Erik Olsen Molde og hustru Maren Nilsdotter
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Erik Olsen Molde og hustru Maren Nilsdotter
Den 7.april 1721 fikk Erik Olsen Skredder døpt sønnen Ole i Molde kirke. Ole var iflg sin egen sjølbiografi født i Molde den 28.mars 1721, og han forteller at mora het Maren Nilsdotter. De flytta til Trondheim, forteller han, og den 20.februar 1725 ble datra Inger Maria døpt i Domkirka i Trondheim. I 1729 fikk de sønnen Nils, i 1732 kom Birgitta Maria og i 1734 ble Inger døpt (den første Inger var da sannsynligvis død), alle døpt i Domkirka. Sønnen Ole ble prest, først i Nærøy (Namdalen), så i Måsøy (Finnmark) og til sist i Stod (Innherred).
Foreldra Erik Olsen og Maren Nilsdotter bodde hos sønnen Ole de siste åra av sitt liv. Høsten 1775 døde mor Maren, 77 år gammel, gravlagt i Stod. I januar 1776 døde far Erik, 79 år og 9 dager gammel (iflg sønnen), også gravlagt i Stod.
Så kommer spørsmålet: Hvorfra kom Erik Olsen og Maren Nilsdotter? Første kirkeboka for Veøy (hvor Molde hørt5e til) begynner i 1721, så vi har ikke noe giftemål på de to, dersom de var romsdalinger/moldensere. Men de kan like gjerene være fra noen av nabobygdene. Er det noen som kjenner til opphav, eller han opplysninger med spor tilbake før 1721?
Foreldra Erik Olsen og Maren Nilsdotter bodde hos sønnen Ole de siste åra av sitt liv. Høsten 1775 døde mor Maren, 77 år gammel, gravlagt i Stod. I januar 1776 døde far Erik, 79 år og 9 dager gammel (iflg sønnen), også gravlagt i Stod.
Så kommer spørsmålet: Hvorfra kom Erik Olsen og Maren Nilsdotter? Første kirkeboka for Veøy (hvor Molde hørt5e til) begynner i 1721, så vi har ikke noe giftemål på de to, dersom de var romsdalinger/moldensere. Men de kan like gjerene være fra noen av nabobygdene. Er det noen som kjenner til opphav, eller han opplysninger med spor tilbake før 1721?
Re: Erik Olsen Molde og hustru Maren Nilsdotter
Svar fra Per på http://home.no.net/pgjendem. Utvilsomt ingen bondefamilie. Jeg har notert Ole Joensen Molde som far til Erik Olsen (1) Skredder Molde f. 1700 g.m. Maren Nilsdtr. d. 1775 Stod. Sønnen Ole Eriksen f. 28 mar 1721 Molde. Dåpsvitner Jens Iversen (Helt, f. ca 1660 g. Berete, hans far Iver Iversen Helt, mor: Anna Sylvia Bastiansdtr. Friis). Lars "Guldsmed" (Pedersen Blix f. 1689 Trondheim. F: Peder L. "Guldsmed" Blix f.- 1659 M. Ester Mathiasdtr. Moldegullsmeden gift med Christi Hansdtr. Eliasen, datter av Hans Eliasen Skomager, og 2. hustru Christi Pedersdtr. Skomagergjerdet Blix) , Svend "Skredder" (Pedersen Wendel f. ca 1642 Molde, F. Peder Justsen Wendel f. Trondheim? og M: Anna). siste dåpsviten Ole "Skomagers" kone. Ole Joensen på Molde har også en sønn Ole Olsen "Skomager", med dattera Birgitta Chatarina f. 21 feb 1729 Molde. Han har en Erik Olsen (2) Skredder Molde, som giftet seg med Margrethe Christina Prøsch Wahl f. 1741, dtr. av Carl P. Borchgrevinck og Henrikke Christina. Deres datter Olava Margrethe Olsdtr. Molde f. 1776 ble gift med Lars Hansen Kaasbøl 18093 i Kristiansund. Søstera Sophia Maria f. 1777 i Molde ble også g.m. en Hans Kaasbøl. Søstera Gjertrud Friis Molde g. m. Benjamin Bohman Rein f. 1781 i Bergen. Søstera Ulrikke Fredrikka Molde g.m. Bjarnar Scheen Grøn. Søstera Fredrikke Elisabeth Molde f. 1779 g. m. Rasmus Bull Parelius.
Dette er hva jeg selv har fått ut av disse vidløftige kildene. Jeg innbiller meg å ha rett.
Dette er hva jeg selv har fått ut av disse vidløftige kildene. Jeg innbiller meg å ha rett.
Mange takk for hyggelig svar, Per Gjendem. Det kunne ha vært interessant å vite hvordan du har funnet fram til at Ole Jonsen var skredderen Erik Olsen Moldes far. Spennende å se hvordan du har identifisert de fleste fadderne til Ole Eriksen Molde i 1721.
