Jeg søker informasjon om Petter Christian Christiansen Høier f omkr 1790.
Han oppgis i Skjervøy bygdebok å være fra Molde. Han gifter seg i Skjervøy den 30. sept 1817 med Karen Margrethe Nilsdatter. Hun er den første av tre koner.
Petter Høier dør i Skjervøy den 16. feb 1870. Jeg har litt informasjon om barna og etterkommerne, men har ingenting sikkert om Petters foreldre eller søsken.
Iflg Skjervøy bygdebok står foreldrene som Nils Høier, Molde og Karen Andersdatter, Nikkeby, Skjervøy, Troms. De ble ifølge bygdeboken gift i 1759.
Andre steder er disse antydet som besteforeldre til Petter.
I Skjervøy bygdebok står det også:
"Om Petter Høier er det fortalt at hans far ble funnet som et lite barn i en kurv fastgjort på en flåte som, drev på land utenfor Bergen etter et skibsforlis."
Er det noen som har informasjon om Petter Christiansen Høier som er min kones 2. tippoldefar?
Petter Christiansen Høier f omkr 1790
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: HESSENG
-
- Sted: RØYSE
- Kontakt:
Re: Petter Christiansen Høier f omkr 1790
Hei Tore!
Som du sikkert vet er det mange som har lett etter Petter Christian Høiers opphav, han er jo opphavet til omtrent "halve Arnøy" i Skjervøy. Det siste året har det vært diskutert mye i en tråd på Digitalarkivet (se da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=53912&sok=H%F6ier&nr=2&antinnlegg=592#anker )
PCH er min tipptippoldefar på farssiden. Jeg har en del på hans etterkommere om du er interessert, send meg da mail direkte.
Mvh
Arne
Som du sikkert vet er det mange som har lett etter Petter Christian Høiers opphav, han er jo opphavet til omtrent "halve Arnøy" i Skjervøy. Det siste året har det vært diskutert mye i en tråd på Digitalarkivet (se da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=53912&sok=H%F6ier&nr=2&antinnlegg=592#anker )
PCH er min tipptippoldefar på farssiden. Jeg har en del på hans etterkommere om du er interessert, send meg da mail direkte.
Mvh
Arne
-
- Sted: HESSENG
Petter Christiansen Høier f omkr 1790
Hei Arne, og takk for svar!
Joda, jeg har fulgt debatten etter at jeg ble gjort oppmerksom på den. Dette skjedde etter at jeg laget innlegget. Den debatten belyste mange ting, men kanskje ikke akkurat PCHs opphav
Jeg har allerede vært på dine hjemmesider, og ser at du har mange felles aner med min kone (som er fra Arnøyhamn/Grundfjord).
Jeg har en del etterkommere jeg også, men mangler naturlig nok de av nyere dato på enkelte greiner. Kanskje vi kan komplettere hverandre?. Mail meg gjerne på torevj(krøllalfa)start.no så kan vi utveksle hvis du vil.
Mvh
Tore
Joda, jeg har fulgt debatten etter at jeg ble gjort oppmerksom på den. Dette skjedde etter at jeg laget innlegget. Den debatten belyste mange ting, men kanskje ikke akkurat PCHs opphav

