer at farm nr. 29, viz Berg Myhren in the Bergmo-Øverland area of present-day Molde. His family is first traced to Vestadstrand, Sekken and further back to Ytre Slemmen, Veøy.
1. Anne Stephensdtr. (1) Berg (Der ne Solemdal), f. 9 mai 1819 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med "Gammel-Pe" el. Peder Eriksen Der ne Solemdal, gift 1841 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1820 i Der ne, Solemdal, Kleive, Møre og Romsdal (sønn av Erik Knutsen d. e. Der ne Solemdal og Marit Olsdtr. Sotaaen), d. 1904 i Der ne, Solemdal, Bolsøy, Møre og Romsdal. Anne døde 1902 i Der ne, Solemdal, Bolsøy, Møre og Romsdal.
2. Kanutte Stephensdtr. Berg, f. 11 mar 1822 i Bolsøy, d. 22 des 1910 i Bolsøy.
3. Knut Stephensen (3) Myhren Berg, f. 27 mai 1822 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Olina Olsdtr. Torhus (Bergmyhren), gift 6 nov 1856 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 9 des 1833 i Torhus, Bolsøy, Møre og Romsdal (datter av Ole Jonsen Torhus og Marit Jakobsdtr. Gude Røbekk (Torhus)), Knut Steffensen Berg b 1821 in Bolsøy is farmer and self-owner at farm nr. 20 Berg in Fanne in the sensus of Bolsøy 1865. He is married to Oline Olsdtr. age 33. They have 4 children: Steffen 9, Ole 7, Søren 5 and Marit 2. (cfr. Bolsøy 1865 on page 36).
4. Niels Stephensen Myhren Berg, f. 4 sep 1824 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
5. Christi Anne (Kristianna) Stephensdtr. Myhren Berg, f. 9 jul 1827 i Bolsøy. Hun giftet seg med Knut Olsen (2) Julset, gift 1856 i Fræna, Møre og Romsdal, f. 20 okt 1831 i Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Ole Knutsen (1) Julset og Kristi Bjørnsdatter (Vigesen)), . Flyttet 18 juli 1856 som gift kone til Julset i Malmefjord.
6. Peder Stephensen Myhren Berg, f. 23 nov 1849 i Bergmyra, Bolsøy, Møre og Romsdal. Forhold til Ingeborg Ingebr.dtr. (2) Nør-Gribbestad, f. 1832 i Veøy, Møre og Romsdal (datter av Ingebrigt Bottolvsen (2) Nør-Gribbestad og Ingelev Iversdtr. (2) Ytre Gribbestad), d. 1859 i Veøy, Møre og Romsdal.
B. Christiana Knutsdtr. Myhren Berg, f. 1799 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ole Steen Ottosen Wiingaard, gift 29 des 1825 i Kristiansund, Møre og Romsdal, f. ca 1 apr 1794 i Borgund, Møre og Romsdal (sønn av Otto Andreas Nicolaisen Wiingaard og Sebastiane Christophersdtr. Rasch), .
1. Nicoline Christine Olsdtr. Wiingaard, f. 14 apr 1826 i Kristiansund, Møre og Romsdal. Konfirmant nr. 27 i Kristiansund 1840, folio 231. Født i Kristiansund 14 april 1826. (Ref. 532+533). Foreldre Ole St Wiingaard og Kristine.
2. Oluffa Severina Wiingaard, f. 12 apr 1827 i Kristiansund.
3. Bastiane Carstine e. Caroline Emilie Olsdtr. Wiingaard, f. 27 sep 1829 i Kristiansund, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Tøllef Edward Petersen, gift 1854 i Kristiansund, Møre og Romsdal, f. 8 okt 1829 i Kristiansund, Møre og Romsdal.
4. Oluf Olsen Wiingaard, f. ca 1830 i Kristiansund?, Møre og Romsdal. Forhold til Antonette Sophia Hansdtr. Ibsen Myrseth, f. 22 may 1834 i Munchaugveita, Wahl, Bjugn (datter av Hans Bull Hansen Ibsen og Kirsten el. Kjerstina Iversdtr. Sanden Tørum), d. 8 sep 1875 i Ålesund, Møre og Romsdal, gravlagt 10 sep 1875 i Buholmstranda, Ålesund, Møre og Romsdal. Oluf døde ett 1875 i Ålesund, Møre og Romsdal.
C. Anne Knutsdtr. Myhren Berg, f. 1795 i Molde, Møre og Romsdal, d. 11 mar 1875 i Molde.