Jeg tror imidlertid det ligger noen misforståelser i det du skriver om Ole Olsen Skomakers dattersønn (Erik Olsen (2) Skredder Molde og hans giftemål og etterkommere. Det var Ole Eriksen Molde, sønn av Erik Olsen (1) Skredder, som i 1751 gifta seg med Margaretha Christiana Prøsch (også skrevet Preush), jfr. Kirkebok for Trondheim domkirke 1729-1769. Han var da sogneprest til Måsøy i Finnmark. Hun var datter av Gerhard Carl Prøsch og Henrikka Christiana f Borchgrevinck. Margaretha døde allerede våren 1752, etter å ha født datteren Maren Margrethe. Det ble holdt arveskifte etter henne i Måsøy sommeren 1752. I 1755-56 gifta Ole Molde seg på nytt med Margaretha Wahl, født 1736 i Bergen, døpt i Bergen domkirke 12.mars 1736. De fikk mange barn: Michael Wahl Molde, f ca 1759 i Måsøy, Maren Møller Molde, f ca 1761 i måsøy, Margaretha Christiana Preush Molde, født 1763 i Stod, Gjerke Friis Molde, født 1764 i Stod (død som litebarn), Henrikka Christiana, født 1765 i Stod, Gjerke Friis Molde, født 1767 i Stod (ble gift med Benjamin Rein i Bergen), Ole Nikolai Molde, født 1769 i Stod (død som barn), Olava Margrethe, født 1776 i Stod (ble gift med sosrenskriver Lauritz Kaasbøll) og tvillingene Fredrikka Elisabeth og Karen andrea, født 1779. Karen døde 10 år gammel i Stod. De hadde ingen døtre ved navn Sofia Maria og Ulrikke Fredrikka. Alle barna ble nevnt i arveskiftet etter Ole Eriksen Molde i 1787. Ole Moldes datter Margaretha Christiana Preush Molde hadde imidlertid ei datter Amalia Ulrikka Molde, og hun ble gift med lensmann Jonas Petersen Grøn i Stangvik på Nordmøre.
Vel, dette er noen av de mange opplysningene jeg har om denne familien. Nå er jeg interessert i å følge opp ditt spor til Erik Olsen (1) skredders forfedre, så dersom du har kildehenvisninger på dette, så ville jeg være takknemlig.
Jeg understreker at alle mine opplysninger er hentet fra primærkilder.
Med vennlig hilsen
Svein Bertil Sæther
Jeg tror imidlertid det ligger noen misforståelser i det du skriver om Ole Olsen Skomakers dattersønn (Erik Olsen (2) Skredder Molde og hans giftemål og etterkommere. Det var Ole Eriksen Molde, sønn av Erik Olsen (1) Skredder, som i 1751 gifta seg med Margaretha Christiana Prøsch (også skrevet Preush), jfr. Kirkebok for Trondheim domkirke 1729-1769. Han var da sogneprest til Måsøy i Finnmark. Hun var datter av Gerhard Carl Prøsch og Henrikka Christiana f Borchgrevinck. Margaretha døde allerede våren 1752, etter å ha født datteren Maren Margrethe. Det ble holdt arveskifte etter henne i Måsøy sommeren 1752. I 1755-56 gifta Ole Molde seg på nytt med Margaretha Wahl, født 1736 i Bergen, døpt i Bergen domkirke 12.mars 1736. De fikk mange barn: Michael Wahl Molde, f ca 1759 i Måsøy, Maren Møller Molde, f ca 1761 i måsøy, Margaretha Christiana Preush Molde, født 1763 i Stod, Gjerke Friis Molde, født 1764 i Stod (død som litebarn), Henrikka Christiana, født 1765 i Stod, Gjerke Friis Molde, født 1767 i Stod (ble gift med Benjamin Rein i Bergen), Ole Nikolai Molde, født 1769 i Stod (død som barn), Olava Margrethe, født 1776 i Stod (ble gift med sosrenskriver Lauritz Kaasbøll) og tvillingene Fredrikka Elisabeth og Karen andrea, født 1779. Karen døde 10 år gammel i Stod. De hadde ingen døtre ved navn Sofia Maria og Ulrikke Fredrikka. Alle barna ble nevnt i arveskiftet etter Ole Eriksen Molde i 1787. Ole Moldes datter Margaretha Christiana Preush Molde hadde imidlertid ei datter Amalia Ulrikka Molde, og hun ble gift med lensmann Jonas Petersen Grøn i Stangvik på Nordmøre.
Vel, dette er noen av de mange opplysningene jeg har om denne familien. Nå er jeg interessert i å følge opp ditt spor til Erik Olsen (1) skredders forfedre, så dersom du har kildehenvisninger på dette, så ville jeg være takknemlig.
Jeg understreker at alle mine opplysninger er hentet fra primærkilder.
