Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?
Er på jakt etter foreldra til Peder Aarøe, født 1868 i St(j)ørdalen - Digitalarkivet 1900. Han flytta til Kristiania, arbeidde som møbelsnekkar og vart tillitsmann i LO. Han døydde i 1927. Sidan etternamnet kan knytast til Moldetraktene er vona mi at nokon kan ha opplysingar om denne mannen.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: PEDER AARØE
Hei.
Ikke sikkert at det hjelper deg noe, men der er en gård i Sande i Vestfold som også heter Aarø. Der er det et par stykker som heter Hans, akkurat det samme som sønnen til Peder gjør.
Mulig linken din til Aarøe-navnet kan gå den veien.
Hilsen Remi
Ikke sikkert at det hjelper deg noe, men der er en gård i Sande i Vestfold som også heter Aarø. Der er det et par stykker som heter Hans, akkurat det samme som sønnen til Peder gjør.
Mulig linken din til Aarøe-navnet kan gå den veien.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
-
- Sted: KRISTIANSUND N
For å komplisere det enda mer. I Rissa sogn i Sør-Trøndelag finnes det både Aarø og Størdalen som gardsnavn.
Kanskje du bør finne vielsen til Peder og Elina Aarø, for å se hva som står der. Det ser jo ut til at sønnen Hans Korsan Aarøe, f. 1897 kan være født i Kristiania, og da kan jo Peder og Elina være gift i samme by. Har du lett etter der? Mvh Tore
Kanskje du bør finne vielsen til Peder og Elina Aarø, for å se hva som står der. Det ser jo ut til at sønnen Hans Korsan Aarøe, f. 1897 kan være født i Kristiania, og da kan jo Peder og Elina være gift i samme by. Har du lett etter der? Mvh Tore

Søk Peder Eriksen f.1868
" Peder Pedersen, samme år i ft .1875 i Meråker.Mulig det kan være et holdepunkt. Ellers så var også Aaarøe- navnet brukt i Fræna.Akerø/Agerøe
" Peder Pedersen, samme år i ft .1875 i Meråker.Mulig det kan være et holdepunkt. Ellers så var også Aaarøe- navnet brukt i Fræna.Akerø/Agerøe
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Du vet at familien står omtalt i Bygdebok for Holm sokn, band 2, av Arnold Solemdal, side 651? Der står det ikke hvor Peder Aarøe kom i fra, eller foreldrene hans, men slekta til kona hans er jo greit opplista. Også at Peder døde i 1927 og at han og Elina hadde 4 barn. Der er det også et bilde av mora til Elina og to av søstrene hennes.

- Bjørn Aarøe Halvorsen
- Sted: OSLO
Re: Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?
Hei
Som kommentar til ovenstående:
Det finnes gårder omtalt som Aarøe i Sandeherred i Vestfold. Det er IKKE det samme som Sande i Vestfold. Sandeherred er såvidt jeg vet en gammel betegnelse for området i nærheten av Sandefjord lenger syd i fylket.
Jeg har en Peder Aarøe i min familie, han var født i 1886 i Sandefjord og døde i 1947 i Oslo. Han ligger begravet i Gamlebyen i Oslo (se gravminner). Peder Aarøe er halvbror til min morfar.
Jeg har så langt trodd at "min" Peder bodde på Olaf Ryes plass 7 på Grünerløkka i Oslo, men det er nok den andre Peder som du etterlyser som var bosatt der. Dette kan du finne under folketelling ffor 1900.
Hvorvidt "din" eller "min" Peder var ansatt i LO, kan jeg ikke svare på, men det er mye som tyder på at det var din.
Som kommentar til ovenstående:
Det finnes gårder omtalt som Aarøe i Sandeherred i Vestfold. Det er IKKE det samme som Sande i Vestfold. Sandeherred er såvidt jeg vet en gammel betegnelse for området i nærheten av Sandefjord lenger syd i fylket.
Jeg har en Peder Aarøe i min familie, han var født i 1886 i Sandefjord og døde i 1947 i Oslo. Han ligger begravet i Gamlebyen i Oslo (se gravminner). Peder Aarøe er halvbror til min morfar.
Jeg har så langt trodd at "min" Peder bodde på Olaf Ryes plass 7 på Grünerløkka i Oslo, men det er nok den andre Peder som du etterlyser som var bosatt der. Dette kan du finne under folketelling ffor 1900.
Hvorvidt "din" eller "min" Peder var ansatt i LO, kan jeg ikke svare på, men det er mye som tyder på at det var din.
mvh
Bjørn Aarøe Halvorsen
Bjørn Aarøe Halvorsen
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Re: Peder Aarøe - etternamn frå Moldetraktene ?
Robert, siden Elina Marie Hansdatter Korsan er en fjern slektning er jeg spent på om du har kommet videre i din undersøkelse omkring møbelsnekker, formann i møbelsnekkerforbundet, sekretær i LO og nestformann i NKL Peder Aarøe som døde i 1927.
Mvh
Osvald
Mvh
Osvald