V. Christen Stephensen Y, Slemmen Y. Aarøe, f. 1773 i Ytre Slemmen, Veøy, Møre og Romsdal. Forhold til Mette Olsdtr. Røbekk (Aarøe), f. 1774 i Røbekk, Bolsøy, Møre og Romsdal (datter av Ole Nilsen Holten Røbekk og Berethe (Birreth) Olsdtr. Aarøe (Røbekk)), d. 4 mar 1823 i Croft B, Moldgjerde, Molde. Han giftet seg med (2) Ingeborg Andersdatter, f. ca 1728 i Fræna, d. 1808-1815 i Fræna. Han giftet seg med (3) Karen Pedersdtr. Sæbø, gift 21 okt 1798 i Bolsøy, Møre og Romsdal, d. bef 1826 i Croft B, Moldgjerde, Molde, Møre og Romsdal. Christen gravlagt 7 mai 1813 i Ytre Årø, Bolsøy, Møre og Romsdal. Christen S. Y. Slemmen is testor at the chistening of Stephen Knutsen on 30 jun 1793 at Bolsøy. Under headingen Forlovede og copulerte i Bolsøy 1798: Forlovelse 21 okt 1798 i Bolsøy, Folio 14. Ungkar Christen Stephensen og pige Karen Pedersdatter Testores Knut Berg og Iver Berg. Dødemelding. Bolsøy den 7 mai 1813, gårdmand Chresten Aarøe Folio 50, gravlagt 7 mai 1813. 40 år gammel.
A. Elen Christensdtr. Ytre Aarøe, f. 1795 i Ytre Årø, Bolsøy. Dåp nr. 1 Vikslt 1795, Folio9 6, Barnefader blev angivet Christen Stepensen Slemmen og pige Bette Olsdtr. Røbekk:BN: Elen uekte. Testores: Peder Aarø, Ole Larsen Ellingsgård, Ole Årønæset, Ingebor Røbekk. Karen Aarøe, Berit Holen.
B. Andreas Christensen Ytre Aarøe, f. 1796 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
C. Lars Christensen Y. Aarøe Strande Bergseth, f. 26 jul 1796 i Kristiansund, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Gjertrud Einersdtr. Øygarn, gift 11 okt 1852 i Bud, Møre og Romsdal, f. 22 aug 1813 i Jostedal, Sogn og Fjordane (datter av Einer Johansen Øygarn og Gjertru Larsdatter), Lars døde i Bergset, Bud, Møre og Romsdal. Wedding Gjertrud Einersdtr. at Bergset 1852, Lars Christensen Aarøe was a widower.
1. Sivert Larsen Bergseth, f. 1846 i Bergset, Hustad, Fræna, Møre og Romsdal.
2. Christoffer Larsen Bergseth, f. 1853 i Bergset, Hustad, Fræna, Møre og Romsdal.
D. Berith Christensdtr. (Nedre Ullelandsteigen), f. 30 mai 1803 i Ytre Årø, Bolsøy Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Christian Ivarsen Nerteigen Øvre Ulleland, gift 24 jun 1827 i Kleive, Møre og Romsdal, f. 1797 i Myhren, Eide, Kleive, Bolsøy (sønn av Ivar Christiansen (1) Mæhlumsvangen og Kari Pedersdtr. Ødegård), d. 27 mar 1844 i På hospitalet, Molde. Berith døde i Myhren, Eide, Kleive, Møre og Romsdal. Kobbhals-Berith Aarøe er tvilling med Jødda. Dåpen til Kobbhals-Berith finner i Døpte i Bolsøy 1803, Folio 36, Far: Christen Aarøe og Mor: Karen Pedersdatter BN Berith dpt. 30 mai 1803. Berith Christensdtr. Ulleland is widow at Eide Myhren at the age of 68 in the Bolsøy sensus of 1865 on page 98 bottom. This dateis 5 years wrong. She is living in the household of her son Christen Christensen Myhren (26) who is crofter with earth. His fiancee is Gjertrud A. Arnesdtr. (19). At a copulation in Bolsøy on 12. okt 1829 in Folio 384 i kirken (Bolsøya). se is called Maid Nerith Chris5tensdtr. Tolaas 24 years old i.e. born 1804 i Boilsøy, and absolutely not in Veøy or Kleive. Her Christening in Folio 36 in Bolsøy 1803 Dad: Christen (Stephensen Y. Slemmen ) Aarøe Mom: Karen Pedersdtr. (viz Kirsten/Karen Pedersdtr. Sæbø from Voll).
1. Ivar Christiansen Ullelandsteigen, f. 1830 i Ullelandsteigen, Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Kari Pedersdtr. Hanset Elgenes, gift i Kleive, Møre og Romsdal, f. 1800 i Elgenes, Vistdal, Nesset, Møre og Romsdal (datter av Peder Olsen Hanset Elgenes og Anne Olsdtr. PeOlagard Myklebostad). Han giftet seg med (2) Ingeborg Sivertsdtr. Buvik. Han giftet seg med (3) Anne Petrika Pedersdtr. Fuglset, gift 1 jul 1861 i Kleive, Møre og Romsdal (datter av Peder Knutsen Fuglset). Han giftet seg med (4) Berit Olsdtr. Bakken. Postfører, fisker og sjømann. Bosatt på Bytenga.