Med vennlig hilsen
Svein Bertil Sæther
Enda et bidrag fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem Det ante meg at her var det "ulve i mosen". Først gratulerer med den sensasjonelle avklaring mht de to hustruer Margaretha Pröch (el. Preush) og den ufrivillig integrerte bergenserinne Margraretha Wahl. Der har mange fått "5 på" ved navnelikhet. Jeg bygde nok mest på sekundærkilder vedr. Kaasbøl i LilleFosen (Lisa Brodtkorp Leinstad o.a. og prest Erlandsens "Nordenfjeldske" , plus et par herværende arveskifter). Jeg tenker på Erik Olsen "Skredder" BN. Ole f mandag 7 apr 1721. Testores: 1: Jens Iversen Helt. Han kjøpte 1722 i pladserne i Sønde Bjørnsund av Lorentz Hansen Holst i Trondheim for 65 Rd. Døde 1723. Broren Iver Iversen overtok i Bjørnsund. Hans søsken: Anders, Mette, Anne, Anne Marie og Iver. Enka Berethe solgte eiendommene på Molde til Paul Quist 1732. Erlandsen serverer forunderlig at Ola Eriksen fødtes slik 1721 av fattige foreldre og føyer Hermanns Quinde, Ole Skomagers Q, samt Jens Gran og Bastian Eriksen Gran til vitnelisten. Da spørs det om ikke Erik Eriksen Molde er E. E. Gran. Likeledes broren Erik Olsen Skredder ligger an til å bli en Gran. Hva vet vi om disse romsdalingene? Erik Eriksen (1) Gran på Molde (1633- 1709) g.m. Eldri Olsddtr. (Friis, 1635-1709). Jens Eriksen Gran f. 1668 gm Anna Madsdtr. Holst Selling f. 1669 Mjelve. F. Mads Clausen Holst og M. Margrethe Rasmusdtr. Brandal. Gift 2. Margrethe Marie J. Thue, F. Johan Robbertsen Thue og M. Margrethe I. Helt. Jens har søstera Anne Eriksdtr. Vold f. 1679 gm. Iver Steinsen Moen. Broren Svend Eriksen "Smed" Gran gm Karen Eriksdtr. Broren Bastian Eriksen Gran f. 1687 g.m. Margrethe Madsdtr. Holst Johnston Foreldre: Mads C. Holst og M. R. Brandal. Søstera Elen Eriksdtr. Gran g. 1721 m. Lars Ingebrigsen Berg. F: Ingebrigt P. Fanbostad Gjerde M. Guri Pedersdtr. Broren Erik Eriksen Gran f. 1688 i Voll gm Hille Larsdtr. Siden dette er Widerøe Reknes-slekta med forgreininger til Aspa, er det en tydelig forbindelse med Romsdalsfut Hans Holst og dynastiet på Moldegård. Konklusjonen må bli at jeg betviler Erlandsens autoritet med ht Erik Olsen Molde og hans opphav. At det er tale om en Trondheimsfamilie med forgreininger til LilleFosen og Molde er utvilsomt.
Sist redigert av dn10177 den 30. juni 2005 kl. 18.08, redigert 1 gang totalt.
Jeg må bare beklage, men jeg må innrømme at jeg datt meget raskt av lasset i den rekken av resonnement du presenterte i siste innlegg. Det skyldes sikkert min uvitenhet, men når du blant annet refererer til prest Erlandsens "Nordenfjeldske" , så er det sannsynligvis ikke Andreas Erlandsens "Biographiske Efetrretninger om Geistligheden i Trondhjems Stift" du sikter til ?!? Betyr altså dette at den samme Erlandsen i et annet bokverk har befattet seg med Erik Olsen Moldes opphav, slik du skriver mot slutten av innlegget? Det kunne jeg tenke meg å høre mer om. Jeg håper også å høre mer om Ole Jonsen Molde, som du i ditt første innlegg fører opp som far til Erik Olsen Skredder Molde? Hvordan dokumenterer du det?
Når det gjelder Presten Ole Moldes to giftemål, så er jo ikke det noen sensasjonell avklaring fra min side. Nettopp Andreas Erlandsen i "Biographiske Efetrretninger ...." ( bd.2, s 326) skriver om Ole Molde: "Var først gift med Jfr. Preus fra Throndhjem, og havde med hende een Datter. Dernæst med Margretha Wahl ....", så dette har vel vært kjent av de fleste som har befattet seg med denne familien, med så stor etterslekt.
Mvh
Svein Bertil Sæther
Når det gjelder Presten Ole Moldes to giftemål, så er jo ikke det noen sensasjonell avklaring fra min side. Nettopp Andreas Erlandsen i "Biographiske Efetrretninger ...." ( bd.2, s 326) skriver om Ole Molde: "Var først gift med Jfr. Preus fra Throndhjem, og havde med hende een Datter. Dernæst med Margretha Wahl ....", så dette har vel vært kjent av de fleste som har befattet seg med denne familien, med så stor etterslekt.
