Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj02697
Sted: OSLO

Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?

Legg inn av gj02697 » 25. februar 2006 kl. 16.45

Er på jakt etter foreldra til Peder Aarøe, født 1868 i St(j)ørdalen - Digitalarkivet 1900. Han flytta til Kristiania, arbeidde som møbelsnekkar og vart tillitsmann i LO. Han døydde i 1927. Sidan etternamnet kan knytast til Moldetraktene er vona mi at nokon kan ha opplysingar om denne mannen.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: PEDER AARØE

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 26. februar 2006 kl. 5.06

Hei.

Ikke sikkert at det hjelper deg noe, men der er en gård i Sande i Vestfold som også heter Aarø. Der er det et par stykker som heter Hans, akkurat det samme som sønnen til Peder gjør.

Mulig linken din til Aarøe-navnet kan gå den veien.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. februar 2006 kl. 14.11

For å komplisere det enda mer. I Rissa sogn i Sør-Trøndelag finnes det både Aarø og Størdalen som gardsnavn.

Kanskje du bør finne vielsen til Peder og Elina Aarø, for å se hva som står der. Det ser jo ut til at sønnen Hans Korsan Aarøe, f. 1897 kan være født i Kristiania, og da kan jo Peder og Elina være gift i samme by. Har du lett etter der? Mvh Tore
:) Tore

dn19007
Sted: SØRUMSAND

Legg inn av dn19007 » 3. mars 2006 kl. 23.59

Søk Peder Eriksen f.1868
" Peder Pedersen, samme år i ft .1875 i Meråker.Mulig det kan være et holdepunkt. Ellers så var også Aaarøe- navnet brukt i Fræna.Akerø/Agerøe

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. mars 2006 kl. 14.56

Du vet at familien står omtalt i Bygdebok for Holm sokn, band 2, av Arnold Solemdal, side 651? Der står det ikke hvor Peder Aarøe kom i fra, eller foreldrene hans, men slekta til kona hans er jo greit opplista. Også at Peder døde i 1927 og at han og Elina hadde 4 barn. Der er det også et bilde av mora til Elina og to av søstrene hennes.
:) Tore

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen
Sted: OSLO

Re: Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 11. juli 2006 kl. 12.33

Hei

Som kommentar til ovenstående:

Det finnes gårder omtalt som Aarøe i Sandeherred i Vestfold. Det er IKKE det samme som Sande i Vestfold. Sandeherred er såvidt jeg vet en gammel betegnelse for området i nærheten av Sandefjord lenger syd i fylket.

Jeg har en Peder Aarøe i min familie, han var født i 1886 i Sandefjord og døde i 1947 i Oslo. Han ligger begravet i Gamlebyen i Oslo (se gravminner). Peder Aarøe er halvbror til min morfar.

Jeg har så langt trodd at "min" Peder bodde på Olaf Ryes plass 7 på Grünerløkka i Oslo, men det er nok den andre Peder som du etterlyser som var bosatt der. Dette kan du finne under folketelling ffor 1900.

Hvorvidt "din" eller "min" Peder var ansatt i LO, kan jeg ikke svare på, men det er mye som tyder på at det var din.
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?

Legg inn av Osvald Rydjord » 11. juli 2006 kl. 13.47

Robert, siden Elina Marie Hansdatter Korsan er en fjern slektning er jeg spent på om du har kommet videre i din undersøkelse omkring møbelsnekker, formann i møbelsnekkerforbundet, sekretær i LO og nestformann i NKL Peder Aarøe som døde i 1927.

Mvh
Osvald

Svar

Gå tilbake til «Molde»