2. Synnøve Andrina Christiansdtr. Ø. Ulleland. Forhold til Nils Olsen Melsæter, f. 1839 i Melsæter, Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Ole Nilsen Dale Melsæter og Marit Larsdtr.). Hun giftet seg med (2) Iver Arnesen Romuldli, f. 1830 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
3. Hans Christiansen Øvre Ulleland (Moldegård), f. 17 jul 1832 i Nerteigen, Ø. Ullaland, Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Marit el Martha Ingebrigtsdtr. Røvikhagen, gift 20 jul 1862 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1839 i Røvikhagen, Bolsøy (datter av Ingebrigt Andersen Gauset Røvikhagen og Ingeborg Olsdtr. Røvikhagen), Our examination proved tha Hans C. from Nedre Teigen, Øvre Ulleland in Kleive bezirk, Bolsøy is a Christenson. Therefore the notification on page 29 in the Bolsøy sensus of 1865 must be incorrect. Hans Christiansen is however no misspelling, as the same surname is preferred in the Bolsøy sensus of 1900 on page 17 upper section. Hans crofted at "Ullelandsplass" from 15 apr 1868. Proclaimed 11 Jun 1869. In 1900 the surname has been altered according to the standardised spellingnorm of 1880 (viz Christiania into Kristiania). Hans Kristiansen (b 1833) is now registered as timberman & crofter. His wife Marit I. Røvikhagen (b. 1840) is still alive. She is temporarily residing in Fræna, staying with children there. A daughter Anna Hansdtr. (b 1885) is residing on "Ullelandplassen". Together with Margret Uchikoff (6), belonging to the family.
4. Christen Christiansen Myhren Eide. Han giftet seg med Gjertrud Anna Arnesdtr., f. 1846 i Kleive, Bolsøy.
E. Jødda Christensdtr. Eikrem, f. 30 mai 1803 i Ytre Årø, Bolsøy, Møre og Romsdal. Konfirmasjon Molde 9 apr 1819 Folio 468, Far: Christen Aarøe Kari Aaøre Enke, NB Jødda Christensdtr. Eikrem 16 år gammel (f. 1803).
F. Knut Christensen Ytre Aarøe, f. 1805 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Konfirmant nr. 7 Molde 14. okt 1821. Far. Chresten Aarøe Mor: Mari BN Knut Folio 70, 16 år gammel.
G. Christen Christensen Ytre Aarøe Øverland, f. 1808 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Begge foreldrene døde 1823 og mor før. Steforeldre under konformasjon nr. 19 folio 90, Stefar Ole Iversen Øverland og han kalles nå Øverland.
H. Stephen Christensen Y. Aarøe, f. 19 sep 1810 i Ytre Årø, Bolsøy, Møre og Romsdal. Stephen Christensen Aarøe f.- 29 sep 1810 , Folio 39, Konfirmert Molde 21 mai 1826. Nr. 14. Folio 88, 16 år gammel. Forelde: Christen Aarøe og Karen, Påført begge foreldre er døde.
VI. Torsten Stephensen (1) Slemmen, f. 1774, d. 1774.
VII. Torsten Stephensen (2) Slemmen, f. 1776.
VIII. Ane Stephensdtr. (1) Slemmen, f. 1779, d. 1779.
IX. Ane Stephensdtr. (2) Slemmen Vestadstrand, f. 1780 i Vestadstrand, Sekken, Veøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Peder Larsen Lillevik, gift 4 jan 1811 i Veøy, Møre og Romdal, f. 1784 i Lillevik, Veøy, Møre og Romsdal (sønn av Lars Pedersen Brastad Vik og Anne Eriksdtr. Vestnes), d. 6 mai 1824. She was farm maid at Vestad in the sensus of Veøy 1801.
A. Ane Pedersdtr. Lillevik (Draget), f. 22 mar 1811 i Veøy, Møre og Romsdal.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 5. mars 2010 kl. 20.04