Mvh
Svein Bertil Sæther
Svar fra Per G. på http://home.no.net/pgjendem Dette er stoff møreforskerne har arbeidet med i årevis, uten noen gang å komme til full visshet, siden det dreier seg marginalt om kildetilfang. Den tvilsomme dokumentasjon hos Erlandsen kjenner du til, og jeg går ikke god for derværende. Selv nytter jeg Nils Parelius's eksemplar med hans håndførte suppleringer, som i de fleste tilfelle er ytterst meningsfulle, siden han forsket på presteslekter og slikt et langt liv. Hasselberg & Lie supplerer utmerket om Rotgertsen i Bud og Vestnes. Selv har jeg f.eks. gått gjennom eierforholdene på Hustadgodset og Vestnesgodset og funnet ganske mye nytt. Blix-slekta i Romsdal er jeg sikkert den eneste som har saumfart hittil. Postmester Collin er så langt jeg kan vurdere, det beste utgangspunkt for Molde på 16oo-tallet. Med diverse kilder for hvert enkelt gjeld, notater på navn og skifter. Hvor mange år det lar seg investerte i romsdalske skifter og tekster hva en bare filosofere over i ettertid. Jeg har derfor kontinuerlig lagt ut artikler som vil være relevante for deg i det videre arbeidet. Kirkeboka for Veøy 1721 ff er sporadisk ført med de underligste lokale referanser som det tar lang tid å oppdatere seg på. Så vidt jeg vet, er det kun John Harry Aarønes som har gjort et integrativt arbeid med sine Moldefolk. Et hypotisk deduktivt utgangspunkt kan fortone seg vel så fruktbart som et empirisk analytisk. Hittil har du bare gjort rede for brokker og bruddstykker av familien. Jeg kjenner iallfall familiens nærmeste sosiale krets. Lages det ikke teoretiske oppstillinger, kommer en neppe videre. For å bedrive jordmorarbeid skal jeg også servere deg Nils Parelius' merknader: Erlandsen, Stod s 326 ff. Under 10: Ole Molde: Av de 8 døtre i annet ekteskap ble Gjertrud (Gierke) Friis Molde gm kordegtn ved Bergen Domkirke Benjamin Bohmann Rein, døpt i Nykirken 3/4 1781 og d. 4/2 1820. (JN Wolff: En norsk slegt Wolf Oslo 1943 s. 94. s 48 som her bygger på Delgobes opptegnelser). Margrethe Christianna Prøsch dtr. av Carl P. og Henrikke Christianna Borchgrevinck f. i Trondhjem 1692 og bgr. på Røros 1783. En av de 8 døtre var antagelig Ulrikke Fredricka Molde gm Hans Petersen Grøn f. 1780. Fredrikke Elisabeth Molde f. 7/5 1779 g 1807 m Rasmus Bull Paulin døpt 6/1 1779 d. 1832 el. 33. Handelsmann på Andsnes, Hitras, sønn av Andreas Christophersen Paulin boende på Andsnes og hustru Margrethe Maria Bull. To døtre hjemme (jfr. hans 230 utlegg). a: Henrikke Olava Paulin f. 10/1-1812 d. 1894, gm Rasmus Lyng (1801-1870) spr. Fåberg (Se fam. Bonnevie, Slegten Bernhoft s. 191, Slegten Benkestok s. 100, En norsk Slegt Wolff s. 289). b: Sophie Maria Paulin f. 1814 konf. 1833 d. 25/3-1900, 82 1/2 år gl. på Andsnes. Gift med Hans Kaasbøl d. 29/8-1844, 69 år gl. på Fjeldvær, Hitra. Sorenskriver i Fosen og Hustru Olava Margrethe Molde. Deres dtr. Lina Kaasbøl f. 1842 gm Nils Justian Nilsen Stein f. 3/8-1844 bgr. ved Andsnes Kirke. Fredrike Elisabeth hadde en tvillingsdastter ved navn Karen Andrea. Olava Margrethe Molde f. Stod 4/10-1776, i ekteskap med Margretha Wahl. Olava gift 15 jun 1805 i Statsbygd med Lauritz Kaasbøl f. 15/6-1756 (av Lauritz' 1. ekteskap i Danmark, min tilføyelse) var pr 30/5 sorenskriver i Fosen, bosatt Fjeldvær, Hitra. Her døde han 11/8 1824, og hustruen (2) døde 15/6 1850 på Hitra (Kfr. Våre Sorenskrivere II). Deres sønn Hans Kaasbøl var søskenbarn med sin kone Sophia P.
Sist redigert av dn10177 den 1. juli 2005 kl. 19.41, redigert 1 gang totalt.
Takk for mange gode tips til videre forbindelser for å finne fram til nye biter i dette spennende puslespillet. Jeg forstår deg da slik at det er Andreas Erlandsens tekst med tillegg av Nils Parelius' notater som blant annet ligger til grunn for dine opplysninger omkring skredder Erik Olsen Molde. Jeg antar da at det er Parelius som har kommet fram til at Ole Jonsen Molde var Erik skredders far. Når det gjelder Erik Olsen Skrdders fødselsår, så har vi det ganske nøye angitt: Det var jo sønnen Ole som førte dødsfallet inn i kirkeboka for Stod, og der står det:
1776: Eric Olsen Molde, gl 79 Aar 9 dg; begr. 17 Jan., hvilket skulle bety at han var født i januar 1697.
