Peder Lønsett

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn17109
Sted: ALGARHEIM

Peder Lønsett

Legg inn av dn17109 » 3. juni 2005 kl. 6.20

En av mine tipp tipp oldefedre het Niels Kjøstelsen og ble født 1816 i Kristiania. Foreldre er oppgitt til å være Peder Lønsett og Ane Malene Eriksdatter. Jeg har fått et tips om at Peder Lønsett kunne være fra Molde. Denne Peder fra FT1801 kunne kanskje være aktuell?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1958#ovre
Kan noen bekrefte/avkrefte at han flyttet til Kristiania. Peder og Ane Marlsene giftet seg i Akershus Slottsmenighet i 1812 så det må være før det.

Mvh Kristina

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Peder Lønsett

Legg inn av dn10177 » 3. juni 2005 kl. 22.28

Svar fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem. Du går forbilledlig fram og presenterer først din tipptipp oldefar Niels Kjøstelsen f. 1816 i Kristiania, foruten hypotese om foreldre Peder Lønset og Ane Malene Eriksdtr. Deretter ref. til FT Bolsøy 1801. Som kan bekreftes eller avkreftes. Som kjent er avkrefting også et framsteg i granskinga. Jo, jeg kjenner Molde-familien: Peder Kystolfsen Lønset i Kirkebakken nr. 71 giftet seg med Berethe Kristina Skjersli 1797 og fikk den listede sønnen Kystolf Pedersen (Skjersli, 1798-1842). Han ble gift 4 jan 1830 med Sirianna Pedersdtr. Sanne f. 2 mar 1800 i Fræna d. 1869 i Molde. Foreldre Kremmer Peder Larsen Sande og hustru Gjørri Christopersdtr. "ved Ledet". Deres barn 1: Peder K. Skjersli (1826) g.m. Andrine Knutsdtr. Strande, som fikk barna Kristian Thjøstolfsen (1870) og Thoma Severine K. T. Tverli (1897) og Andrea K.T. Alnes (f. 1902, Molde). 2: Margrethe K. Skjersli (1832) gift 1869 i Molde med Peder Andresasen Moldskredal Ringdal, sønn av Andreas Salvesen Ringdal. 3: Anna Bergitta K. Skjersli (1836) g. 1875 i Molde med Knut Hansen Nora (4 barn fra 1871-1975) og sist4: Caroline Sofie K. Skjersli (18409) gift 1871 med Jakobus Petrus Hansen , sønn av Paul Hansen og Marta Marie Tønnesen. De fikk datter Margrethe Magdalene 1872 i Kristiansund. Konklusjonen blir da at du er på ville veier med identifikasjonen av moldeslekta. Min anbefaling: få tak i dåpsmeldinga i Kristiania 1816. Her gis det opplysninger om foreldrene, helst også prestemelding for å klarere vielsen. Dette er det beste utgangspunktet for å komme videre i granskinga.

dn17109
Sted: ALGARHEIM

Legg inn av dn17109 » 4. juni 2005 kl. 6.22

Takk for fyldig tilbakemelding. Da leter jeg videre.

Mvh
Kristina

Hogne Holst
Sted: Knapstad
Kontakt:

Legg inn av Hogne Holst » 4. juni 2005 kl. 12.56

Hei

Kristin: Du mener vel Niels Pedersen og ikke Niels Kjøstelsen går jeg utifra. Faren var Peder Kjøstelsen.

Dette er hva jeg har funnet ut fra kirkebøkene i Bolsøy / Molde:

Peder Kjøstelsen Lønset gift med Beretha Kirstina (kalles ofte Talberg). Har ikke funnet vielsen, men har følgende barn:
1. Beret Margrete, dpt. 5.3.1797 Bolsøy
2. Peder, dpt. 5.3.1799 Molde
3. Margrethe Sofie, dpt. 11.11.1801 Molde
4. Petrica, dpt. 9.2.1806
5. Iver, dpt. 20.3.1808

Beret Kirstine Pedersdatter Lønset døde i Molde 1808, 42 år gammel. Begr. 26.11.1808.

Fra Kristiania har jeg følgende:

Viet i Akershus slottsmenighet 23.04.12: matros Peder Kjøstelsen Lunset af Tronhjem Stift og Anne Malene Eriksdatter af Ager. Viet med bevilling. Kjenner til 3 barn døpt i Kristiania (Vaterland)
1. Niels, f. 13.4.1812, d. 1813
2. Maren Kristine, f. 28.3.1814
3. Niels, f. 20.9.1816, d. 3.9.1893

Peder kalles både Lønset og Lunset.

Nå er jo ikke dette klare bevis på at det er samme person, men mye tyder på det. Det at han var fra Trondheim Stift under vielsen er en indikasjon.