Nok en gang takk for tilbakemeldingene, og takk for innholdsrik info fra Per Gjendem. Her er det mye å gå gjennom!

Jeg har sett litt på den Ane som var gift med Marcus Andersen Hjelset. Ut fra hva jeg har funnet ut fikk de 2 barn før de giftet seg. Det eldste var født i 1831, en pike døpt Maria. Så fikk de en sønn; Elling; i 1835. Giftemål i 1836.

I ministerialbok for Molde 1873-1886 fant jeg Anes død: Ane Pedersdatter Gjeldsæt død Her står fødselsår 1813, noe som skulle tilsi at hun var den yngste Ane. Men ut fra alle sprikene i informasjon blir det vel vanskelig å vite med sikkerhet hvem som var yngst og hvem som var eldst.

Et eksempel på forvirring med årstall ses ved dødsfallet til Marcus A. Hjelset. I klokkerboken står alderen 64, fødselsår oppgitt å være 1807. I ministerialboken er kun alderen ført opp, og der står det 66... Men her har i hvert fall klokkerboken rett, for han var født i 1807: Marcus Andersen Hjelset dåp - høyre side, dåp 11. oktober 1807.

Om de andre barna til Peder Larsen Draget har jeg funnet følgende:

Karen Pedersdatter Draget ble gift med Lars Larsen Berg, senere Thorhuus. Gift 12.10.1834 i Bolsøy.
Lava Pedersdatter Draget ble gift med Christian Fredrik Amundsen Øre, senere Elvsås. Gift 02.07.1843 i Kristiansund.
Peder Pedersen Draget ble gift med Gjertrud Maria Larsdatter Øverland. Gift 09.04.1849 i Bolsøy. Peder tok senere etternavn Strande.

Og jeg søker videre... :D

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 6. mars 2010 kl. 13.52

Merknad fra P.G. på http://pergjendem.com

Vår kollega på Nordmøre har brakt større orden i diffuse slektforhold i Bolsøy. Ikke minst settes det pris på at hun har maktet å plassere Ane Pedersdtr. d.y. Draget i rett bås. Derimot fikk jeg bry med Olava som hun nok hette, (i dagligtalen vel kalt Lava). Her må detaljer i kilder på Nordmøre avgjøre hva som er rett binge. Her må det korntrolleres enda bedre enn jeg har maktet. Siste bidrag blir så å holde to greiner Draget fra hverandre. Vi hører gjerne meir om oppnøstinga på Lesja og Lom. Siste greina på Kjerringhaug Vike er oldemorslekta mi på Vikebukt med ganske enorm etterslekt i USA. Beskrevet blant annet i flere artikler tilknyttet oldemor Ane Vike og skipsbygger Lars Jensen Hammeraas og Bolsønes Verft i Molde.

Draget nr. 1

Peder Larsen Sandviksbøen Draget, f. ca 1780 i Sandvikbøen, Bolsøya, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ane Stephensdtr.(1) Slemmen Draget), f. 1778 i Veøy, Møre og Romsdal, d. 5 nov 1850 i Elvsås, Bolsøy, Møre og Romsdal. Peder døde 6 mai 1824.
I. Ane Pedersdtr.(1/ d.e.) Draget, f. 23 mar 1811 i Lillevik, Veøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Fredrik Johannesen Kolstad, gift 1846 i Kristiansund, Møre og Romsdal.
II. Ane Pedersdtr.(2/ d.y.) Draget, f. 1813 i Draget, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Markus Andersen Jeldsethaugen (sønn av Anders Ellingsen Jelsethaugen Hagen el. Øverhagen og Marit Knutsdtr. Jelsethagen), .
III. Karen Pedersdtr. Draget, f. 1815 i Draget, Bolsøya, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Lars Larsen Ytre Berg, gift 12 okt 1834 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1803 (sønn av Lars Jonsen Brevik Ytre Berg og Marit Knutsdtr. Myklebostad), .
IV. Maria Pedersdtr. Draget, f. 29 nov 1820 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
V. Peder Pedersen Draget, f. 13 sep 1823 i Draget, Bolsøya island.