Jeg har egentlig ikke så dårlige erfaringer med Andreas Erlandsen, og jeg finner det ikke unaturlig at han benevner skredderen og kona som fattige. Sett fra en embetsmanns ståsted var nok en skredder ganske ubemidlet. Når det blir interessant for Erlandsen å påpeke nettopp dette, er det sannsynligvis fordi det nok var ganske uvanlig at en håndverker så seg i stand til å skaffe sin sønn skolegang og embetseksamen.
Når det gjelder metode, så er det helt klart at en må bruke erfaring, kunnskap og fantasi og utvikle hypoteser. Likevel kan det neppe bestrides at empirien må danne grunnlaget for resultater som presenteres. Sletsgransking som vitenskap fortjener det.
Ja, i dette forum har jeg kun gjort rede for "brokker og bruddstykker av familien". Det har sammenheng med at dette neppe er et egnet sted for presentasjon av lange slekthistorikker, er det vel?
Med vennlig hilsen
Svein Bertil Sæther
1776: Eric Olsen Molde, gl 79 Aar 9 dg; begr. 17 Jan., hvilket skulle bety at han var født i januar 1697.
Jeg har egentlig ikke så dårlige erfaringer med Andreas Erlandsen, og jeg finner det ikke unaturlig at han benevner skredderen og kona som fattige. Sett fra en embetsmanns ståsted var nok en skredder ganske ubemidlet. Når det blir interessant for Erlandsen å påpeke nettopp dette, er det sannsynligvis fordi det nok var ganske uvanlig at en håndverker så seg i stand til å skaffe sin sønn skolegang og embetseksamen.
Når det gjelder metode, så er det helt klart at en må bruke erfaring, kunnskap og fantasi og utvikle hypoteser. Likevel kan det neppe bestrides at empirien må danne grunnlaget for resultater som presenteres. Sletsgransking som vitenskap fortjener det.
Ja, i dette forum har jeg kun gjort rede for "brokker og bruddstykker av familien". Det har sammenheng med at dette neppe er et egnet sted for presentasjon av lange slekthistorikker, er det vel?
Med vennlig hilsen
Svein Bertil Sæther
Svar fra Per Gjendem: Jeg avslutter med hva jeg uttalte, kun at jeg hadde et notat om dette. Vår mann har søsken og foreldre, men det er ikke mulig å dobbeltsjekke foreldreforhold pga navnelikhet. Det er du som tillegger folk synspunkter. Jeg skal ikke igjen belære om kryssidentifikasjon og dobbeltbenevning. Dette lærte jeg i kristendomstimene på lærerskolen der jeg med sov i ro i ørene studerte Arne Næss' logikk. Min generasjon kunne skille mellom saklighet og usaklighet, vitenskap og useriøsitet. Metodespørsmål hører helst inn under headingen faglige spørsmål, slik Dis har lagt det opp. Jeg gir meg der, bare gjentar at isolerte arveskifter ofte er ufullkomne som dokumentasjon som i tilfellet Molde i Måsøy. Foreløpig slutning kan utelukkende bli at flere "veier er åpne". Med uventede nye bidrag kan kunnskapen gjøre et nytt sprang.
Ja, det var en god idé: Vi avslutter her. Jeg beklager dersom mine ufravikelige krav til dokumentasjon har fornærmet deg. Det var ikke meningen, for jeg har satt veldig pris på å få respons. Jeg tillegger ikke folk synspunkter som de ikke har, og jeg bruker selvfølgelig ikke arveskifter som eneste kilde. Men det er ingen tvil om at når det gjelder familieoppstillinger, så er arveskiftene meget pålitelige. Uteglemmelser av arvinger vil nok i de aller fleste tilfellene bli påpekt og justert inn før skifteforretningen blir avsluttet.
Det kommer nok etter hvert et samlet arbeid om presten Ole Eriksen Molde, hans to hustruer og hans store barneflokk. Jeg håper du ikke avslår et eksemplar.
Mvh
Svein Bertil Sæther
Det kommer nok etter hvert et samlet arbeid om presten Ole Eriksen Molde, hans to hustruer og hans store barneflokk. Jeg håper du ikke avslår et eksemplar.
Mvh
Svein Bertil Sæther
- Kjell Ove Nybø Hattrem
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Hm, kanskje Erik er identisk med Erik Olssen, født ca. 1697, sønn av korporal Ola Sjurdssen (født ca. 1671, skifte 9.6.1712) og Inger Eriksdatter (i live ved skiftet) i Molde.
Ola var sønn av Sjurd sersjant (død ca. 1699). Jeg vet ikke hva Olas mor het, men faren var gift annen gang med Gunnhild Andersdatter (død etter 1704).
Kilder: manntallet 1701; Romsdal skifteekstrakter 1711–14 (Riksarkivet, 4A 140 1/5); tingbok 1.7.1699.
