Anna Olsdatter Wakler, født før 1800 antagelig i Molde
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Anna Olsdatter Wakler, født før 1800 antagelig i Molde
Jeg har prøvd å finne Anna eller Anne Olsdatter Wakler på Kristiansund, men ting kan tyde på at hun er født i Molde. Jeg kan ikke finne henne. Mest sannsynlig født rundt 1780-1785.
Hun får en datter 5.12.1813 i Kristiansund. Datteren heter Eriche Chirstina Kjeldsdatter..
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-246
Og hun gifter seg 5.8.1813. Ungkar og matros Kjeld Johannesen Ramfjord og Erik Olsens enke Anna Olsdatter Wakler i kirken.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Hun er tydeligvis enke etter Erich Olsen. Kan noen finne om han er død rett før 1812 og om det er i Molde? Og kan noen finne dåp for Anna?
Hilsen B.Erik
Hun får en datter 5.12.1813 i Kristiansund. Datteren heter Eriche Chirstina Kjeldsdatter..
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-246
Og hun gifter seg 5.8.1813. Ungkar og matros Kjeld Johannesen Ramfjord og Erik Olsens enke Anna Olsdatter Wakler i kirken.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Hun er tydeligvis enke etter Erich Olsen. Kan noen finne om han er død rett før 1812 og om det er i Molde? Og kan noen finne dåp for Anna?
Hilsen B.Erik
Sist redigert av gj13714 den 2. mai 2011 kl. 18.26, redigert 2 ganger totalt.
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Anna Olsdatter Wakler, født før 1800 antagelig i Molde
Lenkene dine virker ikke. Hvordan legge permanent sidelenke, se her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Mvh Astrid
Har rettet opp linker
- Roy Martin Istad
- Sted: BØ I TELEMARK
- Kontakt:
Vel, Bjørn Erik, her har jeg ikke mye å bidra med. Men, i dette forumet klarer vi ikke å motstå fristelsen når navnet Amund Amundsen Kleve dukker opp blant fadderne ved Ericha Christinas dåp 19 Des 1813 (kronoligisk liste, side 160).
Wakler-navnet har jeg så langt kun klart å spore opp ved et dødsfall på Reknes Hospital i Molde av 28 Mai 1822, nemlig: Karen Pedersdatter Wakler, 81 Aar, Enke efter Ole Gûde, "død af Alderdom". Kanskje foreldrene til Anna? Tja... Eller kanskje etter Karen Pedersdatter og hennes første mann Ole Thomassen Wakler, nevnt i nabo-tråden her (se skifteinnlegget til John Aarønes)? Vel, både A.A.Kleve og Karen Pedersdatter er Molde-koblinger om ikke annet.
Kanskje noen andre har noe mer?
---
PS: "Erik Olsens enke". Betyr det at han var såpass "kjent" i byen at noe mer angivelse var unødvendig tro? "Vægter Erich Olsen Tochle, 59 år, Brystsyge" døde 03 Mar 1808. Men, han var gift med Karen Olsdatter under FT-1801 (står Takle her), og henne har jeg ikke funnet dødsinnføring på og skifter mangler på begge så vidt jeg klarer å se. Så, dette er neppe rett Erik (er vel for gammel også) ...
Wakler-navnet har jeg så langt kun klart å spore opp ved et dødsfall på Reknes Hospital i Molde av 28 Mai 1822, nemlig: Karen Pedersdatter Wakler, 81 Aar, Enke efter Ole Gûde, "død af Alderdom". Kanskje foreldrene til Anna? Tja... Eller kanskje etter Karen Pedersdatter og hennes første mann Ole Thomassen Wakler, nevnt i nabo-tråden her (se skifteinnlegget til John Aarønes)? Vel, både A.A.Kleve og Karen Pedersdatter er Molde-koblinger om ikke annet.
Kanskje noen andre har noe mer?
---
PS: "Erik Olsens enke". Betyr det at han var såpass "kjent" i byen at noe mer angivelse var unødvendig tro? "Vægter Erich Olsen Tochle, 59 år, Brystsyge" døde 03 Mar 1808. Men, han var gift med Karen Olsdatter under FT-1801 (står Takle her), og henne har jeg ikke funnet dødsinnføring på og skifter mangler på begge så vidt jeg klarer å se. Så, dette er neppe rett Erik (er vel for gammel også) ...
-
- Sted: SKÅLA
Jeg kom over denne innføringen i Kristiansund. Hentet fra FS.
År 1810 dødfødt barn. Kristiansund.
Mor: Ane Olsdatter Wakler.
Far: Jonas Taraldsen Einersdalen.
Kristiansund i Kvernes. Ministerialbok nr. 572A04 (1784-1819), Dødfødte 1810-1818.
Nederst på side 376 til høyre, nr.6, og videre på neste side.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-298
Den som kan tyde, kan lese.