[i]Er dette rett ektemann?

For Gjertrud Maria Larsdtr. Øverland Småengen Strande, giftet seg vel med (1) Peder Pedersen (2) Småengen Strande Eidem, gift 9 apr 1849 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1821 i Legrovik, Bolsøy, Møre og Romsdal (sønn av Peder Pedersen (1) Småengan Strande og Berith Knutsdtr. (1) Strande), d. ett 1865 i Eidem, Fræna, Møre og Romsdal.
I. Ane Johanne Pedersdtr. Strande, f. 23 jun 1849 i Bolsøy. Hun giftet seg med Lars Lassesen Strande (sønn av Lasse Sørensen Stokke Strande og Anne Knutsdtr. Strande), .
A. Ludvig Larsen Strande, f. 1875 i Bolsøy, d. 1895.
B. Peder Larsen Strande Malmedal, f. 10 jan 1878 i Strande, Bolsøy, Møre og Romsdal, d. 1896 i Malmedal, Fræna, Møre og Romsdal.
II. Gjertine Pedersdtr. Strande, f. ca 1850.
III. Lovise Pedersdtr. Strande N. Refshol, f. 1852 i Strande, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Jon Nilsen (3) Nedre Refshol, gift 28 jun 1888 i Fræna, Møre og Romsdal, f. 14 mai 1855 i Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Nils Andreas Johnsen (2) Nedre Refshol og Elisabeth Andersdtr. Hæstad), Lovise døde 23 mar 1895 i Nedre Refshol, Fræna, Møre og Romsdal. She is farm maid at Strandhagen in the sensus of Bolsøy 1865 on page 55. Lovise has a sister Gjertine Pedersdtr.
A. Nils Jonsen Refshol, f. 1888 i Refshol Farm nr. 68/3.
B. Peder Jonsen Refshol, f. 25 des 1891 i Refshol Farm nr. 68/3.
IV. Peder Andreas Pedersen Strande Eidem, f. 1854 i Småengen, Strande, Bolsøy, Møre og Romsdal.
V. Elen Maria Pedersdtr. Strande Eidem, f. 1857 i Småengen, Strande, Bolsøy, Møre og Romsdal.
VI. Karoline Pedersdtr. Strande Eidem, f. 1863 i Småengen, Strande, Bolsøy, Møre og Romsdal.

Draget Nr. 2

Peder Knutsen Jelset Draget, f. 1784 i Jelset, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anne Henriksdtr. (2) Øver-Reistad, gift 1815 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1797 i Vågstranda (datter av Henrik Henriksen (1) Helland Øver-Reistad og Mali Hansdtr. Øver-Reistad), Peder døde 6 mai 1842 i Bolsøy.
I. Karen Pedersdtr. Jelset Draget, f. 1815 i Jelset, Bolsøy. Hun giftet seg med Lars Larsen (3) Haugen Bolsøe, gift 12 okt 1834 i Bolsøy, f. 1813 i Haugen, Nesjestranda (sønn av Lars Larsen (2) Berg Lillevik Sandviksbøen og Anne Marta Larsdtr. Vik Nør-Nesje), d. 25 apr 1849 i Olsmedbakken nr. 171 a, Molde, gravlagt 3 mar 1849 i Molde. Karen døde i Torhus.

Karen P. Jelset Daget is a widow and tenant farmer with earth in the sensus of Bolsøy 1865 on page 34 bottom. She has a fosterson viz Thomas Olsen Torhus (5), who is a son of Ole Jensen Refshol (at Torhus) and his wife Martha Tronsdtr. Sporsem.

II. Olava Pedersdtr. Draget, f. 1820 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Lava Pedersdtr. Draget (20) resettled at Nordmøre in 1840. Gift 2/7-1834 med Fredrik Marcusen Øre som kom til Elvsås i Bolsøy. Hva tilsier at hun kan anføres under punktet Draget nr. 1?

III. Knut Pedersen Draget, f. 8 jun 1826 i Bolsøy. Han giftet seg med Anna Henriksdtr..

IV. Hanna Pedersdtr. Draget, f. 19 sep 1829 i Draget. Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Lasse Olsen Kjerringhaug Vike, f. 10 mar 1845 i Indre Vike, Vestnes, Møre og Romsdal (sønn av Ole Olsen (1) Kjerringhaug Indre Vike og Berit Olsdtr. (2) Skjegstad),
In an emigration-report maid Hanna Draget resettled on 5 Oct 1867 at the Farm Vike in Tresfjord in the household of Iver Sørensen. Before that she had a stay at Innfjord, Voll parish.[[/i]
Sist redigert av dn10177 den 7. mars 2010 kl. 13.55, redigert 4 ganger totalt.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 6. mars 2010 kl. 16.53

Hei.