Ola var sønn av Sjurd sersjant (død ca. 1699). Jeg vet ikke hva Olas mor het, men faren var gift annen gang med Gunnhild Andersdatter (død etter 1704).
Kilder: manntallet 1701; Romsdal skifteekstrakter 1711–14 (Riksarkivet, 4A 140 1/5); tingbok 1.7.1699.
-
- Kontakt:
Veit nokon kvar Maren Nilsdatter Cimber vart av? Dotter til klokker på Molde Nils Hansen Cimber og Chirsten Steensdatter. Kan ho utelukkes som Erich Olsen skredders kone? Ho er mest usynleg i kjeldene i Molde. Bl.a. nemnt i skiftet etter søstera Mette Nilsdatter Cimber.
- Kjell Ove Nybø Hattrem
- Kontakt:
Familien har også en annen forbindelse til Trondhjem:
Ved dåpen til Ole er følgende faddere ført i ministerialboken for Veøy: Jens Ivarssen, Lars gullsmed, Svein skredder, Hermanns kvinne og Ola skomakers kvinne.
Hermann er trolig identisk med Hermann Sjurdssen (f. ca. 1674) – bror av barnets (av meg) antatte farfar, korporal Ola Sjurdssen – som i alle fall i 1699 var gift med Anniken Simensdatter fra Trondhjem.
Dette går frem av en rettssak hvor hun var én av flere saksøkte (i Romsdalsarkivets kartotek «Folkeliv» kalt «Mishandling av stedmor», 1.7.1699).
Ved dåpen til Ole er følgende faddere ført i ministerialboken for Veøy: Jens Ivarssen, Lars gullsmed, Svein skredder, Hermanns kvinne og Ola skomakers kvinne.
Hermann er trolig identisk med Hermann Sjurdssen (f. ca. 1674) – bror av barnets (av meg) antatte farfar, korporal Ola Sjurdssen – som i alle fall i 1699 var gift med Anniken Simensdatter fra Trondhjem.
Dette går frem av en rettssak hvor hun var én av flere saksøkte (i Romsdalsarkivets kartotek «Folkeliv» kalt «Mishandling av stedmor», 1.7.1699).
Merknad fra P.G.
Kjell Ove N. Hattrems komparative metode synes å bringe fram mulighet for utvikling i søket. Lars Gullsmed "på Molde" er selvsagt Lauritz Pedersen Blix, behandlet i JohE. Brodahl-artikkelen Gullsmedeer på Molde, på min hjemmeside. Anette Simonsdtr. bør være datter av Simon Castensen Kittelhones, samme kilde. Temaet er videre fulgt opp i From-slekta i Trøndelag. Forhåpentlig kan granskerkollegaene kombinere de nye detaljene med kjente opplysninger. Selv har jeg stor glede av Robet de Robelin: "Schanche-ætten" (1995).
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Kjell Ove N. Hattrems komparative metode synes å bringe fram mulighet for utvikling i søket. Lars Gullsmed "på Molde" er selvsagt Lauritz Pedersen Blix, behandlet i JohE. Brodahl-artikkelen Gullsmedeer på Molde, på min hjemmeside. Anette Simonsdtr. bør være datter av Simon Castensen Kittelhones, samme kilde. Temaet er videre fulgt opp i From-slekta i Trøndelag. Forhåpentlig kan granskerkollegaene kombinere de nye detaljene med kjente opplysninger. Selv har jeg stor glede av Robet de Robelin: "Schanche-ætten" (1995).
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Per Gjendem
Unnskyld: Jeg blingset, atikkelen heter Svane-ætten, og anbefalte forfatter Roger de Robelin.
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Per Gjendem
-
- Kontakt:
Då må eg ha tenkt feil her når eg trudde at Erich Olsen Soldat var son hans Ole Sivertsen.
FT1701 Molde ladepladtz: Corporal Olle Sivertsen 30 år. Sønn: Erich Olsen Hans Halvroder Sivert Sivertsen
Erich Olsen soldat Gift 22. p. trin. 1721 med Berithe Knudsdatter Hagen
Veø kirkebok Dmc: 22de p: Trin: 1721 Guds tieneste i Molde kirke Same Dag efter Tienestens forordning Copul: Erich Olsøn Soldat oc Berithe Knudsdatter Hagen
Trudde at det kunne vere ein "soldat-famile"
FT1701 Molde ladepladtz: Corporal Olle Sivertsen 30 år. Sønn: Erich Olsen Hans Halvroder Sivert Sivertsen
Erich Olsen soldat Gift 22. p. trin. 1721 med Berithe Knudsdatter Hagen
Veø kirkebok Dmc: 22de p: Trin: 1721 Guds tieneste i Molde kirke Same Dag efter Tienestens forordning Copul: Erich Olsøn Soldat oc Berithe Knudsdatter Hagen
Trudde at det kunne vere ein "soldat-famile"

Det var utrulig artig at det kom nytt liv i denne kunnskapsrekka om Molde-familien igjen - etter fem år. Jeg har ikke sjekka denne på årevis, men havna akkurat nå innom i forbindelse med at jeg har tatt opp arbeidet med presten Ole Eriksen Molde og etterslekta hans. Vi er flere som jobber med den, og jeg er i gang med å samle noen tråder, med tanke på en utgivelse med tid og stunder.