Jeg har allerede vært på dine hjemmesider, og ser at du har mange felles aner med min kone (som er fra Arnøyhamn/Grundfjord).
Jeg har en del etterkommere jeg også, men mangler naturlig nok de av nyere dato på enkelte greiner. Kanskje vi kan komplettere hverandre?. Mail meg gjerne på torevj(krøllalfa)start.no så kan vi utveksle hvis du vil.
Mvh
Tore
-
- Sted: KRISTIANSUND N
I DA-debatten er det nevnt en konfirmant Peter Christian Straumfjord 17 år gammel i Skjervøy i 1810. Hvis det er PCH, er det litt enklere å lete etter en med riktig alder.
I Molde er det en Peter Christian som blir døpt fredagen d. 9. august 1793. Dessverre var han uekte, og presten har heller ikke skrevet opp navn på foreldrene.
Jeg finner heller ikke nevnt at noen måtte stå skriftemål, eller at det er nevnt i kirkeboka. Men dere kan jo lete selv.
Det ser ikke ut til at det er bevart kirkebok for året 1794 for Bolsøy prestegjeld. Lenke og lenke til soknehistorikken.Så hvis han var i sitt 17. år ved konfirmasjonen i 1810, og ikke fylt 17 år, blir det enda vanskeligere å finne dåpen.
Selv om presten ikke var så nøye på dette med kirkelig tukt og straff, kan det hende at de verdslige myndigheter var mer påpasselige. Futen, eller sikt- og sakefallsforpakteren, skulle ha inntekter av slike lovbrudd, og kan ha passet på. Skjedde dette i Molde by, er det vel i byfogdens regnskaper at det kan stå noe. Men jeg ville sjekket begge futeregnskapene for sikkerhets skyld. Om de regnskapene er å finne i Riksarkivet eller i Statsarkivet er jeg mer usikker på.
I Molde er det en Peter Christian som blir døpt fredagen d. 9. august 1793. Dessverre var han uekte, og presten har heller ikke skrevet opp navn på foreldrene.
Jeg finner heller ikke nevnt at noen måtte stå skriftemål, eller at det er nevnt i kirkeboka. Men dere kan jo lete selv.

Det ser ikke ut til at det er bevart kirkebok for året 1794 for Bolsøy prestegjeld. Lenke og lenke til soknehistorikken.Så hvis han var i sitt 17. år ved konfirmasjonen i 1810, og ikke fylt 17 år, blir det enda vanskeligere å finne dåpen.
Selv om presten ikke var så nøye på dette med kirkelig tukt og straff, kan det hende at de verdslige myndigheter var mer påpasselige. Futen, eller sikt- og sakefallsforpakteren, skulle ha inntekter av slike lovbrudd, og kan ha passet på. Skjedde dette i Molde by, er det vel i byfogdens regnskaper at det kan stå noe. Men jeg ville sjekket begge futeregnskapene for sikkerhets skyld. Om de regnskapene er å finne i Riksarkivet eller i Statsarkivet er jeg mer usikker på.

-
- Sted: KRISTIANSUND N
Jeg har lest litt mer i debattene på DA, og ser nå at det nærmest har blitt fastslått at den Peter Christian som ble døpt i Molde i 1793, er den samme som det letes etter.
Det ser ikke ut til at futeregnskaper i Molde og/eller Romsdal har blitt sjekket, så da får det bli stående som mitt bidrag i denne saken.
Det ser ikke ut til at futeregnskaper i Molde og/eller Romsdal har blitt sjekket, så da får det bli stående som mitt bidrag i denne saken.

Merknad fra P. G. på http://home.no.net/pgjendem Problemstillingen har ikke forlatt våre tanker siden vi putlet med den i 1990. Jeg vurderte da om Christiansen kunne være feilskrift for Christensen og link til UhrenØde. Jeg forkastet slik antagelse siden i følge et skifte i Trondheim 16. januar 1693 hadde tribdheimskjøpmannen Svend Pedersen Høier og Mille Andersdtr. Riber ca 1680 både Petter (Peter) og Christian i tillegg til Ander, Johan, Melchior, Ester og Anna. Dermed har jeg foreløpig stanset ved Bæver og Brysselætlingene på Fuglsetbøen. Her starter moroa med at Peder Pedersen Bæver "af Trondheim" fikk et uekte barn. Har vi tro på teorien om en militærlink til Fuglsetbøen, kan Petter Christian faktisk være en uekte bror av Kobbhals-Berit på Ullelandsteigen. Det er lenge siden vi har hørt fra kollega Arne Berg nå siden han flyttet til Østlandet. Håper det går bra med TIL.
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Per Gjendem