År 1810 dødfødt barn. Kristiansund.
Mor: Ane Olsdatter Wakler.
Far: Jonas Taraldsen Einersdalen.
Kristiansund i Kvernes. Ministerialbok nr. 572A04 (1784-1819), Dødfødte 1810-1818.
Nederst på side 376 til høyre, nr.6, og videre på neste side.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-298
Den som kan tyde, kan lese.
- Roy Martin Istad
- Sted: BØ I TELEMARK
- Kontakt:
Ikke verst Kjell! Slik leser jeg nedtegnelsen:
"6) Af uexamin: Giorden: Iver Michelsens Enke Anne Svend. om Soldat Jonas Taraldsen Einersdalens og Eric Olsens Enke, Ane Olsd: Waklers dødf: Drengeb: født i den 8de Maaned – kom let og hastig – Ikke Liv i det, da det fødtes – Intet Middel til at faae Fosteret til Live blev anvendt, da unÿttigt. Konen havde stærk Forkiølelse, samlet paa en Reise til og fra Lofoten – Ikke forhen dødf: barn.-"
Igjen enkebetegnelser. Hm...Det står altså "konen" om Ane, men disse to er vel ikke gift når han kalles "soldat"?
"6) Af uexamin: Giorden: Iver Michelsens Enke Anne Svend. om Soldat Jonas Taraldsen Einersdalens og Eric Olsens Enke, Ane Olsd: Waklers dødf: Drengeb: født i den 8de Maaned – kom let og hastig – Ikke Liv i det, da det fødtes – Intet Middel til at faae Fosteret til Live blev anvendt, da unÿttigt. Konen havde stærk Forkiølelse, samlet paa en Reise til og fra Lofoten – Ikke forhen dødf: barn.-"
Igjen enkebetegnelser. Hm...Det står altså "konen" om Ane, men disse to er vel ikke gift når han kalles "soldat"?
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Denne dåpsattesten fra en tidligere debatt omhandler kanskje en nær slektning av Anna Olsdtr?
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=wachler
Skrevet: 04 Aug 2006 21:15:44 Tittel: Re: Petrine Marie Vachler, f. ca. 1783 Molde
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har fått bekreftet at Petrine Marie Vachler, som hun kalte seg, faktisk var døpt i Molde. Av gode venner har jeg fått en "Døbe-attest" fra Molde, datert 4 juni 1822, der
stedets sogneprest Steenbuch skriver:
"Aar 1782 den 5te December er i Molde kirke døbt Ole Thomasen Wakler og
Hustroe Karen Pedersdatter deres Datter kaldet Petricha Maria.
At dette er overeenstemmende med Kirkebogen attesterer..
(sogneprestens underskrift og segl).."
Dersom noen vet noe om Ole Thomasen og Karen Pedersdatter er jeg svært interessert i informasjon.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=wachler
-
- Sted: SKÅLA
Fant på dette nettstedet opplysning om hva navnet Wakler kan bety.
In English, the name Wakler means- thickener of cloth. The name Wakler orginated as an English name. The name Wakler is most often used as a boy name or male name.
Om dette gjelder behandling av ull til vadmel eller annet sier ikke siden noe om. Det kan altså dreie seg om et håndtverk.
In English, the name Wakler means- thickener of cloth. The name Wakler orginated as an English name. The name Wakler is most often used as a boy name or male name.
Om dette gjelder behandling av ull til vadmel eller annet sier ikke siden noe om. Det kan altså dreie seg om et håndtverk.
Ja, her var det en del spennende. En mulig variant slik jeg ser det er at Petrine er søsteren til Anna som jeg leter etter, og da vil i så fall Karen Pedersdatter være moren.
I Ft 1801 står det en en Karen Jude som må være Karen Pedersdatter. Og hun står som enke etter første ekteskap. Hun bor sammen med datter Johanna Olsen. Jeg tolker da at Ole Thomassen Wakler og Ole Gude er det samme, men om Gude eller Jude er rett, det vet jeg ikke.
Anne, Ane eller Anna Olsdatter Wakler. Hvis det hadde vært mulig å finne henne i folketelling for 1801 så kunne det kanskje hjulpet noe. Eller finne bryllup med Erich Olsen? Jeg synes papirene er vanskelig å lese, men burde også kunne finne fødselen hennes i papirene.
Morsomt å høre hva Wakler betydde.
Hilsen B.Erik
I Ft 1801 står det en en Karen Jude som må være Karen Pedersdatter. Og hun står som enke etter første ekteskap. Hun bor sammen med datter Johanna Olsen. Jeg tolker da at Ole Thomassen Wakler og Ole Gude er det samme, men om Gude eller Jude er rett, det vet jeg ikke.