Jeg er helt på linje med Kjell Ove: Korporalen Ola Sjursen og kona Inger Eriksdatter er nok foreldrene til Erik Olsen Skredder. Da Inger solgte huset sitt sommeren 1721 (Pantebok for Romsdal 1707-1724, fol 197) nevner hun sønnen Erik Olsen og sin værbror Hermann Sjursen som vitterlighetsvitner. Inger sikrer seg retten til å bo i huset så lenge hun lever. Ikke lenge etter flytta Erik Olsen og kona Maren Nilsdatter til Trondheim, og der kjøpte de seg et hus i Bersvendsveita (ikke langt unna Torget) i februar 1724.
I august 1712 solgte Inger Eriksdatter, som da var enke etter Ola Sjursen, et hus som ligger på samme tomta - nedenfor hennes eget, og det hadde tidligere tilhørt salig Sivert (=Sjur) Nilsen sersjant, som altså var hennes avdøde svigerfar.
Da skredderen Erik Olsen Molde (som han heretter kalte seg) og Maren Nilsdatter vel hadde etablert seg i Trondheim, fikk de flere barn: Inger Maria i 1725 (døde som lita), Nils i 1729 (døde som student i København i 1752), Birgitta (=Beret) Maria i 1732 (gift med dansken Carl Gudmandsen, handelsmann i Finnmark, fortsatt etterslekt der) og Inger i 1734 (som jeg foreløpig ikke har greid å etterspore). Vi merker oss altså at navnet Inger går igjen.
Jeg må si at Kjell Ove har en del spennende betraktninger, blant annet om koplinger til Trondheim. Anniken Simensdatter,Herman Sjursen skredder si kone (som altså var Ole Eriksens gudmor i april 1721), var fra Trondheim. Jeg trur at Erik Olsen ble opplært i skredderfaget av sin farbror Herman.
I tillegg, mine venner: Det var en kar i Trondheim som kaltes Sjur (=Sivert) Olsen Molde. I 1734 fikk Sjur Olsen og kona Margrete Jonsdatter en sønn. Han ble døpt i Vår Frue kirke, og han fikk navnet Herman. Fadder på denne gutten var Erik Olsen Molde. Tre år etter fikk de dattera Anna Jonetta, og da opplyses det at de bodde i Geitveita, som er ei forlengelse av Bersvendsveita, der skredder Erik og Maren bodde. Sjur Moldes kone ble gravlagt på Nykirkegården 3.februar 1742, 41 år gammel. Sjur Olsen Molde døde fire måneder etterpå, gravlagt samme sted. Kildene tyder på at begge barna deres også døde i 1742.
Min teori er: Etter 1701 fikk korporal Ola Sjursen og Inger Eriksdatter på Molde en sønn til. Han fikk navnet Sjur, flytta til Trondheim (som broren Erik), stifta familie og døde altså der i 1742.
Derfor er det veldig interessant hva som står i den skifteekstrakten, som Kjell Ove nevner. Jeg har vært skuffa over at både når sersjant Sjur Nilsen og korporal Ola Sjursen vandrer heden, så er det lakuner i rekka av skifteprotokoller for Romsdal. Jeg har ikke tenkt på at det selvfølgelig kan finnes ekstrakter for disse periodene, og nå skjønner jeg at Kjell Ove har funnet den etter Ola Sjursen i 1712.
Kjell Ove: Du opplyser at kona Inger Eriksdatter nevnes i skifteekstrakten. Nevnes også barna? Og hvem står som verge for dem? Det var jo ofte slektninger, så det kan jo ligge noen spor der.
Ellers er det mer artig krydder rundt korporalen og hans søsken, deres unge stemor m.v. La oss komme tilbake til det etter hvert.
Mvh
Svein Bertil Sæther
Jeg er helt på linje med Kjell Ove: Korporalen Ola Sjursen og kona Inger Eriksdatter er nok foreldrene til Erik Olsen Skredder. Da Inger solgte huset sitt sommeren 1721 (Pantebok for Romsdal 1707-1724, fol 197) nevner hun sønnen Erik Olsen og sin værbror Hermann Sjursen som vitterlighetsvitner. Inger sikrer seg retten til å bo i huset så lenge hun lever. Ikke lenge etter flytta Erik Olsen og kona Maren Nilsdatter til Trondheim, og der kjøpte de seg et hus i Bersvendsveita (ikke langt unna Torget) i februar 1724.
I august 1712 solgte Inger Eriksdatter, som da var enke etter Ola Sjursen, et hus som ligger på samme tomta - nedenfor hennes eget, og det hadde tidligere tilhørt salig Sivert (=Sjur) Nilsen sersjant, som altså var hennes avdøde svigerfar.