Interessant innlegg fra Gjendem. Kjekt å få litt innblikk i mer av historien fra Draget. Jeg er allikevel litt uenig i flyttingen av (O)Lava Pedersdatter Draget til familie 2. Bakgrunnen for dette er:

I skiftet etter Peder Larsen Draget i 1824 står nevnt hans 5 barn; sønnen Peder og døtrene Ane d.e, Ane d.y., Karen og Lava. : Peder Larsen Draget - Skifte

Ved Lavas dåp i 1820 står foreldrene oppført å være Peder Larsen Draget og Ane Stephensdatter: Lava Pedersdatter Draget - Dåp, s. 11, nr. 23.

Det er klart det blir vanskelig å holde familiene fra hverandre når det er så mye likheter med navn og alder. Siden det også ser ut til å være usikkerhet med tanke på flere av barna pga navnelikhet tar jeg også med følgende:

Peder Pedersen Draget giftet seg 09.04.1849 i Bolsøy med Gjertru Maria Larsdatter Øverland, datter av Lars Pedersen: Peder Pedersen Draget giftemål, s. 438, nr. 3.

Karen Pedersdatter Draget giftet seg 12.10.1834 i Bolsøy med Lars Larsen Berg: Karen Pedersdatter Draget giftemål
Ved det eldste barnets dåp var Ane Stephensdatter og Ane Pedersdatter Hjelset blant fadderne: Lars Larsen Thorhuus dåp

Jeg har forsøkt å finne Maria Pedersdatter Draget i kirkebøkene i Bolsøy, men jeg har ikke lykkes med dette. Jeg har heller ikke funnet de andre barna til Peder Knutsen Draget og hustru Anne Henriksdatter. Den eneste Hanna Draget jeg har funnet i 1829 er Hanna Knutsdatter Draget, datter av Knut Pedersen Draget og hustru Anne Henriksdatter. Mulig det har vært forveksling med navn på familie 2?: Hanna Knutsdtr Draget - dåp, s. 55, nr. 7.

Når det gjelder Ane Pedersdatter Draget og Fredrik Johannessen Kolstad hadde de 4 barn:

1) Inger Anna Fredriksdatter Kolstad, f. 13.03.1845 i Kristiansund, d. 06.08.1884 i Kristiansund

2) Peder Fredriksen Kolstad, f. 15.11.1846 i Kristiansund, g.m. Anna Hansine Sivertsdatter Røe f. 07.05.1852 i Kristiansund (Datter av Sivert Sivertsen Røe og Gjertru Hansdatter Nauste fra Nesset). Peder var repslager i Kristiansund. Han døde 17.10.1899 i Kristiansund. Anna Hansine døde i juni 1887 i Kristiansund. De hadde 3 døtre:

A) Sophie Fredrikke Pedersdatter Kolstad, f. 18.01.1873 i Kristiansund, bosatt i Oslo ved FT 1900.

B) Gudrun Amalie Pedersdatter Kolstad, f. 07.01.1877 i Kristiansund. Gift 22.05.1896 i Oslo med Adolf Kristian Gyving, f. 04.02.1872 i Sande, Vestfold. Familien emigrerte til USA i 1905. Bodde i Chicago til ca. 1948, de fleste etterkommerne flyttet til California. Gudrun og Adolf hadde 4 barn: Alf Peder, Einar Thorleif, Snefrid (ble kalt Gertrude i USA) og Helen (født i USA).