Anne, Ane eller Anna Olsdatter Wakler. Hvis det hadde vært mulig å finne henne i folketelling for 1801 så kunne det kanskje hjulpet noe. Eller finne bryllup med Erich Olsen? Jeg synes papirene er vanskelig å lese, men burde også kunne finne fødselen hennes i papirene.
Morsomt å høre hva Wakler betydde.
Hilsen B.Erik
-
- Kontakt:
Etter desse kjeldene burde Ole Thommesen vere død etter 12/1 1785 og ikkje etter 1787.
Strande, Peder Tronsen ( - skifte 12/1 1785)
Gift med Bolle Knudsdatter ( - skifte 12/1 1785)
Molde skifteprt. nr. 2 p. 1007 1785 12/1 Skifte efter her paa Molde afg. Peder Tronsen Strande afdøde og siden afdøde Hustru Bolla Knudsdtr. Mellem deres 5 Børn
1. Tron Pedersen myndig
2. Peder Pedersen 19 Aar, Curator Erich Sæbø
3. Datteren Karen Pedersdatter gift med Ole Thomesen
4. Maren Pedersdatter 26 Aar, formynder Jon Tronsen
5. Anne Pedersdatter 15 Ar formynder Børre Bretzer.
Hus på Molde, grund 20 rd.
Utdrag av branntakster for Molde:
INdpaa Gaden
År Nr. Eier/beboer Bygninger Verdi rd.
1767 165 Lisbet Tronsdtr. 1 bolighus 60
1772 Enken Lisbeth Tronsdtr. Gift med Børre Bretzer i nr. 110 dette hus for tiden øde.
1773 Mads Olsen flyttet inn i dette ødestående hus
1777 158 Ole Thommesen 1 bolighus 50
1787 148 Ole Thommesens enke 1 bolighus, 1 etasje med kjeller og torvtak 30
1797 146 Ole Kavlie 1 bolighus, 1 etasje med kjeller og torvtak 40
Lisbet Tronsdtr. gift med Børre Bretzer er kanskje søster til Peder Tronsen Strande.
Strande, Peder Tronsen ( - skifte 12/1 1785)
Gift med Bolle Knudsdatter ( - skifte 12/1 1785)
Molde skifteprt. nr. 2 p. 1007 1785 12/1 Skifte efter her paa Molde afg. Peder Tronsen Strande afdøde og siden afdøde Hustru Bolla Knudsdtr. Mellem deres 5 Børn
1. Tron Pedersen myndig
2. Peder Pedersen 19 Aar, Curator Erich Sæbø
3. Datteren Karen Pedersdatter gift med Ole Thomesen
4. Maren Pedersdatter 26 Aar, formynder Jon Tronsen
5. Anne Pedersdatter 15 Ar formynder Børre Bretzer.
Hus på Molde, grund 20 rd.
Utdrag av branntakster for Molde:
INdpaa Gaden
År Nr. Eier/beboer Bygninger Verdi rd.
1767 165 Lisbet Tronsdtr. 1 bolighus 60
1772 Enken Lisbeth Tronsdtr. Gift med Børre Bretzer i nr. 110 dette hus for tiden øde.
1773 Mads Olsen flyttet inn i dette ødestående hus
1777 158 Ole Thommesen 1 bolighus 50
1787 148 Ole Thommesens enke 1 bolighus, 1 etasje med kjeller og torvtak 30
1797 146 Ole Kavlie 1 bolighus, 1 etasje med kjeller og torvtak 40
Lisbet Tronsdtr. gift med Børre Bretzer er kanskje søster til Peder Tronsen Strande.
Fra en annen tråd har jeg sett følgende opplysning:
Ole Tomassen døde 10. juni 1787 i Molde.
[Trondhjems stift, kirkeboklister 1769–1827 (Statsarkivet i Trondheim. Utskrivningsvesenet, sjøutskrivningen, boks 96): Bulsøe og Molde, 1787]
Ellers lurer jeg på: Er det noen som kan finne skifte på dødsfall på Reknes Hospital i Molde av 28 Mai 1822, nemlig: Karen Pedersdatter Wakler, 81 Aar, Enke efter Ole Gûde, "død af Alderdom".
Hilsen B.Erik
Ole Tomassen døde 10. juni 1787 i Molde.
[Trondhjems stift, kirkeboklister 1769–1827 (Statsarkivet i Trondheim. Utskrivningsvesenet, sjøutskrivningen, boks 96): Bulsøe og Molde, 1787]
Ellers lurer jeg på: Er det noen som kan finne skifte på dødsfall på Reknes Hospital i Molde av 28 Mai 1822, nemlig: Karen Pedersdatter Wakler, 81 Aar, Enke efter Ole Gûde, "død af Alderdom".
Hilsen B.Erik
- Kjell Ove Nybø Hattrem
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Se temaet «Kjell Ramfjord og Anna Olsdatter Wakler, 1813» for en oppdatering.