Da skredderen Erik Olsen Molde (som han heretter kalte seg) og Maren Nilsdatter vel hadde etablert seg i Trondheim, fikk de flere barn: Inger Maria i 1725 (døde som lita), Nils i 1729 (døde som student i København i 1752), Birgitta (=Beret) Maria i 1732 (gift med dansken Carl Gudmandsen, handelsmann i Finnmark, fortsatt etterslekt der) og Inger i 1734 (som jeg foreløpig ikke har greid å etterspore). Vi merker oss altså at navnet Inger går igjen.
Jeg må si at Kjell Ove har en del spennende betraktninger, blant annet om koplinger til Trondheim. Anniken Simensdatter,Herman Sjursen skredder si kone (som altså var Ole Eriksens gudmor i april 1721), var fra Trondheim. Jeg trur at Erik Olsen ble opplært i skredderfaget av sin farbror Herman.
I tillegg, mine venner: Det var en kar i Trondheim som kaltes Sjur (=Sivert) Olsen Molde. I 1734 fikk Sjur Olsen og kona Margrete Jonsdatter en sønn. Han ble døpt i Vår Frue kirke, og han fikk navnet Herman. Fadder på denne gutten var Erik Olsen Molde. Tre år etter fikk de dattera Anna Jonetta, og da opplyses det at de bodde i Geitveita, som er ei forlengelse av Bersvendsveita, der skredder Erik og Maren bodde. Sjur Moldes kone ble gravlagt på Nykirkegården 3.februar 1742, 41 år gammel. Sjur Olsen Molde døde fire måneder etterpå, gravlagt samme sted. Kildene tyder på at begge barna deres også døde i 1742.
Min teori er: Etter 1701 fikk korporal Ola Sjursen og Inger Eriksdatter på Molde en sønn til. Han fikk navnet Sjur, flytta til Trondheim (som broren Erik), stifta familie og døde altså der i 1742.
Derfor er det veldig interessant hva som står i den skifteekstrakten, som Kjell Ove nevner. Jeg har vært skuffa over at både når sersjant Sjur Nilsen og korporal Ola Sjursen vandrer heden, så er det lakuner i rekka av skifteprotokoller for Romsdal. Jeg har ikke tenkt på at det selvfølgelig kan finnes ekstrakter for disse periodene, og nå skjønner jeg at Kjell Ove har funnet den etter Ola Sjursen i 1712.
Kjell Ove: Du opplyser at kona Inger Eriksdatter nevnes i skifteekstrakten. Nevnes også barna? Og hvem står som verge for dem? Det var jo ofte slektninger, så det kan jo ligge noen spor der.
Ellers er det mer artig krydder rundt korporalen og hans søsken, deres unge stemor m.v. La oss komme tilbake til det etter hvert.
Mvh
Svein Bertil Sæther
- Kjell Ove Nybø Hattrem
- Kontakt:
Hei, Svein Bertil!
Du har helt rett: Ola Sjurdssen og Inger Eriksdatter hadde en yngre sønn Sjurd, som er nevnt i skiftet etter faren. Ekstraktet av dette, hvor paret er kalt Olle Sivertsen Molde giftt med Enger Olsdatter ibid:, finnes avfotografert her: http://picasaweb.google.no/erlendem/RomsdalFogderiEkstraktAvSkifteprotokoll17111714#5346504847604433682 (takket være Erlend E. Mæhlum).
Du oppgir en del spennende data om familiens liv i Trondhjem. På hvilken folio i panteboken finner vi huskjøpet av februar 1724, og har du f.eks. sidehenvisninger til barnefødsler for hånden? (Arbeidsbesparende for meg; du kan godt sende i privat melding om du ønsker.)
Med krydder, mener du kanskje utkastelsessaken av 1699? Sjurd sersjants unge enke, Gunnhild Andersdatter, begikk forresten leiermål ca. 1703 med senere glassmester Lars Larssen.
Du har helt rett: Ola Sjurdssen og Inger Eriksdatter hadde en yngre sønn Sjurd, som er nevnt i skiftet etter faren. Ekstraktet av dette, hvor paret er kalt Olle Sivertsen Molde giftt med Enger Olsdatter ibid:, finnes avfotografert her: http://picasaweb.google.no/erlendem/RomsdalFogderiEkstraktAvSkifteprotokoll17111714#5346504847604433682 (takket være Erlend E. Mæhlum).
Du oppgir en del spennende data om familiens liv i Trondhjem. På hvilken folio i panteboken finner vi huskjøpet av februar 1724, og har du f.eks. sidehenvisninger til barnefødsler for hånden? (Arbeidsbesparende for meg; du kan godt sende i privat melding om du ønsker.)
Med krydder, mener du kanskje utkastelsessaken av 1699? Sjurd sersjants unge enke, Gunnhild Andersdatter, begikk forresten leiermål ca. 1703 med senere glassmester Lars Larssen.