Gjenstår å finne ut om han mønstret på båt etter sin første hustrus død. Han var jo matros da han kom til Kristiania.

mvh
Hogne Holst

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 4. juni 2005 kl. 20.13

Svar fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem. Kan ikke si jeg setter pris på overdreven synsing. Av det slaget som Hogne Holst serverer. Han burde starte med bevilningsnotatene ved vielsen. Jeg fant også at Berethe Kristina (ikke Kirstine) ble kalt Talberg i tillegg til Skjersli. Men jeg har kke kunnet lokalisere noen opplagte foredrekandidater, bortsett fra at det er eldre giftermål mellom Talberg i Veøy og Skjersli i Fanne. Et Talbergspor kan styrkes gjennom slekt med Christopher "ved Ledet". Jeg ville ikke synse om Niels Pedersen versus Niels Kjøstelsen. Her må det bygges på hard facts. Ingen dokumentasjon framlegges om at Beret K. P. bgr. Molde 26. nov 1806 medfører at sjømannen Peder K. "af Trondhjems skift" er selvsamme viet 23. apr 1812 i Akershus slottskirke. (Aber doch, det kunne selvsagt forholde seg slik!) Jeg ville langt fra hevde at Hogne Holst har indisier "som tyder på" at hans antagelser har sko på beina i det virkelige livet. Så jeg gjentar mitt råd om at det naturlige for slektforskeren er å studere hvilke opplysninger som kan innhankes i kirkebøkene for slottskirken. Som kjent er det flusst av Lønseter i Trøndelag også. Tankekast og formodninger er gagnbart som hypoteser, men vi gir oss aldri før informasjon er kryssidentifisert eller såkalt dobbeltverifisert. Dette er standard prosedyre i all samfunnsvitenskap. Ottar Dals historiske metodelære er fremdeles gyldig for slektforskninga, på samme vis som i all forskning som har menneskelig aktivitet som sitt studieobjekt. Dette er innsikt jeg selv fikk terpet av Fin Fredrik Ask ved UiT for 40 år siden. Og jeg har ikke tapt barnelærdommen innen samfunnsvitenskapen med årene.

Hogne Holst
Kontakt:

Legg inn av Hogne Holst » 6. juni 2005 kl. 23.48

Jeg har ALDRI påstått at Peder Kjøstelsen i Molde og Peder Kjøstelsen i Kristiania er samme person. Dette er noe jeg og flere ønsker å finne ut av. Derfor blir det spurt her på forumet.
Jeg har kun lagt frem det jeg har funnet ut om de to Peder Kjøstelsen som begge bruker navnet Lønset. Jeg synes det lukter likehet mellom disse personer, men har som sagt aldri påstått at dette er fakta.

Det var en navnforvirring i første innlegg av Kristina Samsing. Både hun og jeg nedstammer fra Peder Kjøstelsen som bodde i Kristiania. Altså ikke Niels Kjøstelsen som hun skrev ved en feiltagelse.

Så det Kristina og jeg lurer på er om Peder Kjøstelsen Lønset i Molde ble værende i Molde etter hustruens død, eller flyttet ut. Innflytterlistene i Kristiania begynner først i 1815 så der finner jeg ikke svar. Har så langt ikke funnet dødsdatoen for Peder i Kristiania heller.

mvh
Hogne Holst

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. juni 2005 kl. 10.36

Kanskje dere kan få svar hvis dere leter i byskattelistene for Molde? De ligger i Riksarkivet, og det kan være at dere finner ham der, under Kjøpstadsregnskaper. Hvis han så "forsvinner" fra listene i Molde, og dukker opp på byskattelistene i Kristiania, vil det vel være et indisium på at det er samme mann?!

Kan han stå i militærrullene? Men da må dere til Statsarkivet i Trondheim for å sjekke ang. Molde, men kanskje han kan stå i militærrullene for Kristiania? I så fall er Statsarkivet i Oslo rette sted. Er dere heldige, står det hvor han er født... Mvh Tore

Hogne Holst
Kontakt:

Legg inn av Hogne Holst » 7. juni 2005 kl. 19.17

Takk for hyggelig svar Tore. Og nyttige kildehenvisninger. Blir nok en tur til Riksarkivet når de åpner de nye lokalene til høsten.

mvh
Hogne

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. juni 2005 kl. 23.57

Du/dere trenger ikke vente til høsten. Riksarkivets og Oslo Statsarkiv har en bra lesesal på Oslo byarkiv. Det tar lengre tid å få sakene riktignok, men det er jo lettere for dere som bor i Oslo, enn for oss som drar innom når vi er i Oslo på reise. Dere kan jo komme innom en annen dag igjen. Jeg var der i april og så på noen regnskaper for Kristiansund. Da hadde jeg bestilt dokumentene via epost et par dager i forveien, for å spare tid.

Her er en lenke til felleskatalogen på internett: http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... logen.html og det er fritekstsøk jeg bruker selv. Her er en lenke til byregnskapet for Molde http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk ... 307#351307 men det ser ut til at de bare går fram til 1802. For Christiania går det fram til 1804 i denne serien. Men dere kan jo spørre på Riksarkivet/Oslo Statsarkiv hvor dere kan finne slike regnskaper etter disse... Mvh Tore

Svar

Gå tilbake til «Molde»