C) Hanna Oleanna Pedersdatter Kolstad, f. 05.09.1882 i Kristiansund, d. 09.05.1912 i Kristiansund. Gift med Johan Christian Hansen Malme, f. 15.03.1881 i Kristiansund, d. 01.07.1940 i Oslo (gravlagt på Kirkelandet gravsted i Kristiansund). Hanna og Johan hadde 5 barn:
i) Sigfred Sophus Malme, f. 11.08.1901 i Kristiansund, d. 04.05.1933 i Narvik
ii) Astrid Elisabeth Malme, f. 25.05.1903 i Hemne, ST, d. 15.11.1975 i Oslo
iii) Helga Johanne Malme, f. 22.10.1905 i Kristiansund, d. 16.07.1980 i Oslo
iv) Johan Kristian Malme (Sigbjørnsen), f. 24.11.1907 i Kristiansund, d. 22.08.1991 i Kristiansund
v) Hedvig Anette Malme, f. 17.11.1910 på Hitra, ST, d. 12.03.2000 i Oslo

Da Hanna døde i 1912 ble de 5 barna satt i fostring. Johan Kristian Malme d.y. var min farfar. Fosterforeldrene Nils og Marie Sigbjørnsen fikk i 1914 tillatelse til at Johan Kristian Malme kunne anta navnet Sigbjørnsen som familienavn i stedet for Malme.

3) Johanne Fredrikke Fredriksdatter Kolstad, f. 13.06.1849 i Kristiansund. G 28.01.1874 i Stavanger m. Ole Torgersen Røsberg, f. 08.01.1846 i Kleive, d. 19.08.1888 i Oslo.
4) Bergitte Marie Fredriksdatter Kolstad, f. 15.07.1852 i Kristiansund

Fredrik Kolstad var født i Bredenbygden i Sel, Vågå i 1800. Han døde i Kristiansund 04.07.1890. Han flyttet til Lesja og giftet seg der med Ingri Eriksdatter Talleråshaugen i 1824. I dette ekteskapet hadde han 4 barn:
1) Kari Fredriksdatter, f. 22.10.1822 i Lesja, Oppland. G.m. 1) Christopher Knudsen Gjednæs fra Bolsøy. 2) John Olsen Røvikhagen fra Bolsøy. 5 barn i første ekteskap, 2 barn i andre. Hun døde i barselseng i 1870.
2) Ingeborg Fredriksdatter, f. 09.07.1826 i Lesja, Oppland.
3) Erik Fredriksen, f. 17.03.1829 i Lesja, Oppland
4) Johannes Fredriksen, f. 06.01.1833 i Lesja, Oppland.
Ingri Eriksdatter døde 26.03.1834.

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 7. mars 2010 kl. 15.16

Replikk fra PG. på http://pergjendem.com

Gransking er overprøving og overprøving av tidligere overprøving. Så jeg har sett igjen på: copulasjon nr. 2 Bolsøy Kirke 9. apr 1849 soldat Peder Pedersen Draget (25) med pige Gjertrud Marie Larsdtr. Øverland, FL Iver Johnsen Torhus og Lars Pedersen Legrovik. Så: copulasjon nr. 19 den 12 okt 1834 i Bolsøy UK Lars Larsen Berg af Wedøe plassmand 32 år gammel med pige Karen Pedersdtr. Draget (19) FL Knut Larsen Bolsøy og Ole Jonsen Torhus. Deretter to dåpsmeldinger for Lava Pedersdtr. Draget kf. 21 sept i Bolsøy kirke Nr. 6 folio 517 Lava Pedersdtr. født 27 nov 1821 (ukorrekt), foreldre gårdfolkene Peder og Mari (ukorrekt). Med vanlige forbehold kan vel Maria betraktes som gespenst av den rett lokaliserte Lava Draget. Nå har vi vel kontroll på det meste. Takk for et behagelig og utbyttesrikt samarbeid!

- - -

Peder Larsen Sandviksbøen Draget, f. ca 1780 i Sandvikbøen, Bolsøya, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ane Stephensdtr.(1) Slemmen Draget), f. 1778 i Veøy, Møre og Romsdal, d. 5 nov 1850 i Elvsås, Bolsøy, Møre og Romsdal. Peder døde 6 mai 1824. I skifte etter Peder Larsen Draget 1824 står nevnt hans 5 barn: sønnen Peder, døtrene Ane den eldre,.Ane den yngre, Karen og Lava.
I. Ane Pedersdtr.(1/ d.e.) Draget, f. 23 mar 1811 i Lillevik, Veøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Fredrik Johannesen Kolstad, gift 1846 i Kristiansund, Møre og Romsdal.
II. Ane Pedersdtr.(2/ d.y.) Draget, f. 1813 i Draget, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Markus Andersen Jeldsethaugen (sønn av Anders Ellingsen Jelsethaugen Hagen el. Øverhagen og Marit Knutsdtr. Jelsethagen), .
A. Ingeborg Markusdtr. Gjeldsæt. Hun giftet seg med Aslak Jøstensen Eikrem Bjørset, gift 16 sep 1873 i Molde, Møre og Romsdal, f. 20 okt 1849 i Bjørset, Bolsøy, Møre og Romsdal (sønn av Jøsten (Just) Aslaksen Bjørset Cesilienfryd og Ingeborg Birgitte Andersdtr. Bergsvik Bjørset), .
1. Anne Bergithe Aslakdsdtr. Bjørset, f. 15 okt 1874 i Molde, Møre og Romsdal.
2. Johan Markus Aslaksen Bjørset, f. 16 nov 1874 i Bolsøy, Møre og Romsdal.
3. Elling Henrik Aslaksen Bjørset, f. 18 apr 1878 i Bolsøy.
4. Birger Aslaksen Bjørset, f. 1880 i Bolsøy.
5. Sophie Aslaksdtr. Bjørset, f. 16 jun 1886 i Bolsøy, Møre og Romsdal.

III. Karen Pedersdtr. Draget, f. 1815 i Draget, Bolsøya, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Lars Larsen Ytre Berg, gift 12 okt 1834 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1803 (sønn av Lars Jonsen Brevik Ytre Berg og Marit Knutsdtr. Myklebostad).

IV. Lava Pedersdtr. Draget, f. 26 nov 1820 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Dåp nr. 23 folio 11 i Bolsøy kirke: F: Peder Larsen Draget M: Ane Stephensdtr. BN: Lava Pedersdtr. Draget f. 26 nov 1820, hjemmedøpt 26 nov 1820, dpt i krk. 17 des 1820. Vitner: Sivert Lillebostad. Christopher Torhus, Karen Torhus, Mali Lillebostad og Karen Toresdtr. Bolsøe. Tilsvarende dåp nr. 12 folio 10: F: Peder Larsen Draget, M: Anne Stephensdtr. BN: Lava Pedertsdtr. 'Draget f. 27 nov 1820, hjemmedøpt 27 nov 1820, varslet i krk: 17 des 1820. bevitnet av Sivert Lillebostad. Ole Torhus, Christopher Torhus. Karen Torhus. Mali Lillebostad og Kari Toresdtr. Bolsøe. Konfirmanter i Bolsøy 1834. Bolsøy kirke 21. sept 1834: Lava Pedersdtr Draget f. 27. nov 1821, foreldre gårdfolkene Peder og Mari.

V. Peder Pedersen Draget, f. 13 sep 1823 i Draget, Bolsøya, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg 9 apr 1849 med (1) Gjertrud Maria Larsdtr. Øverland Småengen Strande, f. 30 okt 1825 i Bolsøy, Møre og Romsdal (datter av Lars Olsen Øverland og Johanna Jakobsdtr. Hungnes), d. ett 1893 i Ålesund, Møre og Romsdal. Dette ekteskapet ble problematisk i forrige innlegg. For copulasjonen Nr. 2 i Bolsøy kirke på Bolsøya sier at soldat Peder Pedersen Draget (25) ble spleiset med Gjertrud Maria Larsdtr. Øverland, FL. Iver Johnsen (Torhus) og Lars Pedersen Legrovik. Vi må stole meir på kirkeboka enn Solemdals tvilsomme tolkninger.
Sist redigert av dn10177 den 9. mars 2010 kl. 8.20, redigert 2 ganger totalt.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 7. mars 2010 kl. 19.48

Selv takk for samarbeidet! :)

Kan jeg få spørre hvor Sandviksbøen kommer inn i bildet? Det er helt nytt for meg. Den Peder Larsen jeg har funnet som ble gift med Ane Stephensdatter var fra gården Lillevik i Veøy (Nesjestranda): vielse Peder Larsen Lillevik / Ane Stephensdtr Westadstrand - vielse, s. 116, dato 04.02.1811.

Hvor ligger Sandviksbøen, og hvor kan jeg finne mer informasjon om gården? Dersom Peder Larsen Draget var fra Sandviksbøen og ikke fra Lillevik i Veøy er det neppe korrekt Ane Stephensdatter heller. Nå er jo ikke alle kirkebøkene fra tidlig 1800-tall like gode og oversiktlige. Bøkene fra Bolsøy er til dels ganske rotete og uoversiktlige, så det er ikke alltid like greit å finne det man leter etter.

Men vi har i hvert fall kartlagt etterkommerne etter Peder Larsen Draget ganske bra. Så da er det å finne de korrekte anene som er den videre utfordringen.

Svar

Gå tilbake til «Molde»